Naar groep 2

24-08-2018 06:59 365 berichten
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!

Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?

Welkom op het groep 2 topic!
Alle reacties Link kopieren
Fijn pimpelmees. Mijn zoon gaat door zijn enthousiasme ook slechter praten.
Wat lezen betreft je hebt meelees boekjes doe zijn niet zo duur en best grappig. Daarin worden vooral korte woorden gebruikt.

Ik had van de week een gesprek met de logopedist omdat zij met zwangerschapsverlof gaat en in eens zei ze dat ze eigenlijk niet verwacht dat ze mijn zoon nog zal zien naar haar verlof. Ik was eigenlijk te verbaast om wat te zeggen. Het zou wel erg fijn zijn dat hij na 2,5 jaar logopedie klaar is. En dan te denken dat het echt door haar komt dat hij zo enorm vooruit is gegaan het laatste half jaar. Gelukkig heeft de collega die het overneemt dezelfde expertise. Aangezien we voor een hadden die niks van TOS wist en dat was te merken in zijn vooruit gang. Begin januari hebben een gesprek op school over zijn voorgang op school. Ben erg benieuwd hoe dat gaat en wat ze volgend jaar gaan doen met hem.
Zo Sint is het land weer uit. Leven we allemaal nog?
Ja hoor. :-) Hier was pakjesavond erg gezellig ondanks een zieke peuter. Kleuter is eigenlijk ook helemaal niet druk/hysterisch/gespannen geweest, had alleen wat last van zijn klasgenoten. Hij verheugt zich de komende dagen op het spelen met zijn nieuwe lego en gitaar. :-)
starfish0704 schreef:
06-12-2018 08:52
Zo Sint is het land weer uit. Leven we allemaal nog?
Mijn trommelvliezen suizen nog wel van al het gegil, maar we leven nog! Blij dat die ouwe weer naar Spanje is. Kids weer rustig!
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Sinterklaas weer weg en de kerst voor de deur. Hier hebben ze vrijdag een kerstlunch en musical. Kleine man wil graag chique naar school dan en dat mag ook. Verder is hij zeer druk bezig met lezen, heeft het zichzelf geleerd en zit nu in de veilig leren lezen boeken van groep 3 10 weken leesles. Gelukkig mag het ook van de juffrouw.
Hebben jullie allemaal een fijne kerst en fijne vakantie?
Dochter was wel toe aan ‘even niks’. Slaapt lang uit, hangt lekker in huis.
Ze heeft een abonnement op de Bobo, en is fanatiek! Ze is zo druk met letters, schrijven, puzzelen etc. Ook sociaal heeft ze een flinke sprong gemaakt.
Ik begrijp goed dat ze moe is. Ze wil ook het liefst de hele vakantie thuisblijven, zegt ze.
Dat doen we ook, bezoekje her en der doen we wel, maar geen grote uitstapjes of wintersport.
kerst was hier heel gezellig. samen met de grootouders gezellig tafelen en pakjes openmaken. Hier is dochter ook bezig met letters schrijven. ook reken is ze heel erg druk mee. haar oefenbundel voor de kerstvakantie was op vrijdag avond 17u al helemaal af; nu is ze dus bezig met boekjes die we thuis nog voorhanden hadden.
deze week een rustige week thuis waarin ze kunnen uitslapen en rustig thuis kunnen spelen. volgende week een weekje weg met skiën in landgraaf op het programma.
Inmiddels is school alweer een goede week onderweg na de kerstvakantie. Hier een dolblij kind, omdat school weer begonnen is. Op woensdag heeft ze tegen de juf verteld dat ze vond dat er niet genoeg werkjes zijn om te doen. Dus nu heeft de juf haar een planbord en een berg werkjes gegeven.... Eens kijken of ze er volgende week ook nog zo over denkt. ;-)
En Starfish, hoe vindt kind het tot nu toe?
Dochter had ook weer zin in school. Had op de eerste dag na de vakantie allerlei speelafspraken gemaakt voor de rest van de week.
Deze week zijn de Cito’s afgenomen. Ben heel benieuwd hoe ze ze gedaan heeft. Of ze op school ook laat zien wat ze thuis doet.
Ik moet regelmatig zeggen welke letters er in woorden zitten en ze schrijft van alles na. Leuke ontwikkeling vind ik dat!
Wij hebben inmiddels een brief gekregen van de GGD voor de schoolarts.
Die zal binnenkort komen.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Hertjehertje schreef:
19-01-2019 12:48
En Starfish, hoe vindt kind het tot nu toe?
Nou, het planbord (extra klas dit scholljaar dus geen meer aanwezig op school) was er nog niet. Ze heeft dus elke dag aan de juf gevraagd of dat bord er al was. Dus ik hoop maar voor de juf dat het er snel is!
Hier in de volgens mij kleinste groep 2 van Nederland ( < 5 kinderen) lezen alle (inclusief die van mij) groep 2-ers ondertussen de sterrenboekjes van groep 3 12 weken leesonderwijs...gaat echt met sprongen hier. Verder druk met schrijven en natuurlijk ook met heel veel spelen. Thema is hier beneden de rivieren nu carnaval en na de vakantie wordt het superhelden. Erg leuke thema's dus. Werken ze bij jullie ook aan de hand van thema's??
Hier ook maar weer eens een update. :-) Zijn inmiddels over de helft van het schooljaar.
Zoon maakt goede vorderingen. Waren er bij het eerste oudergesprek in november wat twijfels over de (fijne) motoriek, inmiddels is er ergotherapie ingeschakeld en geobserveerd en is de fijne motoriek (vanzelf) verbeterd. Ook omdat zoon inmiddels interesse heeft gekregen in tekenen en knutselen. Dit was enkele maanden geleden nog niet zo. Wel wordt er extra gewerkt aan de grove motoriek (ballen gooien, vangen etc) \

In lezen en letters is heel weinig interesse. Hij herkent letters wel allemaal, kan hakken en plakken en enkele woorden lezen en schrijven, maar het heeft niet zo zijn interesse.
Des te groter is de interesse in cijfers en rekenen. Hij herkent grote getallen en had laatst de knikkers uit zijn knikkerzak en die van zijn broer geteld (resp 78 en 24). Dus ik zei: Als je ze nou eerlijk verdeelt hebben jullie er allebei 51. Waarop hij zei: hebben we dan 102 knikkers?
Ook hoofdrekensommetjes gaan hem heel goed af en het herkennen en opschrijven van grote getallen ook. Heeft nu tot doel alle getallen tot 10.000 op te schrijven (is bij 213) Soms een beetje obsessief zelfs, die getallen-lust! Wil ook weten hoe je hele grote getallen (met 27 nullen etc) uitspreekt.

Rekenen krijgt naar mijn idee wel minder aandacht dan taal/letters. Voor mijn zoon is dat wellicht goed want met rekenen verwacht ik straks in groep 3 geen problemen, maar hoop dat hij ook in het lezen en schrijven toch wel een beetje interesse krijgt. En het rekenen niet juist veel te saai wordt.

Apart he dat het zo uiteen kan liggen.
Bij ons op school wordt evenveel aandacht aan rekenen als aan taal besteed. Maar er wordt ook niet lezen geleerd, er staat elk thema een letter centraal, en hakken en plakken doen ze ook in de kring, maar lezen en schrijven gebeurt niet (echt).

Wij hebben de cito M3 af laten nemen, oudere zus heeft zich zo verveeld in groep 3 dat we nu op tijd wilden weten op welk niveau hij zit. Qua rekenen was dit erg goed, daar zou hij zo mee door kunnen naar groep 4, taal gelukkig niet. Het wordt dan ook gewoon groep drie volgend jaar met vanaf het begin voldoende uitdaging.
Hier natuurlijk een combiklas met groep 3, waardoor er meer blootstelling is aan lezen en rekenen. Ze kan daardoor al een beetje lezen (zeg maar avi start), terwijl ze nog geen echt leesonderwijs heeft gehad. Groep 2 mag de eerste lesboeken van Groep 3 gewoon pakken, want die staan anders toch maar stof te vangen.

Het planbord is een groot succes, maar voor mevrouw mocht het nog wel uitgebreider zijn. Nu heeft ze haar taken meestal al op woensdag, maar soms ook al op dinsdag af.

Laatst heeft ze ergens in school een dambord gevonden dus nu doet ze dat ook iedere dag. Laatst is ze zelfs maar naar groep 4/5 gestuurd om daar tegen iemand te spelen, omdat ze iedereen in haar klas zo verslaat. Eerlijk gezegd vind ik het zelfs moeilijk om van haar te winnen...!
Hier gaan we per groep 3 van school Switchen :-) dus heel blij... deze week gestart met bouw dus ben benieuwd. Kreeg te horen dat hij erg goed is met antwoorden beredeneren dus gevaar is dat hij gaat gokken. Cito’s waren ook heel goed gemaakt.
hier werken ze idd ook telkens rond een weekthema. deze week ook carnaval.
haar testen voor eindtermen kleuter waren goed en ze kan dus zonder probleem doorgaan naar de volgende klas in september. ze is wel heel prestatiegericht (kan moelijk anders met een broer die overal competitie van maakt) en heeft wel last van faalangst. hier wordt dus nog aan gewerkt momenteel. basis van rekenen en tellen is dik ok. letters herkennen doen ze hier al aan maar echt lezen nog niet. dat is iets voor volgend schooljaar.
pimpelmeesje123 schreef:
28-02-2019 14:04
Hier gaan we per groep 3 van school Switchen :-) dus heel blij... deze week gestart met bouw dus ben benieuwd. Kreeg te horen dat hij erg goed is met antwoorden beredeneren dus gevaar is dat hij gaat gokken. Cito’s waren ook heel goed gemaakt.
Ik vind dit zo fijn voor jullie!!! :-)
Hebben al jullie kinderen al cito toetsen gehad? Hier doen ze daar bij de kleuters niet aan.
Klaverblauwtje schreef:
23-02-2019 18:54
Bij ons op school wordt evenveel aandacht aan rekenen als aan taal besteed. Maar er wordt ook niet lezen geleerd, er staat elk thema een letter centraal, en hakken en plakken doen ze ook in de kring, maar lezen en schrijven gebeurt niet (echt).
Dit!

Hier gaat het ook goed. Ze gaat met logopedie goed vooruit, al blijft het auditieve een uitdaging voor haar.
Bijvoorbeeld de verhaaltjes/vragen bij de cito omzetten in het beantwoorden van de vragen.
De juf zei ook dat ze 2x het verhaaltje mogen vertellen en niet een 3e keer anders telt de cito niet. Daar moeten we dus nog winst op zien te behalen.

Verder zit ze lekker in haar vel en gaat ze met plezier naar school. Ze ligt goed in de klas en dat alles vinden we belangrijker dan de cito.
starfish0704 schreef:
28-02-2019 21:44
Hebben al jullie kinderen al cito toetsen gehad? Hier doen ze daar bij de kleuters niet aan.
Ja, bij de peuterspeelzaal al :facepalm:

In groep 1 ook en nu dus weer. Ze krijgt eind groep 2 ook haar eerste rapport mee naar huis.
Volgens mij hier ook cito toetsen hoewel ik niet weet of ze van cito zijn of dat er op een andere manier wordt getest. Geen rapporten. Wel 10-minuten gesprekken maar die zijn volgens mij niet per se n.a.v. de toetsen hoewel de resultaten dan ook wel ter sprake komen.
Ik heb geen idee wanneer de toetsen plaatsvinden. Zoon heeft het daar ook totaal niet over.
Rapporten dan weer wel 2x per jaar. Ze zijn wel iets anders van opbouw dan een traditioneel rapport. Het eerste rapport is helemaal door het kind zelf gemaakt. Ze beantwoorden vragen en de juf schrijft de antwoorden op. Het zijn dingen als 'Ik ben goed in......', '......vind ik moeilijk.','......wil ik graag leren.'.

Het tweede rapport heeft wel een gedeelte vanuit de juf, maar het is meer een geschreven verhaal van hoe de juf het kind ziet als dat het allerlei scores zijn.

Cito toetsen zijn hier op de speelzaal alleen voor de VVE kinderen, en dat zijn die van mij niet. De cito momenten van de andere groepen staan hier gewoon in de school agenda,

Vanmorgen zei dochter trouwens nog dat leren pas begint in groep 3 en de groepen daarna. Dus ik denk dat we het met et 15 minuten gesprek na de vakantie daar maar eens over moeten hebben...
hier in belgie is dat trouwens geen cito maar toetertest. maar komt volgens mij op hetzelfde neer.
NYC schreef:
28-02-2019 14:49
Ik vind dit zo fijn voor jullie!!! :-)
Wij zijn ook heel blij :cheer2:

Hier ben ik wel heel blij dat ze Cito hebben gedaan... zoon is pienter en elimineert daarmee antwoorden dus dat is aandachtspuntje Mn met het leren lezen en ben blij dat ze dat nu al gezien hebben. Dat vind ik veel belangrijker dan allerlei dingen aan de scores verbinden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven