Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
zondag 16 december 2018 om 11:00
derooiekater schreef: ↑16-12-2018 07:45Hier toch sneeuw had niet goed gekekenkleine rooie snapt er niks van vind het super leuk maar die koude poten vind die niks
nu binnen buiten binnen buiten binnen buiten. Ik speel nu even portier wachter
![]()

De rooie vindt de sneeuw machtig mooi en loopt door de tuin te rennen, zwart-witte en lapje vinden het maar niets en zitten in de buurt van de radiator.
Ik ben zelf gek op sneeuw, vannacht om half twee toen het hier echt heel hard sneeuwde ben ik nog even buiten gaan wandelen. Heerlijk die rust en dat serene landschap

Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zondag 16 december 2018 om 11:03
Dan zien ze er echt op hun aller schattigst uit hePimPom schreef: ↑16-12-2018 10:21Oke, hier ligt toch nog wat sneeuw, al is het snel aan het smelten!
Grote poes had het snel gezien, maar ik kan aan de pootjes in de sneeuw zien dat ze wel door de kattenluik naar buiten is gegaan.
Kleine poes ook naar buiten en die snapt er nog steeds niets van maar vind het fascinerend! Loopt door de sneeuw, schud zo af een toe met een pootje om daar sneeuw vanaf te krijgen, gaat onder een struikje zitten (waar geen sneeuw ligt) om alles goed te bekijken. Maar na een half uurtje was ze er wel klaar mee, haar vacht was zo opgezet...echt een bolletje fluff!
Nu lekker binnen op een fleecedekentje, wasbeurt om de pootjes droog te krijgen![]()

Dierproeven.
zondag 16 december 2018 om 12:34
Wat lief dat je er naar vraagt he5 gaat wel beter vind ik hij eet netjes zijn eten op wat ik iedere keer aanbied.
Ontlasting begint ook vorm te krijgen.
Wil morgen bellen of die weer aan de brokken mag want dat 8 keer per dag voeren begint mij op te breken zeker die nacht voeding...
zondag 16 december 2018 om 13:30
Ja dat snap ik, dat is natuurlijk ook doodvermoeiend. Fijn dat het wat beter gaat. Hoop dat hij snel weer op brokken mag overstappen en jij weer aan je nachtrust toekomt.derooiekater schreef: ↑16-12-2018 12:34Wat lief dat je er naar vraagt he5 gaat wel beter vind ik hij eet netjes zijn eten op wat ik iedere keer aanbied.
Ontlasting begint ook vorm te krijgen.
Wil morgen bellen of die weer aan de brokken mag want dat 8 keer per dag voeren begint mij op te breken zeker die nacht voeding...
Dierproeven.
zondag 16 december 2018 om 19:29
Ik ga morgen bellen want normaal kan kleine rooie onbeperkt brok eten en nu niet en ook dat heeft zijn weerslag zijn eetnijd komt weer terug het grommen etc......Calamitycat schreef: ↑16-12-2018 13:30Ja dat snap ik, dat is ook doodvermoeiend. Fijn dat het wat beter gaat. Hoop dat hij snel weer op brokken mag overstappen en jij weer aan je nachtrust toekomt.
En ik ben echt op.........
zondag 16 december 2018 om 21:31
derooiekater schreef: ↑16-12-2018 19:29Ik ga morgen bellen want normaal kan kleine rooie onbeperkt brok eten en nu niet en ook dat heeft zijn weerslag zijn eetnijd komt weer terug het grommen etc......
En ik ben echt op.........

Dierproeven.
maandag 17 december 2018 om 07:34
maandag 17 december 2018 om 16:50
Met de dierenarts overleg gehad advies is om voor kleine rooie te kijken of ik niet ergers een chip feeder kan lenen zodat hij wel onbeperkt brokken kan eten.
Voor de oudste mag ik kijken wat die wil kwa brokken maar moet er reling mee houden dat hij nog geen brok wil.
Ook afgesproken om i.p.v 10 dagen iets korter aan te houden en morgen ontlasting naar het lab te sturen zodat eind van de week de uitslag bekend is en duidelijk is of de medicijnen zijn werk doen. Anders is de kans groot dat het pas na de kerst of zelfs nieuw masr word voor de uitslagen bekend zijn..
Voor de oudste mag ik kijken wat die wil kwa brokken maar moet er reling mee houden dat hij nog geen brok wil.
Ook afgesproken om i.p.v 10 dagen iets korter aan te houden en morgen ontlasting naar het lab te sturen zodat eind van de week de uitslag bekend is en duidelijk is of de medicijnen zijn werk doen. Anders is de kans groot dat het pas na de kerst of zelfs nieuw masr word voor de uitslagen bekend zijn..
maandag 17 december 2018 om 18:00
Wat een cool apparaat, maar mèn wat een geld!derooiekater schreef: ↑17-12-2018 16:50Met de dierenarts overleg gehad advies is om voor kleine rooie te kijken of ik niet ergers een chip feeder kan lenen zodat hij wel onbeperkt brokken kan eten.
https://www.bitiba.nl/shop/katten/voerb ... gLyJPD_BwE
“Don’t look back – you’re not going that way.”
maandag 17 december 2018 om 19:08
Heb je nextdoor app of FB van de buurt? Misschien is er iemand die hem uit wil lenen.derooiekater schreef: ↑17-12-2018 18:44Ik hem ook echt niet kopen veel te duur voor iets tijdelijks
“Don’t look back – you’re not going that way.”
maandag 17 december 2018 om 19:40
maandag 17 december 2018 om 20:12
Hoop dat je er eentje kan lenen Rooiekater, lijkt me enorm frustrerend de situatie waar je nu inzit m.b.t. het voeren.
Ik kom net terug van mijn bezoek aan de dierenarts met de zwart-witte. Het hele dorp weet nu dat ik geweest ben want zwart-witte liet overduidelijk horen hij het niet leuk vond in zijn mandje achterop de fiets. Pff, het leek wel een sirene.
Bloed afgenomen en alle waardes zijn helemaal in orde. Hij heeft zijn ogen gecheckt, zijn buik en nieren e.d. gevoeld maar kater is gewoon kerngezond. Dierenarts snapt het eigenlijk ook niet... afgesproken dat mocht hij weer een 'aanval' krijgen ik dit opneem met mijn telefoon zodat hij aan de hand daarvan misschien kan achterhalen wat er met hem is.
Eigenlijk weet ik dus nog niets, maar ben best opgelucht dat er niets gevonden is.
Ik kom net terug van mijn bezoek aan de dierenarts met de zwart-witte. Het hele dorp weet nu dat ik geweest ben want zwart-witte liet overduidelijk horen hij het niet leuk vond in zijn mandje achterop de fiets. Pff, het leek wel een sirene.
Bloed afgenomen en alle waardes zijn helemaal in orde. Hij heeft zijn ogen gecheckt, zijn buik en nieren e.d. gevoeld maar kater is gewoon kerngezond. Dierenarts snapt het eigenlijk ook niet... afgesproken dat mocht hij weer een 'aanval' krijgen ik dit opneem met mijn telefoon zodat hij aan de hand daarvan misschien kan achterhalen wat er met hem is.
Eigenlijk weet ik dus nog niets, maar ben best opgelucht dat er niets gevonden is.
calamitycat wijzigde dit bericht op 17-12-2018 23:45
0.06% gewijzigd
Dierproeven.
maandag 17 december 2018 om 21:04
Calamitycat wel fijn dat er niks gevonden aan de andere kant weet je nu nog niet waar je aan toe ben.
Ik heb nu het gevoel dat ik klem zit met voeren. Heb nu voor vannacht toch een voerpuzzel neer gelegd waarvan ik weet dat kleine rooie daar wel raad mee weet daar zitten wel sensible brokjes in die oudste ook evt mag en oudste krijgt om 23.00 en 03.00 natvoer mousse.
Kleine rooie krijgt hier duidelijk stress van.
Ik heb nu het gevoel dat ik klem zit met voeren. Heb nu voor vannacht toch een voerpuzzel neer gelegd waarvan ik weet dat kleine rooie daar wel raad mee weet daar zitten wel sensible brokjes in die oudste ook evt mag en oudste krijgt om 23.00 en 03.00 natvoer mousse.
Kleine rooie krijgt hier duidelijk stress van.
maandag 17 december 2018 om 23:44
Calamitycat, fijn dat er niets gevonden is, maar lijkt me ook rot dat je nu eigenlijk nog niets weet.
Rode kater, wat een toestand zo!
Hopelijk kan je zo'n ding van iemand lenen! Is anders een bak die je met timers in kunt stellen iets? Die zijn iets goedkoper.
Hier is de Cat's Meow al half gesloopt.
Kater vindt het wel superleuk, maar zo wordt het wel een duur geintje op den duur
Rode kater, wat een toestand zo!
Hopelijk kan je zo'n ding van iemand lenen! Is anders een bak die je met timers in kunt stellen iets? Die zijn iets goedkoper.
Hier is de Cat's Meow al half gesloopt.
Kater vindt het wel superleuk, maar zo wordt het wel een duur geintje op den duur

dinsdag 18 december 2018 om 07:37
Met een timer bak kan kleine rooie weer niet onbeperkt bij zijn brokken komen en daar ligt ook het probleem. Zijn voedsel obsessie word nu te groot en dat heeft zijn weerslag op alles.
Ook zijn niesziekte speelt door die stress die het veroorzaakt op merkte ik vanmorgen.
Ga nu dus toch tegen de regels in van dr dierenarts en zet nu een voerpuzzel neer ging vannacht ook aardig had ik de indruk.
En de oudste wil nog geen brokken
Ook zijn niesziekte speelt door die stress die het veroorzaakt op merkte ik vanmorgen.
Ga nu dus toch tegen de regels in van dr dierenarts en zet nu een voerpuzzel neer ging vannacht ook aardig had ik de indruk.
En de oudste wil nog geen brokken

dinsdag 18 december 2018 om 08:11
Is een catmate c3000 niets? Die heb ik staan, nu zijn mijn katten niet van die slopers. Maar je kunt ook iets zwaars op het deksel leggen. En hem wat hoger zetten met een voederpuzzel eronder.dignity schreef: ↑15-12-2018 19:42
Ik heb een kat met een obsessie voor eten (ex zwervertje). Ze moet daarom zeer afgemeten voer krijgen, want alles wat ik haar voorschotel gaat schoon op, hoeveel ik haar ook geef.
Nu ben ik dus op zoek naar wat beters, maar dat dreigt al snel ook heel duur te worden. Ik vind het niet erg om iets meer geld uit te geven als ik weet dat ik iets koop wat werkt. Maar 100 euro uitgeven aan een apparaat wat ze zo weer omgooit of openbreekt vind ik ook te gortig worden. Alternatief is dat ze 1,5 dag geen eten krijgt. Voor een keer niet onoverkomelijk maar voor haar niet heel fijn natuurlijk. Ik heb hem gemiddeld een keer per 4 a 6 weken nodig.
Heeft iemand hier goede ervaringen met een andere oplossing?
Kost bij zooplus ook niet meer heel veel.
Ik vind het erg fijn en makkelijk. Wetende dat ze altijd wel hun voer krijgen en ik dus makkelijk een dag of wat van huis kan zijn indien nodig.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
dinsdag 18 december 2018 om 12:03
derooiekater schreef: ↑18-12-2018 07:37Met een timer bak kan kleine rooie weer niet onbeperkt bij zijn brokken komen en daar ligt ook het probleem. Zijn voedsel obsessie word nu te groot en dat heeft zijn weerslag op alles.
En de oudste wil nog geen brokken![]()
Wat een narigheid hé!
Helaas geen oplossing, maar hopelijk geeft die puzzel hem een beetje rust

"I love not Man the less, but Nature more..."
dinsdag 18 december 2018 om 12:44
Wat kunnen ze dan een herrie maken hè in het reismandje! Bij mij kan grote poes mij door de traliedeur heel vuil aankijkenCalamitycat schreef: ↑17-12-2018 20:12Hoop dat je er eentje kan lenen Rooiekater, lijkt me enorm frustrerend de situatie waar je nu inzit m.b.t. het voeren.

En inderdaad, aan de ene kant fijn dat hij lichamelijk gezond lijkt, maar niet fijn dat qua gedrag de dierenarts het ook niet weet.
Misschien niet echt aardig naar kat toe, maar kun je bewust zo een aanval opwekken?

"I love not Man the less, but Nature more..."