Hij weigert uit elkaar te gaan, wat nu?

13-04-2019 09:06 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van meelezer naar TO, nu heb ik ook eens advies nodig, maar toch ook een beetje bang voor de reacties.

De situatie: ik woon al 15 jaar samen met mijn vriend (geen samenlevingscontract oid), we hebben 3 jongens (13,12,10) waarvan hij de erkende vader is, en ik wil uit elkaar. Het loopt al langer niet lekker tussen ons, we hebben erover gesproken, ik heb relatietherapie voorgesteld (wil hij niet aan), en ik hebt het echt gehad. 2 weken geleden heb ik het hem gemeld, dat ik dus uit elkaar wil, maar hij doet alsof zijn neus bloed en er niets is gebeurd.
Hoe krijg ik hem in beweging? Welke stappen kan ik zetten?
Ik wil dus: de kinderen informeren en naar de mediator voor het ouderschapsplan, familie informeren, naar de hypotheker om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het huis over te nemen (ik denk dat ik het kan betalen).
En hij doet niets! Hij stapt gewoon naast mij in bed, doet normaal tijdens ontbijt/avondeten (wat ik voor de kinderen dan wel rustig vind), maar er gebeurt niets. En als ik niets doe, zie ik de situatie zo nog wel een jaar duren.
Wat nu?
Alle reacties Link kopieren
Het huis moet dus verkocht zodat jij wat nieuws kan kopen. Of hij moet zijn deel aan jou verkopen.

Beide wil hij niet.
Dan kan jij afwachten en dan gebeurd er niets.

Of je gaat naar de rechter en vraagt om vervangende toetstemming zodat je het huis kan overkopen dan wel verkopen.

Als je vervangende toestemming krijgt om het huis op jouw naam te zetten en het lukt ook allemaal met de hypotheek dan stuur je hem vervolgens een aangetekende brief of via je advocaat dat hij op x datum het huis uit moet zijn.

Als hij de minst verdienende partner is zal je kinderalimentatie moeten betalen. Tenzij ze veel meer bij jou zijn dan bij hem

Kan je dan het huis nog steeds betalen?

Als hij dan het huis uit is krijgt hij ook wel door dat het menens is en op datoment zal hij ook wel het ouderschapsplan willen regelen.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
13-04-2019 09:52
Ik zou het anders vragen. Waar wil je dat de kinderen hun andere huis krijgen?
In de buurt van waar wij wonen. Er is best het eea aan huurhuizen verkrijgbaar ( heb ik ook al uitgezocht en onder zijn neus geduwd).
Hier zit voor mij wel een schrik-dingetje. Ik ben bang dat hij met de kinderen verhuist naar waar hij vandaan komt (zegmaar 2 uur verderop rijden). Mag hij dat zomaar doen?
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
13-04-2019 09:58
Draai de rol eens om:.... Als hij geen geld heeft , zou ik als ik hem was ook blijven zitten.....Dus je kan je heel druk maken, maar dat heeft helemaal geen invloed op zijn handelen. Dus, jij moet iets gaan zoeken om te gaan wonen. En dat wil je niet want dat kost geld....

Jij bent degene die deze Crikel kan door breken, want van hem moet je niets verwachten.
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:58
Ja, ik heb het gevoel dat er niet veel anders op zit.
Maar ik had zo gehoopt om het bij de mediator te kunnen regelen.
Je kan dat nog voorleggen aan hem? Is er nog wel een 'normaal' gesprek mogelijk?

Dat je overweegt om een advocaat in te huren maar dat je hoopt dat het nog anders kan?
Alle reacties Link kopieren
Als je goed leest lelietje, dan schrijf ik niet dat zij weg moet.....

Maar je kan ook niet wachten tot vriend weg gaat, want dat doet hij niet....is hij te passief voor....Dus moet jezelf iets ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hem niet dwingen om in beweging te komen dus dan moet je het zelf doen.

Ik zou met het inlichten van de kinderen even wachten tot je zelf wat meer duidelijkheid hebt.
Zorg eerst eens dat je onderdak verzekerd is, koop of huur.
Splits de financiën
Kijk eens naar de auto/inboedel hoe dat op een redelijke manier verdeeld zou kunnen worden.
Maar een overzicht van verzekeraars/instanties die je straks in zal moeten lichten

Zolang hij niet in beweging komt heb jij alle tijd om alles stapje voor stapje op je gemak zodanig te regelen als jij het wilt hebben.

