Draagmoederschap

02-03-2019 20:46 670 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het ‘Vergoeding vruchtbaarheidbehandeling verdwijnt!!’ topic schreef ik dat ik draagmoeder ben en ondanks dat ik PCOS heb en dus verminderd vruchtbaar ben, niet geholpen werd want draagmoeder.

Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.

zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350

Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
sanne_a wijzigde dit bericht op 22-09-2019 22:24
4.96% gewijzigd
Fizz schreef:
02-03-2019 23:13
TO heeft zelf een relatie en een kind van 8. Vervolgens kiest ze ervoor om een eigen kind af te staan aan een homostel dat via een forum een draagmoeder zocht. Ze staat dus een halfbroertje of halfzusje van het kind dat ze al heeft af. Ik ben blijkbaar de enige die dat een onwenselijke situatie vind. Ik begrijp ook niet dat haar partner met dit plan heeft ingestemd.
Via 'n forum nog wel?! :O Ik zou nog snappen als ze bff's is met één of beide homo's al jaren lang. Maar zomaar voor de fun draagmoeder voor onbekenden gaan spelen, terwijl je de verantwoording over een eigen kind hebt, dat snap ik niet. En idd ook niet dat die partner/vader van kind daar geen stokje voor heeft gestoken.
Fizz schreef:
02-03-2019 23:09
Een kind heeft recht op zijn biologische moeder en dat jij je dat afvraagt, is iets wat mij dan weer verbaast.
Nee hoor, een kind heeft recht op het worden voorzien in de basisbehoeften Dat is immers de belangrijkste voorwaarden voor een goede ontwikkeling) en kennis over zijn achtergrond (al weet ik dat laatste niet zeker). Recht op opgevoed worden door de biologische moeder is gewoon niet waar. Daarom begrijp ik de link met ethiek niet. het is nergens op gebaseerd.
anoniem_381635 wijzigde dit bericht op 02-03-2019 23:21
15.35% gewijzigd
Fizz schreef:
TO heeft zelf een relatie en een kind van 8. Vervolgens kiest ze ervoor om een eigen kind af te staan aan een homostel dat via een forum een draagmoeder zocht. Ze staat dus een halfbroertje of halfzusje van het kind dat ze al heeft af. Ik ben blijkbaar de enige die dat een onwenselijke situatie vind. Ik begrijp ook niet dat haar partner met dit plan heeft ingestemd.
Je bent echt niet de enige hoor. Ik vind het absurd en verwerpelijk. Zowel het draagmoederschap an sich als het draagmoederschap in de situatie van TO. En je vragen en bedenkingen zijn wat mij betreft volkomen terecht.

Ik kan alleen maar concluderen dat zowel TO als haar partner behoren tot de categorie van redders. Zie mijn eerdere post aangaande redders.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Snowpink schreef:
02-03-2019 23:19
Nee hoor, een kind heeft recht op het worden voorzien in de basisbehoeften en kennis over zijn achtergrond (al weet ik dat laatste niet zeker). Recht op opgevoed worden door de biologische moeder is gewoon niet waar.
Wettelijk gezien kun je als moeder inderdaad afstand van je kind doen en dan ben je natuurlijk niet verplicht om je kind zelf op te voeden.

Als je echter bewust ervoor kiest om een kind op de wereld te zetten, dan heeft dat kind moreel gezien recht op zijn biologische moeder. Een kind zou niet op de wereld gezet moeten worden om als cadeau-artikel te dienen.

Daarnaast doet TO haar andere kind ook tekort, door hem zijn toekomstig halfzusje of -broertje te ontnemen.
Vanzai schreef:
02-03-2019 23:20
Je bent echt niet de enige hoor. Ik vind het absurd en verwerpelijk. Zowel het draagmoederschap an sich als het draagmoederschap in de situatie van TO. En je vragen en bedenkingen zijn wat mij betreft volkomen terecht.

Ik kan alleen maar concluderen dat zowel TO als haar partner behoren tot de categorie van redders. Zie mijn eerdere post aangaande redders.

En ik kan alleen maar concluderen dat jij denkt te weten wat iedereen moet doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vanzai schreef:

Ik ben blij dat ik toch nog een medestander heb gevonden.
Fizz schreef:
02-03-2019 23:24
Wettelijk gezien kun je als moeder inderdaad afstand van je kind doen en dan ben je natuurlijk niet verplicht om je kind zelf op te voeden.

Als je echter bewust ervoor kiest om een kind op de wereld te zetten, dan heeft dat kind moreel gezien recht op zijn biologische moeder. Een kind zou niet op de wereld gezet moeten worden om als cadeau-artikel te dienen.

Daarnaast doet TO haar andere kind ook tekort, door hem zijn toekomstig halfzusje of -broertje te ontnemen.
De biologische moeder blijft in beeld en haar kind zal er ook ongetwijfeld kennis mee maken. Het kind zal dus te weten komen waar het vandaan komt, wie zijn bio familie is, welke keuzes zijn gemaakt en waarom. Het kind zal liefdevol worden opgevoed en zijn 2 vaders als zijn ouders zien. Ouder zijn is niet afhankelijk van je bloedband, wel van liefde. Bovendien is 1 van de vaders de biovader als ik t goed begrijp.

Hoe kijk je aan tegen lesbische stellen die een kind krijgen waarvan 1 van de vrouwen de bio moeder is en de spermadonor vaak helemaal niet in beeld is?
anoniem_381635 wijzigde dit bericht op 02-03-2019 23:32
2.92% gewijzigd
Fizz schreef:
02-03-2019 22:34
In mijn ogen niet goed genoeg, want dan zou je niet aan zo’n constructie beginnen.
Jeetje, ik zeg het niet vaak op dit forum maar voel me toch beetje verplicht iets te zeggen want jouw opmerkingen zijn kortzichtig, bot en ondoordacht. Prima dat je een mening hebt en prima dat je die ventileert maar hou ook rekening met andere waaronder TO.

Daarnaast lees ik dat je kinderen hebt. Wat we zegen en wat fijn voor je dat dat Allemaal door moeder natuur geschonken is. Maar als je deze mogelijkheden, om welke reden dan ook, niet hebt zijn mensen zoals TO dat godsgeschenk waar je enorm naar verlangd. Dus pas je taalgebruik een beetje aan, denk even na voor jr iets post en schrijf net respect.
Fizz schreef:
Maar haar kind kan toch gewoon contact hebben met dat halfzusje of halfbroertje? Ik vind het risico wat genomen wordt eerlijk gezegd erger. Wat als je er blijvend iets aan overhoudt en daardoor niet meer normaal voor je eigen kind kunt zorgen? Dat is voor mij 1 van de belangrijkste redenen om dit nooit te doen.
Suzan_1991 schreef:
02-03-2019 23:30
Maar haar kind kan toch gewoon contact hebben met dat halfzusje of halfbroertje? Ik vind het risico wat genomen wordt eerlijk gezegd erger. Wat als je er blijvend iets aan overhoudt en daardoor niet meer normaal voor je eigen kind kunt zorgen? Dat is voor mij 1 van de belangrijkste redenen om dit nooit te doen.
Ouders met meerdere kinderen namen dat risico toch ook?
Kinderen krijg je; je neemt ze niet. Wanneer je ouder van een kind of kinderen bent besef je dit. Het is geen toeval dat draagmoeders dezelfde huidskleur en ethniciteit als hun wensouders hebben; de wensouders hebben namelijk eisen. Hun onvermogen om kinderen te krijgen neemt een vlucht met de mogelijkheden die het geld van alle premiebetalers faciliteren; ze willen niet zomaar een kind, nee; het moet ook nog eens een kind zijn dat aan hun wensen/eisen voldoet.

Brave New World. Tot voor kort mogelijk gemaakt door de premiebetalers en de redders onder de vruchtbare vrouwen.
Suzan_1991 schreef:
Deels eens, maar als je al 1 kind hebt en je kiest voor een 2e loop je dat risico ook. Of je krijgt een gehandicapt kind wat alle aandacht behoeft waar de eerste onder lijdt. Of ik hoor net een verhaal waarvan de man al 55 is en de vrouw nu van de eerste zwanger is. De hele kinderwens (en met name de wens van meer dan 1 kind) is gebaseerd op eigenbelang en als je dat helemaal doortrekt is het gewoon het beste om helemaal geen kinderen te nemen. Ik las daarom ook met verbazing het topic over de TO met kinderwens en een zieke man. Dat je het dan nog overweegt begrijp ik echt niet.
OliebolmetKrenten schreef:
02-03-2019 23:33
Ouders met meerdere kinderen namen dat risico toch ook?
Dat klopt, maar dat is een risico wat ze nemen voor eigen gezinsuitbreiding, omdat ze graag nog een kindje willen en hun eigen kind een zusje of broertje willen geven, niet om een kind te krijgen voor een ander. Ik zou het echt niet aan mn man of kind kunnen verkopen dat mama blijvend invalide is omdat ik via een forum een homostel heb ontmoet en hen een kind wilde geven.
Suzan_1991 schreef:
Nou ja, zo verschrikkelijk groot is het risico op blijvende invaliditeit na een zwangerschap/bevalling nou ook weer niet. Niet dat ik nou de cijfers paraat heb, maar ik gok erop dat dat risico net zo groot is (zo niet groter) bij regelmatige deelname aan het verkeer en toch stappen iedere dag weer miljoenen liefhebbende ouders in hun auto om naar hun werk te gaan. En daar hoor je niemand over.

Prima hoor, als je zelf geen draagmoeder zou willen zijn. Ik zou het zelf ook niet gauw doen. Maar ga er dan niet allerlei onzin bij halen om je emotionele argumenten een rationeel tintje te geven.
gordijn87 schreef:
02-03-2019 23:29
Jeetje, ik zeg het niet vaak op dit forum maar voel me toch beetje verplicht iets te zeggen want jouw opmerkingen zijn kortzichtig, bot en ondoordacht. Prima dat je een mening hebt en prima dat je die ventileert maar hou ook rekening met andere waaronder TO.

Daarnaast lees ik dat je kinderen hebt. Wat we zegen en wat fijn voor je dat dat Allemaal door moeder natuur geschonken is. Maar als je deze mogelijkheden, om welke reden dan ook, niet hebt zijn mensen zoals TO dat godsgeschenk waar je enorm naar verlangd. Dus pas je taalgebruik een beetje aan, denk even na voor jr iets post en schrijf net respect.
Wat voor taalgebruik moet ik aanpassen? Volgens mij heb ik nergens iets raars geschreven. Twee mannen kunnen nu eenmaal geen kinderen krijgen, maar adoptie is dan ook een mogelijkheid. En dan bedoel ik dus geen adoptie van een kind dat bewust op de wereld is gezet om geadopteerd te worden. Ik vind dat een kind dan gereduceerd wordt tot een produkt. Een kind krijgen is inderdaad een geschenk, maar het is niet iets wat je ten koste van alles moet kunnen bemachtigen. Er zijn wat mij betreft grenzen. Die grens wordt in het geval van TO naar mijn mening overschreden. Het belang van beide kinderen, het kind van 8 en het nog ongeboren kind is met deze constructie echt niet gediend. Het is nog maar de vraag of zij later begrip hebben voor de volwassenen die nu deze beslissingen nemen.
Vanzai schreef:

Tja. Van redders wordt niemand slechter, hooguit de redder zelf misschien maar dat is toch jouw probleem niet ? Jij bent immers geen redder.
Lady*Voldemort schreef:
02-03-2019 23:39
Nou ja, zo verschrikkelijk groot is het risico op blijvende invaliditeit na een zwangerschap/bevalling nou ook weer niet. Niet dat ik nou de cijfers paraat heb, maar ik gok erop dat dat risico net zo groot is (zo niet groter) bij regelmatige deelname aan het verkeer en toch stappen iedere dag weer miljoenen liefhebbende ouders in hun auto om naar hun werk te gaan. En daar hoor je niemand over.

Prima hoor, als je zelf geen draagmoeder zou willen zijn. Ik zou het zelf ook niet gauw doen. Maar ga er dan niet allerlei onzin bij halen om je emotionele argumenten een rationeel tintje te geven.
Dat is helemaal geen onzin, ik ken iemand die bij de bevalling bijna is overleden, een ander die meerdere operaties nodig had na de bevalling en ik kan niet langer dan een half uur achtereen lopen van de pijn door bekkeninstabiliteit. Alweer een tijdje geleden dat ik ben bevallen, maar er is nog geen verbetering helaas. Ik vind dat dus geen onzin.

Het vergelijken met het deelnemen aan het verkeer slaat nergens op. Werk is nu eenmaal noodzakelijk en niet iedereen kan naast zijn werk of naast een winkel gaan wonen.
Suzan_1991 schreef:
02-03-2019 23:45
Dat is helemaal geen onzin, ik ken iemand die bij de bevalling bijna is overleden, een ander die meerdere operaties nodig had na de bevalling en ik kan niet langer dan een half uur achtereen lopen van de pijn door bekkeninstabiliteit. Alweer een tijdje geleden dat ik ben bevallen, maar er is nog geen verbetering helaas. Ik vind dat dus geen onzin.

Het vergelijken met het deelnemen aan het verkeer slaat nergens op. Werk is nu eenmaal noodzakelijk en niet iedereen kan naast zijn werk of naast een winkel gaan wonen.
"Ik ken iemand" vind ik toch altijd zo'n raar argument. Ik hoor mensen die dat argument gebruiken nou nooit eens vertellen hoeveel mensen ze wel niet kennen die die rampspoed niet is overkomen. Terwijl ik toch vrij zeker weet dat jij veel meer mensen kent die hun zwangerschap probleemloos hebben doorstaan, om maar eens iets geks te zeggen.
Fizz schreef:
02-03-2019 23:41
Wat voor taalgebruik moet ik aanpassen? Volgens mij heb ik nergens iets raars geschreven. Twee mannen kunnen nu eenmaal geen kinderen krijgen, maar adoptie is dan ook een mogelijkheid. En dan bedoel ik dus geen adoptie van een kind dat bewust op de wereld is gezet om geadopteerd te worden. Ik vind dat een kind dan gereduceerd wordt tot een produkt. Een kind krijgen is inderdaad een geschenk, maar het is niet iets wat je ten koste van alles moet kunnen bemachtigen. Er zijn wat mij betreft grenzen. Die grens wordt in het geval van TO naar mijn mening overschreden. Het belang van beide kinderen, het kind van 8 en het nog ongeboren kind is met deze constructie echt niet gediend. Het is nog maar de vraag of zij later begrip hebben voor de volwassenen die nu deze beslissingen nemen.
Aan adoptie kleven zo ontiegelijk veel nadelen (onderzoek heeft uitgewezen dat het grootste deel van geadopteerde kinderen kampt met hechtingsproblematiek), nog los van de corruptie en mensenhandel die eruit kan ontstaan (kinderen die weggehaald worden bij ouders zonder dat daar noodzaak voor is, kinderen die geboren worden speciaal voor adoptie naar het buitenland, ouders die hun kind tijdelijk in een tehuis hebben om bepaalde redenen en dan ineens beschikbaar worden voor adoptie etc). Ik heb me wel eens verdiept in adoptie, maar ben er nu echt geen voorstander meer van. De constructie van TO is iig een stuk transparanter.
Lady*Voldemort schreef:
02-03-2019 23:42
Tja. Van redders wordt niemand slechter, hooguit de redder zelf misschien maar dat is toch jouw probleem niet ? Jij bent immers geen redder.
Het gaat mij helemaal niet om TO en haar partner of zij er slechter van worden of niet. Het gaat om de kinderen die hierbij betrokken zijn en die nergens om hebben gevraagd.
Lady*Voldemort schreef:
02-03-2019 23:42
Ik ga in volle overtuiging mee in de stroom die meent dat zowel de redders als de gereddenen (?) uiteindelijk alleen maar slechter worden van de actie van de redders.

In de situatie dat er een onschuldig kind geboren wordt uit de actie van de redders kan ik niet hard genoeg schreeuwen dat de actie van de redders van geen kanten deugt.

En nee, ik heb het dan niet over dat er mogelijk ‘gewoon’ een gezond kind geboren wordt. Ik heb het dan over die hoogstwaarschijnlijk onmogelijke positie waarin dat kind geboren wordt, waar het de rest van zijn of haar leven nog onder zal moeten lijden.
En om nog even op de OP terug te komen: Het lijkt mij niet meer dan normaal dat die wensouders voor alle medische kosten opdraaien. Er is geen enkele reden om een vergoeding van een ziektekostenverzekering hiervoor te krijgen.
Lady*Voldemort schreef:
02-03-2019 23:47
"Ik ken iemand" vind ik toch altijd zo'n raar argument. Ik hoor mensen die dat argument gebruiken nou nooit eens vertellen hoeveel mensen ze wel niet kennen die die rampspoed niet is overkomen. Terwijl ik toch vrij zeker weet dat jij veel meer mensen kent die hun zwangerschap probleemloos hebben doorstaan, om maar eens iets geks te zeggen.
Zoveel mensen met kinderen ken ik niet. Maar van de 5 die ik ken, is er 1 die niets mankeert. Kan pure toeval zijn, maar onzin is het niet, want het kan je helaas gewoon gebeuren.
Sanne_A schreef:
02-03-2019 21:35
Klopt, ik ben niet getrouwd. Anders zou mijn man inderdaad automatisch de wettelijke vader zijn en zou het kindje dezelfde achternaam krijgen als mijn zoon (want alle kinderen binnen hetzelfde huwelijk moeten dezelfde achternaam hebben). Er zijn overigens wel weer procedures om dit te veranderen want ook getrouwde vrouwen kunnen draagmoeder zijn.
Wat is er met je Indiase man en 2 stiefkinderen gebeurd?
Fizz schreef:
02-03-2019 23:50
Het gaat mij helemaal niet om TO en haar partner of zij er slechter van worden of niet. Het gaat om de kinderen die hierbij betrokken zijn en die nergens om hebben gevraagd.
Kinderen vragen nooit om geboren te mogen worden, in wat voor gezinssamenstelling dan ook. Dus als je zo gaat redeneren kun je maar beter de hele wereldbevolking steriliseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven