Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
oudebaas schreef:
02-12-2018 11:47
Punt is dat als je jaren ergens woont vaak niet zoveel huur betaalt. Als ze gaat verhuizen naar een kleinere woning zou de huur wel eens hoger kunnen liggen.
Idd. Ik lever mijn eengezinswoning graag in voor een appartementje straks als zoon op zichzelf gaat.
Maar als mij dat 100 euro gaat kosten per maand blijf ik zitten.
Zonde want zou fijn zijn voor een gezin als ik wel zou gaan.
Cateautje schreef:
02-12-2018 11:26
Door dit topic ben ik ervan doordrongen dat de armoede in dit land eigenlijk alleen maar komt omdat veel beter bedeelden geen enkel benul hebben van de situatie waar de andere kant het van moet doen.
Ik zie vooral onbegrip van twee kanten. Natuurlijk is niet iedereen met een uitkering een luie rokende tokkie die verkeerde keuzes maakt. Maar het is net zo goed onzin dat iedereen die boven modaal verdient een verwend luizenleventje heeft. De druk op de (hogere) middenklasse is ook enorm toegenomen. Ik verdien boven modaal, en daar ben ik blij om, maar ik moet er ook veel voor laten. Ik zie mijn kinderen door de weeks veel te weinig, kom aan huishoudelijke taken nauwelijks toe en heb continue de stress van het combineren van lange werkdagen met zorgtaken. Nog los van het feit dat mijn baan een stuk meer stress oplevert door de druk van verantwoordelijkheid. Daar komt bij dat ik alles zelf moet betalen: ik krijg alleen KOT (en dat is nog niet eens de helft van de kosten van de opvang), en verder kan ik nergens aanspraak op maken. Ziektekosten, alle kosten voor de kinderen, hoge woonlasten, ik mag het allemaal zelf ophoesten. Ik kan niet ergens goedkoper gaan wonen, want voor mijn werk moet ik in de randstad zijn en ik sta al dagelijks uren in de file.

Als ik dat zeg krijg ik de reactie: " ik wou dat ik kon werken en belasting kon betalen". Dat is lekker makkelijk, als je zelf niet werkt. Ik denk dan op mijn beurt weer: "ik wou dat ik lekker de hele dag thuis kon zijn met mijn kinderen en al mijn vaste lasten gewoon vergoed kreeg". Beide is natuurlijk evengoed onzin.
redbulletje schreef:
02-12-2018 12:20
Ik loop ook niet voor niets bij 'n psych.
Ik hoop dat het een goede is en wens je meer levenslust toe.
Star² schreef:
02-12-2018 12:18
Ja en daar moeten we dan maar eens mee stoppen ;-)
Inderdaad.
Jouw prive situatie is niet representatief voor heel nederland. Die van solomio of DutchessMM evenmin.
Als je puur bij de feiten blijft en naar de cijfers kijkt dan kun je niet anders dan concluderen dat het wel degelijk goed is geregeld in NL en dat er relatief gezien heel weinig armoede is.
oudebaas schreef:
02-12-2018 11:25
In Nederland wordt sparen afgestraft en het maken van schulden gestimuleerd. Denk aan de spaarbelasting en de hypotheekrenteaftrek.
Sparen op zich niet maar het hebben van vermogen wel.
HRA is inderdaad zijn doel - eigen huizen bezit - voorbij geschoten maar wordt ook afgebouwd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
strikjemetstippels schreef:
02-12-2018 12:16
Je zegt constant dat mensen hier xyz zijn (meestal niet empathisch of iets in die trant). Dat is een vooroordeel. Daar naast zeg je dat de hoger opgeleiden/mensen die meer verdienen alleen maar wachten met aan kinderen beginnen om dat ze op geld belust zijn (of iets in die geest). Dat is een vooroordeel.
Cateutje praat met veel minachting over de anderen die het niet met haar eens zijn. Wij zijn niet empathisch genoeg en willen gewoon te veel.
Kukita-Del-Barrio schreef:
02-12-2018 12:24
Inderdaad.
Jouw prive situatie is niet representatief voor heel nederland. Die van solomio of DutchessMM evenmin.
Als je puur bij de feiten blijft en naar de cijfers kijkt dan kun je niet anders dan concluderen dat het wel degelijk goed is geregeld in NL en dat er relatief gezien heel weinig armoede is.
En dat ontken ik ook niet.
Maar nu lekker achteroverleunen omdat de meeste mensen in Nederland het goed hebben vind ik dan weer wel getuigen van (geestelijke) armoede.
Ik blijf vinden dat het streven zou moeten zijn dat er geen armoede meer is.
Onhaalbaar, ja, maar zolang er armoede is is er dus werk aan de winkel.
En de ideeën over armoede en eigen verantwoordelijkheid en keuzes vind ik ronduit stuitend.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik vind het vooral stuitend dat ik weg wordt gezet als één of andere verwend nest, terwijl mij niets is komen aanwaaien. Mijn vriend is helemaal niet rijk, hij verdiend boven modaal en werkt daar 60 uur (als het niet meer is) voor en daar heb ik de werkuren thuis nog niet bijgerekend, en bovendien reken ik niet eens op zijn geld. . En wat heb je aan een erfenis als beide ouders dood zijn?
Cateautje schreef:
02-12-2018 11:59
Oh ja joh, waar zie jij die grote armoedige gezinnen dan? Ik zie ze niet hoor.

