Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
13-06-2019 07:14
Nee. Hij sliep als baby toch in de draagzak en niet in zijn bed.
Ah vandaar, baby is een slechte slaper in de draagzak, hij doet er alleen korte slaapjes in dus dat is geen optie
1-Aapje schreef:
12-06-2019 12:26
Ik ga ook bijna elke dag rondje naar buiten met peuter. Speeltuin is beter voor zijn humeur dan binnen spelen. Denk dat we vanmiddag in de plassen gaan springen :love:.

Met baby wandelen vond ik trouwens geen zak aan, met peuter is het genieten al doe je dan 2 uur over 2 km.
Onze dochter (net twee) is ook een stuk prettiger in de omgang als ze buiten is geweest ;-) ikzelf kan trouwens ook niet goed tegen een hele dag binnen zijn. Ik houd voor een dagje thuis met haar altijd de door mijzelf bedachte regel van 'het uurtje' (bij benadering) aan. Uurtje buiten, uurtje zelf binnenspelen, uurtje bezoekje krijgen of bij iemand op bezoek, uurtje samen spelen, etc. Op deze leeftijd meer dan genoeg en dan hou je de dag voor haar en jezelf ook lekker afwisselend.
@slaapje: onze peuter van 2 jaar 2 maanden slaapt nog 's middags, soms echt dik 2 uur. Dan is hij wel vaak 's avonds na 8u nog best wakker :proud: dus we gaan proberen dat middagslaapje wat in te korten. Lukt niet altijd (dan moet je zelf niet ook 's middags in slaap vallen :zzz: haha), denk dat hij dus nog wel een poosje zal dutten 's middags.

@naar buiten: proberen we ook iedere dag te doen. Gezonde gewoonte. Gisteren met dat takke-weer (op nationale buitenspeeldag notabene :-? ) ging het binnen gelukkig ook prima. Soms even afleiden met boven wat aanrommelen ('wasjien!').

@envelop: voor veel prikkels zou ik denken aan interactief speelgoed met veel geluidjes e.d., wellicht ook een educatieve app op je telefoon of tablet als je dat wil?
happiness = reality - expectations
Onze peuter slaat soms zijn middagslaapje over en dat gaat tegenwoordig steeds beter. Maar als hij slaapt, is het wel leuk uur ofzo.
Mijn peuter, nét 2, slaapt niet meer in de middag.. Alleen op 't kdv wel, een uur. Slaapt ze langer dan zitten we er heel de avond mee op... En de avonden samen, als ik niet hoef te werken, zijn me heilig ;-)
Whoopsadaisies schreef:
13-06-2019 11:40
@slaapje: onze peuter van 2 jaar 2 maanden slaapt nog 's middags, soms echt dik 2 uur. Dan is hij wel vaak 's avonds na 8u nog best wakker :proud: dus we gaan proberen dat middagslaapje wat in te korten. Lukt niet altijd (dan moet je zelf niet ook 's middags in slaap vallen :zzz: haha), denk dat hij dus nog wel een poosje zal dutten 's middags.

@naar buiten: proberen we ook iedere dag te doen. Gezonde gewoonte. Gisteren met dat takke-weer (op nationale buitenspeeldag notabene :-? ) ging het binnen gelukkig ook prima. Soms even afleiden met boven wat aanrommelen ('wasjien!').

@envelop: voor veel prikkels zou ik denken aan interactief speelgoed met veel geluidjes e.d., wellicht ook een educatieve app op je telefoon of tablet als je dat wil?
Wij zijn gister met het takkeweer ook op pad geweest, in de auto terug zaten we in een wolkbreuk dochter vond het prachtig en was zwaar onder de indruk.

Bedankt voor het meedenken voor speelgoed, telefoon/tablet speelt ze nog niet mee maar ik heb het idee dat dat niet gaat helpen. Van tv kijken wordt ze ook alleen maar vervelend.

Wat ze wel erg leuk vind zijn de zoekboeken, een grote plaat waar heel veel gebeurd en zij moet zoeken naar een auto/fiets/man met hoed/eend etc. Niet iets wat veel prikkels geeft maar waar ze wel even (5min) zelf aan kan zitten.

Waar spelen jullie kinderen alleen mee?
Mijn peuter, zaterdag 3 jaar speelt echt met vanalles (auto's, lego, playmobiel, tekenen, boekjes lezen) en kan uren zoet in zijn eentje spelen

Vandaag traktatie inelkaar draaien zodat hij morgen kan trakteren op het kdv.
Dochter hier is nog net geen twee dus eigenlijk niet echt een peuter nog. Zij kan best wel goed alleen spelen. Of vaak is er naast zitten voldoende. Boekjes lezen, tekenen, stickers plakken, met auto's en vooral met de pop. We komen ook dagelijks buiten. Naar de speeltuin, glijbaan is favoriet of gewoon in de tuin op de loopauto, stoepkrijten of in de zandbak. Een wandeling naar het centrum vindt ze ook altijd leuk.

Wij houden wel echt rekening met haar slaapje want ze slaapt eigenlijk niet echt onderweg. Ze slaapt nog steeds 2-3 uur smiddags en nu ik zwanger ben ga ik ook liggen. Ik geniet er maar van hoe lang ze dat doet. Hopelijk ook met baby straks nog.
Hier speelt zoontje bijna enkel met duplo, het is echt zijn lievelingsspeelgoed. Het is ook het speelgoed waar hij nog het best alleen mee kan spelen, al moet ik er alsnog naast zitten op de grond en af en toe ook een blokje bouwen.
En verder kan hij zich goed vermaken met een zandbak, we denken erover er zelf een aan te schaffen. Wie heeft er ook een zandbak en welke is een aanrader?

Hij doet nog een middagslaap van 1.5 uur, godzijdank want met de zwangerschap heb ik die tijd ook echt even nodig om bij te komen. Hopelijk blijft hij het nog tot een jaar of 3 doen, lijkt me ook wel praktisch met de baby straks.
Ik ben ook nog heeeeel blij met de middagslaap en tijdens mijn zwangerschap al helemaal :-$

Speelgoed: auto's, keukentje, opblaas krokodil (überhaupt alles wat krokodil is, dus stickers, boekjes, kleine krokodillen, als het maar een kroko is). Boerderij met koeien, kippen (pikken zo zegt hij zelf), schapen, varkens etc. En dan moet ik een beetje mee doen/verbaal aanmoedigen, oh de koe wil naar de wei, het varken heeft honger etc. Duplo, dan bouw ik een dierentuin en gaat hij alle dieren in de 'hokken' zetten en ze eten geven enz. Verder zijn ballen en balonnen leuk. Met de swiffer rondlopen is ook feest. Boekjes lezen. Er gebeurt van alles op zo'n dag :lol:.

Buiten is voetbal favoriet momenteel. 'boebal' noemt hij het zelf. Fietsen vindt hij ook super. Gewoon even zitten en chillen in de bakfiets of op z'n loopfiets door de wijk.
Dochter speelt ook met auto's, pop, verzint zelf spelletjes door een hindernisbaan te bouwen, etc etc het probleem is meer dat ze graag wil dat wij kijken/helpen whatever en dat ze het ook echt moeilijk vind als ze die aandacht niet krijgt.
Ze speelt nu soms dat ze baby is, gaat ze in de box onder de mobiel liggen en is ze gedurende het hele liedje "stil", tussen haakjes want ze kletst wat af maar laat ons dan met rust. Uiteraard krijgt ze niet altijd aandacht maar dan wordt ze ook meteen vervelend terwijl dat buiten of ergens anders niet is.
Duplo was een tijdlang een grote hit maar is nu helemaal uit.

Ik vind het maar vermoeiend met de baby erbij en geen slaapje overdag.
Herfstblaadje wij hebben zon schildpad van little Tikes. Die voldoet prima, kan goed afgesloten worden en is wat groter dan zo'n schelp. Maar echt diep is ie niet.

Teckel ah ja de swiffer ook hier. Of gewoon een doekje, een doos, dingen die niet echt speelgoed zijn kan ze zich erg lang mee vermaken. We zijn ook lid van een speelotheek. Hier kan je speelgoed huren zoals boeken in een bieb zeg maar, dat is echt een hit. Na twee weken is ze er toch op uitgekeken dus ik vind het een perfecte uitvinding.

Ik snap t ja envelop dat lijkt me ook zwaar zeker als ze niet meer slapen. Er zit hier ongeveer 2 jaar tussen straks dus hopelijk blijft ze nog gewoon even pitten. Maar we mogen niet klagen, afgezien van de driftbuien en het af en toe dwarse peutergedrag is onze dochter een redelijk makkelijk kind. Hopelijk baby ook straks.
Envelop schreef:
13-06-2019 17:01

Wat ze wel erg leuk vind zijn de zoekboeken, een grote plaat waar heel veel gebeurd en zij moet zoeken naar een auto/fiets/man met hoed/eend etc. Niet iets wat veel prikkels geeft maar waar ze wel even (5min) zelf aan kan zitten.

Waar spelen jullie kinderen alleen mee?
Kruidvat heeft hele leuke zoekboeken.
Envelop schreef:
13-06-2019 17:01
Dan zal ze de boeken De Gele Ballon en De Grote Pinguinreis erg leuk vinden (mocht je nog nieuwe boeken of kado-ideetjes zoeken....)
Envelop schreef:
13-06-2019 19:43
Dochter speelt ook met auto's, pop, verzint zelf spelletjes door een hindernisbaan te bouwen, etc etc het probleem is meer dat ze graag wil dat wij kijken/helpen whatever en dat ze het ook echt moeilijk vind als ze die aandacht niet krijgt.
Ze speelt nu soms dat ze baby is, gaat ze in de box onder de mobiel liggen en is ze gedurende het hele liedje "stil", tussen haakjes want ze kletst wat af maar laat ons dan met rust. Uiteraard krijgt ze niet altijd aandacht maar dan wordt ze ook meteen vervelend terwijl dat buiten of ergens anders niet is.
Duplo was een tijdlang een grote hit maar is nu helemaal uit.

Ik vind het maar vermoeiend met de baby erbij en geen slaapje overdag.
Ik herken het heel erg envelop. Dat we altijd maar mee moeten spelen, erbij zitten of minimaal verbaal aanmoedigen. Ik vind het soms ook heel vermoeiend en ben daarom ook heel blij dat hij nog wel een middag slaapje doet.
Ik hoop stiekem ook dat zoon zo'n kind is dat tot 3.5 een middagslaapje doet, haha. Hij is nogal druk en vind het echt fijn dat ik smiddags ook even tijd voor mezelf heb. Even opruimen, mn nagels doen of uitgebreid douchen ofzo, of juist even helemaal niks en tv kijken.

Over het algemeen kan hij best goed zelf spelen, al is dat helaas de laatste tijd minder en vraagt veel aandacht van ons tijdens het spelen.

Gister was een erg intensief dagje, zoon was erg vervelend... heeft regelmatig in de hoek gestaan. Hopelijk vandaag een betere dag :) we gaan straks met de ouders van vriend uit eten, dus hopen dat zoon zich gedraagd.
Nemen jullie wel eens speelgoed oid mee naar een restaurant? En zo ja, wat dan?
Wij eten best vaak buiten de deur (we wonen in de binnenstad) en ik heb altijd een kleurboek met potloden bij en kleine autootjes. In dat kleurboek zitten we dan met zijn drieën te kleuren en kletsen terwijl we wachten op eten en met die auto’s kunnen we de auto’s naar elkaar toe laten rijden. Of tussen twee glazen door, over viltjes heen of door de gevouwen menukaart.

Het grappige is dat onze tafelgenoten vaak automatisch mee gaan doen :-D Dan zitten we aan een lange tafel met 10 man, autootjes naar elkaar over te schuiven :biggrin:
Naar een restaurant inderdaad krijtjes en papier mee. Auto's, poppetjes en diertjes zijn ook altijd een hit. Als laatste redmiddel filmpje op telefoon met z'n knuf (als hij erg moe is en daardoor baldadig werkt dat goed).
Afgelopen maandag hebben we heel gezellig gebeten met mijn ouders. Hij zat wel 2,5u gezellig aan tafel.
Bedankt! Ik ga dus straks kleurpotloden en papier inpakken en neem wat auto's voor hem mee :) het scheelt dat het een concept is waar je zelf je eten kan halen en voor je laat maken, zoon hoeft dus niet perse 2 uur aan een stuk stil te zitten.
Aardbei-banaan schreef:
14-06-2019 09:26
Bedankt! Ik ga dus straks kleurpotloden en papier inpakken en neem wat auto's voor hem mee :) het scheelt dat het een concept is waar je zelf je eten kan halen en voor je laat maken, zoon hoeft dus niet perse 2 uur aan een stuk stil te zitten.

:lol: Ja nou of dat veel stress scheelt is te betwijfelen. Wij waren bij het hof van saksen en met peuter naar het buffet was een uitdaging. Hij stond te spelen met de softijsmachine, stak zijn hand er in, dacht dat ie alles van het buffet gewoon kon pakken, pakte ook alles van het buffet (hete kipstukken, bakjes, tangen), dacht dat de frietjes op de grond er ook bij hoorde en ging er vantussen met de deco van het vleesgrill gedeelte: bos wortels, paprika’s.. En als man en ik even zelf eten gingen halen en de rest van de tafel op peuter zouden letten, bestelde peuter gewoon doodleuk elke keer een nieuwe chocomel :yum:

Doe mij maar een gewoon restaurant en als ik wil lopen voor mijn eten ga ik wel naar de supermarkt :idee:
Haha Glitter dat buffet :-D

Wat fijn om te lezen dat jullie allemaal ook bijna elke dag even naar buiten/ weg gaan.
Ik kreeg uit mijn omgeving namelijk een beetje het idee dat dat raar was. Maar mijn peuter vraagt dus elke ochtend wat we vandaag gaan doen. ;-D
En ik vind het erg vermoeiend om de hele dag thuis te zijn met een peuter en dreumes. Peuter slaapt ook niet meer s middags dus de dag is echt een stuk leuker voor iedereen als we s ochtends even op pad gaan.
Haha glitter, bedankt voor de heads up :rofl: zie zoon dat namelijk nu ook wel doen. Dit soort gelegenheden hebben ook niet mijn voorkeur maar het past beter bij de ouders van mijn vriend en dachten dat het handiger voor zoon zou zijn als hem meenemen naar een wat netter restaurant. En anders geef ik hem gewoon mijn telefoon met een filmpje erop hoor, heb zo geen zin om met hem het gevecht aan te moeten gaan vanavond.

Net op straat vond hij het een goed idee om stil te staan op het zebrabad en geen stap voor of achteruit te willen zetten. Heb hem uiteindelijk maar onder mn arm genomen, ene hand een tas met boodschappen en zijn loopfiets, onder mn andere arm een gillend, spartelend kind :facepalm:
Heb op dat soort momenten ook echt geen geduld...
Ik heb vandaag mijn dagje alleen met peuter <3. Vanochtend lekker met zijn tweetjes naar ijsboerderij geweest op de fiets. Jammer genoeg merk ik als ik fiets dat mijn stuitje/bekken nog niet volledig hersteld zijn naar de bevalling

Ik heb ook weinig geduld vaak op dat soort momenten aardbei. Ben nu het boek how2talk2kids aan het lezen en is wel verhelderend.

Wij gaan op vaderdag uit eten bij sushi tent.

En 3 van de laatste 4 nachten heeft hij doorgeslapen :cheer:
Wat fijn aapje! Hopelijk zet het door!

Aardbei: ik heb ook geen geduld voor dat soort dingen hoor en de laatste tijd gebeurt het steeds vaker.

Ik probeer ook minstens 1x per dag een uitje te plannen kan van alles zijn, als het maar buitenhuis is!

Vanochtend heeft peuter geslapen tot half 10 en toen moest ik haar nog wakker maken. Rond half 2 zitten we in de auto terug van een uitje en ligt ze weer te slapen. Dus ik zeg tegen man: ' ze slaapt alweer en vanochtend was ze nog wel zo laat uit bed. Misschien is ze wel weer iets aan het ontwikkelen dat ze het nodig heeft. ' Zegt man: ' nou ik hoop niet dat ze dan meer van dat dwarse gedrag van de laatste tijd aan het ontwikkelen is. ' :rofl:

Verder heeft ze zich super gedragen tijdens onze rit naar het vakantie adres. Beter dan toen ze baby en dreumes was dus dat viel 100% mee! Hier is het gemiddeld 30 graden en ze vermaakt zich opperbest met bakjes en een ton water. Ik ga zo nog even het opblaasbare badje neerzetten, want gisteren in het zwembad was te druk voor haar en niet echt een fijn peuterbad met kleine glijbaan zonder allerlei poespas.

Gistermiddag was ze met een ander meisje op het veld hier aan het spelen. :flirting: Zo schattig en zo bijzonder dat ze dan toch elkaar opzoeken!
Hoi, ik zou graag mee willen schrijven. Dochter is vorige week twee geworden. Ik merk dat ik het fijn vind om hier te lezen. Afgelopen maand zijn we verhuisd, dat was even pittig want ze moest erg wennen aan de nieuwe kamer en opvang. Langzaam lijkt het gelukkig beter te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven