Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
Duchesnea schreef:
29-09-2019 12:17
Maar nu noem je weer je voorraad op, die heb je toch ook moeten aankopen ??

Je doet me een beetje denken aan een vrouw waar ik werk ( als schoonmaakster.) Hoogopgeleid en zo te zien hoog inkomen, lief mens maar een beetje wereldvreemd af en toe. Zo vertelde ik laatst dat ik een tweedehands autootje op het oog had, een twingo. Roept zo’n mevrouw enthousiast, moet je niet doen hoor, zo’n koekblik, ik kan je de BMW xyz aanraden, veel betrouwbaarder ! Dan denk ik, mens, dat kan ik zelf ook bedenken. Ik werk voor je, je weet exact hoeveel ik verdien, waar zou ik zo’n auto van moeten betalen als ik ook nog wil wonen en eten ?
Jouw verhaal over je grote voorraad vind ik net zo wereldvreemd. ‘Dat moet ik niet kopen, dat is er ‘. Alsof dat niets gekost heeft ( en nu vervangen moet worden ).

Ik wil je overigens niet bashen, ik kom niet zo dikwijls op dit forum en heb dus geen idee van forumvetes e.d. . Jouw antwoorden vielen mij gewoon het meeste op.
Ik kan denk ik, als ik het zo lees, gewoon wat beter improviseren en beter vooruit denken.

Ik heb in een ander topic weleens verteld dat ik in mijn eigen omgeving heel vaak een beetje geplaagd wordt omdat ik altijd aanbiedingen afloop. Mijn kinderen noemen me Miss Bonus, dat zegt wellicht genoeg.

Dus nee, ik ben niet wereldvreemd en ik ben ook al niet iemand die makkelijk geld over de balk smijt. Integendeel, ik ben best wel een krent. Maar daarom koop ik dus gisteren ook een kilo sukadelappen voor 10 euro terwijl ik helemaal geen sukadelappen ga eten. Want tegen de tijd dat ik wél zin heb in draadjesvlees, en die dag gaat komen, dat weet ik nu al, dan heb ik voor 5 euro een pan overheerlijk draadjesvlees waar nog mensen mee kunnen mee-eten ipv dat ik op die dag zelf voor 8,50 een portie sukadelappen waar we net genoeg aan hebben moet gaan kopen.

Ik zie erg regelmatig om me heen dat ik voor hetzelfde bedrag als een vriendin bijvoorbeeld uitgeeft een stuk meer kan doen. Maar ik steek daar dus ook wel wat tijd en energie in.
Am Yisrael Chai!
Marana schreef:
29-09-2019 12:33
Geen zin om ver terug te zoeken, maar helemaal boven aan deze pagina zegt iemand nog dat niet gastvrij gierig is. En andersom werd er op de vorige pagina nog iets geschreven als 'aanwaaipersonen'. Verder staat mij nog bij dat bijv BGB bewoordingen gebruikte dat het raar was dat het bij echte vriendinnen niet zo zou werken. Waarop zij dan als lompe gast werd bestempeld, door zomaar voor de deur te staan. Voor mij hangen daar negatieve oordelen aan.

Ik vind het mooi dat het binnen jouw vriendengroep zo werkt. Maar ik kan ook heel goed begrijpen dat het voor anderen absoluut niet zou werken. En dat is ook prima. Het één is niet beter dan het andere.
Nou, in alle eerlijkheid vind ik ook wel dat een aantal specifieke mensen wel hele bijzondere "vriendschappen" lijken te hebben.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
29-09-2019 12:37
Nou, in alle eerlijkheid vind ik ook wel dat een aantal specifieke mensen wel hele bijzondere "vriendschappen" lijken te hebben.
Ja dat zei je gisteren al. Al die vervelende mensen hier met hun kutvrienden. Huichelaars.
En nu loop jij de positiviteit zelf uit te hangen? Ik vind het lachwekkend.
.
fashionvictim schreef:

Nou ja, dat dus. Waarom veroordeel je dat, waarom is het lastig om dat gewoon als een persoonskenmerk te zien, dat je blijkbaar niet zo flexibel kunt reageren op extra gasten? Waarom zou haar vriendschap minder waard zijn dan vriendschappen zoals jij die ervaart? Zou zo iemand er niet voor haar vriendin zijn als dat echt nodig is?
Ik vind 'gastvrij zijn' eigenlijk helemaal niet belangrijk. Dat is zo'n soort ouderwets keurigheidsprincipe. Zo'n fatsoensnorm waar je een vinkje achter kan zetten als je behalve koffie ook de koektrommel op tafel zet.

Ik vind het leuk en fijn en gezellig maken met familie en vrienden en leuke mensen veel belangrijker. Elkaar waarderen en er voor elkaar zijn. Het leuk maken met elkaar. Rekening houden met elkaar. Kletsen en lachen samen. Elkaar ruimte geven als daar behoefte aan is. Elkaar helpen als dat nodig is. Dat heeft in mijn beleving allemaal erg weinig te maken met de hoeveelheid eten en drinken die je al dan niet voorschotelt. En ook niet met hoe flexibel je bent om onverwacht bezoek te verwerken.

Gastvrij zijn zie ik als een soort minimale beleefdheidsnorm die ik associeer met bezoekers waar ik op persoonlijke basis niet zo veel mee heb.
SHIFTY schreef:
29-09-2019 12:52
Ik vind 'gastvrij zijn' eigenlijk helemaal niet belangrijk. Dat is zo'n soort ouderwets keurigheidsprincipe. Zo'n fatsoensnorm waar je een vinkje achter kan zetten als je behalve koffie ook de koektrommel op tafel zet.

Ik vind het leuk en fijn en gezellig maken met familie en vrienden en leuke mensen veel belangrijker. Elkaar waarderen en er voor elkaar zijn. Het leuk maken met elkaar. Rekening houden met elkaar. Kletsen en lachen samen. Elkaar ruimte geven als daar behoefte aan is. Elkaar helpen als dat nodig is. Dat heeft in mijn beleving allemaal erg weinig te maken met de hoeveelheid eten en drinken die je al dan niet voorschotelt. En ook niet met hoe flexibel je bent om onverwacht bezoek te verwerken.

Gastvrij zijn zie ik als een soort minimale beleefdheidsnorm die ik associeer met bezoekers waar ik op persoonlijke basis niet zo veel mee heb.

Dat is net zo goed gastvrij zijn, alleen gaat het hier alleen over eten.
Marana schreef:
29-09-2019 12:42
Nou ja, dat dus. Waarom veroordeel je dat, waarom is het lastig om dat gewoon als een persoonskenmerk te zien, dat je blijkbaar niet zo flexibel kunt reageren op extra gasten? Waarom zou haar vriendschap minder waard zijn dan vriendschappen zoals jij die ervaart? Zou zo iemand er niet voor haar vriendin zijn als dat echt nodig is?
Eh, degene waar ik op doel noemt onverwacht komen eten "stelen" en dat soort termen. Als je je vrienden als dieven ziet dan zou ik dat nooit vriendschap noemen. En in mijn definitie van vriendschap heb je geen hekel aan elkaar.

Het viel me sowieso op dat verschillende mensen aangaven dat ze het idee hadden dat mensen spontaan aan waaien om misbruik van hen te maken. Denken dat iemand alleen bij je komt om je een poot uit te draaien zou ik persoonlijk ook niet "vriendschap' noemen. Voor mij is het beste met elkaar voorhebben zo ongeveer de basisvoorwaarde om vriendschap te mogen heten.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:

Dit is inderdaad het negatieve veroordelende wat er bedoeld wordt. Jij koppelt 'gastvrijheid' aan de manier waarop relaties met vrienden en familie werken en projecteert vervolgens jouw gastvrijheid als norm daarvoor.

