Bijstand royaal?!
donderdag 19 september 2019 om 08:28
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.

zondag 29 september 2019 om 09:26
Geen limiet. Als ik in een kutland geboren was pakte ik ook mijn boeltje en trok ergens anders heen, dus waarom zou ik dat een ander willen verbieden? Waarom hebben Nederlandse kinderen met honger meer recht op een boterham dan kinderen die buiten Nederland geboren zijn met honger?Leergierig schreef: ↑29-09-2019 08:52
ClumsyNinya zei dat het toeval is dat we hier geboren zijn, dat we geluk hebben daarmee. Daarom wil ze dat graag delen met met mensen die meer pech hebben.
Vandaar mijn vraag wat dan haar limiet is. Om het concreet te maken.
Ik denk dat de meeste mensen gewoon willen werken, als je het niet te moeilijk voor ze maakt. Ik vind de belastingdruk ook helemaal niet hoog; Denemarken, Zweden, Oostenrijk bijvoorbeeld hebben een stuk hogere inkomstenbelasting. Toch niet echt landen waar de bedelaars over de stoepen kruipen, dus kennelijk werkt het. Van mij mag het nog progressiever; dus een groot stuk inkomsten (vrijwel) onbelast laten zodat werken altijd loont, en dan de sterkste schouders de zwaarste lasten.
zondag 29 september 2019 om 09:27
Klopt en dan nemen ze je netto huur daar trekken ze de huurtoeslag vanaf plus nog een bepaald wettelijk bedrag en dat zou je netto huur zijn.
In mijn geval netto huur 714,= minus 334,= toeslag minus 211,= zou mijn huur fictief maar zo is het wel berekend op 169,= per maand zitten.
Ben in beroep gegaan, maar kreeg nul op rekest.
Dat ik die toeslag nodig heb om überhaupt te kunnen huren hebben ze geen boodschap aan en er omdat de wet het toestaat nog eens 211 vanaf wordt getrokken doet er ook niet toe, de berekening gaf aan dat op basis hiervan mijn huur 169,= is.
Behoorlijk zuur want ik dacht altijd dat toeslagen niet bij het inkomen gerekend werden dit is dus wél het geval. En ik mag nu 75,= per maand betalen.
Geen punt hoor maar op een laag inkomen hakt dat er stevig in. Toen ik nog minder verdiende en ik kwijtschelding kreeg had ik dus bijna net zoveel als nu alleen word ik nu geacht het wel te kunnen missen. Oftewel ik werk nu dat extraatje om de belasting te betalen, en als alles dan nog hoger moet gaan worden om bepaalde groepen te kunnen blijven voorzien dan vind ik daar wat van ja.
zondag 29 september 2019 om 09:32
Natuurlijk is dat vergelijkbaar, want dat zijn dus die economische 'vluchtelingen' die de baan inpikken van een autochtone Newyorker of Parijzenaar.Leergierig schreef: ↑29-09-2019 09:10Kom op, je begrijpt best het verschil! Jouw leerlingen voorzien in hun eigen onderhoud en zijn meer expats.
Dit is een drogreden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 29 september 2019 om 09:40
Oh ja? Met Europese subsidie lekker in het buitenland studeren enzo.Leergierig schreef: ↑29-09-2019 09:10Kom op, je begrijpt best het verschil! Jouw leerlingen voorzien in hun eigen onderhoud en zijn meer expats.
Dit is een drogreden.

zondag 29 september 2019 om 09:40
En daarnaast dit.
Of nee, alle economische vluchtelingen komen hier niet alleen een baan inpikken, maar daarnaast ook allemaal in de bijstand.
Ik vind het gewoon raar dat als je geld hebt je dus op de een of andere manier over de hele wereld mag verplaatsen on nog meer geld binnen te halen, maar als je dat geld niet hebt dat je dan maar principieel op een plek moet blijven en je kinderen de verdommenis in helpen.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 09:45
45.74% gewijzigd
zondag 29 september 2019 om 09:42
Zelfs de Raad van State is bezorgd over de enorme belastingdruk in Nederland. Denemarken heeft de grenzen voor asielzoekers zo’n beetje dichtgegooid en ook Oostenrijk is veel kritischer met het toelaten van vluchtelingen. In Nederland is niet alleen de inkomstenbelasting hoog, maar we betalen ook nog eens veel aan allerlei gemeentelijke belastingen en bijvoorbeeld belastingen op energie.ClumsyNinja schreef: ↑29-09-2019 09:26Geen limiet. Als ik in een kutland geboren was pakte ik ook mijn boeltje en trok ergens anders heen, dus waarom zou ik dat een ander willen verbieden? Waarom hebben Nederlandse kinderen met honger meer recht op een boterham dan kinderen die buiten Nederland geboren zijn met honger?
Ik denk dat de meeste mensen gewoon willen werken, als je het niet te moeilijk voor ze maakt. Ik vind de belastingdruk ook helemaal niet hoog; Denemarken, Zweden, Oostenrijk bijvoorbeeld hebben een stuk hogere inkomstenbelasting. Toch niet echt landen waar de bedelaars over de stoepen kruipen, dus kennelijk werkt het. Van mij mag het nog progressiever; dus een groot stuk inkomsten (vrijwel) onbelast laten zodat werken altijd loont, en dan de sterkste schouders de zwaarste lasten.
Iedereen binnen laten die hier aanklopt, dus ook economische vluchtelingen, is natuurlijk een totaal onrealistisch idee. We hebben nu al een enorme woningcrisis en met een nog snellere bevolkingsgroei dan vorig jaar, gaan we die ook niet op korte termijn oplossen. Die economische vluchtelingen zijn vaak niet of laagopgeleid, dus zullen vaak van een uitkering voorzien worden. Wie gaat dat dan betalen? Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik je dit nog moet uitleggen, want als je dat probleem niet eens ziet, dan heeft een discussie weinig zin.
fizz wijzigde dit bericht op 29-09-2019 09:45
0.14% gewijzigd
zondag 29 september 2019 om 09:44
Hier draai je dus idd iets om.LadyLola schreef: ↑29-09-2019 09:27Klopt en dan nemen ze je netto huur daar trekken ze de huurtoeslag vanaf plus nog een bepaald wettelijk bedrag en dat zou je netto huur zijn.
In mijn geval netto huur 714,= minus 334,= toeslag minus 211,= zou mijn huur fictief maar zo is het wel berekend op 169,= per maand zitten.
Ben in beroep gegaan, maar kreeg nul op rekest.
Dat ik die toeslag nodig heb om überhaupt te kunnen huren hebben ze geen boodschap aan en er omdat de wet het toestaat nog eens 211 vanaf wordt getrokken doet er ook niet toe, de berekening gaf aan dat op basis hiervan mijn huur 169,= is.
Behoorlijk zuur want ik dacht altijd dat toeslagen niet bij het inkomen gerekend werden dit is dus wél het geval. En ik mag nu 75,= per maand betalen.
Geen punt hoor maar op een laag inkomen hakt dat er stevig in. Toen ik nog minder verdiende en ik kwijtschelding kreeg had ik dus bijna net zoveel als nu alleen word ik nu geacht het wel te kunnen missen. Oftewel ik werk nu dat extraatje om de belasting te betalen, en als alles dan nog hoger moet gaan worden om bepaalde groepen te kunnen blijven voorzien dan vind ik daar wat van ja.
Ze bekijken je inkomen en ze kijken welk deel van je huur daarvoor eigenlijk te veel is.
Huurtoeslag trekken ze dus van je huur af.
Die 211 euro zou je sowieso moeten kunnen betalen.
Dan blijkt dat jij nog 169 euro aan huur betaalt die dus boven de norm valt. En die rekenen ze dus mee bij de berekening.
Mijn huur is lager, mijn huurtoeslag trouwens ook, maar ik mag dus een veel lager bedrag voor huur meerekenen bij de betekening voor kwijtschelding.
David Dunning
David Dunning

zondag 29 september 2019 om 09:50
O godt, de crisis op de woningmarkt......Fizz schreef: ↑29-09-2019 09:42Zelfs de Raad van State is bezorgd over de enorme belastingdruk in Nederland. Denemarken heeft de grenzen voor asielzoekers zo’n beetje dichtgegooid en ook Oostenrijk is veel kritischer met het toelaten van vluchtelingen. In Nederland is niet alleen de inkomstenbelasting hoog, maar we betalen ook nog eens veel aan allerlei gemeentelijke belastingen en bijvoorbeeld belastingen op energie.
Iedereen binnen laten die hier aanklopt, dus ook economische vluchtelingen, is natuurlijk een totaal onrealistisch idee. We hebben nu al een enorme woningcrisis en met een nog snellere bevolkingsgroei dan vorig jaar, gaan we die ook niet op korte termijn oplossen. Die economische vluchtelingen zijn vaak niet of laagopgeleid, dus zullen vaak van een uitkering voorzien worden. Wie gaat dat dan betalen? Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik je dit nog moet uitleggen, want als je dat probleem niet eens ziet, dan heeft een discussie weinig zin.
Die komt maar voor zeer klein deel door vluchtelingen.
Maar ja, das niet zo fijn om toe te geven hè.
In mijn buurt wordt een heel nieuw winkelcentrum gebouwd met ook veel woningen eromheen.
De gemeente wil een bepaald percentage sociale woningbouw, maar de winkeliers willen een lager percentage, want als er teveel mensen met een laag inkomen in de omgeving wonen zijn ze bang voor hun omzet.
Dit is natuurlijk geen lokaal probleem, dit speelt landelijk.
Woningen voor mensen met een laag inkomen zijn zeer schaars. Die vluchtelingen nemen daar maar een heel klein deel van voor hun rekening.
In de koopsector heb je al helemaal geen last van uitkeringsgerechtigden.
David Dunning
David Dunning
zondag 29 september 2019 om 09:52

zondag 29 september 2019 om 09:53
@LadyLola
Probeer eens een huurbevriezing aan te vragen ( kan alleen niet als je een particulier huurder hebt)
https://www.woonbond.nl/vragen-over-huu ... bevriezing
Probeer eens een huurbevriezing aan te vragen ( kan alleen niet als je een particulier huurder hebt)
zondag 29 september 2019 om 09:57
Ik kom niet in de shit omdat ik mijn financiën op de rit heb en werk, alleen hou ik door het werken onderaan de streep niet gek veel over dan zij niet niet werken ( en wederom bedoel ik niet de mensen die werkelijk niet kunnen )ClumsyNinja schreef: ↑29-09-2019 09:39LadyLola je draait het om. Je werkt niet extra om de belasting te kunnen betalen. Je moet gewoon belasting betalen en als je daardoor écht in de shit zou komen wordt hij kwijtgescholden.
Je moet gewoon belasting betalen yep als werkende moet je inderdaad zoveel vs niet werkenden

zondag 29 september 2019 om 09:58
Waar is dan de haat in wat ik geplaatst heb? Is een realistisch beeld schetsen dan haat? Ik haat economische vluchtelingen niet die hierheen willen komen en ik begrijp ze zelfs. Dat is echter geen reden om ze hier onbeperkt binnen te laten. Zelfs linkse politici zien in dat dat niet haalbaar is. We hebben de ruimte en het geld daarvoor niet. Sowieso wordt Nederland onleefbaar als je iedereen hier binnenlaat.
zondag 29 september 2019 om 09:59
@Solomio, expats vergelijken met economische vluchtelingen is absurd.
@ClumsyNinja, geen limiet. Wow. Als je iedereen wilt helpen, kan je op een gegeven moment niemand meer helpen. De pot met geld is echt niet oneindig. De allersterkste schouders zullen door allerlei belastingadviseurs met trucjes hun vermogen weten te beschermen. De schouders daaronder zijn sterk, maar die kunnen ook bezwijken. En vergis je niet, die sterke schouders zijn vaak ook maar gewoon gezinnen waarvan beide ouders werken in een rijtjeshuis. Die het ook allemaal maar proberen te combineren, werk, kinderen, mantelzorg. De middenklasse zakt ook steeds meer door zijn hoeven.
Het wrange is dat bij veel mensen binnen laten de meest kwetsbaren de dupe worden. Degenen die al geld hebben, merken er niet zoveel van. Door bezuinigen worden echter de meest kwetsbaren de dupe. Voorzieningen verdwijnen, minder AOW etc., toeslagen worden lager of verdwijnen.
@ClumsyNinja, geen limiet. Wow. Als je iedereen wilt helpen, kan je op een gegeven moment niemand meer helpen. De pot met geld is echt niet oneindig. De allersterkste schouders zullen door allerlei belastingadviseurs met trucjes hun vermogen weten te beschermen. De schouders daaronder zijn sterk, maar die kunnen ook bezwijken. En vergis je niet, die sterke schouders zijn vaak ook maar gewoon gezinnen waarvan beide ouders werken in een rijtjeshuis. Die het ook allemaal maar proberen te combineren, werk, kinderen, mantelzorg. De middenklasse zakt ook steeds meer door zijn hoeven.
Het wrange is dat bij veel mensen binnen laten de meest kwetsbaren de dupe worden. Degenen die al geld hebben, merken er niet zoveel van. Door bezuinigen worden echter de meest kwetsbaren de dupe. Voorzieningen verdwijnen, minder AOW etc., toeslagen worden lager of verdwijnen.

zondag 29 september 2019 om 10:02
Er komen jaarlijks meer dan 100.000 mensen bij en dat zijn niet alleen vluchtelingen, maar ook expats, arbeidsmigranten enz. Het overgrote deel zijn volwassenen en die mensen hebben dus direct een dak boven hun hoofd nodig. Dit geeft wel degelijk een enorme extra druk op de woningmarkt. Ik ben het wel met je eens dat er teveel in de dure sector gebouwd wordt. Maar ieder jaar een flinke stad erbij bouwen in een al overbevolkt land moet je niet eens willen.Solomio schreef: ↑29-09-2019 09:50O godt, de crisis op de woningmarkt......
Die komt maar voor zeer klein deel door vluchtelingen.
Maar ja, das niet zo fijn om toe te geven hè.
In mijn buurt wordt een heel nieuw winkelcentrum gebouwd met ook veel woningen eromheen.
De gemeente wil een bepaald percentage sociale woningbouw, maar de winkeliers willen een lager percentage, want als er teveel mensen met een laag inkomen in de omgeving wonen zijn ze bang voor hun omzet.
Dit is natuurlijk geen lokaal probleem, dit speelt landelijk.
Woningen voor mensen met een laag inkomen zijn zeer schaars. Die vluchtelingen nemen daar maar een heel klein deel van voor hun rekening.
In de koopsector heb je al helemaal geen last van uitkeringsgerechtigden.
zondag 29 september 2019 om 10:04
Eerder in dit topic heeft iemand met verstand van dit soort zaken al aangegeven dat werken tegenwoordig zeker loont, tot geloof ik een modaal inkomen, vanwege de arbeidskorting, die niet-werkenden niet hebben.LadyLola schreef: ↑29-09-2019 09:57Ik kom niet in de shit omdat ik mijn financiën op de rit heb en werk, alleen hou ik door het werken onderaan de streep niet gek veel over dan zij niet niet werken ( en wederom bedoel ik niet de mensen die werkelijk niet kunnen )
Je moet gewoon belasting betalen yep als werkende moet je inderdaad zoveel vs niet werkenden![]()
Bij hetzelfde bruto inkomen hou je dan als werkende dus meer over dan een niet-werkende.
Wel is mijn indruk dat de toeslagen rap lager worden als je inkomen toeneemt, maar nogmaals, dat zou dus pas bij een modaal inkomen tot de beruchte armoedeval leiden.
David Dunning
David Dunning
zondag 29 september 2019 om 10:04
Heb ik gedaan, er is dit jaar 6 euro verhoging geweest, het minimale ik betaal nu dus 720 ipv de 714 uit mijn vorige post.2019 schreef: ↑29-09-2019 09:53@LadyLola
Er is wel een wetswijziging meen ik op komst die scheef huurders helpt. Immers ik verdien te weinig voor mijn woning maar kom ook niet in aanmerking voor een goedkopere woning, immers zou ik met mijn inkomen tot 650,= mogen huren, maar ja zoals in heel Nederland liggen de huizen hier ook niet voor het oprapen ook al sta wel ingeschreven voor een goedkopere woning, waar ik ook zelf kosten kan drukken doe ik dat zeker indien mogelijk.
En ik ben een scheef huurder maar dan de andere kant uit.
Voor dit jaar ivm met die wet die er nog niet door is kreeg ik een afwijzing ik hoop dat er volgend jaar wel iets mogelijk is.
zondag 29 september 2019 om 10:05
En dat laatste is dus een politieke keuze, geen onvermijdelijkheid.Leergierig schreef: ↑29-09-2019 09:59@Solomio, expats vergelijken met economische vluchtelingen is absurd.
David Dunning
David Dunning