Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
rosanna08 schreef:
03-12-2018 15:57
dat heeft nog best lang geduurd.......
Yep, ik zat er ook al op te wachten.
Life is short. Eat dessert first.
rosanna08 schreef:
inderdaad. ik laat me te gemakkelijk afleiden.
de discussie verliep vrij rustig ondanks de meningsverschillen. straks komt dat extreemrechts clubje deze kant op en dan is heel het topic gekaapt door de anti-immigranten brigade. ik houd me hart vast. :nooo:
miedo schreef:
01-12-2018 15:26
Ach dat zijn vaak ook mensen die niet nadenken.
Verslaafd aan alcohol, te veel geld uitgegeven aan vakantie of dure telefoonabonnementen of rookwaar. etc.
Nou ik ken iemand, die een hele goede baan had, helaas door ziekte niet meer in staat was om te kunnen werken, hierdoor een uitkering kreeg, en zijn vrouw is al vanwege een andere ziekte afgekeurd. Terwijl ze wel wil werken. Hij heeft met hulp van de gemeente zich om kunnen laten scholen en in die 4 jaar hebben ze toch echt bij de voedselbank gelopen. En zij hadden nooit dure spullen, roken niet, dronken alleen op een feestje en gingen alleen een weekendje weg met hun ouders (die dat dan ook betaalden), nooit op vakantie.

Dus nee, hier ben ik het absoluut niet mee eens...
Even over het gaan naar de voedselbank. Je leest het vaak, maar wat zegt dat precies?
kadanz schreef:
03-12-2018 16:09
Even over het gaan naar de voedselbank. Je leest het vaak, maar wat zegt dat precies?
dat je onderaan de streep niet genoeg geld over hebt om eten van te kopen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
03-12-2018 16:12
dat je onderaan de streep niet genoeg geld over hebt om eten van te kopen
Dat snap ik. Maar wat zegt dat precies? Gaan alle bijstandsgerechtigden? En waarom niet?

Is de bijstand te laag? Kookt men te duur?
Of moeten er juist meer voedselbanken komen?

Of is de voedselbank gewoon onderdeel geworden van het geheel aan voorzieningen, dus een vorm van bijstand?
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 03-12-2018 16:20
17.25% gewijzigd
Dat betekend dat je na je huur en andere vaste lasten niet meet genoeg overhoud voor een basisbehoefte qua voeding. Ieder potje, of zakje, of verse groente scheelt weer een beetje. Maar het is niet zo, dat iemand door de voedselbank wel alles heeft, je krijgt er niet alle boodschappen, maar met een tas van daar uit, kan je dat aanvullen met eigen boodschappen en dan toch een redelijk goede maaltijd op tafel zetten.

Als iedereen nou eens om zich heen kijkt, en 1 ding extra koopt en het aan iemand geeft die het goed kan gebruiken. Een pak rijst of met de feestdagen om de hoek een kerststol. Dan heeft iedereen het weer een beetje beter.

En ja ik heb mijn vrienden toen geholpen, en ja nog steeds staat bij ons, met de kerst, een container voor de voedselbank bij de supermarkt, en koop ik altijd iets
lekkers voor bij het ontbijt en een pak pasta, of als dat er al genoeg in ligt een pot pasta saus. voor mij kleine moeite voor andere een groot plezier.
kadanz schreef:
03-12-2018 16:09
Zover mijn kennis rijkt mag je maar een vastgesteld bedrag over houden voor eten, kleding, enz
Vaste lasten zijn eraf.
Voor een alleenstaande ligt dat bedrag uiteraard lager dan voor een stel met 3 kinderen.

Kom je onder dat bedrag dan kom je in aanmerking.
Niet perse direct. Er zijn wachtlijsten. Niet overal maar komt wel voor.

Het aanbod verschilt ook. Verse groenten is beperkt bv.
Maar dat zou je dan van je weekbudget kunnen kopen.

In het westland hebben ze sinds kort een mooi systeem. Althans beter dan weggooien.
Tomaten bv moeten aan bepaalde grote enz voldoen. Tomaat te klein was het weggooien tot voor kort. ( echt absurd maar goed)
NU zijn er een paar verzamelpunten en gaat het naar Oa voedselbanken.

Blijft zuur en kut voor de tuinders maar nu is er nog iemand blij.

Ikzelf geen ervaring. Zit er net boven en dat hou ik graag zo!
Kukita-Del-Barrio schreef:
03-12-2018 16:00
de discussie verliep vrij rustig ondanks de meningsverschillen. straks komt dat extreemrechts clubje deze kant op en dan is heel het topic gekaapt door de anti-immigranten brigade. ik houd me hart vast. :nooo:
Ah please laten we er niet die discussie van maken!

