Teleurgesteld

12-12-2018 18:50 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag vroeg ik mijn moeder of ze wil oppassen morgen op onze zieke dochter. Ze is vrij, maar zei heel afwerend nee dat komt me niet uit. Moet nog boodschappen doen enzo.
Ze weet dat ik niet zomaar vrij kan nemen van mijn werk in de zorg voor zoiets. Zit er dus echt mee omhoog.
Ik voel me nu teleurgesteld in haar.
Ook oastte ze voorheen 2 dgn per maand op. Ik heb wisselend rooster en vroeg het dan minimaal maand van te voren.
Ook dat wil ze niet meer doen want ze kan moeten invallen, waar toe ze niet verplicht is. Oké daar heb ik me bij neergelegd. Is mijn keuze om te werken maar ook noodzakelijk kwaad. Al deed het me wel zeer dat ze nog wel op kind van mijn zus blijft passen. Die komt altijd vaste dag 1x per 2 weken. Dat kan dan wel.

Heb ik nou te hoge verwachtingen van haar en stel ik mezelf daardoor teleur steeds.
Ik heb voor alles over, ook gedaan toen ze enkele weken op bed lag ziek.
Andersom na spoedoperatie heeft ze mij nooit geholpen. Terwijl mijn hele gezin op zijn gat lag om zo maar te zeggen omdat ik tijdelijk uitgeschakeld was.
Ik zit ermee in mijn maag, zal ik hierover het gesprek aangaan met haar. Al zal dat met lood in mijn schoenen zijn. Wil geen ruzie of haar kwetsen ermee.
Ikigai schreef:
12-12-2018 21:37
Het is een redelijke vraag, maar oma mag ook gerust nee zeggen, zonder dat ze daarvoor op haar kop hoeft te krijgen. Ze hoeft zich ook niet te verantwoorden.

Ik heb nog steeds niet gehoord waar de vader van het kind is. Kennelijk hebben de ouders alle reden om het kind niet te verzorgen, maar wordt dit van oma wel verwacht.

Vreemd verhaal.

Waar haal jij vandaan dat oma op haar kop krijgt? TO geeft in haar openingspost al aan dat ze het "nee" meteen accepteerde.

En wie zegt dat vader nog in beeld is? Misschien probeert TO al jaren in haar eentje de boel draaiende te houden. Haar baan omschrijft ze tenslotte ook als "noodzakelijk kwaad".
Vader is gewoon aanwezig in het gezin.
Maar kan ook niet zomaar vrij krijgen hiervoor. Hij geeft les en dat is lastig om dag van te voren af te zeggen omdat daar ook andere de dupe van zijn dan.
En zijn werkgever daar ook echt niet blij mee zal zijn.

Zorgverlof is een mooi woord, maar echt niet in elke sector zo makkelijk in te zetten.
Dymphnatam schreef:
12-12-2018 21:45
Waar haal jij vandaan dat oma op haar kop krijgt? TO geeft in haar openingspost al aan dat ze het "nee" meteen accepteerde.

En wie zegt dat vader nog in beeld is? Misschien probeert TO al jaren in haar eentje de boel draaiende te houden. Haar baan omschrijft ze tenslotte ook als "noodzakelijk kwaad".
Inderdaad heb gewoon het nee aangenomen en haar zeker geen verwijten gemaakt in het gesprek.
Ik snap je heel goed.
Wij hebben betaalde oppas gehad een tijdje (moet een nieuwe zoeken, ze is verhuisd) die vaak onverwacht wel kon en wilde. Want ik was het beu.
Hier is heel veel beloofd en is er ook veel ongelijkheid.
Ik had er geen geduld meer voor en kan het me ook niet veroorloven qua werk.
Ik snap je heel goed.
Wij hebben betaalde oppas gehad een tijdje (moet een nieuwe zoeken, ze is verhuisd) die vaak onverwacht wel kon en wilde. Want ik was het beu.
Hier is heel veel beloofd en is er ook veel ongelijkheid.
Ik had er geen geduld meer voor en kan het me ook niet veroorloven qua werk.
-jolijn- schreef:
12-12-2018 20:18
Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om het anders op te lossen, maar ik zou ook onmiddellijk stoppen met rennen voor mijn moeder als ik een reactie zou krijgen als "ik moet nog boodschappen doen" - of "ik moet mijn haar wassen" of zo.
Ik zou dan denken: als je dat niet eens over hebt voor dit geweldige kleinkind van je, dan ben je de titel "oma" niet waard.

Dus. Ik kom sowieso niet in aanmerking voor "begripvolle engelachtige wereldburger van het jaar", maar ik zou er goed chagrijnig van worden en mijn conclusies eraan verbinden.
Als je zo denkt dan heb ik medelijden met je moeder. Jij bent dan ook de titel ‘fijne dochter’ niet waard. Vreselijk voor een oma als je kinderen hebt die zo over je denken.
Ik vind dat gebruiken van opa’s en oma’s als oppas bespottelijk. Je krijgt zelf kinderen, dus dan los je het zelf op. Als je te gierig bent om de opvang te betalen, dan blijf je maar kinderloos. Laat die gepensioneerden toch met rust.
Monchu69 schreef:
12-12-2018 22:29
Als je zo denkt dan heb ik medelijden met je moeder. Jij bent dan ook de titel ‘fijne dochter’ niet waard. Vreselijk voor een oma als je kinderen hebt die zo over je denken.
Ik vind dat gebruiken van opa’s en oma’s als oppas bespottelijk. Je krijgt zelf kinderen, dus dan los je het zelf op. Als je te gierig bent om de opvang te betalen, dan blijf je maar kinderloos. Laat die gepensioneerden toch met rust.

Geldt dat dan andersom ook, als het mantelzorgtijd wordt? Dat ouderen zelf hun gebreken krijgen en dus ook zelf maar moeten oplossen? Dat ze maar zorg in moeten kopen?

Ik worstel daar nogal mee. Ik wil best accepteren dat mijn ouders me niet willen helpen omdat ze een eigen leven hebben, maar hoe zit dat dan met het mijne? Ben ik dan ook vrij om tegen mijn ouders te zeggen dat het bespottelijk is om mij als verpleegster te gebruiken? Is dat moreel dan net zo acceptabel?
nohr schreef:
12-12-2018 21:12
Dit heeft helemaal niets met oppassen te maken. Dit gaat over een oma die haar kinderen verschillend behandeld en ja, ik zou daar ook teleurgesteld over zijn.
Eens.
Monchu69 schreef:
12-12-2018 22:29
. Nu is het een noodgeval,, waarbij heel erg TO omhoog zit. Ik vind dat jammer ja. Ik vind dat toch wel van andere aard dan structureel eisen dat ze oppast.
Hoezo laat gepensioneerden met rust? Ik denk dat de moeder van to werkt.
Ik heb volwassen kind en moet nog 20 jaar werken. Hier zal er ook niet opgepast worden hoor.
Bij to is kleinkind 4 op komst en ze zou ze alle 3 met regelmaat moeten opvangen.
Ik vind die opa’s en oma’s altijd zielig als ik ze zie lopen met dat kleine grut. Ik wil later ook best een dagje oppassen op een eventueel kleinkind, maar niet meerdere dagen per week.
nohr schreef:
Dit heeft helemaal niets met oppassen te maken. Dit gaat over een oma die haar kinderen verschillend behandeld en ja, ik zou daar ook teleurgesteld over zijn.
dit!
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Frenchiemoon schreef:
12-12-2018 21:46
Maar kan ook niet zomaar vrij krijgen hiervoor. Hij geeft les en dat is lastig om dag van te voren af te zeggen omdat daar ook andere de dupe van zijn dan.

Zorgverlof is een mooi woord, maar echt niet in elke sector zo makkelijk in te zetten.
Voor je moeder is het kennelijk ook lastig om haar plannen zomaar om te gooien. Waarom is dat minder belangrijk, dan jullie werkzaamheden?

Uiteindelijk is het wel jullie kind. Ik zou afwisselen met je partner. De ene keer hij zorgverlof vragen, de andere keer jij. Dan doen ze maar moeilijk, jullie hebben er recht op.
nohr schreef:
Dat is niet waar! Ze heeft al 2 jaar op de 2 kinderen van to gepast. De zus heeft enkel 1 kind van 2 jaar, die heeft dus zelfs nog 'te goed' ten opzichte van to.
En moeder werkt nog hé want to heeft het over' ze heeft vrij' en 'ze zegt dat ze misschien moet invallen'. Dan heb je wel plannen gemaakt voor je vrije dag. Misschien is moeder wel moe en heeft ze haar vrije dag nodig om op te laden, kinderen in huis zijn vermoeiend.
Mijn kind was meerderjarig eer oma en opa in pensioen gingen, die heb in nooit gevraagd om op te passen. Mijn kind, mijn zorg. waarom gaat iedereen er hier zomaar van uit dat grootouders zeeën van tijd hebben om in dit geval 3 kleinkinderen op te vangen?
Ik vind niet dat opa's en oma's er zijn om je kind op te vangen. Jij kiest voor een kind. Je ouders hebben hun kinderen het huis uit en dan moeten ze de kleinkibdeten opvoeden?
Ben er geen voorstander van.
Aan de andere kant zou ik me als moeder schamen om mijn dochter en kleinkind niet te helpen in een situatie zoals deze ( ziekte, dus overmacht).
Ik zou wel het gesprek aan gaan.

Waarom zou jij trouwens vrij moeten nemen? Meld je ziek. Daar vragen ze toch om in de zorg???
En bovendien denk ik dat de vader van het kibd dat best ook eens kan!
de wereld wacht om ontdekt te worden
Hadewychh schreef:
13-12-2018 08:01
Mijn kind was meerderjarig eer oma en opa in pensioen gingen, die heb in nooit gevraagd om op te passen. Mijn kind, mijn zorg. waarom gaat iedereen er hier zomaar van uit dat grootouders zeeën van tijd hebben om in dit geval 3 kleinkinderen op te vangen?
In mijn geval was het eerder afgedwongen, men eiste een plek in de opvoeding van het eerste kleinkind. Jaloezie onderling etc.
Toen bleek dat het daadwerkelijk tijd kostte was men ineens moe en oud. Moe van het oppassen op jongere kleinkinderen uit de andere gezinnen ook.
Maargoed, we krijgen heel veel complimenten de twee en een halve keer per jaar dat we ze zien. Dat ze zo blij zijn dat we het zo goed zelf redden en klagen over de andere oppasklussen, toch wel zwaar.
En nee, in de vakantie kunnen mijn kinderen niet komen logeren, uitgeput zijn ze.
Frenchiemoon schreef:
12-12-2018 21:46

Als jij niet voor je kind kan zorgen dan moet vader inspringen. Als hij dat niet kan dan is dat jullie probleem en niet het probleem van je moeder. En er is geen ongelijkheid want ze heeft al veel meer uren besteed aan jouw kind dan aan het kind van je zus
S-Meds schreef:
13-12-2018 09:54
Als jij niet voor je kind kan zorgen dan moet vader inspringen. Als hij dat niet kan dan is dat jullie probleem en niet het probleem van je moeder. En er is geen ongelijkheid want ze heeft al veel meer uren besteed aan jouw kind dan aan het kind van je zus
Bij ons gaat dit in overleg. Dus het is niet eerst mama haar zorg en dan pas papa die 'inspringt'. Gewoon samen overleggen, wat zijn de mogelijkheden, hoe gaan we dit oplossen?

Wij doen het zoals het uitkomt. Als een van ons een heel belangrijke dag heeft op het werk, dan zal de ander eerder thuisblijven en omgekeerd.
Frenchiemoon schreef:
12-12-2018 18:50

Ook dat wil ze niet meer doen want ze kan moeten invallen, waar toe ze niet verplicht is. Oké daar heb ik me bij neergelegd.
To verwacht dus dat haar moeder op haar eigen werk zegt nee ik kan niet komen invallen want ik moet op mijn kleindochter passen.

Waarom zou haar moeder haar eigen werk opzij moeten zetten voor het eek van haar dochter.

Kan zijn dat to invalwerk Als minder belangrijk ziet maar invalwerk is wel de manier om ergens binnen te komen. Iets wat op oudere leeftijd toch al moeilijker is

Bovendien als je als invawr steeds nee zegt vragen ze de Volgnde keer eerst iemand anders.

Als to zo makkelijk denkt te kunnen beschikken over de tijd van oma kan ik mij voorstellen dat oma er helemaal geen zin meer in heeft.
sugarmiss schreef:
13-12-2018 10:09
To verwacht dus dat haar moeder op haar eigen werk zegt nee ik kan niet komen invallen want ik moet op mijn kleindochter passen.

Waarom zou haar moeder haar eigen werk opzij moeten zetten voor het eek van haar dochter.

Kan zijn dat to invalwerk Als minder belangrijk ziet maar invalwerk is wel de manier om ergens binnen te komen. Iets wat op oudere leeftijd toch al moeilijker is

Bovendien als je als invawr steeds nee zegt vragen ze de Volgnde keer eerst iemand anders.

Als to zo makkelijk denkt te kunnen beschikken over de tijd van oma kan ik mij voorstellen dat oma er helemaal geen zin meer in heeft.
Ik wil liever niet teveel in detail treden.
Maar mijn moeder heeft al 20 jaar een vaste baan met vaste uren en dagen.
En ik zeg zeker niet dat mijn baan belangrijker is dan die van haar.
Dat heb ik ook nergens benoemd.

Het verhaal wordt beetje uit verband getrokken op deze manier.
S-Meds schreef:
13-12-2018 09:54
Dat schrijf ik toch ook, dat het mijn keuze is om te werken.
Tuurlijk zijn wij zelf verantwoordelijk voor onze kinderen.
Ik benoem ook nergens dat het haar probleem is. Ik heb nee gekregen en daar niet op in gegaan verder.
Ik nergens benoemd dat ik geen verantwoording er over voel toch...
beetjegek schreef:
13-12-2018 07:10
Ik vind die opa’s en oma’s altijd zielig als ik ze zie lopen met dat kleine grut. Ik wil later ook best een dagje oppassen op een eventueel kleinkind, maar niet meerdere dagen per week.
Meerdere dagen gaat het ook niet om per week.
Slechts nu een keer bij ziekte.
Onze kinderen gaan verder gewoon naar betaalde opvang.
[quote=Frenchiemoon post_id=29348634 time=1544713155 user_id=380052]
Ik wil liever niet teveel in detail treden.
Maar mijn moeder heeft al 20 jaar een vaste baan met vaste uren en dagen.
En ik zeg zeker niet dat mijn baan belangrijker is dan die van haar.
Dat heb ik ook nergens benoemd.

Het verhaal wordt beetje uit verband getrokken op deze manier.
[
/quote]

Welkom op het Viva forum. De toon is gezet, en daarna is het voor een substantieel deel van de forummers zaak elkaar zo veel mogelijk te overschreeuwen.
Misschien is ze bang dat ze aangestoken wordt door je zieke dochter?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven