Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
donderdag 13 december 2018 om 08:41
Denk dat ze inderdaad wel sneller dan dat zullen wennen!pokkewijf schreef: ↑12-12-2018 18:30ben ik ook niet bang voor... in folder van asiel staat dat katten 8 maanden nodig hebben om aan een nieuw huis te wennen.
Geloof ik niets van. Mijn laatste kat was een herplaatsertje en super gestresst maar toch na een week of drie al heel aardig gewend...
Gewoon lekker hun gangetje laten gaan. Lekker eten en fris drinken en schone bakken... dan went het best snel
Mijn moeder had ook een kat uit het asiel. Hun advies was om de kat eerst 6 weken in een bench te houden.

vrijdag 14 december 2018 om 08:52
Sorry dat ik even inbreek op jullie topic maar ik wil even van me afschrijven.
Ik heb 2 katten en 1 is een oude dame van 18 die we al bij ons hebben sinds ze 8 weken was. En ik heb heel sterk het gevoel dat haar einde met rasse schreden nadert.
We merken al een tijdje dat ze in de war is, maar ze heeft geen pijn, eet en drinkt nog goed maar zichzelf verzorgen gaat niet meer. Ik help haar nu door haar dagelijks te kammen want anders was ze inmiddels helemaal vervilt.
Deze ochtend is ze al anderhalf uur doelloos door de huiskamer aan het lopen, heeft geen seconde rust. Ze komt telkens bij me om een aai te halen en loopt dan weer verder.
Ik weet dat ik me er op moet voorbereiden dat het eerdaags zover kan zijn dat we afscheid van haar moeten nemen maar ik word zo verdrietig bij dat idee.
Ik heb 2 katten en 1 is een oude dame van 18 die we al bij ons hebben sinds ze 8 weken was. En ik heb heel sterk het gevoel dat haar einde met rasse schreden nadert.
We merken al een tijdje dat ze in de war is, maar ze heeft geen pijn, eet en drinkt nog goed maar zichzelf verzorgen gaat niet meer. Ik help haar nu door haar dagelijks te kammen want anders was ze inmiddels helemaal vervilt.
Deze ochtend is ze al anderhalf uur doelloos door de huiskamer aan het lopen, heeft geen seconde rust. Ze komt telkens bij me om een aai te halen en loopt dan weer verder.
Ik weet dat ik me er op moet voorbereiden dat het eerdaags zover kan zijn dat we afscheid van haar moeten nemen maar ik word zo verdrietig bij dat idee.

Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.

vrijdag 14 december 2018 om 08:57
@PIPO* : dit is een algemeen kattentopic en iedereen is welkom, dus jij ook.
Ik wens je sterkte met wat onherroepelijk komen gaat. Mijn laatste kat was (hoogstwaarschijnlijk) blind op het einde. Die kon ook zo doelloos zijn en lopen. Ook was ze dement en poepte in de fruitmand enzo.
Observeer haar goed en vertroetel haar nog waar mogelijk.
Heel veel sterkte gewenst en een
. We weten hier hoe het voelt.
Ik wens je sterkte met wat onherroepelijk komen gaat. Mijn laatste kat was (hoogstwaarschijnlijk) blind op het einde. Die kon ook zo doelloos zijn en lopen. Ook was ze dement en poepte in de fruitmand enzo.
Observeer haar goed en vertroetel haar nog waar mogelijk.
Heel veel sterkte gewenst en een

vrijdag 14 december 2018 om 09:49
Gelukkig gaat ze wel nog gewoon naar de kattenbak voor haar behoefte maar ze kan soms ook uit het niets zo heel raar hard gaan miauwen.
We geven haar zover mogelijk aandacht, knuffels en lekkere hapjes. En ik weet dat ze een heel mooi leven heeft gehad. Maar toch ...
We geven haar zover mogelijk aandacht, knuffels en lekkere hapjes. En ik weet dat ze een heel mooi leven heeft gehad. Maar toch ...
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.

vrijdag 14 december 2018 om 10:25
Mijn kater van 20 had het ook een paar jaar, vervilting. Vrijwel onmogelijk om met allerlei soorten borstels en kammen tegen te gaan. Wij kunnen nooit een kattentong en de hoeveelheid wasbeurten evenaren. Want ze wassen zich niet meer. Ben je nog bij de dierenarts gewees? De nieren werken op den duur niet meer goed.Pipo* schreef: ↑14-12-2018 09:49Gelukkig gaat ze wel nog gewoon naar de kattenbak voor haar behoefte maar ze kan soms ook uit het niets zo heel raar hard gaan miauwen.

vrijdag 14 december 2018 om 12:16
Pipo, wat triest dat Poes zo achteruit gaat. Natuurlijk weet je dat zoiets er aan komt, zeker op zo'n (mooie) leeftijd maar dat maakt het verdriet en angst hiervoor niet minder erg.
Ik denk dat je niet minder kunt doen dan haar goed in de gaten houden en bij twijfel om wat dan ook even naar de DA, al is het maar voor je eigen gemoedstoestand. En natuurlijk haar zoveel mogelijk vertroetelen en iedere dag koesteren die je nog samen hebt.
Gelukkig eet ze nog wel goed, dat zegt al een heleboel. Ik heb ook een kat gehad waarbij de vacht enorm aan het vervilten was. Ik ben hiervoor naar een trimsalon geweest en ik moet zeggen dat het toen over was. Maar aangezien Poes al oud is, is het misschien niet zo slim om haar dan extra stress te bezorgen.
Veel succes, ik denk dat de meesten hier wel weten hoe je je voelt.
Ik denk dat je niet minder kunt doen dan haar goed in de gaten houden en bij twijfel om wat dan ook even naar de DA, al is het maar voor je eigen gemoedstoestand. En natuurlijk haar zoveel mogelijk vertroetelen en iedere dag koesteren die je nog samen hebt.
Gelukkig eet ze nog wel goed, dat zegt al een heleboel. Ik heb ook een kat gehad waarbij de vacht enorm aan het vervilten was. Ik ben hiervoor naar een trimsalon geweest en ik moet zeggen dat het toen over was. Maar aangezien Poes al oud is, is het misschien niet zo slim om haar dan extra stress te bezorgen.
Veel succes, ik denk dat de meesten hier wel weten hoe je je voelt.

vrijdag 14 december 2018 om 12:20
Mijn jongste kat heeft dat precies omgekeerd, die doet alle openstaande deuren dicht. Dan gaat hij er rechtop achterstaan en "gooit" ze met een zwieper dicht. Hij heeft al een paar keer de deur in iemands gezicht dichtgedaan. Hij is ook teenfanaat, mijn partner valt nog al eens in slaap op de bank en dan besluipt hij de grote teen en bijt erin. Partner is al meerdere keren bij me gekomen met een punctiewond in zijn teen. Verder is het een schatje hoor..derooiekater schreef: ↑13-12-2018 07:21hier een kat die flipt van dichte deuren dus hier staat altijd alles open behalve de buitendeuren. En zelfs 1 van die deuren is de klos![]()
vrijdag 14 december 2018 om 12:21
Een van mijn katten had het vervilten ook toen ze wat ouder werd.
Het enige dat hielp was kammen met mijn eigen kam. Mijn hand op de huid waar de haartjes uitkomen en dan voorzichtig plukje voor plukje uitkammen. Zo deed het geen pijn als ik wat harder moest trekken, ze ging zelfs altijd lekker spinnen.
Het enige dat hielp was kammen met mijn eigen kam. Mijn hand op de huid waar de haartjes uitkomen en dan voorzichtig plukje voor plukje uitkammen. Zo deed het geen pijn als ik wat harder moest trekken, ze ging zelfs altijd lekker spinnen.
vrijdag 14 december 2018 om 12:23
Haha misschien mocht diegene gewoon niet naar binnen?GinnyJones schreef: ↑14-12-2018 12:20Mijn jongste kat heeft dat precies omgekeerd, die doet alle openstaande deuren dicht. Dan gaat hij er rechtop achterstaan en "gooit" ze met een zwieper dicht. Hij heeft al een paar keer de deur in iemands gezicht dichtgedaan. Hij is ook teenfanaat, mijn partner valt nog al eens in slaap op de bank en dan besluipt hij de grote teen en bijt erin. Partner is al meerdere keren bij me gekomen met een punctiewond in zijn teen. Verder is het een schatje hoor..
Tenen bijten gebeurt hier ook wel eens. Wat zijn jonge katten tandjes scherp zeg

vrijdag 14 december 2018 om 12:24
Ik denk dat wat je vanbinnen voelt, klopt. ik geloof zelf heel erg in zo'n telepathisch lijntje tussen mens en kat, of hoe je het anders ook uit moet leggen. Wellicht is het een optie om te overleggen met de dierenarts? Niet perse om haar te laten inslapen hoor, maar misschien is er nog iets dat haar comfort kan brengen in de laatste periode. Heel veel sterkte, het zijn moeilijke dingen..Pipo* schreef: ↑14-12-2018 08:52Sorry dat ik even inbreek op jullie topic maar ik wil even van me afschrijven.
Ik weet dat ik me er op moet voorbereiden dat het eerdaags zover kan zijn dat we afscheid van haar moeten nemen maar ik word zo verdrietig bij dat idee.![]()

vrijdag 14 december 2018 om 17:41
Haha ja!
Ik heb wel het idee dat mijn kat hem in no time gesloopt zal hebben, hij doet niet bepaald zachtjes ermee.
Ik meende me trouwens te herinneren van vrienden die zo'n ding hadden dat er verschillende standen op zaten, maar dat is niet zo?

vrijdag 14 december 2018 om 17:52
Er zijn nog een paar varianten, misschien dat het daarmee kan. De Catsmeow niet in elk geval.
vrijdag 14 december 2018 om 18:30
GinnyJones schreef: ↑14-12-2018 12:20Mijn jongste kat heeft dat precies omgekeerd, die doet alle openstaande deuren dicht. Dan gaat hij er rechtop achterstaan en "gooit" ze met een zwieper dicht. Hij heeft al een paar keer de deur in iemands gezicht dichtgedaan. Hij is ook teenfanaat, mijn partner valt nog al eens in slaap op de bank en dan besluipt hij de grote teen en bijt erin. Partner is al meerdere keren bij me gekomen met een punctiewond in zijn teen. Verder is het een schatje hoor..

vrijdag 14 december 2018 om 18:38
Van het merk Catsmeow?? Zo ja, waar gekocht? Mijn eerste kwam een aantal jaren geleden van de Blokker, was in de TV reclame maar ook die had maar een stand.derooiekater schreef: ↑14-12-2018 18:33Hier wel een catsmiau die op verschillende standen kan alleen kijken ze er nu niet naar om![]()

vrijdag 14 december 2018 om 18:39
Ik heb geen catsmeow, wel een automatisch laserlampje. Bovenop draait een schijf rond die dus dat lampje rondschijnt. Maar omdat we twee katten hebben had mijn man er dus een los laserlampje op geplakt 'zodat ze er allebei eentje hadden' 
Er zit een timer op, maar Harry heeft al door waar de aanknop zit dus die zet hem gewoon zelf aan als ik hem laat staan ;P
Balletje dat door een buis geleid wordt van catsense geloof ik doet het ook goed. Maar het liefste stoeien ze met elkaar of met mij. Man is minder populair, ocherm...
Vraagje over vachten trouwens. Een van mijn katers, die van 4 jaar, heeft me toch zo'n ontzettend dikke vacht. Hij is wel kortharig (huistuinkeukenkat), en hij is vrij vorst maar het is zon fluffball. Lijkt net of hij heel duidelijk een dubbele vacht heeft. Heel veel pluis en dan de dekvacht. Maar echt anders dan bij de meeste katten.
Ik geef ook pipetjes voor vlooien/ontwormen, en ik krijg het nauwelijks op de huid, omdat ik de huid gewoon niet kan vinden tussen alle fluff.
Hij houdt het zelf verder wel keurig bij. Maar het is opvallend. Herkenbaar voor jullie zoiets?

Er zit een timer op, maar Harry heeft al door waar de aanknop zit dus die zet hem gewoon zelf aan als ik hem laat staan ;P
Balletje dat door een buis geleid wordt van catsense geloof ik doet het ook goed. Maar het liefste stoeien ze met elkaar of met mij. Man is minder populair, ocherm...
Vraagje over vachten trouwens. Een van mijn katers, die van 4 jaar, heeft me toch zo'n ontzettend dikke vacht. Hij is wel kortharig (huistuinkeukenkat), en hij is vrij vorst maar het is zon fluffball. Lijkt net of hij heel duidelijk een dubbele vacht heeft. Heel veel pluis en dan de dekvacht. Maar echt anders dan bij de meeste katten.
Ik geef ook pipetjes voor vlooien/ontwormen, en ik krijg het nauwelijks op de huid, omdat ik de huid gewoon niet kan vinden tussen alle fluff.
Hij houdt het zelf verder wel keurig bij. Maar het is opvallend. Herkenbaar voor jullie zoiets?
vrijdag 14 december 2018 om 18:55
Wat gek, ik ook.
Heb jij hem al lang? Misschien dat die er niet meer is? Of zijn er goedkopere en duurdere versies?
Niet dat het veel uitmaakt nu, kat vindt dit prima, ik had alleen standen verwacht, omdat die vrienden dat hadden (dat was ook een Cat's Meow, geen ander merk).

vrijdag 14 december 2018 om 19:48