Ik zie om me heen dat dommere mensen met weinig geld standaard altijd meerdere kinderen nemen, die denken daar niet over na, die werpen gewoon. Ik heb nog nooit een domme kansloze tokkie zonder kinderwens ontmoet.

Als je dit in je omgeving niet tegenkomt, kun je ze ook op tv zien, bijvoorbeeld bij die programma’s over deurwaarders. Geen dag in hun leven gewerkt, maar wel 3 kinderen en zwanger van de 4e, omdat ‘anticonceptie niet gratis is’.
Cateautje schreef:
02-12-2018 12:21
Ik hoop dat het een goede is en wens je meer levenslust toe.
Mijn psych is top, al bestaat de kans dat ik hem vanwege de bureaucratie in ggz-land toch (tijdelijk?) moet verlaten.
spuit-elf schreef:
Ik zie vooral onbegrip van twee kanten. Natuurlijk is niet iedereen met een uitkering een luie rokende tokkie die verkeerde keuzes maakt. Maar het is net zo goed onzin dat iedereen die boven modaal verdient een verwend luizenleventje heeft. De druk op de (hogere) middenklasse is ook enorm toegenomen. Ik verdien boven modaal, en daar ben ik blij om, maar ik moet er ook veel voor laten. Ik zie mijn kinderen door de weeks veel te weinig, kom aan huishoudelijke taken nauwelijks toe en heb continue de stress van het combineren van lange werkdagen met zorgtaken. Nog los van het feit dat mijn baan een stuk meer stress oplevert door de druk van verantwoordelijkheid. Daar komt bij dat ik alles zelf moet betalen: ik krijg alleen KOT (en dat is nog niet eens de helft van de kosten van de opvang), en verder kan ik nergens aanspraak op maken. Ziektekosten, alle kosten voor de kinderen, hoge woonlasten, ik mag het allemaal zelf ophoesten. Ik kan niet ergens goedkoper gaan wonen, want voor mijn werk moet ik in de randstad zijn en ik sta al dagelijks uren in de file.

Als ik dat zeg krijg ik de reactie: " ik wou dat ik kon werken en belasting kon betalen". Dat is lekker makkelijk, als je zelf niet werkt. Ik denk dan op mijn beurt weer: "ik wou dat ik lekker de hele dag thuis kon zijn met mijn kinderen en al mijn vaste lasten gewoon vergoed kreeg". Beide is natuurlijk evengoed onzin.
Je komt wat laat met je reactie spuit elf :hihi:

Maar wel met je eens.
Werken, ik zou het heel graag kunnen maar dat werken 1 groot feest is en je vrijwaart van alle zorgen en problemen is onzin.

Dooddoeners heeft niemand wat aan.

Ik probeer oprecht het van 2 kanten te bekijken en de discussie zuiver te houden.
Als dit niet zo is over gekomen.. Jammer was wel mijn intentie
spuit-elf schreef:

Ik heb jaren geleden al begrepen dat het modale inkomen geen vetpot is als je een volledig gezin hebt. Het enige dat me verwonderd is dat een gezin met een bijstandsuitkering wel kinderen kan opvoeden en dat voor een gezin met een modaal inkomen heel moeilijk zou zijn terwijl het bijstandsgezin veel minder te besteden heeft.
Ook al jaren geleden had ik een gesprek met burgemeester Aboutaleb waar ik mijn zorgen uitte over het verdwijnen van de middenklasse, hij zei me dat ik dat verkeerd zag, maar nu achteraf blijk ik toch gelijk te hebben en zie veel gezinnen een duik maken in het inkomen en de kwaliteit van leven. Ik vind het dan ook moeilijk te verkroppen dat er dan toch massaal rechts gestemd wordt terwijl dat de situatie juist verergerd. Ik denk dat het tijd wordt dat er iemand opstaat die goede eyeopeners kan poneren en die afzakkende middenklasse weer op het juiste spoor kan zetten, want als dit zo doorgaat zal dit land een gigantische armoedeval kennen voor die doelgroep en terwijl zij juist de groep zijn die van heel het volk de meeste lasten dragen.
Solomio schreef:
02-12-2018 12:27
En dat ontken ik ook niet.
Maar nu lekker achteroverleunen omdat de meeste mensen in Nederland het goed hebben vind ik dan weer wel getuigen van (geestelijke) armoede.
Ik blijf vinden dat het streven zou moeten zijn dat er geen armoede meer is.
Onhaalbaar, ja, maar zolang er armoede is is er dus werk aan de winkel.
En de ideeën over armoede en eigen verantwoordelijkheid en keuzes vind ik ronduit stuitend.
Je zegt zelf dat het onhaalbaar is om armoede uit te roeien maar neemt het ons kwalijk dat wij zeggen dat er eigenlijk niets gedaan kan worden om armoede weg te nemen? :nut:
Dat is overigens een totaal ander onderwerp dan waar dit topic over gaat. Ik herhaal het maar voor de 183737ste keer, het gaat om de situatie in zijn algemeenheid ik NL. Niet over individuele situaties. Iedereen met een halve brein snapt dat er schrijnende gevallen zijn. Zoals jij zelf aangeeft is dat haast niet te voorkomen.
iets_perzik schreef:
02-12-2018 12:29
Ik zie om me heen dat dommere mensen met weinig geld standaard altijd meerdere kinderen nemen, die denken daar niet over na, die werpen gewoon. Ik heb nog nooit een domme kansloze tokkie zonder kinderwens ontmoet.

Als je dit in je omgeving niet tegenkomt, kun je ze ook op tv zien, bijvoorbeeld bij die programma’s over deurwaarders. Geen dag in hun leven gewerkt, maar wel 3 kinderen en zwanger van de 4e, omdat ‘anticonceptie niet gratis is’.
Zeg je nou eigenlijk dat ik niet dom ben? ;-)
koko67 schreef:
02-12-2018 12:18
Wie zijn precies " de graaiers"?
De top en de provisie binnenharkers. Ik reageerde overigens op de post van ouwebaas over de banken.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

DuchessMeganMarkle schreef:
02-12-2018 12:28
Ik vind het vooral stuitend dat ik weg wordt gezet als één of andere verwend nest, terwijl mij niets is komen aanwaaien. Mijn vriend is helemaal niet rijk, hij verdiend boven modaal en werkt daar 60 uur (als het niet meer is) voor en daar heb ik de werkuren thuis nog niet bijgerekend, en bovendien reken ik niet eens op zijn geld. . En wat heb je aan een erfenis als beide ouders dood zijn?
Ik denk dat wat mensen aan jouw uitspraken stoort is dat je suggereert dat je met alleen wishful thinking en hardwerken armoede succesvol kan bestrijden. Dat is natuurlijk niet waar en dat zou je moeten weten. Het is jou ook niet gelukt met alleen die 2 factoren.
02-12-2018 12:36
Ik denk dat wat mensen aan jouw uitspraken stoort is dat je suggereert dat je met alleen wishful thinking en hardwerken armoede succesvol kan bestrijden. Dat is natuurlijk niet waar en dat zou je moeten weten. Het is jou ook niet gelukt met alleen die 2 factoren.
Jawel. Dan zou het mij ook gelukt zijn.
Het is niet nieuws onder de zon hoor. Heel veel mensen werken hard voor wat ze willen. Daar ben ik geen uitzondering in.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 02-12-2018 12:38
14.03% gewijzigd
iets_perzik schreef:
02-12-2018 12:29

Je mist een heel ander proces. Omdat ac niet gratis is is zelden het echte argument.
benmamma schreef:
02-12-2018 12:30
Je komt wat laat met je reactie spuit elf :hihi:

Maar wel met je eens.
Werken, ik zou het heel graag kunnen maar dat werken 1 groot feest is en je vrijwaart van alle zorgen en problemen is onzin.

Dooddoeners heeft niemand wat aan.

Ik probeer oprecht het van 2 kanten te bekijken en de discussie zuiver te houden.
Als dit niet zo is over gekomen.. Jammer was wel mijn intentie
Ja, ik heb die nickname niet voor niks :)

Ik doelde ook niet op jou, hoor.
Ik vind dat als je 60 uur of meer werkt ook iets structureel verkeerd doet. Temeer daar er naast werk ook belangrijkere dingen zijn. Alleen maar werken vind ik van een diepe leegheid getuigen.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)

Dat je meer geld hebt dan met dode ouders zónder erfenis.
Er zijn heel veel mensen die niets is komen aanwaaien, ook daar ben je niet uitzonderlijk in.
Maar als je zelf onder bewind hebt gestaan zou ik toch wat meer diepgang en inlevingsvermogen verwachten, eerlijk gezegd.

Dat vind je vooral stuitend? Niet die 4000 kinderen die tussen de junks wonen? De situatie van Benmama?
02-12-2018 12:37
Jawel. Dan zou het mij gelukt zijn.
Schulden, bewindvoering, toevallig een man tegenkomen die dat voor je afbetaalt en een leuke erfenis krijgen waardoor jij hem weer kan afbetalen.

Als het dikgedrukte niet was gebeurt was de kans dat het jou niet gelukt ws veel groter geweest dan dat het je wel gelukt was.

En als je alleenstaand was geweest, zonder dat spaarpotje wat je oa hebt kunnen opbouwen door samen te wonen en een goede erfenis te krijgen, had je het dan gered met je ww?
anoniem_356538 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 12:42
18.00% gewijzigd
02-12-2018 12:37
Jawel. Dan zou het mij ook gelukt zijn.
Het is niet nieuws onder de zon hoor. Heel veel mensen werken hard voor wat ze willen. Daar ben ik geen uitzondering in.
Maar je staat nog steeds achter die uitspraken die je eerder gemaakt hebt mbt tot zelfinzicht en hardwerken om uit armoe te komen? Denk je werkelijk dat dat het enige wat nodig is om niet arm te zijn/worden?
02-12-2018 12:24
Inderdaad.

Puur feit dat de kosten voor levensonderhoud voor veel mensen volgend jaar weer omhoog gaan. En natuurlijk is het goed geregeld in Nederland, maar je kan toch niet ontkennen dat het voor bepaalde groepen best lastig kan zijn allemaal?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven