Mijn dochter is een klikspaan .
maandag 18 februari 2019 om 14:59
Mijn 2e dochter is een vreselijke klikspaan geworden, en ik merk dat ik me daar steeds meer aan irriteer, de manier hoe ze als een dief in de nacht op mij af kan sluipen om op fluisterende toon te vertellen dat haar zus aan mijn parfumflesje heeft gezeten ( ze weten dat dat niet mag) vervolgens gaat ze weer gewoon verder met datgene waarmee ze bezig was en zie je niet aan haar dat ze ooit iets heeft gezegd, heel sneaky.
Mijn man zegt dat dit maar een fase is, maar ik vind dit echt geen leuke fase, zeker omdat het nu ook anderen in de familie begint op te vallen.
Zo waren we vorige maand op de verjaardag van mijn schoonmoeder, en zoals gewoonlijk zitten de volwassenen in de woonkamer en zijn de kinderen boven aan het spelen, en mijn dochter kwam weer eens sluipend op mij af met die welbekende dit-moet -je -weten -blik in haar ogen, waarop een ander nichtje zuchtend met rollende ogen zei: Ja hoor ga je weer klikken? Zo ben jij !!! Waarop mijn schoonmoeder weer lachend zei dat mijn dochter haar ogen en oren zijn wanneer alle nichtjes en neefjes bij oma zijn, ik vond dat heel erg om te horen, en ik hoop maar dat het een fase is, want ik ken zat volwassen mensen die nog steeds in de klik fase van hun leven zitten, en dat zijn toch mensen waar je met een grote boog omheen loopt .
Ik heb haar al een paar keer aangesproken, genegeerd, gewaarschuwd, maar het houd niet op, ze is ook heel star in haar mening, wanneer ik vraag waarom ze zo klikt dan zegt ze omdat er aan jou parfum word gezeten en dat mag niet.
Mijn 2 andere kinderen die klikken nooit zo bewust, soms zeggen ze wel eens iets maar dat gebeurd waar de dader zelf bij is waardoor er discussie ontstaat, in mijn beleving is dat minder onschuldig dan dat stiekeme .
Hebben jullie deze fase ook meegemaakt, en hoe gingen jullie hiermee om???
Ik heb de juf hier nog niet over gehoord, en ze word ook ( nog) gevraagd voor feestjes, maar ik ben bang dat als ze dit gedrag in de klas blijft vertonen dat ze dan word buitengesloten.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ophoud ?
Mijn man zegt dat dit maar een fase is, maar ik vind dit echt geen leuke fase, zeker omdat het nu ook anderen in de familie begint op te vallen.
Zo waren we vorige maand op de verjaardag van mijn schoonmoeder, en zoals gewoonlijk zitten de volwassenen in de woonkamer en zijn de kinderen boven aan het spelen, en mijn dochter kwam weer eens sluipend op mij af met die welbekende dit-moet -je -weten -blik in haar ogen, waarop een ander nichtje zuchtend met rollende ogen zei: Ja hoor ga je weer klikken? Zo ben jij !!! Waarop mijn schoonmoeder weer lachend zei dat mijn dochter haar ogen en oren zijn wanneer alle nichtjes en neefjes bij oma zijn, ik vond dat heel erg om te horen, en ik hoop maar dat het een fase is, want ik ken zat volwassen mensen die nog steeds in de klik fase van hun leven zitten, en dat zijn toch mensen waar je met een grote boog omheen loopt .
Ik heb haar al een paar keer aangesproken, genegeerd, gewaarschuwd, maar het houd niet op, ze is ook heel star in haar mening, wanneer ik vraag waarom ze zo klikt dan zegt ze omdat er aan jou parfum word gezeten en dat mag niet.
Mijn 2 andere kinderen die klikken nooit zo bewust, soms zeggen ze wel eens iets maar dat gebeurd waar de dader zelf bij is waardoor er discussie ontstaat, in mijn beleving is dat minder onschuldig dan dat stiekeme .
Hebben jullie deze fase ook meegemaakt, en hoe gingen jullie hiermee om???
Ik heb de juf hier nog niet over gehoord, en ze word ook ( nog) gevraagd voor feestjes, maar ik ben bang dat als ze dit gedrag in de klas blijft vertonen dat ze dan word buitengesloten.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ophoud ?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

maandag 18 februari 2019 om 16:03
Dan begrijp ik niet dat je zo streng voor haar bent.Miskotto schreef: ↑18-02-2019 16:02Heel mooi gezegd!
De dingen waar ze over klikt zijn ook dingen waarmee haar broer en zus in overtreding zijn, dus ik wil haar niet afvallen want ze heeft een punt, van mama's parfum blijf je af, en iedereen weet dat, ik heb alleen te doen met haar, want ze heeft vaak een verwachtingsvolle blik in haar ogen, en wanneer ze ziet dat ik geen actie onderneem zoals met mijn parfum dan vraagt ze of ik niet iets met haar informatie moet en of ik dat zomaar over mijn kant laat gaan ? Zij ziet liever dat haar boer en zus worden aangesproken, zodat ze het voor eens en voor altijd leren.
Het is wel eens voorgekomen dat ik een van mijn andere kinderen moest aanspreken, maar dan stond zij ernaast met haar handen over elkaar hoofdschuddend, non verbaal mee te praten, dus dat doe ik niet meer, ik stuur iedereen de kamer uit voordat ik iemand ergens op aanspreek.
En op de een of andere manier overtreed zij zelden de regels, zij gaat ook nooit in discussie wanneer iets niet mag, wat dat betreft is ze voorbeeldig.

maandag 18 februari 2019 om 16:04
Ja en kan allemaal prima een fase zijn, maar ik hoef niet elke scheet (letterlijk, 'oooo ze liet een scheet en zei geen pardohooooon') te horen. Stront-punintended-vervelend.
Deze fase is normaal, maar stiekem aan een parfumflesje zitten ook. Kan je je dochter best uitleggen, dat ze het mag komen vertellen als het gevaarlijk is.
Deze fase is normaal, maar stiekem aan een parfumflesje zitten ook. Kan je je dochter best uitleggen, dat ze het mag komen vertellen als het gevaarlijk is.
maandag 18 februari 2019 om 16:05
Zij wil dat iedereen netjes binnen de lijntjes kleurt, en als dat niet gebeurd dan voelt zij de behoefte om dat aan te pakken.

maandag 18 februari 2019 om 16:05
Ana_Isabel** schreef: ↑18-02-2019 16:04En laten we eerlijk zijn, soms vinden kinderen het ook gewoon grappig om hun broertjes of zusjes te verlinken.
Ja precies. En dan hopen dat ze op hun flikker krijgen.
maandag 18 februari 2019 om 16:06
Ze is ook een beetje een betwetertje dus. Zij weet niet dat haar gedrag irritant is en het is wel handig voor haar om te weten, omdat ze andere mensen gaat afstoten met dit gedrag.
Des temeer reden om haar al die subtiele sociale regeltjes uit te leggen, die sommigen vanzelf oppikken en zij dus niet.
Zij heeft het liefst dat je bij alles uitlegt waarom en aan welke aanvullende voorwaarden voldaan moet worden enzovoort.
Want het is ook ingewikkeld. Wanneer mag je iemand vertellen niet op de bank te springen? En wanneer mag ze niks zeggen? Wat als ze niet luisteren?
En vertel haar ook wat haar gedrag met anderen doet. Dat ze begrijpt waarom kinderen negatief tegen haar doen als zij dingen verklapt of ze op de regels wijst.
Elke situatie is weer een leermoment. Je hoeft het niet op het moment zelf te doen. Zeg gewoon wanneer je er op terugkomt. 'Ok dochter. Ik ga je straks thuis uitleggen waarom ik nu niets met deze informatie doe'
Des temeer reden om haar al die subtiele sociale regeltjes uit te leggen, die sommigen vanzelf oppikken en zij dus niet.
Zij heeft het liefst dat je bij alles uitlegt waarom en aan welke aanvullende voorwaarden voldaan moet worden enzovoort.
Want het is ook ingewikkeld. Wanneer mag je iemand vertellen niet op de bank te springen? En wanneer mag ze niks zeggen? Wat als ze niet luisteren?
En vertel haar ook wat haar gedrag met anderen doet. Dat ze begrijpt waarom kinderen negatief tegen haar doen als zij dingen verklapt of ze op de regels wijst.
Elke situatie is weer een leermoment. Je hoeft het niet op het moment zelf te doen. Zeg gewoon wanneer je er op terugkomt. 'Ok dochter. Ik ga je straks thuis uitleggen waarom ik nu niets met deze informatie doe'
dropdrop wijzigde dit bericht op 18-02-2019 16:08
5.37% gewijzigd

maandag 18 februari 2019 om 16:07
Ana_Isabel** schreef: ↑18-02-2019 15:52Onze kinderen wijzen hun broertjes/zusje soms ook op de regels van het huis. Niks mis mee, want het zijn nou eenmaal de regels.
Waarom zou ze dat niet mogen zeggen? Ze heeft gelijk.
Ik ben helemaal pro elkaar aanspreken/ergens op wijzen. Ik heb liever dat ze het onderling oplossen. Komen ze er niet uit, dan naar mij of hun vader.

maandag 18 februari 2019 om 16:07
Spreek je haar aanbod dit soort gedrag? Dat jij de moeder bent, jij bepaalt of jebiemqnd ergens op aanspreekt en er mee bemoeien is straf voor degene die bemoeit.Miskotto schreef: ↑18-02-2019 16:02Heel mooi gezegd!
De dingen waar ze over klikt zijn ook dingen waarmee haar broer en zus in overtreding zijn, dus ik wil haar niet afvallen want ze heeft een punt, van mama's parfum blijf je af, en iedereen weet dat, ik heb alleen te doen met haar, want ze heeft vaak een verwachtingsvolle blik in haar ogen, en wanneer ze ziet dat ik geen actie onderneem zoals met mijn parfum dan vraagt ze of ik niet iets met haar informatie moet en of ik dat zomaar over mijn kant laat gaan ? Zij ziet liever dat haar boer en zus worden aangesproken, zodat ze het voor eens en voor altijd leren.
Het is wel eens voorgekomen dat ik een van mijn andere kinderen moest aanspreken, maar dan stond zij ernaast met haar handen over elkaar hoofdschuddend, non verbaal mee te praten, dus dat doe ik niet meer, ik stuur iedereen de kamer uit voordat ik iemand ergens op aanspreek.
En op de een of andere manier overtreed zij zelden de regels, zij gaat ook nooit in discussie wanneer iets niet mag, wat dat betreft is ze voorbeeldig.

maandag 18 februari 2019 om 16:08
Ik kan me voorstellen dat ze het niet helemaal eerlijk vind dat anderen niet bestraft worden, want zij doet zo haar best, en op de 1 of andere manier draait het er toch altijd op uit dat zij de gebeten hond is (want klikspaan)
Misschien helpt het als jij haar wat meer waardering geeft voor haar brave gedrag, en uitlegt dat jij het zelf wel met de anderen oplost.

maandag 18 februari 2019 om 16:10
Zo gaat dat hier ook. Vaak genoeg dat de puber zonen met 8 jarige even alleen thuis zijn. De oudsten sturen de jongste aan. Jongste weet ook dat als wij er niet zijn hij moet luisteren naar oudsten. Gaat hartstikke goed. Vaak zeggen de oudsten dat hun broertje heel lief is geweest als wij thuiskomen. Zo zie ik het graag

maandag 18 februari 2019 om 16:12
Omdat ik vind dat als iets niet jou pakkie aan is dat je je er niet tegenaan hoeft te bemoeien, als haar zus aan mijn parfum zit dan ruik ik dat toch wel tijdens het bed/bad/slapen ritueel.

maandag 18 februari 2019 om 16:14
Blijkbaar voelt ze zich wel verantwoordelijk en waarschijnlijk geïrriteerd dat moeder haar eigen regels niet laat opvolgen.

maandag 18 februari 2019 om 16:14
Het is voor jouw dochter waarschijnlijk lastig inschatten om te weten wat ze wel en niet verteld.
Wat als ze ziet dat ze parfum allemaal leegspuiten en jij weet dat ze dat gezien heeft en niks gezegd? Ik kan mij niet voorstellen dat je dan niet zegt "waarom zei je niks als je dat ziet?

maandag 18 februari 2019 om 16:15
Dan zeg je dat tegen haar.
En negeert haar als ze weer komt vertellen wat de ander fout heeft gedaan.

maandag 18 februari 2019 om 16:18
Of je maakt er geen groot ding van.
Als ze hier elkaar komen verlinken zeg ik alleen naar"oke, dankjewel".
Kinderen halen schouders op en merken wel of het belangrijk is of niet.

maandag 18 februari 2019 om 16:21
Vond ik als kind ook lastig, of ik begreep dat iets erg was om te doen (en mijn kinderfantasie blies dat dat vaak nog op ook) en dat wilde ik er graag iets van zeggen want het was immers HEEL ERG, dus dat MOEST Mama weten.
Of het intereseerde mij geen reet, en dan zei ik er niks van, en dan deed ik het zelf ook.
Maar een tussenweg, dus iets niet doen want het hoort niet en dan dus wel mijn schouders ophalen als een ander het doet, die had ik niet.
Daar kun je het met haar over hebben, dat de regels niet allemaal wetten van levensbelang zijn, dat jij het gewoon niet heel leuk vind als anderen aan jouw parfum zitten (want van jou) en dat jij het zelf gaat bespreken met iedereen die het toch doet.
maandag 18 februari 2019 om 16:24
Dit inderdaad. Wanneer moet ze wel handelen? Als ze iets kapot gooien? Stelen? Iemand pijn doen?Ana_Isabel** schreef: ↑18-02-2019 16:14Het is voor jouw dochter waarschijnlijk lastig inschatten om te weten wat ze wel en niet verteld.
Wat als ze ziet dat ze parfum allemaal leegspuiten en jij weet dat ze dat gezien heeft en niks gezegd? Ik kan mij niet voorstellen dat je dan niet zegt "waarom zei je niks als je dat ziet?
Jouw dochter heeft nu alle regels even hoog zitten. Kan niet goed een inschatting maken wanneer ze welke actie moet ondernemen.
Negeren gaat dat mijn inziens niet oplossen. Wordt ze alleen maar onzekerder. Hoe krijg je ooit een goed afgesteld moreel kompas als je moeder je niet wil uitleggen wat de juiste manier van reageren is?

maandag 18 februari 2019 om 16:28
Moet dochterlief maar ruiken wat er wel en niet gepast is? Dat leer je haar door het haar uit te leggen en voor te doen/leven en uiteindelijk gaat ze die subtiele verschillen herkennen en begrijpen (of niet, jammer dan voor jou)
Je kunt ook blij zijn dat je in elk geval een eerlijke dochter hebt met een sterk rechtvaardigheidsgevoel.
Je kunt ook blij zijn dat je in elk geval een eerlijke dochter hebt met een sterk rechtvaardigheidsgevoel.

maandag 18 februari 2019 om 16:30
Dit zeg ik ook geregeld. Dan is de lol snel over.Ana_Isabel** schreef: ↑18-02-2019 16:18Of je maakt er geen groot ding van.
Als ze hier elkaar komen verlinken zeg ik alleen naar"oke, dankjewel".
Kinderen halen schouders op en merken wel of het belangrijk is of niet.
Maar toch kan ik me voorstellen dat het voor de dochter van TO best verwarrend kan zijn.

maandag 18 februari 2019 om 16:34
Het is verwarrend als je steeds anders reageert. Bijvoorbeeld eerst het kind een klikspaan noemen, daarna zeggen dat ze, alleen maar mag komen als er een onveilige situatie is en dan ineens reageren met "oke, dankjewel".

maandag 18 februari 2019 om 16:36
En dat soort nuances snappen de meeste kinderen niet vanzelf.
Als je kinderen maar 1 regel leert en dat is 'zeggen dat een ander iets gedaan heeft is klikken en klikken is fout', moet je ook niet gek staan te kijken als een kind het ook niet komt zeggen als er echt iets loos is. Hoe moet een kind het nou weten dat hij wél mag klikken als Pietje zijn etui afpakt en hem op zijn kop in de sloot gehouden heeft?

maandag 18 februari 2019 om 16:36
Dit.Hetvrijewoord schreef: ↑18-02-2019 16:28Moet dochterlief maar ruiken wat er wel en niet gepast is? Dat leer je haar door het haar uit te leggen en voor te doen/leven en uiteindelijk gaat ze die subtiele verschillen herkennen en begrijpen (of niet, jammer dan voor jou)

maandag 18 februari 2019 om 16:37
Of ze snitcht anderen en is zelf gehaaid genoeg om niet gepakt te worden