Idd so far gaat het redelijk netjes. En dat mag van mij zo blijven.
Illusie dat we het eens gaan worden heb ik niet en dat hoeft ook niet.
benmamma schreef:
03-12-2018 16:19
Zover mijn kennis rijkt mag je maar een vastgesteld bedrag over houden voor eten, kleding, enz
Vaste lasten zijn eraf.
Voor een alleenstaande ligt dat bedrag uiteraard lager dan voor een stel met 3 kinderen.

Kom je onder dat bedrag dan kom je in aanmerking.
Niet perse direct. Er zijn wachtlijsten. Niet overal maar komt wel voor.

Het aanbod verschilt ook. Verse groenten is beperkt bv.
Maar dat zou je dan van je weekbudget kunnen kopen.

In het westland hebben ze sinds kort een mooi systeem. Althans beter dan weggooien.
Tomaten bv moeten aan bepaalde grote enz voldoen. Tomaat te klein was het weggooien tot voor kort. ( echt absurd maar goed)
NU zijn er een paar verzamelpunten en gaat het naar Oa voedselbanken.

Blijft zuur en kut voor de tuinders maar nu is er nog iemand blij.

Ikzelf geen ervaring. Zit er net boven en dat hou ik graag zo!
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Is het naar jouw mening mogelijk dat je structureel in aanmerking komt voor de voedselbank? Dus dat je ondanks alle bijstand en sanering toch niet voldoende overhoudt om te eten?
kadanz schreef:
Dat snap ik. Maar wat zegt dat precies? Gaan alle bijstandsgerechtigden? En waarom niet?

Of is de voedselbank gewoon onderdeel geworden van het geheel aan voorzieningen, dus een vorm van bijstand?
de precieze regels ken ik ook niet, maar globaal: je moet structureel onder een bepaald bedrag zitten om in aanmerking te komen zonder mogelijkheid om dat op korte termijn te veranderen. Je moet dan ook echt alles op tafel leggen om beoordeeld te worden. De ene bijstandsgerechtigde zal dus wel in aanmerking komen, de andere niet. Verder komen ook mensen in aanmerkingen die meer inkomsten hebben dan bijstand, maar door verschillende oorzaken ook niet aan dat minimale bedrag komen
03-12-2018 16:00
O jee. Iemand stelt een realistische vraag over het huizentekort en immigatie. Snel, trek de nazikaart! Straks moeten we nog een echt antwoord bedenken. Stel je voor..
oh en je hebt over het algemeen ook max 3 jaar recht op een pakket van de voedselbank
rosanna08 schreef:
03-12-2018 16:24
de precieze regels ken ik ook niet, maar globaal: je moet structureel onder een bepaald bedrag zitten om in aanmerking te komen zonder mogelijkheid om dat op korte termijn te veranderen. Je moet dan ook echt alles op tafel leggen om beoordeeld te worden. De ene bijstandsgerechtigde zal dus wel in aanmerking komen, de andere niet. Verder komen ook mensen in aanmerkingen die meer inkomsten hebben dan bijstand, maar door verschillende oorzaken ook niet aan dat minimale bedrag komen
Begrijp je dus mijn logische vervolgvraag? :)
kadanz schreef:
03-12-2018 16:26
Begrijp je dus mijn logische vervolgvraag? :)
ben niet helemaal in goeie doen momenteel, dus nee, help ff :P
kadanz schreef:

De voedselbank is een particulier initiatief. Een soort leger des heils.

Uiteraard is de bijstand te laag. Meer is altijd beter. Neemt niet weg dat het uitzonderlijk is dat Nederland uberhaupt iets als de bijstand kent. In de VS lachen ze om zoveel afhankelijkheid van de staat.
rosanna08 schreef:
03-12-2018 16:27
ben niet helemaal in goeie doen momenteel, dus nee, help ff :P
Mijn vraag is of naar de voedselbank gaan meer met de persoonlijke situatie te maken heeft dan structureel met onze bijstandsvoorzieningen.
kadanz schreef:
03-12-2018 16:34
Mijn vraag is of naar de voedselbank gaan meer met de persoonlijke situatie te maken heeft dan structureel met onze bijstandsvoorzieningen.
ik heb geen zicht op wat de percentages zijn bij de voedselbank, maar mijn inschatting is dat het veelal met de persoonlijke situatie te maken heeft, niet iedereen in de bijstand heeft de voedselbank nodig of wil er gebruik van maken
julius schreef:
03-12-2018 16:28
De voedselbank is een particulier initiatief. Een soort leger des heils.

