Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Ik werk zo'n 25 uur, maar ik werk thuis dus ik kan dat volledig zelf indelen. In de praktijk verdeel ik het over 5 dagen, omdat dochter niet naar het kdv gaat (en ik het dus moet plannen als ze slaapt of als mijn man thuis is). Als de meiden wat groter zijn wil ik graag weer buiten de deur werken en dan een dag of 3.

Sneeuwball, leuke plannen voor een tweede!

W002, hier ook een peuter zonder billen. De Hema skinny spijkerbroeken zijn de enige die redelijk passen (met van dat aansnoerelastiek aan de binnenkant).
Ik werk 4 dagen en man ook. Icm opa en oma die een middag oppassen gaan ze nu 2,5 dag naar de kinderopvang. Over het algemeen bevalt het prima.

Wellicht gaan we tot de zomer wat minder werken omdat de oudste binnenkort naar de basisschool gaat en we haar rustig willen laten wennen voordat we met de bso starten. Ze is snel vermoeid merken we.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Hier werken man en ik beide 4 dagen. Beide dus een dag alleen met de jongens en dan nog een dag zus, oma en kdv. Is voor ons nu prima zo. Meer dagen kdv zou ik voor hun niet per se erg vinden, maar is voor man en mij wat hectischer met brengen en halen. Misschien dat we zouden schuiven met dagen/uren anders inzetten als alle kinderen op school zitten, zodat ze niet veel naar de bso hoeven.
Man en ik werken beide 4 dagen, zoon gaat 2 dagen naar het kdv en 1 dag naar opa en oma. Ik vind dat ideaal zo. We zijn al wel aan het zoeken hoe we het gaan regelen als zoon volgend jaar naar school gaat, want ik wil niet teveel BSO (liefst max. 2 dagen). Maar zoon krijgt een continurooster en is dus iedere dag al vroeg klaar.

Qua broeken: ik heb juist een peuter met Hollandse billen :hihi: , maar bij Zara hebben ze hele skinny broeken met ook nog van die aansnoerelastieken, die al geprobeerd?
:hello: hier ben ik ook weer! Dochter is nu sinds 3weken twee jaar en na een pittige periode lijkt er weer wat meer rust in huis te komen.

Vooral de komst van haar broertje heeft toch wel meer met haar gedaan dan dat wij in eerste instantie dachten en ze zat helemaal niet lekker in haar vel. Nu we thuis hele duidelijke regels hebben ingebracht en ze een time-out krijgt zodra ze iemand pijn wil doen gaat het weer wat beter. Inslapen blijft nog wel een dingetje maar gaat een stuk beter dan een paar weken terug...

Dochter gaat nu 2 dagen per week naar het kdv, dat was altijd 3 maar aangezien ik straks tijdelijk in de WW kom hebben we het vast teruggeschroefd zodat we het straks nog iets langer kunnen rekken. Idee is dat ik begonnen ben met mijn eigen bedrijf voordat de KOT wegvalt en ze in eerste instantie beiden 2 dagen en daarna weer 3 dagen gaan. Mijn man werkt 4 dagen in de week.

@kleding, ik haal bijna alles van marktplaats. Ik zie hele leuke dingen in de winkel maar €30,- of meer voor een jurkje past echt niet in ons budget. Soms kies ik een stof uit en laat ik wat maken door iemand (via internet), dat zijn ook de leukste dingen in haar kast vind ik. Tegenwoordig wil ze ook zelf haar kleding uitzoeken, gelukkig accepteert ze het nog dat ik de broek pak bij haar uitgekozen shirt maar ik heb er ook geen problemen mee als ze in een gekke combi loopt.

Ik vind het overigens wel een hele leuke periode nu, zo'n duidelijke eigen wil, heel trots als ik haar ergens mee laat helpen en bijna dagelijks lijkt ze wel een nieuw woordje te hebben terwijl ze met haar spraak heel lang achterliep.
Leuk om te lezen Envelop :) En misschien vind je het fijn om te weten dat het hier zeker in het begin ook niet vlekkeloos ging toen peuters kleine broertje geboren was. Ik hoor zo vaak van die liefdesverhalen dat het meteen koek en ei was, maar hier niet. En ik had toch ook best wat meer verhalen willen lezen waarbij het niet liefde op het eerste gezicht was. Nu wil peuter zijn kleine broertje af en toe een knuffel geven en mij helpen met hem eten geven, en weet hij goed hoe hij zijn broertje aan het lachen kan maken. Aan de andere kant kan baby nu ook tijgeren en zijn treinspoor slopen.
Wat is bij jullie het leeftijdsverschil Morgenstond? Wij merken dat ze soms echt jaloers is en ontzettend moet wennen, je ziet dan dat ze gefrustreerd is maar niet weet wat ze er mee moet. Heel erg sneu! Haar broertje is gelukkig een heel makkelijk ventje, voor mn gevoel zijn/waren we drukken met haar dan met hem. Hij heeft ook al een paar keer een goede klap gehad (met een dublo toren vol op zn hoofd :facepalm: ) maar de laatste keer dat ze hem echt pijn heeft gedaan is alweer even geleden. Oma heeft hem ook al een keer laten vallen (vanaf zithoogte, niet staand gelukkig) dus hij heeft al heel wat te voorduren gehad in z'n korte leventje.

Maar ze kan ook enorm lief voor hem zijn, morgens wil ze even bij hem kijken en als ze naar bed gaat moet hij ook altijd een kus hebben. :love:
Er zit bij ons 2 jaar en 3 maanden tussen.

Gelukkig kunnen die kleintjes wel wat hebben, maar wel erg schrikken als ze zo ruw doen met een baby'tje!
Hoi envelop! Spannend je eigen bedrijf beginnen en dat met een peuter en baby.

Ach arme baby, heeft zeker al wat fe verduren gehad.
En als baby groter is, en ze samen er mee kan spelen, is een broertje hartstikke leuk!

Maar opzich logisch ook, wennen dat ze ineens niet meer de kleinste zijn en aandacht verdeeld wordt.
:-D Welkom terug Envelop! Ik geloof dat mooi verhaal en perfecte foto minstens twee minder mooie verhalen en foto’s er tegenover heeft staan ;)

@Dunne billen: Imps & Elfs jeans slim fit misschien iets? Ik heb eens in een kinderwinkel gewerkt en Imps & Elfs viel heel mooi smal.
Heel spannend maar ik heb er ook heel veel zin in! Het is wel een grote sprong in het diepe omdat we van mans salaris alleen niet kunnen rondkomen en ik altijd de grootste verdiener was maar ik heb alle vertrouwen in mijn bedrijf dus dat komt goed.

@sneeuwball ik zie dat jullie ook weer gaan proberen, wat leuk! Ik hoop dat ze het straks vooral leuk vindt om een broertje te hebben, het is natuurlijk niet gek dat ze moet wennen idd. Baby broertje heeft nu ook flink last van de pokken, hij heeft er rond de 50-60 over z'n hele lichaam. Normaal krijgen ze het niet onder de 3mnd maar ja, een grote zus in huis die de waterpokken heeft is natuurlijk vragen om problemen.
@glitter, lukt het al om wat meer balans te vinden? Volgens mij heb je een half jaar terug ofzo de knoop doorgehakt om het bedrijf te verkopen toch? (als ik het me goed herinner) Ben je actief op zoek naar een gegadigde of is dat niet zo makkelijk?
envelop wijzigde dit bericht op 28-02-2019 14:40
6.44% gewijzigd
Mijn peuter heeft juist een flinke bouw en zeker geen dunne billen. Maar zijn babybroertje is dus wel smal bij zijn lengte. Die trek ik nu met 8 maanden soms al maat 86 aan O_O Die groeit verhoudingsgewijs meer in de lengte dan de breedte. Dus de dunne billen tips sla ik op ;-)
Ach de waterpokken. Zoon heeft ze nog niet gehad. Wel kreeg ik de tip toen ze veel in de omgeving waren (hoe zoon het heeft gered zonder de waterpokken te krijgen blijft bijzonder)
Om een havermoutbadje te maken. Schijnt heel erg te helpen ook tegen de jeuk.
Hier staat de havermout in de kast erop te wachten :P
Envelop schreef:
28-02-2019 14:39
@glitter, lukt het al om wat meer balans te vinden? Volgens mij heb je een half jaar terug ofzo de knoop doorgehakt om het bedrijf te verkopen toch? (als ik het me goed herinner) Ben je actief op zoek naar een gegadigde of is dat niet zo makkelijk?

Nee lukt nog niet met de balans :-( Voor mijn gevoel kan dat pas als ik niet meer in de binnenstad woon en een mooi nieuw huis heb. Die hebben we nog niet gevonden.

Het vakgebied is klein maar ik stel het ook telkens uit.. Het loopt namelijk ook als ik er niet vaak ben. Maar ik moet het maar eens gaan afronden. Het is toch ergens ijdelheid dat ik straks geen ‘Cupcake de Expert’ meer ben maar ‘Cupcake de HuisTuinKeukenMoeder’.

Bij de apotheek is er trouwens koelzalf voor pokken. Onze peuter had pokken met 11 maanden en dat spul hielp een beetje. Volgende koter laten we enten.
Ik vermoed dat overgang hier ook niet soepel zal gaan als broertje geboren is. Zoon hangt momenteel heel erg aan me in ieder geval en is echt een mama's kindje.

Ik heb me ingesteld op nieuwe baan per september en als baby naar kdv gaat in juni is het in eerste instantie 3 keer peuter en 2 keer baby zodat ook peuter dag alleen met mij heeft. En dan rekken we de uren in de ww ook wat en heb ik tijd om te solliciteren.
GlitterCupcake schreef:
28-02-2019 14:54
Nee lukt nog niet met de balans :-( Voor mijn gevoel kan dat pas als ik niet meer in de binnenstad woon en een mooi nieuw huis heb. Die hebben we nog niet gevonden.

Het vakgebied is klein maar ik stel het ook telkens uit.. Het loopt namelijk ook als ik er niet vaak ben. Maar ik moet het maar eens gaan afronden. Het is toch ergens ijdelheid dat ik straks geen ‘Cupcake de Expert’ meer ben maar ‘Cupcake de HuisTuinKeukenMoeder’.

Bij de apotheek is er trouwens koelzalf voor pokken. Onze peuter had pokken met 11 maanden en dat spul hielp een beetje. Volgende koter laten we enten.
Bij deze dan een virtuele schop onder je kont ;-)

De ha rade aan om geen spullen te gebruiken tegen de jeuk omdat hij nog onder de 3mnd is. Ik ben vooral een beetje verdrietig met terugwerkende kracht over mijn dochter als baby, die had op deze leeftijd al zoveel jeuk en wij zagen het helemaal niet, nu zie ik dat hij echt exact dezelfde blik heeft als zij altijd had en dezelfde onrust zie ik ook terug. Het is bij hem volgens mij nog veel minder heftig met de jeuk als bij haar destijds en eerlijk gezegd vind ik het wel sneu maar vind ik het ook niet de moeite om van alles te gaan proberen (wat mijn inziens toch niet echt helpt) met een kleine 10 dagen is het alweer over. Als hij in bad gaat doe ik er wel een washand met havermout bij in maar ik doe hem niet extra in bad omdat ik bang ben dat ik met het afdrogen en wassen de blaasjes van sommige pokken kapot ga maken.
1-Aapje schreef:
28-02-2019 16:18
Ik vermoed dat overgang hier ook niet soepel zal gaan als broertje geboren is. Zoon hangt momenteel heel erg aan me in ieder geval en is echt een mama's kindje.

Ik heb me ingesteld op nieuwe baan per september en als baby naar kdv gaat in juni is het in eerste instantie 3 keer peuter en 2 keer baby zodat ook peuter dag alleen met mij heeft. En dan rekken we de uren in de ww ook wat en heb ik tijd om te solliciteren.
Gaat bij jullie het slapen inmiddels wel beter of moet je er nog bij zitten/liggen?
Envelop schreef:
28-02-2019 17:27
Gaat bij jullie het slapen inmiddels wel beter of moet je er nog bij zitten/liggen?
Slapen gaat beste als je ernaast ligt nadat hij eerste keer wakker wordt. Vooral op dit moment nu hij onrustig is, maar dat is minder erg dan toen ie van de week 4 uur wakker was middag in de nacht. En ach momenteel ga ik ongeveer gelijk met hem naar bed dus dan maakt het niet zoveel uit.
1-Aapje schreef:
28-02-2019 17:39
Slapen gaat beste als je ernaast ligt nadat hij eerste keer wakker wordt. Vooral op dit moment nu hij onrustig is, maar dat is minder erg dan toen ie van de week 4 uur wakker was middag in de nacht. En ach momenteel ga ik ongeveer gelijk met hem naar bed dus dan maakt het niet zoveel uit.
Wat vervelend dat dat nog steeds nodig is en hij nachts ook zo lang wakker is! Was dat een uitzondering of gebeurd het vaker? Wij hoeven er nu gelukkig niet meer standaard bij te zijn als peuter gaag slapen, het is nu genoeg als 1 van ons nog even boven rommelt. Doen we dat niet is het gegarandeerd krijsen tot hyperventileren aan toe. Op deze manier kan 1 van ons in elk geval avonds wel weg als het moet, aangezien baby avonds ook graag wil drinken kon dat anders niet.

Spannend wat peuter van zn broertje vind straks!
@aapje, het kan handig zijn om je man al bewust meer met peuter te laten doen. Dat maakt de overgang als de baby er is straks iets makkelijker. De laatste weken van mn zwangerschap had ik verplichte bedrust en deed man heel veel met dreumes, dat heeft wel geholpen in de eerste weken dat de baby er was.

@iedereen, hoe gaan jullie ermee om als je peuter ziet duwen tegen iemand van eigen grote in de speeltuin? Grijp je dan altijd direct in of laat je dat op zn beloop? Het gebeurd bij ons nog niet zo lang en ik merk dat de andere ouders vaak niet erop ingaan terwijl ik dat wel steeds doe (als ik het heb gezien)
@Envelop, ik grijp alleen in als zoontje iemand pijn doet (of als een ander kind hem pijn doet). Duwen of iets afpakken laat ik vaak even gaan, kijken hoe ze het zelf oplossen.
Vandaag bij de HEMA geweest en inderdaad, de Skinny broeken passen 😁
Vervelend Aapje, zo'n slechte slaper.

Ik grijp in, ik zeg mijn zoon dat duwen niet mag en hij moet sorry zeggen.
Ik probeer man wel meer met zoon te laten doen, maar als man uit zijn werk komt is zoon moe en kruipt hij toch sneller bij mij. Dat lang wakker midden in de nacht is gelukkig eenmalig. Maar zoon slaapt momenteel ondanks zijn slechte slapen wel beter dan ik met mijn zwangerschapshormonen.

Name it heeft ook wel slanke broeken.

Als ik het zie grijp ik in en moet zoon sorry zeggen. Maar als ik zie dat andere kinderen het bijvoorbeeld ook doen, spreek ik die ook aan zoals gisteren toen zoon met zand gooide in speeltuin omdat hij dat grotere kinderen zag doen. Mijn zoon zat helemaal onder terwijl hij in eerste instantie niks deed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven