Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
rosanna08 schreef:
29-09-2019 12:12
vroeger was het niet of nauwelijks mogelijk om te scheiden en bleef je bij elkaar ook al was iedereen doodongelukkig. Tegenwoordig hoef je niet meer in een slechte relatie te blijven. Er zullen best mensen zijn die te makkelijk van relatie naar relatie hoppen, maar ik denk dat de meerderheid echt wel hun best doet om iets van de relatie te maken. Maar zoals Solo ook al zei, je zit samen in een relatie en als de ander de stekker er uit trekt, kun je nog zo hard je best doen, maar is het over en uit.
Ik denk dat een relatie tegenwoordig te veel als consumptiegoed wordt beschouwd: leuk zolang het van een leien dakje gaat en je plezier geeft, maar bij tegenwind de stekker eruit. En dan zwengelen we Tinder weer aan voor de volgende. Het is doorgeslagen naar de andere kant. Anders kan ik het niet verklaren dat inmiddels ca. 40-50% van de relaties op niets uitloopt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
29-09-2019 11:30
Je hebt gelijk. Heel veel vrouwen die geen kinderen (meer) thuis hebben, blijven desondanks gewoon in deeltijd werken, terwijl hun man in feite de kar trekt financieel gezien. Want bij heel veel van die vrouwen gaat het geld dat ze met hun 20 uur per week verdienen, vrijwel geheel op aan het eigen autootje, de extra kleding, de uitjes met vriendinnen, enz. Hun bijdrage aan het gezinshuishouden is daardoor minimaal. Als er wél kinderen zijn, is dat nog minder, want wat de vrouw verdient, gaat op aan kinderopvang e.d. Dus qua gezinsinkomen scheelt het nauwelijks, die paar uurtjes die vrouwen werken, afgezet tegen de extra kosten van dat werken.

Blijft over de persoonlijke ontplooiing. Maar als je (zoals zo veel vrouwen) 20 uur per week werkt als receptioniste of medewerker boekhouding, dan vraag ik me werkelijk af welke ontplooiing je dan haalt uit 20 uur per week telefoontjes doorverbinden of 20 uur per week routinematig inkoopfacturen in het systeem invoeren. Of welke ontplooiing je mis zou lopen als je dat niét zou doen.
Gelukkig doe je niet zoveel aannames...
pejeka schreef:
29-09-2019 12:07
Waar het om gaat is dat mensen tegenwoordig steeds minder in staat lijken (blijken) een duurzame relatie op te bouwen en te onderhouden. Mannen én vrouwen. Waardoor het komt? Wie het weet, mag het zeggen. Persoonlijk denk ik wel eens dat het mede veroorzaakt wordt doordat mensen steeds meer hun IK vooropstellen en steeds minder in staat zijn in termen van WIJ te denken, maar daar kan ik het mis in hebben uiteraard. Maar waar het dan wél aan ligt? Zeg het maar.
De vraag is natuurlijk hoe erg dat is.
Meer individualisme levert blijkbaar ook voordelen op.
Dat soort zaken zijn zelden het gevolg van één duidelijk aanwijsbare oorzaak, die liggen zeer complex.
Mijn duurzame relaties bevinden zich buiten mijn huis. Zijn die minder belangrijk dan een duurzame relatie in huis? Of zijn ze gewoon anders?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
29-09-2019 12:17
De vraag is natuurlijk hoe erg dat is.
Meer individualisme levert blijkbaar ook voordelen op.
Dat soort zaken zijn zelden het gevolg van één duidelijk aanwijsbare oorzaak, die liggen zeer complex.
Mijn duurzame relaties bevinden zich buiten mijn huis. Zijn die minder belangrijk dan een duurzame relatie in huis? Of zijn ze gewoon anders?
Als je een duurzame relatie met een partner binnen je huis hebt, dan heb je in ieder geval geen recht op een bijstandsuitkering als die partner ook een eigen inkomen heeft.
Fizz schreef:
29-09-2019 12:11
Als je de echt rijken buitensporig veel belasting wilt laten betalen, dan jaag je ze toch echt wel over de grens. We hebben dat al eerder gezien, want net over de Belgische grens zijn er hele enclaves met Nederlanders.

De mensen in jouw omgeving zijn nu nog tevreden, maar wat als zij driekwart van hun verdiensten af moeten staan en een inkomen op bijstandsniveau overhouden? Is dat jouw ideale Nederland, iedereen het minimum? We kunnen mondiale problemen niet als Nederland alleen oplossen en iedereen daarom opvangen is nu eenmaal niet mogelijk.
Er zit erg veel nuance tussen de uitersten die jij schetst.
Als ik na Prinsjesdag lees dat de hoogste inkomens er volgend jaar 2,3% op vooruit gaan, de middeninkomens 1,8% en de lage inkomens 1,4%, dan zitten we wat mij betreft nog lichtjaren verwijderd van jouw doemscenario van iedereen op bijstandsniveau.
Want dan nemen de verschillen komend jaar dus weer verder toe, i.p.v. af.

David Dunning
Fizz schreef:
29-09-2019 12:19
Als je een duurzame relatie met een partner binnen je huis hebt, dan heb je in ieder geval geen recht op een bijstandsuitkering als die partner ook een eigen inkomen heeft.
En daarmee kom je weer een beetje ontopic, maar bijstandsgerechtigden een relatiebemiddelingsbureau aanbieden is al ter sprake geweest en blijkt al ergens tevergeefs geprobeerd te zijn.

David Dunning
pejeka schreef:
29-09-2019 12:16
Ik denk dat een relatie tegenwoordig te veel als consumptiegoed wordt beschouwd: leuk zolang het van een leien dakje gaat en je plezier geeft, maar bij tegenwind de stekker eruit. En dan zwengelen we Tinder weer aan voor de volgende. Het is doorgeslagen naar de andere kant. Anders kan ik het niet verklaren dat inmiddels ca. 40-50% van de relaties op niets uitloopt.
en ik denk dat je heel veel mensen heel erg tekort doet door dit te denken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
pejeka schreef:
29-09-2019 11:30
J

Blijft over de persoonlijke ontplooiing. Maar als je (zoals zo veel vrouwen) 20 uur per week werkt als receptioniste of medewerker boekhouding, dan vraag ik me werkelijk af welke ontplooiing je dan haalt uit 20 uur per week telefoontjes doorverbinden of 20 uur per week routinematig inkoopfacturen in het systeem invoeren. Of welke ontplooiing je mis zou lopen als je dat niét zou doen.
Mijn aller aardigste buurvrouw werkt ál jaren achter de kassa om haar gezin alleen te kunnen onderhouden.
Maar weer krijgt ze commentaar van Pejeka. Binnenkort zal ze wel werkeloos thuis zitten als de kassa's vervangen gaat worden door alle zelfscanners bij de super.
Te oud voor ander werk maar wel haar leven lang gewerkt achter de kassa. Al meer dan 25 jaar doet ze dat werk.
rosanna08 schreef:
29-09-2019 12:26
en ik denk dat je heel veel mensen heel erg tekort doet door dit te denken
Je zou ook kunnen zeggen: in een groot aantal gevallen heb ik gewoon gelijk. Mensen beginnen wel relaties, maar maken ze niet af. Het is weggooigoed. Leuk zolang het spannend en geil en nieuw is, afgeschreven zodra de werkelijkheid van alledag intreedt. Op naar de volgende die spannend en geil en nieuw is.
2019 schreef:
29-09-2019 12:27
Mijn aller aardigste buurvrouw werkt ál jaren achter de kassa om haar gezin alleen te kunnen onderhouden.
Maar weer krijgt ze commentaar van Pejeka. Binnenkort zal ze wel werkeloos thuis zitten als de kassa's vervangen gaat worden door alle zelfscanners bij de super.
Te oud voor ander werk maar wel haar leven lang gewerkt achter de kassa. Al meer dan 25 jaar doet ze dat werk.
Je buurvrouw is goed bezig en moet vooral niet naar Pejaka luisteren, die kraamt voornamelijk onzin uit
pejeka schreef:
29-09-2019 12:30
Je zou ook kunnen zeggen: in een groot aantal gevallen heb ik gewoon gelijk. Mensen beginnen wel relaties, maar maken ze niet af. Het is weggooigoed. Leuk zolang het spannend en geil en nieuw is, afgeschreven zodra de werkelijkheid van alledag intreedt. Op naar de volgende die spannend en geil en nieuw is.
en dat baseer je waarop? Je hebt alle stellen die er de afgelopen 5 jaar uit elkaar zijn gegaan een enquete in laten vullen? Je weet nooit wat er bij een ander achter de deur gebeurt. Er zullen vast mensen zijn voor wie een relatie een wegwerpartikel is, maar niet in de omvang die jij er aan geeft
pejeka schreef:
29-09-2019 12:16
Want onze ouders zijn zielstevreden geweest met die relaties waarin het volstrekt onbelangrijk was of de tegenwind op kracht 1 of kracht 10 kwam.
Wat een lichtend voorbeeld hebben we daaraan gehad.

David Dunning
2019 schreef:
nou ja, volgens een eerdere discussie in dit topic had je buurvrouw dit aan kunnen zien komen en zich moeten voorbereiden/omscholen om te voorkomen dat ze straks geen werk meer heeft
pejeka schreef:
29-09-2019 12:30
Wat mij betreft is dat prima, zolang je er anderen niet mee schaadt.

David Dunning
2019 schreef:
Ik kan me niet herinneren ooit commentaar op jouw buurvrouw te hebben geleverd. Integendeel. Ik vind het schandalig dat mensen die zich jarenlang hebben ingezet, worden ingeruild tegen een computer.
klavertje-vier2019 schreef:
29-09-2019 12:31
Je buurvrouw is goed bezig en moet vooral niet naar Pejaka luisteren, die kraamt voornamelijk onzin uit
Wat Pejeka vergeet is dat er ook nog werk is wat gewoon onder schooltijden moet worden gedaan.
Bij de bouwmarkt lopen ook dames rond die er al jaren werken en ook verstand van zaken hebben. Bij de supermarkt zie je ook vaak dezelfde gezichten achter de kassa ga zo maar door.
Als ze tevreden zijn met hun werk waarom zouden ze dan verder gaan ontplooïen of studeren? Niet iedereen kan studeren of makkelijk aan ander werk komen.
Bij de Aldi zie ik ook al jaren het zelfde gezicht( dat denkt de kassadame vast ook van de klanten)
Gelukkig maar dat genoeg mensen genoegen nemen met het zelfde werk
Of het nu gaat om lopende bandwerk of inpakwerk of noem maar op.
pejeka schreef:
29-09-2019 12:34
Ik kan me niet herinneren ooit commentaar op jouw buurvrouw te hebben geleverd. Integendeel. Ik vind het schandalig dat mensen die zich jarenlang hebben ingezet, worden ingeruild tegen een computer.
nou ja, haar kinderen zullen naar de bso gaan he en niet fijn thuis kunnen komen na school voor een kopje thee met hun ouder
rosanna08 schreef:
29-09-2019 12:33
nou ja, volgens een eerdere discussie in dit topic had je buurvrouw dit aan kunnen zien komen en zich moeten voorbereiden/omscholen om te voorkomen dat ze straks geen werk meer heeft
Inderdaad, vast uit eigen zak en dan 4 kinderen opvoeden met weinig salaris.
Solomio schreef:
29-09-2019 12:21
Er zit erg veel nuance tussen de uitersten die jij schetst.
Als ik na Prinsjesdag lees dat de hoogste inkomens er volgend jaar 2,3% op vooruit gaan, de middeninkomens 1,8% en de lage inkomens 1,4%, dan zitten we wat mij betreft nog lichtjaren verwijderd van jouw doemscenario van iedereen op bijstandsniveau.
Want dan nemen de verschillen komend jaar dus weer verder toe, i.p.v. af.
Het verschil tussen netto-bijstand met toeslagen en netto modaal is al heel erg klein. De middeninkomens zijn de grootste groep belastingbetalers in Nederland.

Mijn doemscenario is geschetst n.a.v.het idee dat iedereen hier binnen zou moeten kunnen komen en opgevangen kan worden, ook als je komt voor een hogere welvaart en niet voor je veiligheid. Ook al zouden de hoogste inkomens flink meer gaan betalen, dan nog is dat nooit genoeg. We hebben in Nederland maar 4 miljoen fulltime werkenden, dus hoe zouden die miljoenen immigranten moeten gaan onderhouden? Nog afgezien van het gebrek aan woningen en ruimte in Nederland.
Fizz schreef:
29-09-2019 12:39
Het verschil tussen netto-bijstand met toeslagen en netto modaal is al heel erg klein. De middeninkomens zijn de grootste groep belastingbetalers in Nederland.

Mijn doemscenario is geschetst n.a.v.het idee dat iedereen hier binnen zou moeten kunnen komen en opgevangen kan worden, ook als je komt voor een hogere welvaart en niet voor je veiligheid. Ook al zouden de hoogste inkomens flink meer gaan betalen, dan nog is dat nooit genoeg. We hebben in Nederland maar 4 miljoen fulltime werkenden, dus hoe zouden die miljoenen immigranten moeten gaan onderhouden? Nog afgezien van het gebrek aan woningen en ruimte in Nederland.
Punt is dat die miljoenen immigranten niet komen. Als is het maar vanwege het simpele feit dat als mensen hierheen komen voor werk die markt op een gegeven moment verzadigd is en er dus geen 'gelukszoekers' meer bijkomen, omdat dat geluk hier niet meer te vinden is.

Dat de middeninkomens het momenteel het zwaarst hebben vind ik echt een zeer slechte zaak, maar dat los je niet op door de grenzen te sluiten, dat los je op door fundamenteel andere keuzes.

David Dunning
VivaYfke schreef:
28-09-2019 21:40
Ben jij echt zo naïef? Ja, de oost -Europeanen krijgen volgens de CAO betaald over de 40 uur die ze volgens het CAO moeten werken maaaaarrr je wil niet weten hoeveel overuren ze maken en daar toe verplicht worden.
Gelukkig niet allemaal maar er zijn teveel mensen die wel 12 uur of meer per dag werken en maar voor 8 uur betaald worden.
Het is niet voor niks dat de boeren en tuinders en op de bouw deze mensen willen want een Nederlander is zo gek niet. Gelukkig maar want het is pure slavernij.
Dit is toch bij de beesten af! Daarom willen die toch al rijke boeren en tuinders deze mensen zo graag hebben.
Maar veel polen verdienen hier toch gewoon goed, zeker die voor zichzelf werken.
Mensen zo uitbuiten daar zou grote straf op moeten staan.
2019 schreef:
29-09-2019 12:38
Inderdaad, vast uit eigen zak en dan 4 kinderen opvoeden met weinig salaris.
je moet in mogelijkheden denken he :P
Solomio schreef:
29-09-2019 10:09
Dus expats, die in het buitenland gaan werken vanwege betere salarissen/mogelijkhede/whatever zijn geen economische 'vluchtelingen'?
Want?
Economische vluchtelingen proberen in een ander land een beter bestaan op te bouwen.
Die expats kunnen ook gewoon in Nederland gaan werken hè.
Dus wat jij eigenlijk zegt is dat een economische vluchteling hierheen komt om te werken? Neem je ons nou in de maling, staat de sarcasmeknop aan of ben je echt zo vol van vertrouwen.
Dat men een beter bestaan wil kan zijn maar of de intentie is ervoor te werken dat betwijfel ik.
Solomio schreef:
29-09-2019 12:44
Punt is dat die miljoenen immigranten niet komen. Als is het maar vanwege het simpele feit dat als mensen hierheen komen voor werk die markt op een gegeven moment verzadigd is en er dus geen 'gelukszoekers' meer bijkomen, omdat dat geluk hier niet meer te vinden is.

Dat de middeninkomens het momenteel het zwaarst hebben vind ik echt een zeer slechte zaak, maar dat los je niet op door de grenzen te sluiten, dat los je op door fundamenteel andere keuzes.
Er staan nu al miljoenen Afrikanen te trappelen om hierheen te komen, denk je nu echt dat dat er minder zullen worden als iedereen weet dat je hier standaard mag blijven als economisch migrant? Als je hier bent en je hebt geen werk dan krijg je toch onderdak en geld? Zelfs voor illegalen wordt hier gezorgd. Dan heb je het toch ook zonder werk nog altijd beter dan in een sloppenwijk in een derde wereldland.
Theamuts schreef:
29-09-2019 10:50
Het valt mij op dat een aantal forummers nogal makkelijk denken over het geld van een ander en het uitgeven daarvan.
Makkelijk delen als je er zelf de deur niet voor uit hoeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven