Kind gelooft: fase of niet?

woensdag 2 januari 2019 om 12:48
Anderhalf jaar geleden is onze zoon gestart op school. Aangezien er hier in de buurt maar 1 openbare school is die van dubieuze kwaliteit is, hebben wij toch maar voor een katholieke school gekozen. Tijdens het kennismakingsgesprek kwam ter sprake dat er niet veel met het geloof werd gedaan, alleen het kerstverhaal en met Pasen een beetje.
Maar nu komt zoon steeds vaker thuis met verhalen over Jezus die god is en dat hij in god gelooft.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Zelf vroeger wel gelovig geweest maar ik heb er nu niets meer mee en mijn man ook niet. Maargoed, ga je een kind voor zoiets van school afhalen of zal dit gewoon een fase zijn?
Maar nu komt zoon steeds vaker thuis met verhalen over Jezus die god is en dat hij in god gelooft.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.

maandag 14 januari 2019 om 15:27
Hier ook kinderen op een pc-school als niet-gelovige ouders. Mijn oudste van 7 vraagt mij wel eens waarom ik niet geloof, want zelf gelooft ze wel in God. Ik vind het juist vaak mooie en nuttige gesprekken die we dan hebben. En ergens denk ik ook wat is er mis mee dat je als jong kind gelooft dat er iemand is die altijd van je houdt en je steunt? Dat is ook een mooie gedachte toch (het is niet alleen maar slecht zeg maar)?
Maak me er totaal geen zorgen om. Misschien omdat ik zelf ook op een pc-school zat, met 2 keer per dag bidden en dagelijks bijbelverhalen, maar ik denk niet dat er een meer atheïstisch persoon bestaat dan ik
. Hetzelfde geldt voor mijn 3 broers/zussen. Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn kinderen op een gegeven moment zelf verbanden gaan leggen en bepaalde conclusies trekken
Ik denk dat het een groot verschil is of je thuis ook actief het geloof en de kerk meekrijgt, of dat je daar wordt gestimuleerd kritisch over het geloof na te denken en je ouders duidelijk niet-gelovig zijn.
Maak me er totaal geen zorgen om. Misschien omdat ik zelf ook op een pc-school zat, met 2 keer per dag bidden en dagelijks bijbelverhalen, maar ik denk niet dat er een meer atheïstisch persoon bestaat dan ik

maandag 14 januari 2019 om 18:35
Dat laatste maakt mij toch wel heel benieuwd hoe jij in zijn algemeenheid fictie (voor)leestboerinnetje-van-buuten schreef: ↑06-01-2019 18:05Gaat vanzelf weer over. Ik had als atheïst op een katholieke school ook een fase dat ik communie wilde doen. (Voornamelijk voor de cadeautjes trouwens). Ik ben zelf blij dat ik meer bijbelkennis heb dan gemiddeld. Weet je in een museum ten minste wat er op dat schilderij staat. Dat je niet denkt dat die sterke man gewoon bij een kapper zit.
Ik zou wat tegenwicht geven door een paar boekjes te halen over hoe de aarde wel ontstaan is. (Met dino's! Daar kan de bijbel niet aan tippen). Die bestaan ook op kleuterniveau.
Verder heb ik juist vaak de kleuterbijbel voorgelezen waarbij ik na elke actie van God zei: "die bestaat dus niet" of "daar geloof ik dus niet in". " Bv: en God sprak tot Adam - wat dus niet echt gebeurd is-: "blijf met je tengels van die appel af.
maandag 14 januari 2019 om 19:38
boerinnetje-van-buuten schreef: ↑06-01-2019 18:05
Verder heb ik juist vaak de kleuterbijbel voorgelezen waarbij ik na elke actie van God zei: "die bestaat dus niet" of "daar geloof ik dus niet in". " Bv: en God sprak tot Adam - wat dus niet echt gebeurd is-: "blijf met je tengels van die appel af.
Ook een goeie disclaimer bij Mega Mindy, Barbapappa, of - pak 'm beet - James Bond.
En Sinterklaas natuurlijk, voor de goede orde.

dinsdag 15 januari 2019 om 09:30
Pasen komt er aan!snorriemorrie schreef: ↑15-01-2019 09:19Ik heb hem inmiddels al een paar dagen niet meer over god gehoord, dus wie weet is de fase nu de kerst voorbij is toch ook weer over

Vergelijk de bijbel met de sprookjesboeken van Grimm: verzonnen verhaaltjes met 'n moraal.
dinsdag 15 januari 2019 om 09:49
Vertel je je kleuter dan - voor de goede orde, zijn algemene ontwikkeling en zijn historisch besef- dan ook even dat het geboorteverhaal weliswaar een mythe/sprookje is, maar dat de persoon van Jezus wel echt heeft bestaan? Maar dat of hij God of zoon van God is door veel mensen ook als een mythe/sprookje beschouwd wordt, maar door evenveel mensen op een of andere manier wel echt waar.funnymiss schreef: ↑02-01-2019 13:19Tja, hier een kleuter op een rk school. Zelf zijn we ook niet gelovig. Zij kent nu inderdaad het hele kerstverhaal en vroeg zich af waarom jezus dan altijd al een baby is in de kerststal, want god, de grote jezus, die is er nooit.
Ik heb gezegd dat het kerstverhaal een soort sprookje is, en dat sommige mensen geloven dat dat heel lang geleden écht is gebeurd en andere mensen denken dat het altijd al een sprookje was. Maar dat het verhaal elke keer hetzelfde is en jezus dus 1x geboren is, maar dat elk jaar wordt nagespeeld. Toen zei ze: mama denk jij dat het echt is of een sprookje? Ik denk een sprookje zei ik, wat denk jij? Ik denk dat het echt is.
Einde gesprek.
Het zijn kleuters, die zijn altijd 'gelovig', omdat ze nou eenmaal nog alles geloven wat er verteld wordt.
En als ze over een jaar of 10 besluit om zich alsnog te laten dopen vind ik dat prima.
En missschien toch ook dat alle normen en waarden waar we in Nederland en in het Westen zo aan hechten grotendeels gebaseerd zijn op de 10 geboden uit het Oude Testament en uit de boodschap die een rondtrekkende historisch bewezen man die Jezus heette, omstreeks het jaar 30 vertelde aan wie het maar wilde horen (en ook aan hen die het niet wilde horen trouwens) en die in Mattheus 25 voor ons staat uitgeschreven? En dat hij daarom bruut werd vermoord door de machthebbers van zijn tijd?
En ja, dan mag je daarna uiteraard het verhaal over de opstanding en Hemelvaart etc weer in de categorie ‘mogelijk sprookje’/mythe plaatsen.
Ik vind het prima hoor als mensen niet geloven, maar ik word er af en toe pissig van als mensen zo vreselijk anti-geloof zijn en daarom alles als onzin en sprookje afdoen. Laten we onze kinderen minstens even de historische feiten meegeven en een historisch besef over de herkomst van onze westerse visie op goed en kwaad, recht en onrecht.
En geef je kind vooral ook mee hoor, dat beslist niet alles wat in de bijbel staat berust op historische feiten. En dat de verhalen ook in een historische context geplaatst moeten worden. Dus dat daarom (godzijdank) niet meer alles precies zo doen als het in dat boek staat en dat visies op mensen en samenleving zijn gewijzigd. Maar alsjeblieft, doe niet dat hele boek af als onzin.
En realiseer je zelf ook af en toe even dat onze visie over omgang met elkaar in het Westen waar we zo prat op gaan, gebaseerd is op dat boek.

dinsdag 15 januari 2019 om 09:51
O sorry ik zeg dat hij er een week niet over heeft gepraat maar door het berichtje van swaentje besef ik me dat ik lieg. Hij zei gister nog wel: ik hoef me niet aan jullie regels te houden, alleen aan de regels van god.
Waarop ik reageerde: een van de tien geboden is eerbied je ouders, dus dan heb je lekker pech

dinsdag 15 januari 2019 om 10:09
Ik zie de persoon Jezus gewoon als de toenmalige Jomanda. En het feit dat er overal ter wereld andere goden -en personen die goden vertegenwoordigden- aanbeden waren, zegt wat mij betreft genoeg over het waarheidsgehalte van de door de mens beoefende religies. Het is simpelweg een uiting van het niet alles in de natuur begrijpen en wensdenken.swaentje71 schreef: ↑15-01-2019 09:49Vertel je je kleuter dan - voor de goede orde, zijn algemene ontwikkeling en zijn historisch besef- dan ook even dat het geboorteverhaal weliswaar een mythe/sprookje is, maar dat de persoon van Jezus wel echt heeft bestaan? Maar dat of hij God of zoon van God is door veel mensen ook als een mythe/sprookje beschouwd wordt, maar door evenveel mensen op een of andere manier wel echt waar.
En missschien toch ook dat alle normen en waarden waar we in Nederland en in het Westen zo aan hechten grotendeels gebaseerd zijn op de 10 geboden uit het Oude Testament en uit de boodschap die een rondtrekkende historisch bewezen man die Jezus heette, omstreeks het jaar 30 vertelde aan wie het maar wilde horen (en ook aan hen die het niet wilde horen trouwens) en die in Mattheus 25 voor ons staat uitgeschreven? En dat hij daarom bruut werd vermoord door de machthebbers van zijn tijd?
En ja, dan mag je daarna uiteraard het verhaal over de opstanding en Hemelvaart etc weer in de categorie ‘mogelijk sprookje’/mythe plaatsen.
Ik vind het prima hoor als mensen niet geloven, maar ik word er af en toe pissig van als mensen zo vreselijk anti-geloof zijn en daarom alles als onzin en sprookje afdoen. Laten we onze kinderen minstens even de historische feiten meegeven en een historisch besef over de herkomst van onze westerse visie op goed en kwaad, recht en onrecht.
En geef je kind vooral ook mee hoor, dat beslist niet alles wat in de bijbel staat berust op historische feiten. En dat de verhalen ook in een historische context geplaatst moeten worden. Dus dat daarom (godzijdank) niet meer alles precies zo doen als het in dat boek staat en dat visies op mensen en samenleving zijn gewijzigd. Maar alsjeblieft, doe niet dat hele boek af als onzin.
En realiseer je zelf ook af en toe even dat onze visie over omgang met elkaar in het Westen waar we zo prat op gaan, gebaseerd is op dat boek.

dinsdag 15 januari 2019 om 10:14
Bij het nichtje van mijn vrouw was die fase snel over toen ze op vrijdag (hun snack avond) dan ook maar geen snackjes mocht eten. Ze heeft het geloof ik 1 dag volgehouden. Wijs hem dadelijk vooral op de vastentijd, 40 dagen sober eten. Geen snoep. Geen chips. Geen snackjes.snorriemorrie schreef: ↑15-01-2019 09:51O sorry ik zeg dat hij er een week niet over heeft gepraat maar door het berichtje van swaentje besef ik me dat ik lieg. Hij zei gister nog wel: ik hoef me niet aan jullie regels te houden, alleen aan de regels van god.Waarop ik reageerde: een van de tien geboden is eerbied je ouders, dus dan heb je lekker pech
![]()

dinsdag 15 januari 2019 om 10:17
Daar deden wij vroeger niet aan terwijl ik toch elke zondag mee moest naar de RK kerk. We aten normaal.NYC schreef: ↑15-01-2019 10:14Bij het nichtje van mijn vrouw was die fase snel over toen ze op vrijdag (hun snack avond) dan ook maar geen snackjes mocht eten. Ze heeft het geloof ik 1 dag volgehouden. Wijs hem dadelijk vooral op de vastentijd, 40 dagen sober eten. Geen snoep. Geen chips. Geen snackjes.
dinsdag 15 januari 2019 om 10:22
iK woon in een land waar 98% van de scholen katholiek zijn dus wij hadden ook weinig keuze toen onze kinderen met school begonnen (inmiddels is het wel aan het veranderen trouwens).
Vooral aan het begin deden de kinderen gewoon mee met het religieuze gedeelte, ik heb de keuze altijd aan hen gehouden en de school zelf laat het ook aan de kinderen over. Vooral de eerste kleuterjaren hebben de kinderen lekker meegebeden en kwamen met bijbelverhalen thuis. Ik vond dat prima, maar ben wel altijd duidelijk geweest waarom wij niet naar de kerk gingen, maar wel zo respectvol mogelijk, ik was dus tegenover hun niet anti-kerk (ook al ben ik dat wel, maar die keuze is aan hen zelf).
Heilige communie konden ze niet doen, omdat ze niet gedoopt zijn, maar ze mochten wel meedoen - dus ook een jurkje aan (roze in ons geval) en bevoorbeeld bloemen vasthouden in de kerk en meezingen. Mijn oudste heeft dat gedaan, mijn jongste wilde liever met scouting weg dat weekend. Ook goed.
Inmiddels zitten ze in groep 7 en 8 en beiden doen niet meer mee met de religieuze lessen, hun eigen keuze. Kwam dus vanzelf "goed" zeg maar.
Vooral aan het begin deden de kinderen gewoon mee met het religieuze gedeelte, ik heb de keuze altijd aan hen gehouden en de school zelf laat het ook aan de kinderen over. Vooral de eerste kleuterjaren hebben de kinderen lekker meegebeden en kwamen met bijbelverhalen thuis. Ik vond dat prima, maar ben wel altijd duidelijk geweest waarom wij niet naar de kerk gingen, maar wel zo respectvol mogelijk, ik was dus tegenover hun niet anti-kerk (ook al ben ik dat wel, maar die keuze is aan hen zelf).
Heilige communie konden ze niet doen, omdat ze niet gedoopt zijn, maar ze mochten wel meedoen - dus ook een jurkje aan (roze in ons geval) en bevoorbeeld bloemen vasthouden in de kerk en meezingen. Mijn oudste heeft dat gedaan, mijn jongste wilde liever met scouting weg dat weekend. Ook goed.
Inmiddels zitten ze in groep 7 en 8 en beiden doen niet meer mee met de religieuze lessen, hun eigen keuze. Kwam dus vanzelf "goed" zeg maar.

dinsdag 15 januari 2019 om 10:29
Dat zeiden ze ook maar grappend tegen hun kind. Die ging er veel dieper op in namelijk dan de ouders verwacht hadden. Keuze van die communie snapte ik ook niet. Ze hadden naar eigen zeggen zin in een feestje maar dat kan m.i. ook zonder religieuze redenen. Hier mag straks ook een knalfeest gehouden worden of reis met bestemming naar keuze. Maar voor een doop geef ik tot hun 18e geen toestemming. En bij voorkeur ook niet mee naar de kerk om liedjes te gaan oefenen, maar ik weet niet of ze daar vrijstelling voor geven.redbulletje schreef: ↑15-01-2019 10:17Daar deden wij vroeger niet aan terwijl ik toch elke zondag mee moest naar de RK kerk. We aten normaal.

dinsdag 15 januari 2019 om 10:33
Ik moest wel meedoen aan communie, maar ik was jaloers op die ene jongen in onze klas die vrijstelling had omdat ie niet katholiek was. Hij mocht dan elk uur dat wij les van de pater kregen, lekker in een andere ruimte alleen gaan zitten lezen. Naar de kerk op zondag moest ik toen toch nog, dus daar maakte de voorbereiding naar de communie geen verschil in. Behalve dat we dan met de klasgenootjes bij elkaar zaten, wat wel gezelliger was uiteindelijk.NYC schreef: ↑15-01-2019 10:29Dat zeiden ze ook maar grappend tegen hun kind. Die ging er veel dieper op in namelijk dan de ouders verwacht hadden. Keuze van die communie snapte ik ook niet. Ze hadden naar eigen zeggen zin in een feestje maar dat kan m.i. ook zonder religieuze redenen. Hier mag straks ook een knalfeest gehouden worden of reis met bestemming naar keuze. Maar voor een doop geef ik tot hun 18e geen toestemming. En bij voorkeur ook niet mee naar de kerk om liedjes te gaan oefenen, maar ik weet niet of ze daar vrijstelling voor geven.

dinsdag 15 januari 2019 om 10:56
Hier vinden die voorbereidingen onder schooltijd plaats maar of de kinderen die niet katholiek zijn mee naar de kerk moeten of op school wat anders mogen doen (of een uur eerder naar huis mogen, dat zou denk ik voorkeur van zoon zijn haha) dat vraag ik tzt wel aan de directeur. Zijn vriendinnetje gaat ook geen communie doen, we zeiden al tegen elkaar misschien kunnen we samen met onze gezinnen naar Disneyland gaan of wat anders leuks, eens zien of mensen ze dan nog zielig vinden.redbulletje schreef: ↑15-01-2019 10:33Ik moest wel meedoen aan communie, maar ik was jaloers op die ene jongen in onze klas die vrijstelling had omdat ie niet katholiek was. Hij mocht dan elk uur dat wij les van de pater kregen, lekker in een andere ruimte alleen gaan zitten lezen. Naar de kerk op zondag moest ik toen toch nog, dus daar maakte de voorbereiding naar de communie geen verschil in. Behalve dat we dan met de klasgenootjes bij elkaar zaten, wat wel gezelliger was uiteindelijk.

dinsdag 15 januari 2019 om 12:05
Zo nodig wel. We lezen nu de Gorgels en mijn jongste bibbert van de Brutelaars. Dus dan maak ik inderdaad duidelijk dat het natuuuurlijk niet echt is.
Het is ook de bedoeling dat erom gelachen wordt. Mijn kinderen weten dat mama zichzelf erg grappig vindt. Zelf hebben ze daar ook een duidelijk mening over. ("Mááááhááám, even serieus").

@Jollyjumper: inderdaad. Als mijn kinderen vragen naar leven na de dood, geef ik ze ongeveer elke versie die er is. "Sommige mensen geloven in reincarnatie, sommige mensen in de hemel, anderen dat er niets is." Mijn oudste van acht vindt mythologie wel leuk, dus die is ook altijd benieuwd wat het standpunt van de god van de donder en de Krokodillengod is.
Na die lange, lange uitleg zeg ik dat het leuke is, dat je zelf mag kiezen. En geheel toevallig kiezen ze wat mijn mening is.
anoniem_63bbf1e807fcd wijzigde dit bericht op 15-01-2019 12:12
0.40% gewijzigd

dinsdag 15 januari 2019 om 12:09
Supergaaf plan! Wedden dat al die communieklantjes dan stikjaloers worden!NYC schreef: ↑15-01-2019 10:56Hier vinden die voorbereidingen onder schooltijd plaats maar of de kinderen die niet katholiek zijn mee naar de kerk moeten of op school wat anders mogen doen (of een uur eerder naar huis mogen, dat zou denk ik voorkeur van zoon zijn haha) dat vraag ik tzt wel aan de directeur. Zijn vriendinnetje gaat ook geen communie doen, we zeiden al tegen elkaar misschien kunnen we samen met onze gezinnen naar Disneyland gaan of wat anders leuks, eens zien of mensen ze dan nog zielig vinden.

dinsdag 15 januari 2019 om 12:45
En hoe lang duurt dan een verhaaltje voor het slapen gaan, inclusief alle verschillende versies en zienswijzen, met de bijbehorende disclaimers?boerinnetje-van-buuten schreef: ↑15-01-2019 12:05Na die lange, lange uitleg zeg ik dat het leuke is, dat je zelf mag kiezen. En geheel toevallig kiezen ze wat mijn mening is.

Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

dinsdag 15 januari 2019 om 13:44
Man, man, man. The wizard of Oz was al zo'n drama met alle bijbehorende economische theorieën (de gouden standaard natuurlijk en Roosevelt's New Deal). Laat staan Peter Pan inclusief diagnose aan de hand van DSM-V en bijbehorend behandelplan.
dinsdag 15 januari 2019 om 18:03
snorriemorrie schreef: ↑15-01-2019 09:51O sorry ik zeg dat hij er een week niet over heeft gepraat maar door het berichtje van swaentje besef ik me dat ik lieg. Hij zei gister nog wel: ik hoef me niet aan jullie regels te houden, alleen aan de regels van god.Waarop ik reageerde: een van de tien geboden is eerbied je ouders, dus dan heb je lekker pech
![]()
Urgh. Goed gecounterd!

Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."