Uiteraard is de bijstand te laag. Meer is altijd beter. Neemt niet weg dat het uitzonderlijk is dat Nederland uberhaupt iets als de bijstand kent. In de VS lachen ze om zoveel afhankelijkheid van de staat.
Hoezo is uiteraard de bijstand te laag?
Oprechte vraag: Is de bijstand met alle toeslagen echt te laag in Nederland?
rosanna08 schreef:
03-12-2018 16:37
ik heb geen zicht op wat de percentages zijn bij de voedselbank, maar mijn inschatting is dat het veelal met de persoonlijke situatie te maken heeft, niet iedereen in de bijstand heeft de voedselbank nodig of wil er gebruik van maken
Ok, die indruk heb ik ook, maar zoals jij heb ik hier niet echt zicht op.
Ik vraag het alleen omdat ik het voedselbankargument vaker terug zie komen in deze discussie. Het zegt in mijn ogen echter niet veel meer dan dat er mensen zijn die naar de voedselbank moeten..
kadanz schreef:
03-12-2018 16:34
Ik ben vrijwilliger bij de voedselbank in mijn woonplaats geweest. Alleen bijstand is hier eigenlijk niet voldoende om in aanmerking te komen voor een pakket.
De grootste groep heeft schulden, vaak wsnp maar ook andere problematische schulden in combinatie met een laag inkomen. Ik schat dat bij ons bijna de helft inkomen heeft uit werk. De andere helft zijn mensen in de bijstand maar bijvoorbeeld ook met een WIA of alleen een AOW uitkering.
julius schreef:
03-12-2018 14:24
Je zegt uiteraard, maar ik weet zeker dat ook jij niet weet waar je die grens dan moet leggen. En houden, hoeveel beelden van arme Afrikanen die verdrinken in de Middelandse zee ook je huiskamer binnen komen.

Zelfde geldt voor het basisinkomen. Hartstikke leuk idee, maar volledig onbetaalbaar. Iedere inwoner van een land recht geven op gratis geld is vragen om enorme problemen.
Helemaal niet onbetaalbaar, maar dan moet je wel in staat zijn om ver buiten de box te denken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
rosanna08 schreef:
Ik gok dat ik het met je eens ben.

David Dunning
03-12-2018 14:47
niet iedereen is het daarmee eens. een kwart van de bevolking is 65+. over 20 jaar is maar liefst de helft van nederland 65+!!

Bron: https://www.kvnog.nl/onderwerpen/bevolk ... ijdsopbouw

de vergrijzing stijgt enorm en is eigenlijk alleen te verzachten door immigratie al willen sommigen het niet geloven of net doen alsof immigranten alleen maar geld kosten en niets opleveren. Nederlanders van nu maken helaas niet genoeg kinderen om dat allemaal op te vangen over 20+ jaar.
We zullen even door de zure appel van de vergrijzing heen moeten bijten, verder groeien gaat niet meer, dan wordt het land onleefbaar. Bovendien zijn er nu nog steeds 900.000 mensen tussen de 23 en 67 die een een of andere uitkering hebben. Dat duidt eerder op veel boventalligen dan op een structureel tekort. Tel daarbij op dat immigranten uit Afrika en het Midden Oosten vaak een scholingsgraad en ideeënpakket hebben waar ee ze weinig kans maken op de arbeidsmarkt. Ook als straks meer mensen met pensioen zijn en de reserve van 900.000 uitkeringsgerechtigden wordt aangesproken. Verder gaat er ook door automatisering nog veel werk verdwijnen.

Een afname van de bevolking naar 12 miljoen zou een enorme vooruitgang betekenen voor de leefbaarheid van het land. De nadelen van het tijdelijke vergrijzingsprobleem vallen daarbij in het niet.

En wereldwijd zullen er ook minder kinderen moeten komen. Ieder mens neemt extra ruimte in, gebruikt grondstoffen en draagt bij aan CO2 uitstoot. Laten we hier in het rijke Westen het voorbeeld geven.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
julius schreef:
03-12-2018 16:24
O jee. Iemand stelt een realistische vraag over het huizentekort en immigatie. Snel, trek de nazikaart! Straks moeten we nog een echt antwoord bedenken. Stel je voor..
En jij denkt dat het huizentekort en immigratie direct met elkaar samenhangen?
Er is mss enig verband, maar dat hele huizentekort is ook gewoon een politieke en financiële keuze hoor.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven