Ex wil geen contact met kinderen

dinsdag 13 augustus 2019 om 20:02
Lieve allemaal,
Ik post hier voor het eerst. Waarschijnlijk ben ik op zoek naar een stukje (h)erkenning en jullie mening.
Mijn ex en ik zijn sinds een half jaar uit elkaar, na een relatie van 6 jaar. Samen hebben wij twee lieve dochters van 2 en 4 jaar.
Onze breuk loopt alles behalve soepel. We kwamen er niet uit rondom de alimentatie, waardoor we beiden naar een advocaat zijn gestapt. Ik merk dat dit onze (vriendschaps?)relatie zeker niet goed heeft gedaan.
Sinds onze breuk heeft mijn ex onze dochters slechts 2 keer gezien. Dit was vrij kort nadat we uit elkaar zijn gegaan.
Inmiddels heeft mijn ex onze dochters al ruim 3 of 4 maanden niet gezien. Soms geeft hij aan dat hij geen behoefte meer te hebben aan contact. De volgende dag krijg ik dan alleen weer een bericht met de vraag of hij de meiden weer kan zien.
Tot een afspraak of ontmoeting is het alleen al ruim 3 maanden niet meer gekomen. Dat komt doordat hij ofwel aangeeft geen contact te willen, of hij vraagt 1 uur van te voren of hij onze dochters kan zien. Vaak lukt het mij dan niet om dat te regelen, omdat ik in het weekend vaak al plannen met ze heb.
Ik merk dat mijn ex nog erg uit emotie reageert. Hij stuurt veel kwetsende dingen naar mij. Zo heeft hij mij gevraagd of de kinderen eigenlijk wel van hem zijn. Ook krijg ik regelmatig de vraag waarom ik geld van hem wil hebben (kinderalimentatie) en of ik het niet zonder zijn geld kan redden.
Onze oudste dochter is 4 jaar, en ik merk dat zij soms behoorlijk wat vragen heeft. Zo vraagt zij weleens waarom papa niet meer thuiskomt en waarom mama niet meer verliefd is op papa. Ook geeft ze aan dat ze papa heel erg mist.
Op dit soort momenten breekt echt mijn hart, en weet ik niet wat ik tegen haar moet of kan zeggen.
Mijn ex heeft mij inmiddels (sinds een week) geblokkeerd, dus appen/bellen/sms-en is niet meer mogelijk. Ook de tijdelijke (tot de definitieve uitspraak van de rechter) alimentatieregeling komt hij niet meer na.
In het verleden is er sprake geweest van Huiselijk Geweld, en tijdens onze breuk ben ik ook door mijn ex bedreigt (telefonisch). Hierdoor wil ik niet dat de kinderen alleen met hem zijn. Als alternatief heb ik daarom aangeboden om de kinderen naar de vader van mijn ex te brengen, zodat hij ze daar kan zien. Ikzelf zou dan even weggaan, zodat wij niet met elkaar in 1 ruimte hoeven te zijn. Mijn ex heeft aangegeven dat dit voor hem geen optie is. Hij heeft mij niet verteld waarom dit voor hem geen optie is.
Momenteel ben ik ten einde raad. Mijn dochters, en dan vooral mijn oudste dochter, stelt voortdurend vragen. Ik weet gewoon niet meer wat ik haar kan antwoorden. Ook vraag ik mezelf voortdurend af of ik wel juist handel, of dat ik voornamelijk vanuit emotie reageer. Begrijp me niet verkeerd, ik kan via whatsapp ook echt heel boos op hem worden. Voornamelijk vanuit onmacht.
Ik zou het heel fijn vinden om meningen van buitenaf te horen. Wat kan ik het beste doen? En hoe zorg ik ervoor dat mijn dochters er zo min mogelijk last van (gaan) krijgen?
Dank jullie wel voor het lezen van mijn (lange) bericht
Ik post hier voor het eerst. Waarschijnlijk ben ik op zoek naar een stukje (h)erkenning en jullie mening.
Mijn ex en ik zijn sinds een half jaar uit elkaar, na een relatie van 6 jaar. Samen hebben wij twee lieve dochters van 2 en 4 jaar.
Onze breuk loopt alles behalve soepel. We kwamen er niet uit rondom de alimentatie, waardoor we beiden naar een advocaat zijn gestapt. Ik merk dat dit onze (vriendschaps?)relatie zeker niet goed heeft gedaan.
Sinds onze breuk heeft mijn ex onze dochters slechts 2 keer gezien. Dit was vrij kort nadat we uit elkaar zijn gegaan.
Inmiddels heeft mijn ex onze dochters al ruim 3 of 4 maanden niet gezien. Soms geeft hij aan dat hij geen behoefte meer te hebben aan contact. De volgende dag krijg ik dan alleen weer een bericht met de vraag of hij de meiden weer kan zien.
Tot een afspraak of ontmoeting is het alleen al ruim 3 maanden niet meer gekomen. Dat komt doordat hij ofwel aangeeft geen contact te willen, of hij vraagt 1 uur van te voren of hij onze dochters kan zien. Vaak lukt het mij dan niet om dat te regelen, omdat ik in het weekend vaak al plannen met ze heb.
Ik merk dat mijn ex nog erg uit emotie reageert. Hij stuurt veel kwetsende dingen naar mij. Zo heeft hij mij gevraagd of de kinderen eigenlijk wel van hem zijn. Ook krijg ik regelmatig de vraag waarom ik geld van hem wil hebben (kinderalimentatie) en of ik het niet zonder zijn geld kan redden.
Onze oudste dochter is 4 jaar, en ik merk dat zij soms behoorlijk wat vragen heeft. Zo vraagt zij weleens waarom papa niet meer thuiskomt en waarom mama niet meer verliefd is op papa. Ook geeft ze aan dat ze papa heel erg mist.
Op dit soort momenten breekt echt mijn hart, en weet ik niet wat ik tegen haar moet of kan zeggen.
Mijn ex heeft mij inmiddels (sinds een week) geblokkeerd, dus appen/bellen/sms-en is niet meer mogelijk. Ook de tijdelijke (tot de definitieve uitspraak van de rechter) alimentatieregeling komt hij niet meer na.
In het verleden is er sprake geweest van Huiselijk Geweld, en tijdens onze breuk ben ik ook door mijn ex bedreigt (telefonisch). Hierdoor wil ik niet dat de kinderen alleen met hem zijn. Als alternatief heb ik daarom aangeboden om de kinderen naar de vader van mijn ex te brengen, zodat hij ze daar kan zien. Ikzelf zou dan even weggaan, zodat wij niet met elkaar in 1 ruimte hoeven te zijn. Mijn ex heeft aangegeven dat dit voor hem geen optie is. Hij heeft mij niet verteld waarom dit voor hem geen optie is.
Momenteel ben ik ten einde raad. Mijn dochters, en dan vooral mijn oudste dochter, stelt voortdurend vragen. Ik weet gewoon niet meer wat ik haar kan antwoorden. Ook vraag ik mezelf voortdurend af of ik wel juist handel, of dat ik voornamelijk vanuit emotie reageer. Begrijp me niet verkeerd, ik kan via whatsapp ook echt heel boos op hem worden. Voornamelijk vanuit onmacht.
Ik zou het heel fijn vinden om meningen van buitenaf te horen. Wat kan ik het beste doen? En hoe zorg ik ervoor dat mijn dochters er zo min mogelijk last van (gaan) krijgen?
Dank jullie wel voor het lezen van mijn (lange) bericht

dinsdag 13 augustus 2019 om 22:59
lees de OP nog eens goed, dit staat er niet.
dinsdag 13 augustus 2019 om 23:00
Dat is ook zo, maar als hij het beste met zijn kinderen voor zou hebben zou hij er, totdat de rechter een uitspraak over de omgangsregeling heeft gedaan, gewoon in mee gaan zodat hij zijn kinderen iig zou zien.
Hij kruipt in de slachtofferrol 'ik mag mijn kinderen niet zien

dinsdag 13 augustus 2019 om 23:00
Zij wel dan?
Als ze echt zo inzit over haar huilende dochtertje, dan stapt ze in het belang van dat dochtertje er overheen, dat hij een uur van tevoren aangeeft zijn kinderen te willen zien. Dan maakt ze daar geen punt van.
dinsdag 13 augustus 2019 om 23:02
Je schrijft wat je ex allemaal verkeerd doet, maar tussen de regels door lees ik dat hij wel degelijk de kinderen wil zien, maar dat hij daarbij niet aan jouw eisen voldoet. En dat jij hem ook nog eens beperkt in waar en met wie en hoe lang! (Pfoe, wat een eer dat jij dan wel eventjes weg wil gaan!).
