Blowen en werk
woensdag 3 juli 2019 om 19:01
Stel je gaat na werktijd op je scooter naar de coffeeshop om een joint te halen. Voor het eerst sinds lange tijd weer. Je kan niet wachten om de joint op te steken tot je thuis bent en steekt hem al rijdend op de scooter op. Oké dat is stom en strafbaar. Dus bij het eerste trekje word je al aangehouden door de politie en moet je mee naar het bureau om bloed te prikken. Daar komt verder niks uit want het was na 1 trekje al dus dosis was nog heel laag.
De dag daarna vertel je dit verhaal op je werk onder het mom van:”nou wat me nu toch is gebeurd”
1 van de drie collega’s stapt naar de leidinggevende met dit verhaal en de volgende dag moet je naar de leidinggevende van de leidinggevende komen en word je op non actief gesteld. Wegens no drugs policy.
Mag dit?
De dag daarna vertel je dit verhaal op je werk onder het mom van:”nou wat me nu toch is gebeurd”
1 van de drie collega’s stapt naar de leidinggevende met dit verhaal en de volgende dag moet je naar de leidinggevende van de leidinggevende komen en word je op non actief gesteld. Wegens no drugs policy.
Mag dit?
woensdag 3 juli 2019 om 20:00
Ooo wat superlief!boerinnetje-van-buuten schreef: ↑03-07-2019 19:52Je hebt indertijd veel indruk op me gemaakt. Heel liefdevol voor je man terwijl je opeens alles moest doen. Fijn dat jullie nog steeds bij elkaar zijn.
Ja we zijn nog steeds bij elkaar maar het valt nog steeds niet altijd mee. En daarbij helpen dit soort akkefietjes natuurlijk ook niet.
Ik heb wel af en toe contact met hoofd personeelszaken en ik heb echt plaatsvervangende schaamte voor mijn man naar haar toe dat hij dit nu heeft gedaan.
Voor hem was deze actie echt een reactie op een lastige periode. Ik koop dan een reep chocola en eet die in 1 keer op en hij doet dit
En ondanks dat ik tegen drugs ben snap ik zijn behoefte om even te vluchten wel. Alleen doe dat dan gewoon in de achtertuin en niet op de scooter
woensdag 3 juli 2019 om 20:03
Madeliefjees schreef: ↑03-07-2019 20:00Als hij niet kan wachten tot hij thuis is om die wiet op te roken, lijkt het me dat hij wel vaker drugs gebruikt. Of niet?
Nee het is meer “dommigheid”
Niet over nadenken en gewoon opsteken. Alsof je een sigaret opsteekt
woensdag 3 juli 2019 om 20:06
Lotus90 schreef: ↑03-07-2019 19:59Mag ik vragen wat voor baan/functie jouw man heeft? Ik vraag me oprecht af bij welke banen je in je privé leven ook nog wordt beheerst door je werkgever. Opeens begin ik overigens te twijfelen of ik op mijn werk ook zo’n policy heb. Ooit bij mijn sollicitatie ging het er wel over. Maar omdat ik toch absoluut niets gebruik, ben ik vergeten of het nou alleen ging om niet onder invloed op werk verschijnen of ook geen drugs in je vrije tijd..
Ik ben zelf extreem anti-drugs. Maar dat gaat ook weer niet zó ver dat ik vind dat mijn collega’s niet zelf mogen weten of zij in/op hun vrije weekenden/avonden een joint roken of een pilletje nemen of wat dan ook. Ik heb een sterke aversie tegen drugs en zou niet privé met zo’n collega willen omgaan. Maar daar houdt het dan wel bij op. Het is mijn zaak helemaal niet wat iemand in zijn/haar vrije tijd doet. Zolang het team en de cliënten er maar niets van mee krijgen.
Hoewel het m.i. wel een ander verhaal zou zijn als iemand zwaar aan de coke of aan de heroïne zou zitten. Ik kwam een tijdje geleden (op een drugsforum) terecht bij een verslaafde vrouw die zei dat ze lerares was. Ze beschreef zeer gedetailleerd hoe zwaar ze verslaafd was aan crack. Ze was iedere avond aan het basen. En dan gaf ze zelf aan dat ze de volgende ochtend weer voor de klas moest staan en dat het haar zwaar viel. Ik werd gewoon depressief en wanhopig van alleen al het lézen van haar verhalen. Ze had uiteraard ook geldproblemen. En dus weleens gezeik met dealers. Zo iemand zou ik eerlijk gezegd niet als juf van mijn kind willen.
Nee je werkgever kan dat niet bepalen in je eigen vrije tijd.
Alleen met specifieken beroepen staat het in de wet beschreven. Zoals piloten en machinisten.
Een plantsoenendienst valt daar niet onder.
Ik ben zelf procesoperator bij het grootste staalbedrijf van nederland.
Op het werk is een regel geen alcohol en drugs. Maar wat ik na werktijd of weekend doe bepaal ik zelf.
woensdag 3 juli 2019 om 20:14
Dit klinkt tegenstrijdig. Maar juist omdat ik denk dat ik dit zelf niet zou kunnen, heb ik er veel bewondering voor dat jij blijkbaar gemotiveerd blijft om bij hem te blijven.
woensdag 3 juli 2019 om 20:18
Op zich wel goed dat ie met zijn joint van de weg gehaald is, hij vormde een risico op die scooter maar belachelijk dat zijn baas hem op non actief zet zeg, zeker bij de plantsoenendienst, je mag toch zelf wel weten wat je doet in het weekend. Door de weeks nuchter en op tijd komen is al heel knap bij de plantsoenendienst, de halve advocaten wereld staat stijf van de coke.
woensdag 3 juli 2019 om 20:21
woensdag 3 juli 2019 om 20:21
Ik wist niet dat bedrijven daar een regel voor in het contact hebben staan. Bij sommige banen kan ik het me wel voorstellen trouwens wegens voorbeeldfunctie of dat je echt helder/gefocust moet zijn op je werk.
Ik had bij een vorige baan een paar collega's die ook wel eens een jointje gingen halen bij de coffeeshop en dat werd soms gewoon besproken waar de manager bij was. Wel buiten werktijd uiteraard. Waren net zoals zovelen, heel normale mensen die gewoon hun werk goed deden en het met mate deden voor de ontspanning om de paar weken/maanden.
Als je nou echt verslaafd bent of dagelijks gebruikt vind ik wat anders maar af en toe een joint roken en daarom ontslagen worden?!
Wellicht gaat het niet eens om de joint zelf maar het onverantwoorde gedrag door met een joint op de scooter te gaan rijden.
Ik had bij een vorige baan een paar collega's die ook wel eens een jointje gingen halen bij de coffeeshop en dat werd soms gewoon besproken waar de manager bij was. Wel buiten werktijd uiteraard. Waren net zoals zovelen, heel normale mensen die gewoon hun werk goed deden en het met mate deden voor de ontspanning om de paar weken/maanden.
Als je nou echt verslaafd bent of dagelijks gebruikt vind ik wat anders maar af en toe een joint roken en daarom ontslagen worden?!
Wellicht gaat het niet eens om de joint zelf maar het onverantwoorde gedrag door met een joint op de scooter te gaan rijden.
woensdag 3 juli 2019 om 20:24
Ik zou van tevoren ook niet gedacht hebben dat ik het zou kunnen. Maar stap voor stap kom je er toch wel.boerinnetje-van-buuten schreef: ↑03-07-2019 20:14Dit klinkt tegenstrijdig. Maar juist omdat ik denk dat ik dit zelf niet zou kunnen, heb ik er veel bewondering voor dat jij blijkbaar gemotiveerd blijft om bij hem te blijven.
Verwachtingen bijstellen is wel een ding maar uiteindelijk moet je wel. Of uit elkaar inderdaad maar daarvoor is hij gewoon te lief en ik hou gewoon van hem. Dus ja dan kan je niet anders dan roeien met de riemen die je hebt.
woensdag 3 juli 2019 om 20:30
Dat klopt. Maar ook hier zijn vraagtekens over.attribuutje schreef: ↑03-07-2019 20:21En toch wordt er regelmatig gecontroleerd Ddennis. En de drugstest zal ook niet lang op zich laten wachten volgens mij. Dan kan je zaterdagavond wel lekker een blowtje hebben gedaan, maar ben je maandagmorgen toch de Sjaak...
https://pzz.to/click?uid=13240&referrer ... -niet.html
Het is zowiezo moeilijk om vast te stellen aangezien thc van een joint tot wel aan maand in je bloed zit. Als ik nu een joint rook, betekend dat niet dat ik over 25 dagen nog stoned ben omdat het aantoonbaar is in mijn bloed.
woensdag 3 juli 2019 om 20:38
Ik vraag me nu ook het volgende af: Ik ken mensen die wiet/wietolie gebruiken voor pijnbestrijding en in overleg met een arts. Kortom voor medisch gebruik. Sommigen hebben nog een parttime baan.
Zou het voor die mensen echt erg vinden als ze hun ontslag zouden krijgen door een no drugs policy terwijl ze het voor medische doeleinden gebruiken en natuurlijk ook met mate zodat het het werk niet in de weg zit.
Zou het voor die mensen echt erg vinden als ze hun ontslag zouden krijgen door een no drugs policy terwijl ze het voor medische doeleinden gebruiken en natuurlijk ook met mate zodat het het werk niet in de weg zit.
woensdag 3 juli 2019 om 20:46
Je vergist je. Ik ben bekend met blowen, kalmerende medicatie en vergelijkbaar werk/dagbesteding. Ik ben basicly zo iemand.
Ik pak geen elektrische zaag/maai wat dan ook machine in mijn handen op zulke plekken simpelweg omdat ik niet wil dat ze verzekeringsgezeik kunnen krijgen wanneer ik een foutje maak. Dat zou niet fair zijn.
woensdag 3 juli 2019 om 20:49
Nee, dit klopt niet. Uit jurisprudentie is gebleken dat woon/werkverkeer eigen tijd en eigen verantwoordelijkheid is (tenzij je onderweg nog handelingen voor de werkgever doet, zoals bijv de post wegbrengen oid). En uit jurisprudentie is ook gebleken dat de aansprakelijkheid van de werkgever vervalt wanneer de werknemer drank of drugs heeft gebruikt, want dat valt eveneens onder de eigen verantwoordelijkheid van de werknemer.piepp schreef: ↑03-07-2019 19:51Ik denk dat dit wel mag. Weet je waarom?
De werkgever is aansprakelijk als jou tijdens woon-werk verkeer iets overkomt. Aangezien je op de terugweg was naar huis, valt dit daar ook onder. En hij zit natuurlijk niet te wachten dat jou iets overkomt, en wees eerlijk; met drank/drugs is die kans wel iets groter. Ik snap heel goed dat hij dat risico niet wil nemen en daarom maatregelen neemt.
Voor de duidelijkheid; was je ook nog zichtbaar te herleiden naar je werk, bijv bedrijfsauto of bedrijfskleding? In dat geval snap ik nog beter dat hij hier niet mee geassocieerd wil worden.
woensdag 3 juli 2019 om 20:53
Ddennis schreef: ↑03-07-2019 19:50Nee dit mag niet. Werkgever van de plantsoenendienst heeft helemaal niks te zeggen wat een werknemer in zijn vrijetijd doet.
Dat ligt echt aan de situatie. Een werkgever mag drank en drugs verbieden vanwege veiligheid. Als de man van TO met bosmaaiers ed werkt, dan kan dat dus een reden zijn. Ook hebben veel overheidsinstanties dergelijke regels voor hun ambtenaren ivm de voorbeeldfunctie, en dat mag ook. Het kan zijn dat de man van TO in dienst is van bijv een gemeente.
Zowiezo zijn er nog veel vraagtekens of een werkgever zelfs wel alcoholtesten of speekseltesten mag doen.
Testen mag in principe alleen als gebruik gevaar oplevert voor de gebruiker/medewerker en/of voor de omgeving danwel maatschappij. Dat moet dan wel objectief gerechtvaardigd kunnen worden en er moet instemming zijn van de OR (of plaatsvervangend de rechter)..
woensdag 3 juli 2019 om 20:53
Dat mag hij sowieso al allemaal nietYellowLemon schreef: ↑03-07-2019 20:46Je vergist je. Ik ben bekend met blowen, kalmerende medicatie en vergelijkbaar werk/dagbesteding. Ik ben basicly zo iemand.
Ik pak geen elektrische zaag/maai wat dan ook machine in mijn handen op zulke plekken simpelweg omdat ik niet wil dat ze verzekeringsgezeik kunnen krijgen wanneer ik een foutje maak. Dat zou niet fair zijn.
woensdag 3 juli 2019 om 20:55
Over het algemeen wordt medisch drugsgebruik niet bedoeld met beleid op dit vlak, en vaak zelfs expliciet uitgesloten in zo’n regeling en bij de sancties.TsumTsum schreef: ↑03-07-2019 20:38Ik vraag me nu ook het volgende af: Ik ken mensen die wiet/wietolie gebruiken voor pijnbestrijding en in overleg met een arts. Kortom voor medisch gebruik. Sommigen hebben nog een parttime baan.
woensdag 3 juli 2019 om 20:58
Ik vind trouwens ook niet dat je je zou moeten schamen TO.
Mensen maken fouten. Je man is in dit geval zelfs al verantwoordelijk gehouden. Hij bespreekt het op zijn werk, een plek waar andere eigenlijk van dit incident kunnen leren. En hij word daar nog een keer extra voor gestraft. Dat is echt iets wat ik haat aan dit systeem.
Mensen maken fouten. Je man is in dit geval zelfs al verantwoordelijk gehouden. Hij bespreekt het op zijn werk, een plek waar andere eigenlijk van dit incident kunnen leren. En hij word daar nog een keer extra voor gestraft. Dat is echt iets wat ik haat aan dit systeem.
woensdag 3 juli 2019 om 21:02
Eh? De vraag gaat over blowen en werk maar waar ik het over wil hebben is rijden onder invloed. Die man had van ‘het systeem’ wat mij betreft daarvoor wel wat harder aangepakt mogen worden. Dat hij zichzelf kennelijk niet schaamt en het als een lollig verhaal brengt, zegt ook wel wat. Ik zou ‘m ook niet in mijn team willen.YellowLemon schreef: ↑03-07-2019 20:58Ik vind trouwens ook niet dat je je zou moeten schamen TO.
woensdag 3 juli 2019 om 21:04
De man van TO werkt beschermd, en daar werken vaak mensen die gebaat zijn en leren van een hele duidelijke actie = consequentie benadering.YellowLemon schreef: ↑03-07-2019 20:58Een plek waar andere eigenlijk van dit incident kunnen leren. En hij word daar nog een keer extra voor gestraft. Dat is echt iets wat ik haat aan dit systeem.
woensdag 3 juli 2019 om 21:04
Mermedina schreef: ↑03-07-2019 21:02Eh? De vraag gaat over blowen en werk maar waar ik het over wil hebben is rijden onder invloed. Die man had van ‘het systeem’ wat mij betreft daarvoor wel wat harder aangepakt mogen worden. Dat hij zichzelf kennelijk niet schaamt en het als een lollig verhaal brengt, zegt ook wel wat. Ik zou ‘m ook niet in mijn team willen.
woensdag 3 juli 2019 om 21:05
To schrijft dat haar man NAH heeft, dus iets minder hard oordelen mag dan wel.Mermedina schreef: ↑03-07-2019 21:02Eh? De vraag gaat over blowen en werk maar waar ik het over wil hebben is rijden onder invloed. Die man had van ‘het systeem’ wat mij betreft daarvoor wel wat harder aangepakt mogen worden. Dat hij zichzelf kennelijk niet schaamt en het als een lollig verhaal brengt, zegt ook wel wat. Ik zou ‘m ook niet in mijn team willen.
woensdag 3 juli 2019 om 21:08
Mijn man was destijds de eerste in onze gemeente die via de participatiewet in dienst kwam bij dit bedrijf. Die vrouw van personeelszaken heeft zich toen echt hard gemaakt voor ons en ons erg geholpen. Daarom vind ik het zo erg dat mijn man dit nu gedaan heeft, en daar schaam ik me voor.YellowLemon schreef: ↑03-07-2019 20:58Ik vind trouwens ook niet dat je je zou moeten schamen TO.