Bedenk wel dat je hem niet zal kunnen dwingen om het huis te verlaten dus wil hij niet vertrekken dan zal jij moeten vertrekken.
Wanneer jij vertrekt zorg dan wel dat je niet meer verantwoordelijk bent voor de hypotheek. Dit kan zelfs betekenen dat je het huis moet verkopen om te zorgen dat hij ook moet vertrekken.
bitje93 wijzigde dit bericht op 13-04-2019 10:06
11.88% gewijzigd
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-04-2019 09:52
Waarom moet HIJ in beweging komen? Waarvoor dan? JIJ wilt weg.
Stel dus dat ik dit volg. Ik ga weg.
Dan zit hij dus in een huis dat ik betaal. Ik heb niet het gevoel dat hij dan nog ooit in beweging komt.
Nummer987 schreef:
13-04-2019 10:02
In de buurt van waar wij wonen. Er is best het eea aan huurhuizen verkrijgbaar ( heb ik ook al uitgezocht en onder zijn neus geduwd).
Hier zit voor mij wel een schrik-dingetje. Ik ben bang dat hij met de kinderen verhuist naar waar hij vandaan komt (zegmaar 2 uur verderop rijden). Mag hij dat zomaar doen?
In ieder geval zijn jullie dan wel uit elkaar.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
13-04-2019 10:00
Waar kan hij gaan wonen met zijn inkomen?
Gewoon, waar hij zit. En op grond van langdurige samenwoning is er wettelijk een samenleving ontstaan, en ik zou een aanvraag voor partneralimentatie indienen. Immers, als minst verdienende partner heeft hij daar dan toch recht op?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nummer987 schreef:
13-04-2019 10:04
Stel dus dat ik dit volg. Ik ga weg.
Dan zit hij dus in een huis dat ik betaal. Ik heb niet het gevoel dat hij dan nog ooit in beweging komt.
Dan kan het huis in de verkoop.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
13-04-2019 09:53
Nu wil ik zijn kant horen, Ben jij altijd de meest verdienende geweest?
Ja
Tiswa schreef:
13-04-2019 10:02
Ik zou iig beginnen met ergens anders te slapen. Zolang jullie nog samen in 1 bed slapen, is het net alsof er niks aan de hand is. Ga op een logeerkamer, of zolder, of desnoods op de bank slapen, zodat je daarin duidelijk een scheiding laat zien.

Als hij niet met een hypotheekadviseur wil spreken om dingen te regelen, zorg dan iig dat je dat zelf wel doet, zodat je precies weet hoe jij er financieel voor staat als het gaat om hem uit te kopen.

Aangezien hij niet meewerkt aan mediation, zal je het helaas via de rechter moeten gaan spelen. Ga op zoek naar een advocaat en laat je informeren over je rechten, opties en plichten. Aangezien jullie al lang samen zijn, niks vastgelegd hebben en hij minder verdient, zou ik rekening houden met partner alimentatie. Laat je iig door een advocaat adviseren in wat het beste is om nu te doen, en waar te beginnen.
Hoe kom je daar nu bij, ze is hem helemaal niets verschuldigd!
sugarmiss schreef:
13-04-2019 10:02
Het huis moet dus verkocht zodat jij wat nieuws kan kopen. Of hij moet zijn deel aan jou verkopen.

Beide wil hij niet.
Dan kan jij afwachten en dan gebeurd er niets.

Of je gaat naar de rechter en vraagt om vervangende toetstemming zodat je het huis kan overkopen dan wel verkopen.

Als je vervangende toestemming krijgt om het huis op jouw naam te zetten en het lukt ook allemaal met de hypotheek dan stuur je hem vervolgens een aangetekende brief of via je advocaat dat hij op x datum het huis uit moet zijn.

Als hij de minst verdienende partner is zal je kinderalimentatie moeten betalen. Tenzij ze veel meer bij jou zijn dan bij hem

Kan je dan het huis nog steeds betalen?

Als hij dan het huis uit is krijgt hij ook wel door dat het menens is en op datoment zal hij ook wel het ouderschapsplan willen regelen.
Dit TO:
Dat je dit wil voorkomen en het gewoon met hem wil regelen? Want dat is echt een nare route voor hem. En jou en de kinderen ook natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:57
Eigendom en hypotheek moeten toch van zijn naam af, of hij moet ineens een leuk bedrag uit de hoge hoed toveren zodat hij mij kan uitkopen. Het huis heeft wel wat overwaarde.
Huh? Hoe snel denk jij dat dit allemaal verloopt? Je zet hem aan de kant, zijn huis uit en de kinderen blijven wonen. Dus oprotten en je hebt niets meer? Geen kinderen thuis, geen relatie en geen huis? Ga anders zelf weg, jij wil toch scheiden?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
pejeka schreef:
13-04-2019 10:04
Gewoon, waar hij zit. En op grond van langdurige samenwoning is er wettelijk een samenleving ontstaan, en ik zou een aanvraag voor partneralimentatie indienen. Immers, als minst verdienende partner heeft hij daar dan toch recht op?
Dat krijg je toch alleen als er een huwelijk is?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-04-2019 10:04
Gewoon, waar hij zit. En op grond van langdurige samenwoning is er wettelijk een samenleving ontstaan, en ik zou een aanvraag voor partneralimentatie indienen. Immers, als minst verdienende partner heeft hij daar dan toch recht op?
Nee daar heeft hij geen recht op. Ze waren niet getrouwd.
Alle reacties Link kopieren
Nummer987 schreef:
13-04-2019 10:04
Stel dus dat ik dit volg. Ik ga weg.
Dan zit hij dus in een huis dat ik betaal. Ik heb niet het gevoel dat hij dan nog ooit in beweging komt.
Als JIJ weg bent en je hebt je eigen huis, waarom moet HIJ dan nog "in beweging" komen? Dan heb je toch wat je wilt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Enn schreef:
13-04-2019 10:05
Huh? Hoe snel denk jij dat dit allemaal verloopt? Je zet hem aan de kant, zijn huis uit en de kinderen blijven wonen. Dus oprotten en je hebt niets meer? Geen kinderen thuis, geen relatie en geen huis? Ga anders zelf weg, jij wil toch scheiden?
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Lelietje-van-Dalen schreef:
13-04-2019 09:57
Nee. Dat maakt inderdaad niet uit. Niet getrouwd, geen contract. Dus relatie over = dag dag.
Alleen mbt het huis en de kinderen moet TS iets regelen. Dus ga naar een advocaat en laat die het in gang zetten. Dat zal hem wel in beweging zetten. En zo niet, dan gaat het dus zoals jij het voorstelt (mits juridisch houdbaar, maar daar heb je die advocaat voor).
Als je het zo stelt, dan heb ik dus idd geen andere keuze dan een advocaat erop te zetten... Baal ik wel van eigenlijk, ik had het liever in overleg geregeld.
Misschien moet ik hem gewoon een deadline stellen, zo van: als je voor eind april niet in beweging komt, dan ga ik een advocaat inschakelen. Het klinkt zo bedreigend. Wat vinden je?
Alle reacties Link kopieren
Nummer987 schreef:
13-04-2019 10:04
Stel dus dat ik dit volg. Ik ga weg.
Dan zit hij dus in een huis dat ik betaal. Ik heb niet het gevoel dat hij dan nog ooit in beweging komt.
Nee die kans bestaat maar iemand zomaar zijn huis uitgooien omdat jij wil scheiden kan ook niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Nummer987 schreef:
13-04-2019 10:02
In de buurt van waar wij wonen. Er is best het eea aan huurhuizen verkrijgbaar ( heb ik ook al uitgezocht en onder zijn neus geduwd).
Hier zit voor mij wel een schrik-dingetje. Ik ben bang dat hij met de kinderen verhuist naar waar hij vandaan komt (zegmaar 2 uur verderop rijden). Mag hij dat zomaar doen?
Niet zomaar. Jij mag dat ook niet zomaar.

Daar kan de rechter eventueel wat tegen doen. Ik zou echt jurische hulp zoeken. Voor het huis maar ook voor dit soort mbt de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
13-04-2019 10:06
Dat krijg je toch alleen als er een huwelijk is?
Nee hoor, als je langer dan een X-aantal jaren een huishouding deelt in de zin van een relatie, dan ontstaat van rechtswege een samenleving en daar zitten rechten aan vast.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Enn schreef:
13-04-2019 10:02
Dus: jij meldt de man twee weken geleden dat jij wil scheiden en nu moet hij in beweging komen? Natuurlijk niet, die denkt : zoek jij het effe lekker uit zeg met je getetter. Je regelt het maar en denk maar niet dat ik er ook maar iets voor doe.

Het is inderdaad nog maar twee weken geleden. TO, hoe lang denk jij er al over om te scheiden? Gun je je vriend ook een periode om eraan te wennen?
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
13-04-2019 10:04
Dan kan het huis in de verkoop.
Zolang hij daar zit, kan hij die verkoop enorm sabboteren. Zorgen dat het bij bezichtigingen een grote puinbak is, eventuele biedingen niet accepteren. Het is dus echt niet verstandig dat to haar spullen pakt en hem daar laat zitten terwijl zij de hypotheek op moet hoesten.
Hoe vervelend ook, ze zal gewoon een goede advocaat moeten regelen, en het zal haar hoe dan ook een hoop geld gaan kosten.
pejeka schreef:
13-04-2019 10:06
Als JIJ weg bent en je hebt je eigen huis, waarom moet HIJ dan nog "in beweging" komen? Dan heb je toch wat je wilt?
Ze blijven toch beiden aansprakelijk voor de hypotheek. Hij kan het niet betalen alleen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven