Ongepaste grappen mannelijke collega
zaterdag 22 december 2018 om 00:03
Hi allemaal,
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
zaterdag 22 december 2018 om 10:54
Interessant hoe verschillende mensen hier naar kijken. Ik snap zeker de opmerking over mijn assertiviteit (of vooral het gebrek daaraan) en hier ben ik het ook mee eens: ik moet mijn grenzen zelf aangeven.
Overigens heb ik niet een halfuur weerloos staan luisteren, ik heb eerst een 'gevat' antwoord geprobeerd te geven (als we jou nou verkopen, haal je misschien een keer je target). Dit werkte alleen compleet niet, omdat het blijkbaar minder grappig was dan vrouwenhandel insinuaties. Bovendien, zoals sommigen al aangaven, denk ik dat het eerder olie op het vuur was want 'blijkbaar zijn deze grappen oke'.
Dus ging hij nog even verder met zijn hypothetische begroting, waarin ook onderhoudskosten moesten worden meegenomen na een x aantal gebruikers (walg).
Overigens heb ik niet een halfuur weerloos staan luisteren, ik heb eerst een 'gevat' antwoord geprobeerd te geven (als we jou nou verkopen, haal je misschien een keer je target). Dit werkte alleen compleet niet, omdat het blijkbaar minder grappig was dan vrouwenhandel insinuaties. Bovendien, zoals sommigen al aangaven, denk ik dat het eerder olie op het vuur was want 'blijkbaar zijn deze grappen oke'.
Dus ging hij nog even verder met zijn hypothetische begroting, waarin ook onderhoudskosten moesten worden meegenomen na een x aantal gebruikers (walg).
zaterdag 22 december 2018 om 10:54
Gonegirl schreef: ↑22-12-2018 10:52Idealiter zouden we inderdaad geen verschil zien tussen die groepen, en voor mij wijken die groepen niet af, maar ik stel vast dat ze volgens de samenleving wel een andere positie hebben. Als je er dan iets aan wil doen, moet je het wel benoemen. Maar inderdaad, respect voor iedereen zou de maatstaf moeten zijn.
Dan herhaal ik nogmaals mijn punt: juist door te benadrukken dat die groepen een andere positie hebben (volgens jou), benadeel je ze in mijn ogen.
In de basis zijn wij het wel eens, er moet respect zijn voor iedereen.
zaterdag 22 december 2018 om 10:56
zaterdag 22 december 2018 om 10:57
JollyRider schreef: ↑22-12-2018 10:50Die persoonlijke bio was om te illustreren dat je het te simpel maakt. Met alleen “witte hetero man” is je positie nog bepaald niet veilig.
Natuurlijk moet sexisme bestreden, en racisme, en iedere vorm van discriminerende omgangsvormen. Maar NIET omdat een bepaalde groep zielig is, maar omdat ieder mens met respect behandeld zou moeten worden.
We verschillen nauwelijks van mening, maar ik weiger een mens als zwak te zien, of als sterk, enkel vanwege specifieke chromosomen.
Ja ik zeg ook niet dat bepaalde mensen zwak zijn, maar hun positie in de maatschappij is fragieler.
zaterdag 22 december 2018 om 10:59
Begrijpelijk dat dat walgelijk voelt. Doe jezelf echt een lol en ben een volgende keer helder over je grens. Geen grappen, niet mee lachen, niet anderen inschakelen, maar duidelijk zijn. En als hij daar iets van vindt, dan is dat maar zothankyouforthedays schreef: ↑22-12-2018 10:54Interessant hoe verschillende mensen hier naar kijken. Ik snap zeker de opmerking over mijn assertiviteit (of vooral het gebrek daaraan) en hier ben ik het ook mee eens: ik moet mijn grenzen zelf aangeven.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
Ja dat had TO gekund, maar toen ze HR probeerde aan te haken bleek die kerel niet zijn ‘HR-pet’ op te hebben (ongelooflijk) en ja dan kún je als vrouw alsnog heel assertief zijn tegen die HR kerel of die collega, maar zelfs als je dat niet bent of kunt blijven die kerels redelijke zakken hooi en is het gedrag niet acceptabel.poeziewoezie schreef: ↑22-12-2018 10:44Als jij je druk maakt over deze "grappen", dan zou ik je collega niet de gelegenheid geven om hier nog een half uur op door te gaan.
Je zou je wat assertiever kunnen opstellen.
Dit noemen sommige mensen hier onschuldig flirten, je zou je juist gevleid moeten voelen dat hij je impliciet een hoer noemt TO.thankyouforthedays schreef: ↑22-12-2018 10:54
Verder helemaal eensch: quasi-grappig meekletsen zendt het signaal uit dat dit oké is. Je hoeft je niet aan te passen, die man moet leren wat normaal is op de werkvloer. Belachelijk om de verantwoordelijkheid bij TO te leggen die dan maar 'weerbaarder' moet worden. Onzin.
zaterdag 22 december 2018 om 11:00
Ja he?MadameJean schreef: ↑22-12-2018 10:59Ja dat had TO gekund, maar toen ze HR probeerde aan te haken bleek die kerel niet zijn ‘HR-pet’ op te hebben (ongelooflijk) en ja dan kún je als vrouw alsnog heel assertief zijn tegen die HR kerel of die collega, maar zelfs als je dat niet bent of kunt blijven die kerels redelijke zakken hooi en is het gedrag niet acceptabel.
Bring a vampire around, people start discovering religion.
zaterdag 22 december 2018 om 11:00
Heb daar wel op gereageerd hoor, dat ik dat niet zo grappig vind en sowieso niet zou doen met iemand die ik niet goed ken.Marana-- schreef: ↑22-12-2018 10:48Nogmaals de vraag voor jou (aangezien de vorige keer alleen MadameJean erop reageerde en jij niet, terwijl ik het aan jou vroeg): Ontmoedig je ook grappen over de mannengriep tegen een man die een paar dagen afwezig was wegens ziekte? Of ontmoedig je alleen grappen over vrouwen, zwarten en homoseksuelen?
zaterdag 22 december 2018 om 11:04
Ja een betere wereld begint bij jezelf. Als jij ruimte laat aan dat domme gelul, ben je daar zelf verantwoordelijk voor.Murrmurr schreef: ↑22-12-2018 10:59Dit noemen sommige mensen hier onschuldig flirten, je zou je juist gevleid moeten voelen dat hij je impliciet een hoer noemt TO.![]()
Verder helemaal eensch: quasi-grappig meekletsen zendt het signaal uit dat dit oké is. Je hoeft je niet aan te passen, die man moet leren wat normaal is op de werkvloer. Belachelijk om de verantwoordelijkheid bij TO te leggen die dan maar 'weerbaarder' moet worden. Onzin.
Een half uur! Wat een uithoudingsvermogen.
anoniem_327415 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 11:05
0.99% gewijzigd
Bring a vampire around, people start discovering religion.
zaterdag 22 december 2018 om 11:04
Ik zie vrijwel niemand de verantwoordelijkheid bij TO leggen. De man in kwestie was fout, kennelijk varieert de mening over hoe fout.Murrmurr schreef: ↑22-12-2018 10:59Dit noemen sommige mensen hier onschuldig flirten, je zou je juist gevleid moeten voelen dat hij je impliciet een hoer noemt TO.![]()
Maar ook als je niet verantwoordelijk bent voor het ontstaan van een situatie is het simpelweg nuttig voor jezelf om een ongewenste zo effectief en efficiënt mogelijk te beëindigen. En leuk of niet, dan is voor jezelf opkomen echt de meest kansrijke weg.
Natuurlijk had de HR-man al lang moeten ingrijpen, natuurlijk had de collega zelf moeten aanvoelen dat hij fout zat. Maar daar koop je weinig voor in de echte wereld vol hufters en wegkijkers.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 11:06
0.51% gewijzigd
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 11:05
Ik ken ze hoor vrouwen die hierdoor gevleid zijn en ik gun iedereen zijn eigen beleving.
Die vriendin van mij die ik eerder beschreef ook. Collega (man) ging trouwen maar wilde nog een laatste x met een andere vrouw voor hij voor eeuwig trouw moest beloven en daar had hij haar voor uitgekozen. Ze voelde zich gevleid en is er op ingegaan.
Sommige mensen ontlenen hun eigen waarde en hoe ze in de markt liggen aan de raarste dingen. Je kunt voor een ander besluiten waar de grens ligt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 22 december 2018 om 11:06
Walg inderdaad. De assertievelingen hebben de halve wereld, maar dit is (in mijn ogen) ongepast en seksistisch gedrag en jouw gebrek aan eventuele assertiviteit verandert dat niet.thankyouforthedays schreef: ↑22-12-2018 10:54Interessant hoe verschillende mensen hier naar kijken. Ik snap zeker de opmerking over mijn assertiviteit (of vooral het gebrek daaraan) en hier ben ik het ook mee eens: ik moet mijn grenzen zelf aangeven.
Iets anders, ozu je de collega er op kunnen aanspreken als je hem weer ziet? Even koffie halen en zeggen dat je er over hebt nagedacht omdat de grappen bleven hangen en van kwaad tot erger gingen, dat het je een rotgevoel heeft gegeven en dat je verwacht dat het niet meer gebeurt? Bommen dat het even geleden is. Weet hij meteen hoe serieus je het neemt. En als hij dan weer ongepast reageert g je naar je leidingggevende, kun je meteen aangeven hoe hoofd HR in de eerste instantie reageerde. Sterkte. Het wordt steeds makkelijker om dit doort grappen de kop in te drukken, maar het is niet altijd meteen makkelijk. Inmiddels ben ik super geroutineerd (‘Jurjen, je deed weer lullig tegen twee vrouwen in die meeting’).
zaterdag 22 december 2018 om 11:08
Okay dan moeten we als vrouwen niet zeuren en leuk meegaan in een werkcultuur waar mannen ons voor de grap voor hoer uitmaken. Vooral geen officiële klacht indienen want dat is zeikerig en zwak. En soms zijn deze intimiteiten wel gewenst.viva-amber schreef: ↑22-12-2018 11:05Ik ken ze hoor vrouwen die hierdoor gevleid zijn en ik gun iedereen zijn eigen beleving.
Die vriendin van mij die ik eerder beschreef ook. Collega (man) ging trouwen maar wilde nog een laatste x met een andere vrouw voor hij voor eeuwig trouw moest beloven en daar had hij haar voor uitgekozen. Ze voelde zich gevleid en is er op ingegaan.
Sommige mensen ontlenen hun eigen waarde en hoe ze in de markt liggen aan de raarste dingen. Je kunt voor een ander besluiten waar de grens ligt.
Laat haar ook op boksen gaan voor als ze aan haar gaan zitten.
anoniem_294939 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 11:08
0.12% gewijzigd
zaterdag 22 december 2018 om 11:08
Het is historisch leuk hoor, maar je begrijpt niet dat het vrouwonvriendelijk is om je vrouwelijke collega als sexslavin te presenteren?thistle schreef: ↑22-12-2018 10:56Waarom is dit een vrouwonvriendelijke grap? Arabieren halen al eeuwen (nog steeds) zowel mannelijke als vrouwelijke slaven op. Om te werken maar zeker ook om te misbruiken, zowel mannen als vrouwen. Het is mensonvriendelijk en denegerend, maar heeft geen bal te maken met man-vrouw.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 11:09
Gonegirl schreef: ↑22-12-2018 10:52Idealiter zouden we inderdaad geen verschil zien tussen die groepen, en voor mij wijken die groepen niet af, maar ik stel vast dat ze volgens de samenleving wel een andere positie hebben. Als je er dan iets aan wil doen, moet je het wel benoemen. Maar inderdaad, respect voor iedereen zou de maatstaf moeten zijn.
Als je er iets aan wil doen, moet je het gewoon gaan doen.
zaterdag 22 december 2018 om 11:09
Dit vind ik een goede tip. En als hij doorgaat melden.MadameJean schreef: ↑22-12-2018 11:06Walg inderdaad. De assertievelingen hebben de halve wereld, maar dit is (in mijn ogen) ongepast en seksistisch gedrag en jouw gebrek aan eventuele assertiviteit verandert dat niet.
Iets anders, ozu je de collega er op kunnen aanspreken als je hem weer ziet? Even koffie halen en zeggen dat je er over hebt nagedacht omdat de grappen bleven hangen en van kwaad tot erger gingen, dat het je een rotgevoel heeft gegeven en dat je verwacht dat het niet meer gebeurt? Bommen dat het even geleden is. Weet hij meteen hoe serieus je het neemt. En als hij dan weer ongepast reageert g je naar je leidingggevende, kun je meteen aangeven hoe hoofd HR in de eerste instantie reageerde. Sterkte. Het wordt steeds makkelijker om dit doort grappen de kop in te drukken, maar het is niet altijd meteen makkelijk. Inmiddels ben ik super geroutineerd (‘Jurjen, je deed weer lullig tegen twee vrouwen in die meeting’).
zaterdag 22 december 2018 om 11:10
Dat staat er niet maar het trekken van je grenzen begint bij jezelf. Iemand aanspreken op het feit dat je het een vervelende ervaring vond en dat je niet wil dat het nog voorkomt. Wanneer je dat niet durft dan spreken met je leidinggevende. Men kan niet ruiken wat je vervelend vindt. Een klacht is de optie die daarna komt.Murrmurr schreef: ↑22-12-2018 11:08Okay dan moeten we als vrouwen niet zeuren en leuk meegaan in een werkcultuur waar mannen ons voor de grap voor hoer uitmaken. Vooral geen officiële klacht indienen want dat is zeikerig en zwak. En soms zijn deze intimiteiten wel gewenst.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 22 december 2018 om 11:12
Wat wordt dit enorm overgeanalyseerd (is dat een woord?) zeg. Je gaat in je leven nog heel wat domme collega's tegenkomen die denken grappig te zijn. Loop gewoon weg en ga met een leuker iemand praten. Waarom zou je er energie aan verspillen om hierover na te denken, laat staan zo'n lamlul verder aan te horen?
zaterdag 22 december 2018 om 11:13
Ik zou het liever andersom stellen: als vrouw en als man is het, als je kan, effectiever om zelf assertief te reageren. Daarnaast lijkt het me altijd prima om formeel melding te maken van ongepast gedrag. Een werkcultuur waarin mensen zich onveilig voelen in de breedste zin is gewoon niet goed. Het deugt niet, en het is overigens ook gewoon slecht voor de organisatie.Murrmurr schreef: ↑22-12-2018 11:08Okay dan moeten we als vrouwen niet zeuren en leuk meegaan in een werkcultuur waar mannen ons voor de grap voor hoer uitmaken. Vooral geen officiële klacht indienen want dat is zeikerig en zwak. En soms zijn deze intimiteiten wel gewenst.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 11:15
Die HR-man had gelijk, hij was op dat moment niet in functie. Maar naast zijn functie is hij ook nog gewoon collega en mens en had hij net als ieder ander kunnen ingrijpen.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 11:04Natuurlijk had de HR-man al lang moeten ingrijpen, natuurlijk had de collega zelf moeten aanvoelen dat hij fout zat. Maar daar koop je weinig voor in de echte wereld vol hufters en wegkijkers.
Het is heel lastig inschatten hoe de 'grap' is verlopen omdat we geen idee hebben wat er non-verbaal is gecommuniceerd. Wie weet is de collega juist gestimuleerd om door te gaan door een signaal wat hij heeft opgepikt maar wat zeker niet zo bedoeld was. Ik zou de collega voortaan ontwijken en het heel zakelijk houden, die zit op een andere frequentie.