En het is ook zo'n open deur-principe; niemand heeft het streven om niet gastvrij te zijn. Het is dus ook niet gek dat je een tegenreactie krijgt als je jouw gastvrijheidsnormen oordelend gaat projecteren op anderen en die ook nog kenmerkend laat zijn voor de relatie met vrienden en familie.
fashionvictim schreef:
29-09-2019 12:57
Eh, degene waar ik op doel noemt onverwacht komen eten "stelen" en dat soort termen. Als je je vrienden als dieven ziet dan zou ik dat nooit vriendschap noemen. En in mijn definitie van vriendschap heb je geen hekel aan elkaar.

Het viel me sowieso op dat verschillende mensen aangaven dat ze het idee hadden dat mensen spontaan aan waaien om misbruik van hen te maken. Denken dat iemand alleen bij je komt om je een poot uit te draaien zou ik persoonlijk ook niet "vriendschap' noemen. Voor mij is het beste met elkaar voorhebben zo ongeveer de basisvoorwaarde om vriendschap te mogen heten.

Ik vraag me sowieso af hoe vaak dat nou echt gebeurt, dat er familie/vrienden op een doordeweekse dag om half zes op de stoep staan met het doel mee te eten.
SHIFTY schreef:
29-09-2019 12:52

Maar hoe rijm je "er voor elkaar zijn" en "elkaar waarderen" en "elkaar respecteren" met denken "kut, Truus wil langskomen! Zeg jij even dat ik niet thuis ben!" of met "kut, komt ze nu alweer mijn kasten leegvreten?"
Am Yisrael Chai!
SHIFTY schreef:
29-09-2019 12:58
Dit is inderdaad het negatieve veroordelende wat er bedoeld wordt. Jij koppelt 'gastvrijheid' aan de manier waarop relaties met vrienden en familie werken en projecteert vervolgens jouw gastvrijheid als norm daarvoor.

En het is ook zo'n open deur-principe; niemand heeft het streven om niet gastvrij te zijn. Het is dus ook niet gek dat je een tegenreactie krijgt als je jouw gastvrijheidsnormen oordelend gaat projecteren op anderen en die ook nog kenmerkend laat zijn voor de relatie met vrienden en familie.

Ha, zeker wel. Hier op Viva tenminste. Ik gok, even voor BGB sprekend, dat zij dat ook bedoelde met een eerdere verwijzing naar de psyche-pijler. Het lijkt hier soms wel een wedstrijd wie heeft de grootste hekel aan mensen.
Bloemetjefresia schreef:
29-09-2019 11:23
Man fietst een uur naar huis en heeft dan bere honger. Die wordt bloedchagrijnig als hij dan zijn halve bord moet afgeven aan iemand die even aan komt waaien
Doet me denken aan ex. Die kwam altijd laat thuis (als hij al kwam) en had dan vaak een collega mee.
Onder het uitroepen van 'waar genoeg is voor 1 is er ook genoeg voor 2'.
Ik heb weleens gedacht, hey, daarvoor kook ik niet! Ik maakte er vroeger veel werk van, namelijk.
Ik heb die collega ook wel gewoon uitgenodigd, soms, en dan nam hij, zonder overleg, zijn laatste vlam mee. Ook irritant.
Omgekeerd heb ik daar nooit iets gehad, uiteraard.
SHIFTY schreef:

Eh.. jij bent degene die steeds jouw denkbeelden aan mij oplegt en mij allerlei motieven en ideeën die ik helemaal niet heb toedicht, hoor.

Ik koppel gastvrijheid aan "blij zijn om elkaar te zien" en "altijd van elkaars beste intenties uitgaan" en "eerlijk tegen elkaar zijn" en "jezelf kunnen zijn".

Dát is waarom ik sommige mensen in dit topic met verbazing aanschouw. In mijn wereld kun je tegen een vriend gewoon eerlijk zijn en denk je nooit dat die ander erop uit is om jou te benadelen.

Dat staat volledig los van wat je verder eet of drinkt.
Am Yisrael Chai!
Star² schreef:
29-09-2019 13:00
Ha, zeker wel. Hier op Viva tenminste. Ik gok, even voor BGB sprekend, dat zij dat ook bedoelde met een eerdere verwijzing naar de psyche-pijler. Het lijkt hier soms wel een wedstrijd wie heeft de grootste hekel aan mensen.
Nou, precies dit dus.
Am Yisrael Chai!
Star² schreef:
Ik vraag me sowieso af hoe vaak dat nou echt gebeurt, dat er familie/vrienden op een doordeweekse dag om half zes op de stoep staan met het doel mee te eten.
ja, dat zei ik inderdaad helemaal aan het begin van dit topic ook al.

Wanneer komt het nu voor?

En wat mij dus verbaast - en dat is inderdaad een oordeel - is dat áls dat eens gebeurt dat iemand dus echt totaal onverwacht en onaangekondigd om etenstijd op de stoep staat men dus eerder van slechte intenties dan van goede uitgaat.

Ik zou als iemand op een doodgewone dinsdag ineens onaangekondigd op de stoep staat eerder bezorgd zijn en denken dat er iets aan de hand is wat ze (nog) niet wil vertellen dan dat ik zou denken "zo, die komt even lekker uitvreten, zeker blut ofzo."
Am Yisrael Chai!
Ik ben wel gul, maar niet gastvrij. Ik hou niet van mensen in mijn huis. Ik spreek liever buitenshuis af. Thuis wil ik alleen zijn.

Maar als ik wel mensen ontvang pak ik wel flink uit.
fashionvictim schreef:
Maar hoe rijm je "er voor elkaar zijn" en "elkaar waarderen" en "elkaar respecteren" met denken "kut, Truus wil langskomen! Zeg jij even dat ik niet thuis ben!" of met "kut, komt ze nu alweer mijn kasten leegvreten?"

Waarom zou ik dat met elkaar willen rijmen? In dit verhaal is Truus iemand waar ik duidelijk niet op zit te wachten. Waarom zou ik dan gastvrij willen zijn voor Truus?
fashionvictim schreef:
29-09-2019 13:04
Eh.. jij bent degene die steeds jouw denkbeelden aan mij oplegt en mij allerlei motieven en ideeën die ik helemaal niet heb toedicht, hoor.

Ik koppel gastvrijheid aan "blij zijn om elkaar te zien" en "altijd van elkaars beste intenties uitgaan" en "eerlijk tegen elkaar zijn" en "jezelf kunnen zijn".

Dát is waarom ik sommige mensen in dit topic met verbazing aanschouw. In mijn wereld kun je tegen een vriend gewoon eerlijk zijn en denk je nooit dat die ander erop uit is om jou te benadelen.

Dat staat volledig los van wat je verder eet of drinkt.

Flauwekul. Jij oordeelt over de relaties die anderen hebben met hun vrienden en familie op basis van jouw gastvrijheidsnormen. Als ik dan zeg dat je dat doet, ben ik je ineens mijn denkbeelden aan het opleggen?
SHIFTY schreef:
29-09-2019 13:11
Waarom zou ik dat met elkaar willen rijmen? In dit verhaal is Truus iemand waar ik duidelijk niet op zit te wachten. Waarom zou ik dan gastvrij willen zijn voor Truus?
dit bedoel ik dus. Ik vind het erg bijzonder dat een vriendin iemand kan zijn "waar je duidelijk niet op zit te wachten". Mensen waar ik duidelijk niet op zit te wachten zijn sowieso mijn vrienden niet. En nee, daar ben ik dus ook niet gastvrij voor. Sterker, mensen waar ik niet op zit te wachten komen sowieso nooit over mijn drempel want mijn huis is me heilig. Die hebben bovendien niet eens mijn adres dus kunnen niet spontaan langs komen.

Maar goed, dit topic gaat dus blijkbaar over mensen die geen vrienden of familieleden zijn maar toch zomaar langs komen en dan verwachten mee te eten?

Sorry, dat heb ik in de jaren die ik leef nog nooit meegemaakt. Dan heb ik het topic verkeerd begrepen.
Am Yisrael Chai!
SHIFTY schreef:
29-09-2019 13:15
Flauwekul. Jij oordeelt over de relaties die anderen hebben met hun vrienden en familie op basis van jouw gastvrijheidsnormen. Als ik dan zeg dat je dat doet, ben ik je ineens mijn denkbeelden aan het opleggen?
Ik begrijp je gewoon niet. Ik snap niet hoe iemand waar je duidelijk niet op zit te wachten (= extreem negatieve classificatie) toch een vriend kan zijn.
Am Yisrael Chai!
Star² schreef:

Er zijn mensen die moeite hebben of een andere manier hebben om met anderen om te gaan. Niemand, los van de plaatselijke psychopaat, doet z'n best om een vervelend mens te zijn.

We hebben allemaal verschillende capaciteiten om met situaties om te gaan. Ik ben dan terughoudend om iemands persoonlijke kwaliteiten af te wegen aan praktische resultaten.
fashionvictim schreef:
29-09-2019 13:17
Ik begrijp je gewoon niet. Ik snap niet hoe iemand waar je duidelijk niet op zit te wachten (= extreem negatieve classificatie) toch een vriend kan zijn.

Iemand kan niet flexibel genoeg zijn om onverwacht bezoek te handelen. Iemand kan op het verkeerde moment langs komen. Iemand kan een heel leuk persoon zijn, maar niet 5 keer per week. Iemand kan een heel leuk persoon zijn, maar zelf niet doorhebben dat ze ook ontzetten lomp is.

Ik denk vooral dat je 'bezoek' koppelt aan innige vriendschap. Als je een ontzettend leuke vriendin hebt is de kans vrij klein dat je het niet leuk vindt als ze langs komt. De negatieve reacties op onverwachte bezoekers zijn bedoeld voor 'mensen die wel eens langs komen, maar waar je niet altijd op zit te wachten'.

Bij mij ligt die grens vrij ver in de richting: ik vind het niet snel leuk als je onaangekondigd op de stoep staat. Ik vind het wel vrij snel leuk als je (kort) van te voren aangeeft dat je langs wil komen. Bij jou ligt die grens vrij ver in de richting: ik vind het leuk als onaangekondigd langs komt.

Beide is prima; ik reageer dus alleen op het feit dat je mijn grens koppelt aan hoe ik mijn vriendschappen inhoud geef.
Wat mij betreft staat gastvrijheid trouwens los van of je iemand wel of niet leuk vindt. In principe kun je ook gastvrij willen zijn voor een vervelende tante die langskomt of vrienden van je kinderen of man die je niet zo mag.
Introverte mensen krijgen geen energie van socializen. Het kóst ze energie.
Dat is niet erg, veel leuke dingen kosten energie en maken je moe. Maar dat betekent wel dat ze bezoek moeten inplannen, willen ze niet uitgeput raken. Dat maakt ze geen slechte vrienden. En ook geen asos. En geen nare mensen.
Het maakt je eerder een slechte vriend als je daar geen rekening mee wenst te houden. Of als je iedereen die niet extravert is wegzet als asociaal en ongastvrij.
impala wijzigde dit bericht op 29-09-2019 13:49
24.70% gewijzigd
.
impala schreef:
29-09-2019 13:44
Introverte mensen krijgen geen energie van socializen. Het kóst ze energie.
Dat is niet erg, veel leuke dingen kosten energie en maken je moe. Maar dat betekent wel dat ze bezoek moeten inplannen, willen ze niet uitgeput raken. Dat maakt ze geen slechte vrienden. En ook geen asos. Het maakt je eerder een slechte vriend als je daar geen rekening mee wenst te houden.
Dit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven