Hoe oud was jij?
zaterdag 2 februari 2019 om 16:58
Dag allemaal,
Gewoon uit nieuwsgierigheid: op welke leeftijd werd je voor het eerst moeder/gingen jullie voor de eerste? En vond je dat (achteraf gezien) een goede/fijne keus of had je juist eerder/later een kindje gewenst en waarom?
Ik las net in een (oud) artikel uit de NRC dat de gemiddelde leeftijd 29.4 jaar is en dat bij hoogopgeleide vrouwen het eerste kindje bij een gemiddelde leeftijd van 34 jaar kwam.
Wij zijn nu actief bezig en ik hoop op mijn 28e moeder te worden. Pas ging het gesprek in de personeelskamer erover en collega's reageerden met "Och, jij bent nog zo jong, bij jou duurt het vast nog een tijd!" Ik vond het een ongemakkelijke opmerking, maar gezien de statistieken snap ik het wel. Overigens staat die opmerking los van onze keuze. We gaan ervoor, omdat wij eraantoe zijn!
Ik ben benieuwd! Dank voor alle reacties!
Fijn weekend!
Gewoon uit nieuwsgierigheid: op welke leeftijd werd je voor het eerst moeder/gingen jullie voor de eerste? En vond je dat (achteraf gezien) een goede/fijne keus of had je juist eerder/later een kindje gewenst en waarom?
Ik las net in een (oud) artikel uit de NRC dat de gemiddelde leeftijd 29.4 jaar is en dat bij hoogopgeleide vrouwen het eerste kindje bij een gemiddelde leeftijd van 34 jaar kwam.
Wij zijn nu actief bezig en ik hoop op mijn 28e moeder te worden. Pas ging het gesprek in de personeelskamer erover en collega's reageerden met "Och, jij bent nog zo jong, bij jou duurt het vast nog een tijd!" Ik vond het een ongemakkelijke opmerking, maar gezien de statistieken snap ik het wel. Overigens staat die opmerking los van onze keuze. We gaan ervoor, omdat wij eraantoe zijn!
Ik ben benieuwd! Dank voor alle reacties!
Fijn weekend!
blauwbosbesje wijzigde dit bericht op 02-02-2019 22:16
Reden: toevoegingen
Reden: toevoegingen
15.94% gewijzigd
zaterdag 2 februari 2019 om 21:15
zaterdag 2 februari 2019 om 21:38
Bijna 29 jaar toen we begonnen. Als alles goed blijft gaan, ben ik net 2 maanden 30 wanneer onze eerste wordt geboren. Hbo opgeleid en ongeveer 5 jaar aan het werk. Maar denk dat wanneer ik de juiste partner eerder ontmoet had, het misschien wel eerder was gebeurd. Nu denk ik dat dat dit sowieso wel een goed moment is. Ik heb nog nooit zo zeker en stabiel in het leven gestaan als nu.
dem89 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 21:42
53.17% gewijzigd
zaterdag 2 februari 2019 om 21:46
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zaterdag 2 februari 2019 om 22:55
zaterdag 2 februari 2019 om 23:16
zaterdag 2 februari 2019 om 23:25
Ik was 24 en 26, twee keer vrij vlot zwanger. Man en ik hebben beide uni gedaan. We woonden samen en waren afgestudeerd. Toch kreeg ik regelmatig de vraag of het een ongelukje was, of we niet eerst meer wilden reizen etc.
Nou nee, we wilden graag jonge ouders worden en gelukkig is dat gelukt.
Nu zijn we tweede helft dertig en de kinderen zijn al behoorlijk zelfstandig, dat vind ik ook fijn.
Nou nee, we wilden graag jonge ouders worden en gelukkig is dat gelukt.
Nu zijn we tweede helft dertig en de kinderen zijn al behoorlijk zelfstandig, dat vind ik ook fijn.
zondag 3 februari 2019 om 01:00
zondag 3 februari 2019 om 01:09
Hoog opgeleid, 1e 27, 2e 29. Werd in mijn omgeving als jong gezien. In Amsterdam zie je relatief veel oudere moeders.
Voor mij een bewuste keuze. Wilde de kans op down ed zó klein mogelijk houden en wilde graag ook redelijk jong weer m'n handen vrijer hebben. Gelukkig is het gegaan zoals ik voor ogen had. Nu 40 jaar en ik vind het heerlijk met twee pubers in huis en niet meer in de kleintjes
Voor mij een bewuste keuze. Wilde de kans op down ed zó klein mogelijk houden en wilde graag ook redelijk jong weer m'n handen vrijer hebben. Gelukkig is het gegaan zoals ik voor ogen had. Nu 40 jaar en ik vind het heerlijk met twee pubers in huis en niet meer in de kleintjes
zondag 3 februari 2019 om 08:33
Ik was 25 met de eerste. Ongepland en toen was ik laag opgeleid. Alleen middelbare school.
Achteraf vind ik t een heerlijke leeftijd voor een eerste kind.
Alleen was ik dan weer niet echt klaar voor een vaste relatie.
Inmiddels hogeropgeleid. Op mn 33e zwanger van de 2e geraakt, wederom ongepland, maar dit keer wel binnen een hele fijne relatie.
Het loopt zoals het loopt.
Achteraf vind ik t een heerlijke leeftijd voor een eerste kind.
Alleen was ik dan weer niet echt klaar voor een vaste relatie.
Inmiddels hogeropgeleid. Op mn 33e zwanger van de 2e geraakt, wederom ongepland, maar dit keer wel binnen een hele fijne relatie.
Het loopt zoals het loopt.
zondag 3 februari 2019 om 12:53
Precies, dat zie je dan wel weer. Met deze positieve instelling komt t vast goed.sparkandshine schreef: ↑02-02-2019 22:55Dankje! Het komt vast goed! We krijgen een prachtige tweede zoon die het meer dan waard is. De rest is latere zorg.
zondag 3 februari 2019 om 13:06
zondag 3 februari 2019 om 20:00