Dreumes topic IV
dinsdag 29 januari 2019 om 20:05

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen..

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkelt. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen

En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij

aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 18-02-2019 11:07
Reden: Typo
Reden: Typo
0.34% gewijzigd

woensdag 7 augustus 2019 om 08:32

woensdag 7 augustus 2019 om 08:52
@morgenstond dat kokhalzen kan zoon hier ook hebben. Niet altijd. Kan er ook echt van kotsen als hij een flinke hoestbui heeft. Vervelend he als ze zo vaak ziek zijn. Zoon heeft nu ook weer een flinke verkoudheid te pakken. Heeft er ook last van z'n oren van. Volgens de HA zagen z'n trommelvliezen ook bol dus krijgt hij nu 3xpd Neusspray. Die mag hij nu omdat hij bijna 2 is.

vrijdag 9 augustus 2019 om 15:27
Toch alvast gefeliciteerd Teckeltje! Ik vond het vanaf 2 jaar bij mijn oudste een stuk leuker worden. Dat je kan beter kan communiceren is echt een verademing. Die peuterdriftbuien neem ik dan maar voor lief 
Klinkt ook gezellig bij jou Maartje
Mijn dreumes loopt graag rondjes rond de bank en vindt het hilarisch als iemand achter hem aan komt, inclusief zijn broer. Hij is ook al slim genoeg om zich ergens aan vast te houden als zijn broer langs dendert, want die botst nog wel eens tegen dreumes aan. Verder is het toch ook veel 'ik was daar mee aan het spelen' en vooral mee willen spelen waar de ander mee speelt. Al zei peuter dus wel dat dreumes bij hem in bed mag komen slapen wanneer hij wat groter is

Klinkt ook gezellig bij jou Maartje

vrijdag 9 augustus 2019 om 20:48
Ik kan het niet helemaal goed zien want hij laat me niet lang genoeg in zn mond kijken maar zoals ik het denk te zien de onderste kiezen nog en dan de achterste boven en onder zeg maar.
Boven is 1 eerste kies door en de andere komt door.
Slapen gaat gelukkig weer beter

Tralalalala
donderdag 15 augustus 2019 om 09:35

donderdag 15 augustus 2019 om 09:48
donderdag 15 augustus 2019 om 11:09
Vandaag een mijlpaal bij opvang: geen gehuil toen ze de leidster zag waar ze niets aan vindt. Ik kreeg een echte kus, ze gaat naar haar vriendinnetje toe, draait zich om, geeft een handkus en zwaait om weer verder te spelen. Ik smolt!
Ik vind dit echt zo'n leuke leeftijd! Wil haar echt wel eens achter het behang plakken, maar oh wat is dit leuk en wat gaat het snel! Ze begint nu ook echt te praten, veeeeeel woordjes. Ze is zoo leuk..(ben helemaal niet verliefd ofzo hoor
Hoe gaat het met alle andere dreumessen?
Fijn LasVegas dat ze vandaag "uitsliep", hopelijk blijft dat zo!
Morgenstond, 5.30.. snap dat je wilt afbouwen. Wij geven op dat tijdstip een papfles aan in bed en dan slaapt ze gelukkig nog 2 uur door. Kan je daar wellicht wat mee?
De hoektanden zijn boven goed door & beneden voel ik iets...
Ook het boterhammenprobleem hebben we getackeld.. voor het slaapje geven ipv daarna. Verder druk in het huis, lekkage is verholpen en ik ga zo de keuken verven.
Iemand toevallig ervaringen met uk in Portugal? Wij willen daar in het najaar heen maar weten niet goed waar: algarve of douro. En dan waar te overnachten want we willen geen hotel.
Ik vind dit echt zo'n leuke leeftijd! Wil haar echt wel eens achter het behang plakken, maar oh wat is dit leuk en wat gaat het snel! Ze begint nu ook echt te praten, veeeeeel woordjes. Ze is zoo leuk..(ben helemaal niet verliefd ofzo hoor

Hoe gaat het met alle andere dreumessen?
Fijn LasVegas dat ze vandaag "uitsliep", hopelijk blijft dat zo!
Morgenstond, 5.30.. snap dat je wilt afbouwen. Wij geven op dat tijdstip een papfles aan in bed en dan slaapt ze gelukkig nog 2 uur door. Kan je daar wellicht wat mee?
De hoektanden zijn boven goed door & beneden voel ik iets...
Ook het boterhammenprobleem hebben we getackeld.. voor het slaapje geven ipv daarna. Verder druk in het huis, lekkage is verholpen en ik ga zo de keuken verven.
Iemand toevallig ervaringen met uk in Portugal? Wij willen daar in het najaar heen maar weten niet goed waar: algarve of douro. En dan waar te overnachten want we willen geen hotel.
Een baksteen is nooit alleen
donderdag 15 augustus 2019 om 11:30
Ananee: geen ervaring met uk in Portugal, wel ervaring met Portugal zelf. Kijk eens op Airbnb, appartementjes zijn ideaal. Wij hebben toen een auto gehuurd en heel portugal gedaan. Een soort appartementencomplex met ook wat losse kamers met de naam: 'retiro no rio' is mij bijgebleven. Daar zouden we zo met uk kunnen zitten. Verder is de Algarve erg mooi. Lagos bijvoorbeeld! Wel veel strandjes waar je met steile trappen moet komen!
Grappig al die tanden die overal doorkomen, hier is hoektand 1 ook gespot!
Dreumes is gisteren bij opa en oma geweest. 3 uurtjes. Ze heeft een banaan, peer, 3 grote pannenkoeken en ijs met slagroom op, zo vertelde mijn moeder. Ze werd vannacht kermend wakker en krijste vanmorgen heel hard nee nee nee nee nee toen ik haar in de stoel wilde zetten (terwijl het normaal, eten, ja, mmmm lekker is). Geen ontbijt gehad en fruit gegeten. Nu ligt ze te slapen. Misschien mijn ouders ook maar eens vragen limieten te stellen
. Wel knap van dreumes dat ze deze ochtend niets heeft gegeten. Ik ken haar zo niet.
Teckel alvast/nog gefeliciteerd!
Grappig al die tanden die overal doorkomen, hier is hoektand 1 ook gespot!
Dreumes is gisteren bij opa en oma geweest. 3 uurtjes. Ze heeft een banaan, peer, 3 grote pannenkoeken en ijs met slagroom op, zo vertelde mijn moeder. Ze werd vannacht kermend wakker en krijste vanmorgen heel hard nee nee nee nee nee toen ik haar in de stoel wilde zetten (terwijl het normaal, eten, ja, mmmm lekker is). Geen ontbijt gehad en fruit gegeten. Nu ligt ze te slapen. Misschien mijn ouders ook maar eens vragen limieten te stellen

Teckel alvast/nog gefeliciteerd!
donderdag 15 augustus 2019 om 12:57
Suiker, wat sneu dat dochter blijkbaar zo veel gegeten heeft dat ze vanmorgen niet wilde. Iets van een grens klinkt goed 
Ananee, hier ook heel veel woordjes, zo leuk! Een ook heel handig. Veel zijn er wel alleen voor ons nog te verstaan, lezen klinkt als leezzrsrzz oid.
Morgenstond, slopend die vroege dagen hè? Ik heb er al eens eerder over geklaagd, maar de laatste twee dagen is het hier 4:50
Nieuw dieptepunt. Hoop dat het snel weer bijtrekt.
Las Vegas, fijn dat het vanmorgen later was. Ik duim dat het zo blijft!
Teckel, hoe was de verjaardag?
Hier alles goed, op het vroege wakker worden na. Dochter doet het lekker en maakt grote stappen. Er blijven gestaag woordjes bij komen, ze gaat (eindelijk) oefenen met los staan en langs lopen. Van de week liep ze voor het eerst een stukje achter haar loopwagen, super lief hoe trots ze daar op was.
Oh, en groot feest, dochter at gisteren twee borden met Marokkaanse tajine (gestoofde groente). Zonder miepen, gewoon herkenbare stukjes. Het gaat ooit nog wel goed komen

Ananee, hier ook heel veel woordjes, zo leuk! Een ook heel handig. Veel zijn er wel alleen voor ons nog te verstaan, lezen klinkt als leezzrsrzz oid.
Morgenstond, slopend die vroege dagen hè? Ik heb er al eens eerder over geklaagd, maar de laatste twee dagen is het hier 4:50

Las Vegas, fijn dat het vanmorgen later was. Ik duim dat het zo blijft!
Teckel, hoe was de verjaardag?
Hier alles goed, op het vroege wakker worden na. Dochter doet het lekker en maakt grote stappen. Er blijven gestaag woordjes bij komen, ze gaat (eindelijk) oefenen met los staan en langs lopen. Van de week liep ze voor het eerst een stukje achter haar loopwagen, super lief hoe trots ze daar op was.
Oh, en groot feest, dochter at gisteren twee borden met Marokkaanse tajine (gestoofde groente). Zonder miepen, gewoon herkenbare stukjes. Het gaat ooit nog wel goed komen

donderdag 29 augustus 2019 om 09:07
Hoe is het met iedereen hier? Het is erg stil.
Even een vraagje, ik denk er over om zo'n softshellpak van iELMS te bestellen voor dochter. Lijkt me ideaal met slechter weer straks. Heeft iemand hier ervaring mee, en dan vooral hoe ruim de maten vallen? Dochter zit nu ergens tussen 80 en 86 in, maar is het type Hollands welvaren, dus heeft brede billen en bovenbenen. Draagt daarom altijd broeken maat 86, die wel echt nog wat lang zijn.
Even een vraagje, ik denk er over om zo'n softshellpak van iELMS te bestellen voor dochter. Lijkt me ideaal met slechter weer straks. Heeft iemand hier ervaring mee, en dan vooral hoe ruim de maten vallen? Dochter zit nu ergens tussen 80 en 86 in, maar is het type Hollands welvaren, dus heeft brede billen en bovenbenen. Draagt daarom altijd broeken maat 86, die wel echt nog wat lang zijn.
donderdag 29 augustus 2019 om 09:28
Dan zou ik voor maat 86 gaan, kan je de pijpen altijd nog omslaan. Wij hebben er voor zoon ook een gehad vorig jaar, ook maat 86. Ik denk alleen dat ze voor dochter veels te groot gaan zijn, want daar blijven de broeken van de h&m niet eens om dr kont hangen.
Vorig jaar had je nog wel dat ze soms andere motiefjes hadden als je op een ander moment op de website keek, dus als er nu in de maat die je wilt niks bij zit, zal ik het over 2-4 weken nog eens proberen.
Verder gaat het hier lekker, morgen gaan we een week op vakantie, dus nu druk met voorwassen, opruimen en inpakken.
Vorig jaar had je nog wel dat ze soms andere motiefjes hadden als je op een ander moment op de website keek, dus als er nu in de maat die je wilt niks bij zit, zal ik het over 2-4 weken nog eens proberen.
Verder gaat het hier lekker, morgen gaan we een week op vakantie, dus nu druk met voorwassen, opruimen en inpakken.

donderdag 29 augustus 2019 om 11:31
Goed dat je het zegt Maisnon, voor dreumes wil ik ook wel zo'n pak om lekker buiten te kunnen blijven spelen met kouder weer.
Maartje, fijne vakantie alvast! Waar gaat de reis (ongeveer) naartoe?
Hier ook alles goed. Dreumes slaapt sinds een tijdje een stuk makkelijker. Hij maakt een ruk van half 7 tot - meestal - ergens tussen 2:00 en 3:00. Dan geef ik hem een voeding en dan legt man hem weer in zijn eigen bed en slaapt hij tot de ochtend. Soms nog een extra voeding en soms valt hij naast me in slaap. Overdag doet hij een dutje van 2 uur en dat is ook relaxed.
Zijn eerste echt bewuste woordje is denk ik bal. Hij zegt ook wel mammamaa, maar niet per se alleen tegen mij lijkt het
Verder doet hij het geluid van koe, paard en hond na. Heel schattig. Hij schudt ook graag met een pak hagelslag. Drinken gaat ook beter dan een week/twee weken terug. De oorzaak van slechtere drinken moeten wel tandjes zijn geweest, want er is er 1 door en komen er nog 1-3 aan. Tanden poetsen lijkt wel een marteling...
Maartje, fijne vakantie alvast! Waar gaat de reis (ongeveer) naartoe?
Hier ook alles goed. Dreumes slaapt sinds een tijdje een stuk makkelijker. Hij maakt een ruk van half 7 tot - meestal - ergens tussen 2:00 en 3:00. Dan geef ik hem een voeding en dan legt man hem weer in zijn eigen bed en slaapt hij tot de ochtend. Soms nog een extra voeding en soms valt hij naast me in slaap. Overdag doet hij een dutje van 2 uur en dat is ook relaxed.
Zijn eerste echt bewuste woordje is denk ik bal. Hij zegt ook wel mammamaa, maar niet per se alleen tegen mij lijkt het

donderdag 29 augustus 2019 om 16:27
We gaan naar Landal in Oldenbroek. Daar zijn we in januari een weekend geweest en nu gaan we dan een week. Dan kunnen we vanuit daar ook nog een keer makkelijk bij de oma van man op bezoek, die is halverwege de 90, dus langer dan een uur is voor niemand prettig. Zij wordt doodmoe van de kinderen, en de kinderen kunnen er in principe niks. Maar anders vinden we het te ver voor de kinderen (2 uur enkele reis), dus combineren we het liever met een weekendje of vakantie.
Dochter is hier aan het rommelen met haar ritme. Ze heeft haar middagslaapje steeds later, maar nog wel ruim 3 uur. Bij zoon was dat nooit een probleem, maar bij dochter gaat ze nu in de avond ook lastiger en later naar bed. Komende vakantie kijken we het nog even aan, dan gaan we daarna bepalen of we ons er actief mee gaan bemoeien. Liever niet, want we zijn niet van het wakker maken. En over een paar weken gaat de klok weer achteruit, dus dan zou ze weer op een (voor ons mooi) schema moeten zitten
Dochter is hier aan het rommelen met haar ritme. Ze heeft haar middagslaapje steeds later, maar nog wel ruim 3 uur. Bij zoon was dat nooit een probleem, maar bij dochter gaat ze nu in de avond ook lastiger en later naar bed. Komende vakantie kijken we het nog even aan, dan gaan we daarna bepalen of we ons er actief mee gaan bemoeien. Liever niet, want we zijn niet van het wakker maken. En over een paar weken gaat de klok weer achteruit, dus dan zou ze weer op een (voor ons mooi) schema moeten zitten

donderdag 29 augustus 2019 om 16:42
Maartje, kan je met dat pak ook een beetje kruipen zonder dat het heel snel stuk is? Dochter 'loopt' nog steeds op haar knieën, dus dat heeft ons al veel broeken gekost
Klok achteruit... dat betekend dat 7 uur 's ochtends ineens 6 uur is toch? Pfff... dochter lijkt net een beetje afgestapt van het wakker worden om 5 uur...

Klok achteruit... dat betekend dat 7 uur 's ochtends ineens 6 uur is toch? Pfff... dochter lijkt net een beetje afgestapt van het wakker worden om 5 uur...

donderdag 29 augustus 2019 om 16:49
Maisnon zoon zat vorige winter in dezelfde maat en droeg pak maat 86. De mouwen en broekspijpen zitten manchetten omheen dus blijf wel hangen!
Zoon heeft er ook wel in gekropen maar niet veel. Op zich is het wel stevig maar je zou bijv nog sokken kunnen verknippen en die er omheen doen als extra bescherm laag?
Zoon heeft er ook wel in gekropen maar niet veel. Op zich is het wel stevig maar je zou bijv nog sokken kunnen verknippen en die er omheen doen als extra bescherm laag?
donderdag 29 augustus 2019 om 16:51

Handen vol aan zoon de laatste 2 weken!
Herkennen jullie de fase van schreeuwen en gooien rond 17 maanden?
Jeetje wat is hij soms irritant! Wil vanalles wat dan nog niet lukt.
Het lopen met maar 1 vinger van ons, of met loopwagen gaat goed, zelfstandig "helaas" nog niet...
Ik hoor elke paar dagen weer een nieuw woordje, zo leuk! En ook de geluiden die horen bij poes, hond, varken, paard, eend, koe en schaap, aap weet hij.
Verder is hij helemaal weg van visjes haha en de naam van onze hond wordt ook bijna heel de dag geroepen.
Deuntjes van liedjes hoor ik ook steeds vaker.
Mama zegt hij wel maar niet gericht naar mij.
Papa wel maar dat is dada.
Elke ochtend als hij hem ziet of als hij in de avond thuis komt van werk is het hey dada

Tralalalala
donderdag 29 augustus 2019 om 17:16
Geen idee, zoon liep hier al toen hij het pak droeg, maar in het peutertopic zitten heeeel veel ervaringsdeskundigen (ik geloof dat we met 10 man ofzo zo'n pak hadden gekocht), dus misschien kan je het daar even vragen. Plus, je gaat het pak op zijn vroegst pas over 2 maanden gebruiken, dus misschien is het kruipen dan wel over.Maisnon3 schreef: ↑29-08-2019 16:42Maartje, kan je met dat pak ook een beetje kruipen zonder dat het heel snel stuk is? Dochter 'loopt' nog steeds op haar knieën, dus dat heeft ons al veel broeken gekost![]()
Edit: wij hadden trouwens afgelopen jaar een 98 voor zoon, daar past hij nu met 104 ook nog in, dus ze vallen groot.
Qua klok heb je wel gelijk

Hier gaat dochter nu opeens 1,5 uur later dan normaal naar bed (daarvoor is het drama), maar ze slaapt ook opeens tot later. Voor ons zouden we dan dus opeens op de perfecte tijden zitten

donderdag 29 augustus 2019 om 19:24
Klok is pas eind okt toch? Zie dan wel weer hoe dan haar ritme is.
Hier lijkt het vroege wakker worden wel te maken hebben met het licht. Afgelopen nacht sliepen we in een hotel waar het heel goed verduisterd is en daar sliep ze om 6:00 nog diep en moesten we haar wakker maken (moesten een vliegtuig halen).
Zitten nu in Italië en heb goede hoop dat ze hier ook wat langer gaat slapen, het wordt iig een stuk later licht dan in Nederland.

Hier lijkt het vroege wakker worden wel te maken hebben met het licht. Afgelopen nacht sliepen we in een hotel waar het heel goed verduisterd is en daar sliep ze om 6:00 nog diep en moesten we haar wakker maken (moesten een vliegtuig halen).
Zitten nu in Italië en heb goede hoop dat ze hier ook wat langer gaat slapen, het wordt iig een stuk later licht dan in Nederland.
donderdag 29 augustus 2019 om 19:27
We moeten iets hebben om naar uit te kijkenLasvegas-84 schreef: ↑29-08-2019 19:24Klok is pas eind okt toch? Zie dan wel weer hoe dan haar ritme is.![]()

Veel plezier in Italië!