Verder schrijf je dat de kinderen hem heel graag willen zien. En dat jij af en toe behoorlijk los kunt gaan via Whats app (gek he, dat hij je dan blokkeert?).
Ben eens heel eerlijk naar jezelf, kijk ook eens naar je eigen aandeel in de situatie!
Ik denk dat het héél belangrijk is voor een goede ontwikkeling van de kinderen dat julie dit samen netjes oplossen. Als dat niet gaat niet eindeloos wachten en dingen uitvechten waardoor jullie nog verder van elkaar verwijderd raken maar hulp zoeken en snel alles netjes op papier regelen!
Verder schrijf je dat de kinderen hem heel graag willen zien. En dat jij af en toe behoorlijk los kunt gaan via Whats app (gek he, dat hij je dan blokkeert?).
Ben eens heel eerlijk naar jezelf, kijk ook eens naar je eigen aandeel in de situatie!
Ik denk dat het héél belangrijk is voor een goede ontwikkeling van de kinderen dat julie dit samen netjes oplossen. Als dat niet gaat niet eindeloos wachten en dingen uitvechten waardoor jullie nog verder van elkaar verwijderd raken maar hulp zoeken en snel alles netjes op papier regelen!
dinsdag 13 augustus 2019 om 23:02
Ik zeg absoluut niet dat TO het goed doet, maar hij is minstens net zo fout..
Ze zijn allebei egoïstisch bezig en handelen allebei niet uit het beste belang voor de kinderen..

dinsdag 13 augustus 2019 om 23:03
moeder dan met haar; ik heb de weekenden al gepland, hij heeft me bedreigd en nu ben ik bezorgd?m-april schreef: ↑13-08-2019 23:00Dat is ook zo, maar als hij het beste met zijn kinderen voor zou hebben zou hij er, totdat de rechter een uitspraak over de omgangsregeling heeft gedaan, gewoon in mee gaan zodat hij zijn kinderen iig zou zien.
Hij kruipt in de slachtofferrol 'ik mag mijn kinderen niet zien' terwijl hij zijn kinderen wel mag zien, maar dan moet hij zijn ego opzij zetten en het zolang op haar voorwaarden doen..
dinsdag 13 augustus 2019 om 23:04
Dit is gunstiger voor hem. Als hij meegaat in haar eisen kan to aanvoeren dat hij de kinderen gewoon heeft gezien. Ook geeft hij aan dat toezicht misschien wel nodig is.m-april schreef: ↑13-08-2019 22:51Zij is hun voornaamste verzorger, dus op dit moment is ze zeker de belangrijkste ouder. En verder kan het allemaall wel zo zijn dat het niet aan haar is om eisen te stellen, maar blijkbaar vindt hij zijn eigen trots belangrijker dan contact met zijn kinderen.. want anders zou hij gewoon mee gaan in haar eisen om iig zijn kinderen te kunnen zien, totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan over de omgangsregeling.
Door appjes / mailtjes te kunnen laten zien dat hij gevraagd heeft om de kinderen te zien en dan het antwoord van to dat ze dat niet wil geeft hem een hele sterke positie in de rechtszaal.
Wat jij ziet als hij zou best zijn trots opzij kunnen zetten kan ook uitgelegd worden als vader heeft de boel niet willen laten escaleren.

dinsdag 13 augustus 2019 om 23:05
Deze moet je even voor me uitleggen.. Waarom zou het in het belang van de kinderen zijn als hij besluit ze helemaal niet meer te zien ipv ze te zien op de voorwaarden die hun moeder (al dan niet terecht) heeft gesteld..
dinsdag 13 augustus 2019 om 23:07
Óf: hij moet minimaal een week van tevoren een verzoek tot bezoek indienen anders schikt het niet want het hele weekend zit vol plannen. En dan mag hij de kinderen alleen onder toezicht van zijn vader zien. Eventjes maar, want dat vindt TO lang genoeg.
T is maar hoe je het bekijkt!
Eerst moet hij meegaan in het moment dat het TO schikt.
Dan bepaalt zij waar: het mag alleen onder toezicht van opa.
Dan bepaalt zij hoe lang: ze zal EVENTJES weggaan.
Als hij hier allemaal in meegaat, wat zal dan het volgende zijn wat ze verzint?
dinsdag 13 augustus 2019 om 23:07
Het hele punt is dat het een absurde vorm van macht uitoefenen is door TO. Er breekt heel zeker weer een tijd aan dat hij voor hun kinderen zorgt, maar TO wil het nu niet. En ze heeft een methode die werkt; als voorwaarde stellen dat er een heel specifiek iemand bij moet zijn. En daar wijkt ze niet vanaf.m-april schreef: ↑13-08-2019 23:00Dat is ook zo, maar als hij het beste met zijn kinderen voor zou hebben zou hij er, totdat de rechter een uitspraak over de omgangsregeling heeft gedaan, gewoon in mee gaan zodat hij zijn kinderen iig zou zien.
Hij kruipt in de slachtofferrol 'ik mag mijn kinderen niet zien' terwijl hij zijn kinderen wel mag zien, maar dan moet hij zijn ego opzij zetten en het zolang op haar voorwaarden doen..
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
dinsdag 13 augustus 2019 om 23:09
PreciesStefke schreef: ↑13-08-2019 23:07Óf: hij moet minimaal een week van tevoren een verzoek tot bezoek indienen anders schikt het niet want het hele weekend zit vol plannen. En dan mag hij de kinderen alleen onder toezicht van zijn vader zien. Eventjes maar, want dat vindt TO lang genoeg.

dinsdag 13 augustus 2019 om 23:10
zij bepaalt wanneer, met wie en hoelang hij zijn eigen kinderen mag zien. Dat is echt foute boelVanzai schreef: ↑13-08-2019 23:07Het hele punt is dat het een absurde vorm van macht uitoefenen is door TO. Er breekt heel zeker weer een tijd aan dat hij voor hun kinderen zorgt, maar TO wil het nu niet. En ze heeft een methode die werkt; als voorwaarde stellen dat er een heel specifiek iemand bij moet zijn. En daar wijkt ze niet vanaf.
dinsdag 13 augustus 2019 om 23:12
Dus als een vader zich welwillend opstelt en in het belang van zijn kinderen ervoor kiest om zijn trots opzij te zetten en zich voor de goede vrede te schikken naar haar voorwaarden, wordt dat uitgelegd als 'hij is het eens met de voorwaarden die zij stelt'?sugarmiss schreef: ↑13-08-2019 23:04Dit is gunstiger voor hem. Als hij meegaat in haar eisen kan to aanvoeren dat hij de kinderen gewoon heeft gezien. Ook geeft hij aan dat toezicht misschien wel nodig is.
Door appjes / mailtjes te kunnen laten zien dat hij gevraagd heeft om de kinderen te zien en dan het antwoord van to dat ze dat niet wil geeft hem een hele sterke positie in de rechtszaal.
Wat jij ziet als hij zou best zijn trots opzij kunnen zetten kan ook uitgelegd worden als vader heeft de boel niet willen laten escaleren.
dinsdag 13 augustus 2019 om 23:13
dinsdag 13 augustus 2019 om 23:16
Bij een conflict over omgang wordt niet aan waarheidsvinding gedaan. Appjes worden niet meegenomen, je kunt alles beweren wat je wilt. Liegen mag niet, uiteraard.

dinsdag 13 augustus 2019 om 23:16
nee. probeer het nog eens
dinsdag 13 augustus 2019 om 23:17
Dat risico loopt hij zeker
dinsdag 13 augustus 2019 om 23:17
Imo is daar juist sprake van wanneer hij zich schikt naar de voorwaarden die zij stelt zodat hij in ieder geval zijn kinderen nog ziet.. Dat hij wijsheid laat zien door zich over zijn eigen trots heen te zetten en in het belang van de kinderen te denken.

dinsdag 13 augustus 2019 om 23:22
Minimaal een week van tevoren heb ik niet gelezen.Stefke schreef: ↑13-08-2019 23:07Óf: hij moet minimaal een week van tevoren een verzoek tot bezoek indienen anders schikt het niet want het hele weekend zit vol plannen. En dan mag hij de kinderen alleen onder toezicht van zijn vader zien. Eventjes maar, want dat vindt TO lang genoeg.
woensdag 14 augustus 2019 om 00:04
Liegen mag inderdaad niet. Maar omdat er niet aan waarheidbevinding wordt gedaan komt de partij die de sympathie heeft van de rechter /jeugdzorg daar wel mee weg.
Van dichtbij gezien in mijn familie.
De ene partij had ook lang het woord gekregen in de rechtszaal waar wel degelijk allerlei mailtjes ter sprake kwamen. Bij de andere partij was het toen we lopen al uit dus hou het kort.
Er werd geen gelegenheid gegeven om in te gaan in wat de liegende partij had gezegd.
Ik dacht altijd dat rechters de waarheid boven water probeerden te krijgen. Maar heb toch een flink stuk vertrouwen daarin verloren sinds ik een behoorlijk aantal mensen met een vechtscheiding ken.
woensdag 14 augustus 2019 om 00:08
woensdag 14 augustus 2019 om 01:10
Jeetje zeg wat reageren jullie direct heftig en veroordelend terwijl jullie maar 0.01% hier lezen dan dat er zich waarschijnlijk heeft afgespeeld. Lekker makkelijk ook.
Ze heeft er niet voor niets moeite mee en probeerd waarschijnlijk een oplossing te vinden. Niemand weet hoe de vader daadwerkelijk is en ik kan me in sommige situaties heel goed voorstellen dat het beangstigend kan zijn. Want zij heeft geleefd in dit gezin en niet wij.
Het valt me echt op dat het op de viva brand maar los op elkaar direct is in plaats in iemand te verplaatsen en eerst even je oordeel voor je houden totdat je misschien meer informatie weet.
Maar om er even op terug te komen ik begrijp heel erg goed dat je denkt 1 uur van tevoren is niet handig of komt niet uit. Misschien kan je dan andere opties aangeven en vind hij dat ook prima. Of je vraagd of hij misschien andere opties heeft. En je zegt niet voor niets liever bij de opa omdat je daad meer vertrouwen in hebt en dat zal je wel niet voor niets hebben.
Is het dan zo'n probleem als vader om eerst bij je eigen vader de kinderen te zien? Je wilt toch je kinderen zien ongeacht waar? En dan kan hij laten zien dat ze zich geen zorgen hoeft te maken en dan kan dat later wel bij hem worden eventueel.
Als je je kind wil zien zet je je trots aan de kant en ga je je kind zien zo simpel zie ik het.
Hij kan ook niet denken dat alles op zijn manier moet gaan.
Wij weten niet het hele verhaal nogmaals ik heb nooit bij hun aan de tafel gezeten om te kunnen oordelen hoe en wat knap van jullie dat jullie dat wel kunnen. En in plaatst de aanval in te zetten kunnen jullie ook anders advies geven.
Ze heeft er niet voor niets moeite mee en probeerd waarschijnlijk een oplossing te vinden. Niemand weet hoe de vader daadwerkelijk is en ik kan me in sommige situaties heel goed voorstellen dat het beangstigend kan zijn. Want zij heeft geleefd in dit gezin en niet wij.
Het valt me echt op dat het op de viva brand maar los op elkaar direct is in plaats in iemand te verplaatsen en eerst even je oordeel voor je houden totdat je misschien meer informatie weet.
Maar om er even op terug te komen ik begrijp heel erg goed dat je denkt 1 uur van tevoren is niet handig of komt niet uit. Misschien kan je dan andere opties aangeven en vind hij dat ook prima. Of je vraagd of hij misschien andere opties heeft. En je zegt niet voor niets liever bij de opa omdat je daad meer vertrouwen in hebt en dat zal je wel niet voor niets hebben.
Is het dan zo'n probleem als vader om eerst bij je eigen vader de kinderen te zien? Je wilt toch je kinderen zien ongeacht waar? En dan kan hij laten zien dat ze zich geen zorgen hoeft te maken en dan kan dat later wel bij hem worden eventueel.
Als je je kind wil zien zet je je trots aan de kant en ga je je kind zien zo simpel zie ik het.
Hij kan ook niet denken dat alles op zijn manier moet gaan.
Wij weten niet het hele verhaal nogmaals ik heb nooit bij hun aan de tafel gezeten om te kunnen oordelen hoe en wat knap van jullie dat jullie dat wel kunnen. En in plaatst de aanval in te zetten kunnen jullie ook anders advies geven.
Blijf in jezelf geloven !