Beschamend overgewicht
woensdag 2 januari 2019 om 20:52
Beste lezers,
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
.
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
donderdag 3 januari 2019 om 18:32
https://www.scientias.nl/daarom-dieet-9 ... mislukken/
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... oplossing/
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... oplossing/
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 3 januari 2019 om 18:36
Wat een rare toon: "dat negeren we voor het gemak maar even zeker?" Welnee, dat negeren we niet. Alleen kunnen "we" daar niet over oordelen natuurlijk. Je maakt het erg persoonlijk. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en "speciale gevallen". Ik probeer het te houden bij het grote geheel. Ik heb geen studie gemaakt van Solomio, wel van voeding en afvallen in het algemeen.
donderdag 3 januari 2019 om 18:37
donderdag 3 januari 2019 om 18:38
Ik heb toevallig ook redelijk studie gemaakt van overgewicht en oorzaken en behandelingen en resultaten.Lacuba schreef: ↑03-01-2019 18:36Wat een rare toon: "dat negeren we voor het gemak maar even zeker?" Welnee, dat negeren we niet. Alleen kunnen "we" daar niet over oordelen natuurlijk. Je maakt het erg persoonlijk. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en "speciale gevallen". Ik probeer het te houden bij het grote geheel. Ik heb geen studie gemaakt van Solomio, wel van voeding en afvallen in het algemeen.
En wat ik hier schrijf betreft geen uitzonderingen en speciale gevallen, maar gewoon statistieken en grote groepen.
Dat illustreer ik af en toe met mijn persoonlijke ervaring.
donderdag 3 januari 2019 om 18:43
Behalve natuurlijk dat iedereen die echt wil, echt kan afvallen.
10 kilo teveel is niet echt een obesitas probleem natuurlijk. Als je die tien kilo echt niet weg krijgt, hoeveel je ook sport en gezond eet, dan zal je ermee moeten leren leven ben ik bang. Kennelijk zit dat vet ergens waar het niet kan verbranden. Is operatief verwijderen dan misschien een optie? Ik neem aan dat ze je overtollig vel al hebben weggehaald?Ik wil heel graag nog 10 kilo kwijt, maar het lukt niet.
Terwijl ik een maagverkleining heb gehad en toch echt niet meer kan overeten.
En dat werd ook aangekondigd van tevoren, dat vrijwel niemand al z'n overgewicht kwijtraakt.
Das toch gek, als je nooit meer te veel kunt eten?
Was het maar zo simpel als jij beweert, dan was het hele obesitas'probleem' niet zo groot.
En nogmaals: ik beweer nergens dat het simpel is.
donderdag 3 januari 2019 om 18:45
DIe statistieken, zijn die ergens terug te lezen? Dat verheldert de discussie misschien?Solomio schreef: ↑03-01-2019 18:38Ik heb toevallig ook redelijk studie gemaakt van overgewicht en oorzaken en behandelingen en resultaten.
En wat ik hier schrijf betreft geen uitzonderingen en speciale gevallen, maar gewoon statistieken en grote groepen.
Dat illustreer ik af en toe met mijn persoonlijke ervaring.
Welk percentage mensen met een overgewicht heeft dat door een medische oorzaak?
donderdag 3 januari 2019 om 18:47
Overtollig vel? Welk overtollig vel?julius schreef: ↑03-01-2019 18:43Behalve natuurlijk dat iedereen die echt wil, echt kan afvallen.
10 kilo teveel is niet echt een obesitas probleem natuurlijk. Als je die tien kilo echt niet weg krijgt, hoeveel je ook sport en gezond eet, dan zal je ermee moeten leren leven ben ik bang. Kennelijk zit dat vet ergens waar het niet kan verbranden. Is operatief verwijderen dan misschien een optie? Ik neem aan dat ze je overtollig vel al hebben weggehaald?
En nogmaals: ik beweer nergens dat het simpel is.
Dat wordt alleen weggehaald als je buik op je knieën hangt.
En dat is bij mij gelukkig niet zo.
Mijn vet zit mooi verdeeld, dus weghalen zal niet zo makkelijk zijn.
Maar....... na een GBP raak je dus niet al je overgewicht kwijt, ondanks dat je laag in calorieën blijft, qua eten.
Nog minder gaan eten mag niet van de artsen, want na een GBP eet je al snel te weinig en dat heeft weer andere gevolgen.
donderdag 3 januari 2019 om 18:49
Overgewicht door een medische oorzaak is nou juist niet zo interessant, want slechts een kleine groep.
Ik heb het over de 'gewone' mensen die enorm verschillen in hun aanleg om bijv dikker te worden, in hun 'wilskracht' om honger te negeren, in hun effectiviteit van verbranden, enz. enz.
donderdag 3 januari 2019 om 18:49
Nou die statistieken dan. Waar vind ik die?Solomio schreef: ↑03-01-2019 18:49Overgewicht door een medische oorzaak is nou juist niet zo interessant, want slechts een kleine groep.
Ik heb het over de 'gewone' mensen die enorm verschillen in hun aanleg om bijv dikker te worden, in hun 'wilskracht' om honger te negeren, in hun effectiviteit van verbranden, enz. enz.
donderdag 3 januari 2019 om 18:50
En (meer) bewegen, mag dat wel? Bij een gelijkblijvende calorie inname zou dat toch echt vet moeten verbranden?Solomio schreef: ↑03-01-2019 18:47Overtollig vel? Welk overtollig vel?
Dat wordt alleen weggehaald als je buik op je knieën hangt.
En dat is bij mij gelukkig niet zo.
Mijn vet zit mooi verdeeld, dus weghalen zal niet zo makkelijk zijn.
Maar....... na een GBP raak je dus niet al je overgewicht kwijt, ondanks dat je laag in calorieën blijft, qua eten.
Nog minder gaan eten mag niet van de artsen, want na een GBP eet je al snel te weinig en dat heeft weer andere gevolgen.
donderdag 3 januari 2019 om 18:51
Ik heb net twee linkjes geplaatst naar artikelen waarin die cijfers genoemd worden.
Ik heb die getallen uit diezelfde VPRO-documentaire die ik net noemde, ik kan ze online niet vinden.
donderdag 3 januari 2019 om 19:08
En 'ze' hebben altijd gelijk, want het tegendeel bewijzen is onmogelijk.
donderdag 3 januari 2019 om 19:11
donderdag 3 januari 2019 om 19:14
Ja, bewegen helpt, maar lang niet zo veel als minder eten. Vandaar dat het wrsch niet zo duidelijk genoemd is hier.
donderdag 3 januari 2019 om 20:10
Jij mag niet minder eten om die laatste tien kilo vet kwijt te raken.
Is sporten dan niet de manier om dat laatste vet te verbranden? Of werken jouw spieren niet op energie?
donderdag 3 januari 2019 om 20:13
Ik mag zeker niet minder eten nee.
Maar heb jij überhaupt een verklaring voor het feit dat mensen na een GBP vrijwel nooit al hun overgewicht kwijtraken, terwijl ze toch weinig eten?
Want dat is mijn vraag: als het allemaal zo 1-op-1-rechtlijnig-simpel is zou ik toch moeten blijven afvallen? Tot ik een ons woog?
donderdag 3 januari 2019 om 20:29
Dat ligt er kennelijk heel erg aan of je sport of niet. Als jij momenteel net zoveel calorieën inneemt als je verbruikt, snap ik heel goed waarom je niet verder afvalt.Solomio schreef: ↑03-01-2019 20:13Ik mag zeker niet minder eten nee.
Maar heb jij überhaupt een verklaring voor het feit dat mensen na een GBP vrijwel nooit al hun overgewicht kwijtraken, terwijl ze toch weinig eten?
Want dat is mijn vraag: als het allemaal zo 1-op-1-rechtlijnig-simpel is zou ik toch moeten blijven afvallen? Tot ik een ons woog?
Hoe hoog is je vetpercentage momenteel?
donderdag 3 januari 2019 om 21:17
Blijkbaar neem ik idd zo veel calorieën in als ik verbruik.
Blijft het punt dat ik door mijn kleine maagje maar weinig kan eten en dus minder calorieën binnenkrijg dan 'gemiddeld', 1300 geloof ik.
En ik leid een normaal leven, niet heel actief, maar gewoon.
En dat is dus normaal na een GBP, dat je laag in calorie-inname blijft en toch stopt met afvallen.
Omdat je lichaam zich aanpast.
Die spaarstand, die bestaat.
En dus ook bij mensen zonder GBP kan de ene persoon veel meer calorieën aan dan de ander. Zonder enorm veel verschil in sporten o.i.d.
donderdag 3 januari 2019 om 21:19
Dat zet echt maar heel weinig zoden aan de dijk: http://www.mkatan.nl/bnr-radiocolumns/3 ... rachtsport
donderdag 3 januari 2019 om 22:08
Heel veel succes TS!! Heb je al een methode gekozen waarmee je wil gaan afvallen? Mocht dit al ergens gestaan hebben, sorry ik heb niet alles gelezen.
@Solomio vervelend dat je geen verzadigingsgevoel kent. Bij een inactieve levensstijl/weinig spiermassa is een kcal inname van 1500 al voldoende om een stabiel gewicht te behouden (zit je trouwens zo aan). Daarnaast gaat het er niet alleen om hoeveel je eet maar is het ook belangrijk wat je eet.
Sinds de toevoeging van suiker in zowat elk westers product is het aantal mensen met overgewicht explosief gestegen.
@Solomio vervelend dat je geen verzadigingsgevoel kent. Bij een inactieve levensstijl/weinig spiermassa is een kcal inname van 1500 al voldoende om een stabiel gewicht te behouden (zit je trouwens zo aan). Daarnaast gaat het er niet alleen om hoeveel je eet maar is het ook belangrijk wat je eet.
Sinds de toevoeging van suiker in zowat elk westers product is het aantal mensen met overgewicht explosief gestegen.
donderdag 3 januari 2019 om 22:11
Ik had vroeger altijd trek en moeite om op gewicht te blijven. Tot ik heel regelmatig ging eten, in het begin haast op de minuut. Bij het Voedingscentrum gekeken wat ik (actieve jonge vrouw) op een dag MOEST eten (dat is best veel!) en dat in gedeeld in drie maaltijden en drie tussendoortjes (2 stuks fruit, handje noten, 450ml yoghurt), allemaal op vaste tijden, zo om de 2 a 3 uur (8.00, 10.30, 13.00, 15.00, 18.00, 20.00). Nu heb ik al jaren buiten de eetmomenten nooit trek. Alleen dus als er een eetmoment aankomt en dan ‘mag’ ik dus ook eten. Geeft veel rust. Wie weet heeft iemand iets aan deze tip. Gevaar bij mij was te weinig eten of maaltijden overslaan en dan wordt het al snel een rommeltje. Ging ik teveel eten omdat ik opeens zo’n trek kreeg en dan later weer te weinig om te compenseren en zo bleef ik bezig. Regelmaat was bij mij de sleutel. En als ik een keer teveel had gegeten, daarna gewoon normaal verder gaan zoals altijd en niet willen gaan compenseren met minder eten. Afvallen gaat minder snel als je alles eet wat het Voedingscentrum aanraadt, maar is (in mijn geval) wel blijvend, met nooit meer trek, erg fijn!
donderdag 3 januari 2019 om 22:11
Dat klopt inderdaad. Ik drink alleen thee, water of light dranken. Als ik meer calorieën binnen krijg per dag kom ik aan. Ik kan niet meer dan 1500 calorieën per dag eten. Helaas ben ik erfelijk belast met overgewicht en kom ik snel aan. Dus hoe weinig het ook klinkt, voor mij werkt dit om op gewicht te blijven (nog steeds licht overgewicht) en niet aan te komen.poesiepoes schreef: ↑03-01-2019 14:08Jee Philae, zit je dan op 1440 per dag, of kan ik niet tellen..? Heb je dan je drinken ook meegeteld..?
Voor mij werkt 1750 ongeveer, met licht ondergewicht.
TO, ik ben een aantal keer bij de diëtiste geweest (ik wilde niet aankomen maar wel gezonder gaan eten) en ze was heel aardig en geduldig. Gaf ook veel uitleg en samen hebben we 2 lijsten opgesteld die ik als richtlijn kan gebruiken. Ze beantwoordde als mijn vragen en twijfels en dat was heel fijn. Ik denk dat ze naar iemand met overgewicht net zo vriendelijk en begripvol zou zijn.
Het is al eens genoemd, maar dat is wel een goed startpunt. Het gaat ook niet om strikt calorieën,maar ook om wat voor kCal. De hele dag suikers en zetmeel is veel "erger" dan afwisselen met groente en fruit, noten/zaden (pindakaas mag ook!), voldoende eiwitten, vezels etc. Zodat je wel alles binnenkrijgt dat je nodig hebt. Dat heb ik van haar geleerd.