Beschamend overgewicht
woensdag 2 januari 2019 om 20:52
Beste lezers,
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
.
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
zaterdag 5 januari 2019 om 13:16
Gelukkig zet je 'onmogelijk' zelf al tussen aanhalingstekens.
Prima dat je jezelf ervan overtuigd hebt dat sporten niets voor jou is. Je hebt het vast serieus geprobeerd en bent na een aantal maanden tot de conclusie gekomen dat je conditie en kracht niet toenamen en dat je lichaam er niet strakker van werd, dat je je niet fitter voelde en je niet meer zelfvertrouwen kreeg.
Ik begin inderdaad te begrijpen dat jij die ene uitzondering bent waarbij de natuur heel anders werkt dan bij alle anderen. Sucks for you.
zaterdag 5 januari 2019 om 13:17
Ik weet er zelf niets van, maar ik ken wat psychologen en artsen op dit soort afdelingen in ziekenhuizen en zij vertellen altijd dat je heel voorzichtig moet zijn als je bijvoorbeeld met mensen hun eetpatronen doorneemt.Trotter schreef: ↑05-01-2019 09:43Je doet of je er iets vanaf weet, maar je bent bijzonder slecht geïnformeerd. Er wordt juist gehamerd op eigen verantwoordelijkheid. Die operatie lukt namelijk wel, maar daarna hangt het juist van (de inzet van) de patiënt zelf af of het een blijvend succes wordt of niet.
zaterdag 5 januari 2019 om 13:20
en snap je ook waarom? Snap je ook dat veel van die mensen hun hele leven al horen dat ze verkeerd bezig zijn, dat ze dom en lui zijn en slap?
Dat de meesten al jaren en jaren en jaren bezig zijn om zelf de kilo's eraf te krijgen, maar daar gewoonweg niet in slagen? Wat denk je
dat het met iemand doet als ook de laatste strohalm ze gaat lopen afkammen en roepen dat je alles verkeerd doet?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 5 januari 2019 om 13:31
Wat betreft het jojo-en, en het aankomen na heftig diëten, omdat je metabolisme is afgeremd.
Wat zou het mooi zijn als het andersom kon! Eerst een tijdje nóg meer eten dan anders en dan weer terug naar normaal. En dat je lijf nog steeds verbrandt op basis van de grote hoeveelheid eten en dus sneller verbrandt dan nodig, waardoor je afvalt. Omgekeerde jojo! Ik droom maar wat.
Wat zou het mooi zijn als het andersom kon! Eerst een tijdje nóg meer eten dan anders en dan weer terug naar normaal. En dat je lijf nog steeds verbrandt op basis van de grote hoeveelheid eten en dus sneller verbrandt dan nodig, waardoor je afvalt. Omgekeerde jojo! Ik droom maar wat.
zaterdag 5 januari 2019 om 13:32
Ik heb alle begrip hoor!rosanna08 schreef: ↑05-01-2019 13:20en snap je ook waarom? Snap je ook dat veel van die mensen hun hele leven al horen dat ze verkeerd bezig zijn, dat ze dom en lui zijn en slap?
Dat de meesten al jaren en jaren en jaren bezig zijn om zelf de kilo's eraf te krijgen, maar daar gewoonweg niet in slagen? Wat denk je
dat het met iemand doet als ook de laatste strohalm ze gaat lopen afkammen en roepen dat je alles verkeerd doet?
zaterdag 5 januari 2019 om 13:50
Waar baseer jij je conclusies toch op?julius schreef: ↑05-01-2019 13:16Gelukkig zet je 'onmogelijk' zelf al tussen aanhalingstekens.
Prima dat je jezelf ervan overtuigd hebt dat sporten niets voor jou is. Je hebt het vast serieus geprobeerd en bent na een aantal maanden tot de conclusie gekomen dat je conditie en kracht niet toenamen en dat je lichaam er niet strakker van werd, dat je je niet fitter voelde en je niet meer zelfvertrouwen kreeg.
Ik begin inderdaad te begrijpen dat jij die ene uitzondering bent waarbij de natuur heel anders werkt dan bij alle anderen. Sucks for you.
Waarom ik wel of niet wil of kan sporten weet je helemaal niet en doet er ook niet toe.
Wel weet ik dat sporten maar een klein onderdeel is van het hele gewichtsgedoe.
En ja, als ik fanatiek zou gaan sporten zou ik mss nog wel wat afvallen.
Mss ook niet, je weet het niet.
Moet ik iig niet ook meer gaan eten, wat natuurlijk wel gebeurt als ik zou gaan sporten.
In ieder geval was ik vroeger zonder sporten en met meer eten een stuk slanker.
Maar het hele verhaal van alsmaar honger en nooit verzadigd blijft gewoon gelden, ook als ik zou sporten.
Alleen heb ik dan meer calorieën nodig, dus krijg ik nog eerder honger.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 5 januari 2019 om 14:02
https://beta.linda.nl/gezond-gezellig/h ... ngelukkig/
Zij zegt:
Ik ben all for een healthy leven, Maar ik zie alleen weer iedereen overboard gaan en kauwen op grassprieten. Dus even iets ontnuchterends van mijn kant.
...
Maar drastische maatregelen zijn vaak van korte duur.
Hou het haalbaar en geniet van het leven.’ Amen.
Ik denk dat ze daar wel een punt heeft. Door nu drastisch aan de slag gaan omdat het 1 januari geweest is, heb je grote kans dat je tegen een grote teleurstelling aan gaat lopen en dat is pas écht demotiverend. Schakel hulp in van deskundigen om je te helpen een realistisch plan op te stellen. Zit tegenwoordig 'gratis' in de zorgverzekering, dus waarom zou je er geen gebruik van maken?
Zij zegt:
Ik ben all for een healthy leven, Maar ik zie alleen weer iedereen overboard gaan en kauwen op grassprieten. Dus even iets ontnuchterends van mijn kant.
...
Maar drastische maatregelen zijn vaak van korte duur.
Hou het haalbaar en geniet van het leven.’ Amen.
Ik denk dat ze daar wel een punt heeft. Door nu drastisch aan de slag gaan omdat het 1 januari geweest is, heb je grote kans dat je tegen een grote teleurstelling aan gaat lopen en dat is pas écht demotiverend. Schakel hulp in van deskundigen om je te helpen een realistisch plan op te stellen. Zit tegenwoordig 'gratis' in de zorgverzekering, dus waarom zou je er geen gebruik van maken?
anoniem_376240 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 14:07
0.06% gewijzigd
zaterdag 5 januari 2019 om 14:02
Succes! Ik heb niet alle posts gelezen en volgens mij is dat ook niet nodig, want ik zag al het nodige gekibbel.
Misschien een tip: lekker veel bewegen in de vorm van wandelen! Loop naar de supermarkt, naar de winkelstraat, naar de halte (of zelfs een halte verder). Lekker wandelen tijdens de pauze op werk. Lekker wandelen na de avondmaal. Ik vind het heerlijk. Muziekje op, dagdromen en heerlijk helemaal zen worden. Ik ben begonnen met het vele wandelen omdat ik wilde werken aan mijn conditie. Die is een stuk vooruit gegaan en.... de kilo's vlogen er van af!
Misschien een tip: lekker veel bewegen in de vorm van wandelen! Loop naar de supermarkt, naar de winkelstraat, naar de halte (of zelfs een halte verder). Lekker wandelen tijdens de pauze op werk. Lekker wandelen na de avondmaal. Ik vind het heerlijk. Muziekje op, dagdromen en heerlijk helemaal zen worden. Ik ben begonnen met het vele wandelen omdat ik wilde werken aan mijn conditie. Die is een stuk vooruit gegaan en.... de kilo's vlogen er van af!
zaterdag 5 januari 2019 om 14:03
Tja, ik zeg alleen dat sporten (in een team/groep met doelen) méér teweeg brengt voor je lijf en gewicht dan alleen beweging om calorieën te verbranden.
Maar het wordt mij duidelijk. De mensen die obees zijn en hier posten vinden wandelen al een hele sport en hebben verder tig argumenten waarom sporten toch vooral niet helpt.
Jezelf uithongeren met diëten en dan als niets meer helpt (want je complete metabolisme aan gort door jaren klooien met je voeding) en dan een maagverkleining met allerlei risico’s is blijkbaar makkelijker dan je aanmelden bij een sportclub. Gelukkig zie ik genoeg obese mensen die dat wél aandurven en ee veel baat bij hebben.
Maar het wordt mij duidelijk. De mensen die obees zijn en hier posten vinden wandelen al een hele sport en hebben verder tig argumenten waarom sporten toch vooral niet helpt.
Jezelf uithongeren met diëten en dan als niets meer helpt (want je complete metabolisme aan gort door jaren klooien met je voeding) en dan een maagverkleining met allerlei risico’s is blijkbaar makkelijker dan je aanmelden bij een sportclub. Gelukkig zie ik genoeg obese mensen die dat wél aandurven en ee veel baat bij hebben.
zaterdag 5 januari 2019 om 14:15
Ook weer conclusies vanuit je eigen beperkte belevingswereldje.Koffiekop1 schreef: ↑05-01-2019 14:03Tja, ik zeg alleen dat sporten (in een team/groep met doelen) méér teweeg brengt voor je lijf en gewicht dan alleen beweging om calorieën te verbranden.
Je hebt geen idee wat ik aan sport gedaan heb, hoe dat uitpakte, waarom ik daar al dan niet mee doorgegaan ben.
Maar de conclusie is al getrokken.
30 minuten per dag matig intensief bewegen, daar kom ik wel aan.
Alle voordelen die jij noemt van sporten gaan voor mij gewoon niet op, behalve het verbranden van extra calorieën.
En die moeten dan via eten weer aangevuld worden.
Waarom is het toch zo moeilijk te bevatten dat niet iedereen op sporten reageert zoals jij?
zaterdag 5 januari 2019 om 14:32
Maar wanneer ben je dan goed bezig op sportvlak volgens jou? Elke dag een uur intensief sporten bij de sportschool? Dat kost je dan vaak anderhalf uur alles bij elkaar en voor de meeste mensen met een baan, een gezin en sociale verplichtingen is dat niet haalbaar. Ik wandel veel. Gemiddeld 3-4x per week anderhalf uur stevig (6km/u). Ik denk dat dit volgens de norm wel valt onder een gezond bewegingspatroon. Maar het helpt me niet om af te vallen. Misschien wel om beter op gewicht te blijven. Maar met dik 20kg overgewicht is dat niet wat ik wil.Koffiekop1 schreef: ↑05-01-2019 14:03Tja, ik zeg alleen dat sporten (in een team/groep met doelen) méér teweeg brengt voor je lijf en gewicht dan alleen beweging om calorieën te verbranden.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
zaterdag 5 januari 2019 om 14:43
Onder mijn collega’s sport vrijwel iedereen dagelijks, ik weet ook niet waar ze de tijd vandaan halen, en ik werk in een sector waar men lange dagen maakt. Ik sport ook wel, ik loop hard, maar dat doe ik een paar keer per week.boannan schreef: ↑05-01-2019 14:32Maar wanneer ben je dan goed bezig op sportvlak volgens jou? Elke dag een uur intensief sporten bij de sportschool? Dat kost je dan vaak anderhalf uur alles bij elkaar en voor de meeste mensen met een baan, een gezin en sociale verplichtingen is dat niet haalbaar. Ik wandel veel. Gemiddeld 3-4x per week anderhalf uur stevig (6km/u). Ik denk dat dit volgens de norm wel valt onder een gezond bewegingspatroon. Maar het helpt me niet om af te vallen. Misschien wel om beter op gewicht te blijven. Maar met dik 20kg overgewicht is dat niet wat ik wil.
Het jaarlijkse kantooruitje hier is ook echt met heel intensief sporten. Laatst moesten we een soort stormbaan doen met teams, ik vroeg me echt af hoe dat zou moeten als je niet aan sport doet, want het was zó zwaar, heuvels op en af rennen, met autobanden gooien, balspelen, klimmen, echt heftig! Ik kon het nauwelijks bijhouden, en ik doe aan halve marathons. Het was wel gezellig overigens en het ging er natuurlijk om dat je elkaar helpt.
Ik zou graag dagelijks naar werk wandelen, maar ben nog te lui...
zaterdag 5 januari 2019 om 15:03
Ooit werkte ik in het ziekenhuis en daar werden ook zulke teamuitjes georganiseerd.Nitflex schreef: ↑05-01-2019 14:43Onder mijn collega’s sport vrijwel iedereen dagelijks, ik weet ook niet waar ze de tijd vandaan halen, en ik werk in een sector waar men lange dagen maakt. Ik sport ook wel, ik loop hard, maar dat doe ik een paar keer per week.
Het jaarlijkse kantooruitje hier is ook echt met heel intensief sporten. Laatst moesten we een soort stormbaan doen met teams, ik vroeg me echt af hoe dat zou moeten als je niet aan sport doet, want het was zó zwaar, heuvels op en af rennen, met autobanden gooien, balspelen, klimmen, echt heftig! Ik kon het nauwelijks bijhouden, en ik doe aan halve marathons. Het was wel gezellig overigens en het ging er natuurlijk om dat je elkaar helpt.
Ik zou graag dagelijks naar werk wandelen, maar ben nog te lui...
Ik snap daar echt de lol niet van, dus ik bood me dan aan om op die dag(en) dienst te hebben, zodat de rest van het team meekon.
Echt vreselijk zulke dingen.
zaterdag 5 januari 2019 om 15:16
Nee, het is verplicht, je moet deelnemen, of je moet toestemming van je leidinggevende hebben om er niet te zijn. Het is wel heel gezellig hoor en natuurlijk met een feest aan het eind. Maar inderdaad, niet iedereen zal het leuk vinden. Tja, dat hoort bij ergens werken.
Het is wel sportief en enigszins competitief, maar als je iets niet kunt, dan kun je weer een andere opdracht doen. Ik moet wel zeggen dat bij ons op werk niemand waarschijnlijk zo’n hekel aan sporten heeft zoals jij hier beschrijft.
zaterdag 5 januari 2019 om 15:38
Solomio schreef: ↑05-01-2019 12:20Wat een ongelofelijk simpele ziel ben jij eigenlijk.
Ja, ik wil ze wel kwijt, graag zelfs, maar dat gaat niet, want blijkbaar heeft mijn lichaam een soort status quo bereikt.
Kan ik meer gaan bewegen, maar dan heeft mijn lijf meer nodig en krijg ik dus meer honger en ga ik dus meer eten.
Los van het feit dat ik zeer ongelukkig word van meer bewegen, dus dat dat voor mijn gezondheid ook niet zo best is.
Ergens schreef jij dat als je meer gaat bewegen je niet meer honger krijgt en dat is natuurlijk onzin. Meer bewegen betekent meer verbranden en dus meer honger.
Het valt me op dat jij je constant verschuilt achter het feit dat sporten voor jou betekent dat dat ten koste gaat van je geestelijke gezondheid. Wat een bizarre conclusie! Je houdt je zelf daar toch alleen maar mee voor de gek? Er zijn zoveel mensen die sporten die niet leuk vinden - voor mij is het persoonlijk ook een 'moetje'. Maar ja, een gezond lichaam vind ik erg belangrijk, dus ik sleep me iedere keer maar weer naar de sportschool.
Ik vind het echt te makkelijk gezegd om te zeggen dat je sporten zo verschrikkelijk vindt dat je er geestelijk onder lijdt en dat het daarom zelfs schadelijk zou zijn voor je geestelijke gezondheid. Heb je jezelf dat echt wijs gemaakt? Daarbij lees ik dat je van mening bent dat het voor je gewicht niet uitmaakt of je gezonde voeding of slechte voeding eet - ook erg makkelijk van je aangezien je niet van gezond eten houdt. Dat is pertinent onwaar, het gaat niet om calorieën. Ongezonde voeding verzadigd ook niet. Je durft je hand niet in eigen boezem te steken wat betreft je overgewicht; een zwaktebod van veel dikke mensen. Heel makkelijk om altijd maar naar iets anders te wijzen, maar je eigen aandeel erkennen gaat je meer opleveren uiteindelijk als je echt af wilt vallen.
zaterdag 5 januari 2019 om 15:59
Verplicht?Nitflex schreef: ↑05-01-2019 15:16Nee, het is verplicht, je moet deelnemen, of je moet toestemming van je leidinggevende hebben om er niet te zijn. Het is wel heel gezellig hoor en natuurlijk met een feest aan het eind. Maar inderdaad, niet iedereen zal het leuk vinden. Tja, dat hoort bij ergens werken.
Het is wel sportief en enigszins competitief, maar als je iets niet kunt, dan kun je weer een andere opdracht doen. Ik moet wel zeggen dat bij ons op werk niemand waarschijnlijk zo’n hekel aan sporten heeft zoals jij hier beschrijft.
Ik zou echt niet gaan. Desnoods zou ik me ziek melden.
Prima dat er bij werk dingen horen die niet leuk zijn, maar dit soort teamuitjes zou ik weigeren.
zaterdag 5 januari 2019 om 16:05
Prima. Maar sporten is wat mij betreft helemaal geen moetje. Ik hou me aan de richtlijn van 30 minuten matig intensief bewegen.vogelkip schreef: ↑05-01-2019 15:38Het valt me op dat jij je constant verschuilt achter het feit dat sporten voor jou betekent dat dat ten koste gaat van je geestelijke gezondheid. Wat een bizarre conclusie! Je houdt je zelf daar toch alleen maar mee voor de gek? Er zijn zoveel mensen die sporten die niet leuk vinden - voor mij is het persoonlijk ook een 'moetje'. Maar ja, een gezond lichaam vind ik erg belangrijk, dus ik sleep me iedere keer maar weer naar de sportschool.
Ik vind het echt te makkelijk gezegd om te zeggen dat je sporten zo verschrikkelijk vindt dat je er geestelijk onder lijdt en dat het daarom zelfs schadelijk zou zijn voor je geestelijke gezondheid. Heb je jezelf dat echt wijs gemaakt? Daarbij lees ik dat je van mening bent dat het voor je gewicht niet uitmaakt of je gezonde voeding of slechte voeding eet - ook erg makkelijk van je aangezien je niet van gezond eten houdt. Dat is pertinent onwaar, het gaat niet om calorieën. Ongezonde voeding verzadigd ook niet. Je durft je hand niet in eigen boezem te steken wat betreft je overgewicht; een zwaktebod van veel dikke mensen. Heel makkelijk om altijd maar naar iets anders te wijzen, maar je eigen aandeel erkennen gaat je meer opleveren uiteindelijk als je echt af wilt vallen.
En ik steek mijn hand wel in eigen boezem, ik probeer alleen jullie duidelijk te maken dat er veel meer mogelijkheden zijn dan in jullie ééndimensionale wereldbeeld.
zaterdag 5 januari 2019 om 16:06
Huh? Waar zeg ik dat?
zaterdag 5 januari 2019 om 16:11
Solomio schreef: ↑05-01-2019 16:05Prima. Maar sporten is wat mij betreft helemaal geen moetje. Ik hou me aan de richtlijn van 30 minuten matig intensief bewegen.
En ik steek mijn hand wel in eigen boezem, ik probeer alleen jullie duidelijk te maken dat er veel meer mogelijkheden zijn dan in jullie ééndimensionale wereldbeeld.
Het enige wat jij lijkt te zeggen is dat mensen met overgewicht daar zelf niets aan kunnen doen. Ik denk dat het essentieel is te erkennen wat je eigen verantwoordelijkheid is in deze. Zolang iemand zijn/haar eigen aandeel in het hebben van overgewicht niet erkent, stel je dus dat iemand met overgewicht niet bij machte is dit zelf terug te draaien. Dat dit voor jou gold betekent niet dat dit voor iedereen geldt natuurlijk, en ik hoop dat de mensen die hier mee lezen zich dat ook realiseren en zich niet door jouw woorden laten ontmoedigen.
zaterdag 5 januari 2019 om 16:22
Tukkergirl, heel veel succes! Als je er zelf voor 100% achter staat zou het je wel moeten lukken! Vul dagelijks in wat je eet en weeg je eten af. Alle frisdranken laten staan en alleen water en thee.
Hierdoor ben ik vorig jaar 23 kilo afgevallen en heel december gewoon stabiel gebleven door verantwoord te eten, te bewegen en af en toe eens wat lekkers.
Ik hoop dit voorjaar nog 10 à 15 kilo kwijt te raken en dan ook stabiel te blijven.
Als het wat minder gaat geef dan niet direct op, laat jezelf af en toe een slechte dag hebben maar probeer dan te compenseren door de hoofdmaaltijden vlees of aardappels te laten staan en wat meer te sporten. Dan is het niet heel dramatisch als je eens een stuk chocolade eet of naar de film gaat en popcorn eet.
Heel veel succes!!
Hierdoor ben ik vorig jaar 23 kilo afgevallen en heel december gewoon stabiel gebleven door verantwoord te eten, te bewegen en af en toe eens wat lekkers.
Ik hoop dit voorjaar nog 10 à 15 kilo kwijt te raken en dan ook stabiel te blijven.
Als het wat minder gaat geef dan niet direct op, laat jezelf af en toe een slechte dag hebben maar probeer dan te compenseren door de hoofdmaaltijden vlees of aardappels te laten staan en wat meer te sporten. Dan is het niet heel dramatisch als je eens een stuk chocolade eet of naar de film gaat en popcorn eet.
Heel veel succes!!
zaterdag 5 januari 2019 om 16:23
Als dat is wat jij uit mijn posts haalt raad ik je een cursus begrijpend lezen aan.