Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
Geengroenblaadje schreef:
29-09-2019 20:04
Omdat je toch vaak wel wat overhoudt? Zoals de potjes met geroosterde paprika, sjalotten, uien, ed. Of de verse pizzabodems, die verkopen per twee. Daarvan ligt er dan soms nog eentje in de ijskast, en die wordt later in week belegd met wat er nog over is van het één of het ander.
En de erwtensoep van gisteren, daar is van over omdat ik geen kleine portie erwtensoep kan maken. De rest vries ik in en eten we in de loop van de week, als middaghapje of voor iemand die later thuis is vanwege werk of sport.
Geldt voor meer gerechten, zoals couscous, pastasaus, boerenkool, etc. Die kan ik niet precies afgepast maken.

Maar wellicht als er meer mensen over de vloer komen, zijn er ook meer voorraden die ook weer opgaan. Gaat meer organisch.
Ik zie het voor me. Groenteman, snijd die sla even in drieen aub, ik eet geen hele krop vandaag :rofl:
iceteapeach schreef:
29-09-2019 20:08
Niet als je afgepast boodschappen doet etc. Dit is hoe jij het doet, wat jij aangeeft, geldt niet voor iedereen. Blijft mijn vraag staan: voor wíe en
vooral wáárom zou je meer maken dan het aantal personen in je huishouden? Dan gooi je wat overblijft in de vriezer voor een volgende keer. Komen er vervolgens 4 man spontaan langs en willen blijven eten, je pastasaus is dan a) al niet op tijd ontdooit, b) niet genoeg bij elkaar voor laten we zeggen 6 personen, c) kun je alsnog de deur uit om bij te halen of te bestellen. Wat een gedoe. Laat mij dan maar gewoon vantevoren afspreken, weet ik zeker dat ik niet hoef te improviseren/te hannesen om voor 6 man iets op tafel te zetten terwijl ik normaal maar met 2 personen ben.
Maar hoe doe je dat dan.
Marnamai schreef:
29-09-2019 20:22
Enkel wat pompoensoep is GEEN maaltijd voor gasten.
Toch hier niet.
Gasten krijgen toch écht betere dingen.

Ik vind het al nauwelijks een warme maaltijd voor mezelf te noemen, tenzij bij de boterhammen.
Maar het is zondag, soep is calorie-arm en ik heb de afgelopen dagen te veel gevreten en dat moet gecompenseerd worden :-).

Maar ik ga mijn gasten dus geen dieet-maaltijd serveren.
Of enkel als voorgerecht.
Zie je, totaal niet creatief in de keuken jij. Je hebt toch vast wel brood. Roosteren en wat boter aanmaken. En ga me niet vertellen dat je verder echt helemaal niets in huis hebt. Aardappels... wokkels van maken voor bij de soep. De aardappel, broodje en je zit echt wel vol.
Maak de soep aan met kerrie en knoflook en doe er rijst in. Voila.
3thee schreef:
29-09-2019 20:27
Kale macaroni is er altijd. Maar of een onverwachte gast dat lekker vindt? ;-)
En houdbare slagroom is toch ook makkelijk om in huis te hebben? Dat met wat restjes ham, spek en wat bindmiddel of monchou oid en je hebt saus én heerlijke pasta.
NYC schreef:
29-09-2019 20:48
Wij hebben wel veel op voorraad maar wat ik dus niet kan (al gebeurt dat dus niet vaak) is omschakelen. Vandaag had ik gepland wraps te maken (wij zijn met vier en eten een pak met 6 wraps) en had 400gr kipfilet uitgelegd. 'S middags wilde iemand een uurtje langskomen (15.00) maar was er om 17.00 nog. En ik kan dan dus zo heel last minute niks anders bedenken zodat iedereen inclusief gast genoeg heeft...
Met wat restjes en tomatensaus of roomsaus van die kip een prutje maken Kun je restjes groente in doen, uitje en de wraps in stukken als dip.
Misschien heb je wel een blik soep of wat salade en er is genoeg voor extra mensen.
Cheshire-cat schreef:
29-09-2019 21:53
Over de mensen die over voorraad vragen stellen:
Wat ik op voorraad heb is een half pak rijst en een pak pasta. Voor de rest niets, de diepvries hou ik zo leeg mogelijk, want het is me te vaak voorgekomen dat ik vergeten vlees, maaltijden en ander spul kon weggooien. Er zit alleen vlees en vis in voor de maaltijden van de geplande week. Of dat vlees ligt in de koelkast. Ik kook gerechten met die rijst en pasta zodat het ook voorkomt dat ik zelfs dat niet op voorraad heb, dus even dit en dat extra bijmaken gaat gewoon niet.

Mijn wekelijkse boodschappen zijn afgepast op ons gezin, dus zoveel yoghurt, melk, groente, vlees, vegaburger of vis. Koekjes kopen we niet, ja voor op het werk, dus die rol gaat gelijk mee naar het werk. Chips hebben we ook niet in huis. Die ene keer dat ik het koop, gaat het ook gelijk op, want dan hebben we er op dat moment zin in. Hooguit hebben we een zak noten die voor een gerecht van die week zijn.

Dus onverwacht bezoek moet het doen met thee, koffie en aanmaaksiroop. Iets anders is er gewoon niet. Tenzij je op afspraak komt, dan haal ik iets lekkers en extra dingen in huis.

Door mijn gebrek aan voorraad ben ik veel bewuster bezig met boodschappen doen en geef ik niet onnodig geld uit.
Dus je hebt het wel in huis maar wil dat niet aan je gasten aanbieden. Dat is dus zeer ongastvrij in mijn opinie.
Ik zou dan het eten voor de komende dag, dagen serveren en zelf de volgende dag nieuwe boodschappen halen.
Echt, beweren dat er niets anders is maar wel voor de hele week eten hebben vind ik nogal apart.
fashionvictim schreef:
29-09-2019 22:23
Heb je altijd groente op voorraad? Het makkelijkst is natuurlijk om gewoon wat extra groenten ergens bij te maken.

Ik heb eigenlijk altijd wel van die standaardgroenten die overal doorheen kunnen op voorraad. Paprika stoplicht of zak buitenbeentjes, courgette, champignons, uien, tomaten, komkommer en blikjes mais. Dat kan eigenlijk overal wel doorheen, daar kan je AGV mee aanvullen (lekker champignons en uien bakken bij het vlees bijvoorbeeld, of je gewone groenten roerbakken met paprika, uien, courgette en mais), maar ook pasta saus mee vullen, of Mexicaans mee aanvullen, of ratatouille als extra groente erbij maken, of een rijkgevulde salade erbij maken.
Hier ook. Paprika kun je lekker roosteren voor door de salade maar ook samen met ui en tomatenpuree een lekkere saus worden. Het zijn gewoon van die standaard groentes die je overal voor kunt gebruiken. En als de courgettes tegen hun einde aanzitten kun je er nog altijd soep van maken :D
Marnamai schreef:
29-09-2019 22:34
Ben ik de enige die écht niks moet weten van Mexico?

Ik zou héél hard wegrennen van al je maïs, Mexicaanse kruiden en eventueel bruine-bonen-gedoe.

En die 6 wraps die hier elders worden genoemd steekt man toch écht in zijn holle tand :-D.
Ik voorzie altijd minstens een wrap of 10 à 12 voor ons 2, anders heb ik zelf niks.

En dan zijn er dus in 't beste geval 2 wraps over voor een onverwachte gast.
Wat doet jouw man, sumo worstelen?
Miss-Pippilotta schreef:
29-09-2019 22:52
Ik heb niet alles gelezen, maar elke keer als ik een paar pagina’s lees gaat het alleen maar over eten. Grappig. Gastvrij zijn zit niet alleen maar in eten en drinken toch, of wel?
Opzich niet maar wel in het willen delen van wat je wel hebt. Daar schijnen sommige mensen toch wat moeite mee te hebben.
korreltjezoutje schreef:
25-09-2019 22:55
Ja hier nog een gastvrij iemand. Ik kom uit een gastvrije familie en we komen altijd onaangekondigd bij mekaar langs. Niet elke dag of elke week maar geregeld. Heb altijd extra portie of iets in de vriezer. Mijn vrienden zijn gelukkig net zo. Dus heb eigenlijk geen ervaring met ongastvrije mensen in mijn omgeving. Stel wij eten en er komen mensen onaangekondigd. Dan geef ik bij wijze van spreken mijn portie liever weg dan dat de gast onhartelijk wordt behandeld. Is bij ons ook heel raar om iemand niet te laten aanschuiven.
Ik kom uit een niet gastvrije familie, de ene kant van de familie dan. Als er vroeger een vriendin aanbelde rond etenstijd werd ze weggestuurd. Als ze al bij mij was, moest ze op de bank in de woonkamer wachten tot we klaar waren met eten, totdat wij eindelijk de keuken mochten verlaten omdat iedereen uit het gezin klaar was met eten. Ik voelde me daar vreselijk over. En heb gezworen nooit zo te worden, en gelukkig is dat gelukt.

Iemand die niet houdt van onaangekondigd bezoek zal zelf ook niet snel onaangekondigd voor de deur staan. Mensen die dat wel doen, daar verwacht ik eigenlijk ook van dat zij ook geen strikte tijden hebben waarop ik niet mag komen. Dat wil niet zeggen dat ik verwacht mee te kunnen eten, maar als het aangeboden wordt is het vanuit het kader: hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Dat er dan iets minder eten is is niet belangrijk. De meeste mensen eten op een dag toch al meer dan ze nodig hebben. Dus eigenlijk is het gezond ook nog.
Marnamai schreef:
30-09-2019 02:17
Ik wil dat ie zo snel mogelijk doorwerkt.
Niet dat ie heel de tijd zijn tijd staat te verdoen met eten, drinken en praatjes maken.

Een kop oploskoffie of een glas water kan ie krijgen en misschien zelfs nog een 2de glas ook als 't warm is, voor de rest zorgt ie zelf maar.
O zo. Je bent niet zozeer niet handig in de keuken, je bent gewoon een anti sociaal. Denk niet dat jij je zorgen hoeft te maken over onverwacht bezoek lijkt me.
Marnamai schreef:
29-09-2019 22:34
Ben ik de enige die écht niks moet weten van Mexico?

Ik zou héél hard wegrennen van al je maïs, Mexicaanse kruiden en eventueel bruine-bonen-gedoe.

En die 6 wraps die hier elders worden genoemd steekt man toch écht in zijn holle tand :-D.
Ik voorzie altijd minstens een wrap of 10 à 12 voor ons 2, anders heb ik zelf niks.

En dan zijn er dus in 't beste geval 2 wraps over voor een onverwachte gast.
Serieus? Wij eten een wrap, hooguit 2 per persoon. Is wel een verse van maismeel en eieren dus die vullen wat meer. Wij eten met 6 - 7 mensen van wat jullie met zijn tweeën eten.
Bij ons zit er dan wel voor 2 personen 300 gram vlees en een halve kilo groenten in, met daarnaast nog een salade.

Als ik voor 6 personen wraps maak, dan heb ik dus 9 -12 wraps, een kilo vlees, anderhalve kilo groente en een salade.
Tipje voor de pompoen nog: gaatjes in prikken met een mes. Dan 3 minuten in de magnetron. Dan is het heel makkelijk schillen en snijden voor de soep.

Samen met een broodje is die kop pompoensoep toch echt een volle maaltijd.
NYC schreef:
29-09-2019 22:37
Die zet ik wel neer maar ik ben de enige die dan ervan pakt. Dus voel me dan bezwaard dat ik geen zin heb (deels principieels) om ijs of snoep neer te zetten. Mogen de kinderen ook niet. Die krijgen om 16.30 ook olijven of reepjes paprika.

Maar ergens wel ongastvrij omdat het vanuit mijzelf geredeneerd is.
Olijven en rauwe paprika zou ik ook niet eten. Ik denk bij de borrel meer aan franse kaasjes, toastjes, worst, chips en borrelnootjes.
stomwijnglas schreef:
30-09-2019 02:59
Ik kom uit een niet gastvrije familie, de ene kant van de familie dan. Als er vroeger een vriendin aanbelde rond etenstijd werd ze weggestuurd. Als ze al bij mij was, moest ze op de bank in de woonkamer wachten tot we klaar waren met eten, totdat wij eindelijk de keuken mochten verlaten omdat iedereen uit het gezin klaar was met eten. Ik voelde me daar vreselijk over. En heb gezworen nooit zo te worden, en gelukkig is dat gelukt.
Jeetje, wat bizar en erg dit..
Daar zou ik me ook vreselijk over voelen.
Cheshire-cat schreef:
29-09-2019 21:53
Over de mensen die over voorraad vragen stellen:
Wat ik op voorraad heb is een half pak rijst en een pak pasta. Voor de rest niets, de diepvries hou ik zo leeg mogelijk, want het is me te vaak voorgekomen dat ik vergeten vlees, maaltijden en ander spul kon weggooien. Er zit alleen vlees en vis in voor de maaltijden van de geplande week. Of dat vlees ligt in de koelkast. Ik kook gerechten met die rijst en pasta zodat het ook voorkomt dat ik zelfs dat niet op voorraad heb, dus even dit en dat extra bijmaken gaat gewoon niet.

Mijn wekelijkse boodschappen zijn afgepast op ons gezin, dus zoveel yoghurt, melk, groente, vlees, vegaburger of vis. Koekjes kopen we niet, ja voor op het werk, dus die rol gaat gelijk mee naar het werk. Chips hebben we ook niet in huis. Die ene keer dat ik het koop, gaat het ook gelijk op, want dan hebben we er op dat moment zin in. Hooguit hebben we een zak noten die voor een gerecht van die week zijn.

Dus onverwacht bezoek moet het doen met thee, koffie en aanmaaksiroop. Iets anders is er gewoon niet. Tenzij je op afspraak komt, dan haal ik iets lekkers en extra dingen in huis.

Door mijn gebrek aan voorraad ben ik veel bewuster bezig met boodschappen doen en geef ik niet onnodig geld uit.

Echt niks? Ik kan me daar net als Betty weinig bij voorstellen. Geen blikjes van het een of ander? Geen potje groente? Geen uien? Blik soep?
redbulletje schreef:
30-09-2019 07:10
Olijven en rauwe paprika zou ik ook niet eten. Ik denk bij de borrel meer aan franse kaasjes, toastjes, worst, chips en borrelnootjes.
Die ik ook op tafel (olijven, amandelen, toastjes en blokjes kaas) maar dat doe ik dus voor mijzelf ook niet dagelijks. Chips was er niet, het was ook geen feest verder.

De kinderen krijgen tijdens het koken meestal een schaaltje met wat rauwkost, olijven, soepstengels. Dan mogen ze ook niet zeggen: oooh maar ik heb liever een koekje/snoepje/waterijs.

Zo blijf ik voor een gast ook niet oneindig zoet op tafel zetten. Dat bedoelde ik met de vergelijking. De blokjes kaas en amandelen waren bedoeld als klein tussendoortje zo vlak voor het eten/weggaan.
aloha66 schreef:
30-09-2019 02:49
Dus je hebt het wel in huis maar wil dat niet aan je gasten aanbieden. Dat is dus zeer ongastvrij in mijn opinie.
Ik zou dan het eten voor de komende dag, dagen serveren en zelf de volgende dag nieuwe boodschappen halen.
Echt, beweren dat er niets anders is maar wel voor de hele week eten hebben vind ik nogal apart.
Klopt ik ben ongastvrij als je onverwachts langskomt en verwacht mee te eten(staat ook in mijn OP). Wij doen onze boodschappen een keer per week en kopen per maaltijd in. Met twee fulltime banen en kinderen zijn we al blij als we voor 8 uur gegeten hebben, we hebben met alle bijkomende activiteiten en verplichtingen geen tijd om iedere dag naar de winkel te hobbelen. Dus nee, ik ga mijn geplande weekmaaltijden niet delen met iemand. Ik heb niet de luxe om iedere dag naar de winkel te gaan, ik kan eens per week. Zo simpel is dat. Nu doen we de deur ook niet open als er onverwachts wordt aangebeld, dus tackelen we al een groot deel van het “probleem”.

Heb ik je uitgenodigd voor koffie, dan heb ik ook een maaltijd achter de hand en zal ik het ook aanbieden. Dan ben ik een en al gastvrouw en is niets teveel. Idem als ik je uitnodig om te komen eten.
We’re all mad here
aloha66 schreef:
30-09-2019 02:45
Met wat restjes en tomatensaus of roomsaus van die kip een prutje maken Kun je restjes groente in doen, uitje en de wraps in stukken als dip.
Misschien heb je wel een blik soep of wat salade en er is genoeg voor extra mensen.
Het uitbreiden van een maaltijd is ook niet mijn dilemma. ;-)
Cheshire-cat schreef:
30-09-2019 07:45
Klopt ik ben ongastvrij als je onverwachts langskomt en verwacht mee te eten(staat ook in mijn OP). Wij doen onze boodschappen een keer per week en kopen per maaltijd in. Met twee fulltime banen en kinderen zijn we al blij als we voor 8 uur gegeten hebben, we hebben met alle bijkomende activiteiten en verplichtingen geen tijd om iedere dag naar de winkel te hobbelen. Dus nee, ik ga mijn geplande weekmaaltijden niet delen met iemand. Ik heb niet de luxe om iedere dag naar de winkel te gaan, ik kan eens per week. Zo simpel is dat. Nu doen we de deur ook niet open als er onverwachts wordt aangebeld, dus tackelen we al een groot deel van het “probleem”.

Heb ik je uitgenodigd voor koffie, dan heb ik ook een maaltijd achter de hand en zal ik het ook aanbieden. Dan ben ik een en al gastvrouw en is niets teveel. Idem als ik je uitnodig om te komen eten.

Maar juist met een druk leven is voorraad hebben toch handig? Vind ik in ieder geval wel.
aloha66 schreef:
30-09-2019 02:07
Onverwacht is mee eten met de pot.
En ja meer van maken kan echt.
Blijkbaar niet. Eerder in het topic heb ik aan FV gevraagd of een boterham met kaas meeeten ook goed was, maar dat was dus niet goed genoeg, Dan moest er Chinees gehaald worden, of boodschappen gedaan.
Aanwaaiers en onverwacht bezoek is hier ook niet groots en meeslepend. Ze gaan meestal gewoon mee in de flow. Het is geen ‘visite’ of iets dergelijks met het beste servies, uitgebreid eten en drinken en gestreken kleertjes.
.
Als ik op de bank zat, komen ze ernaast met een kop thee. Kijken we samen netflix. Was ik de zaterdagkrant aan het lezen aan de keukentafel met een boterham, leg ik de krant opzij en zet een lunchbord bij. Iets huishoudelijks, zoals boodschappen uitruimen of de vaatwasser in/uitruimen maak ik gewoon af terwijl we bijpraten (woonkeuken). Ook in een oud kloffie.
Want die aanwaaiers zijn mijn nichtje van 32, of mijn vriendin van 50 met haar twee pubers, mijn broer van 47 of mijn zwager met vrouw. En regelmatig nemen ze ook wat mee.
paggy schreef:
30-09-2019 02:02
En de dakdekker die met 30 graden de hele dag op je dak staat bied je ook niks kouds te drinken aan of een ijsje?
De stratenmaker die in de winter in je tuin bezig is bied je ook niks warms te eten/drinken aan?
De tuinman die mijn heg komt snoeien bied ik halverwege een kop koffie aan.
Degenen die mijn rolluiken kwamen hangen kwamen met 5-6 man, dus die heb ik niets aangeboden. Ze liepen zelf overigens continu blikjes energydrink te drinken, dus ze hadden zelf voorzien. Maar bij zo'n enorme invasie dan trek ik dat al nauwelijks, dan ga ik ze geen half uur van 't werk houden door koffie aan te bieden. Hoe sneller ze klaar (en vooral weg!) zijn, hoe beter!
Star² schreef:
30-09-2019 07:48
Maar juist met een druk leven is voorraad hebben toch handig? Vind ik in ieder geval wel.
Ja dat dacht ik ook altijd, maar bij ons werkte het niet. We zijn nu stukken goedkoper uit en er is een duidelijk overzicht van wat er in huis is. Lekker opgeruimd en in een opslag zichtbaar wat er is.
Als ik kijk wat we wel niet hebben weg kunnen gooien voor we zo leefden, is het gewoon triest.
Over datum stokbroden met schimmelplekken, blikjes doperwten die niemand at en al 5 jaar over datum waren. Vergeten maaltijden in de vriezer waar je door het ijs al niet meer kon zien wat het ooit was. Nee.. dit werkte voor ons niet.

Daarnaast zijn we heel bewust bezig met eten, dus soep maken we vers etc. De groente kopen we gepast in zodat er genoeg is voor ons en er niet weken paprika's in de groentelade liggen die je vervolgens weg kunt gooien, omdat ze beschimmeld zijn.

Ik moet zeggen dat we gelukkig gezegend zijn met familie en vrienden die bellen om iets te plannen.

Ik heb ook wel eens gehad dat mensen zichzelf uitnodigden toen we zeiden het weekend te gaan barbecueën. Prima gezellig kom vooral.
Twee dagen vantevoren gaven ze aan dat ze het nog wel lieten weten. Dus toch maar ingekocht, rekening houdende met hen en het vlees in de vriezer gelegd, want door het mooie weer had de winkel weinig voorraad en wat ze hadden was met een korte houdbaarheidsdatum. Op de dag zelf hoorden we ondanks verschillende appjes niets, uiteindelijk kwam om 5 uur het verlossende woord, ze gingen liever met andere vrienden naar het strand.
Ik was echt heel kwaad, want ik bleef met een lading vlees en eten zitten. Zo zonde. Ook omdat ik het vlees uit de vriezer had gehaald voor iedereen en dat kon niet opnieuw de vriezer in. Die mensen heb ik ook niet weer uitgenodigd. :whip:
We’re all mad here
Cheshire-cat schreef:
30-09-2019 08:20

Ik heb ook wel eens gehad dat mensen zichzelf uitnodigden toen we zeiden het weekend te gaan barbecueën. Prima gezellig kom vooral.
Twee dagen vantevoren gaven ze aan dat ze het nog wel lieten weten. Dus toch maar ingekocht, rekening houdende met hen en het vlees in de vriezer gelegd, want door het mooie weer had de winkel weinig voorraad en wat ze hadden was met een korte houdbaarheidsdatum. Op de dag zelf hoorden we ondanks verschillende appjes niets, uiteindelijk kwam om 5 uur het verlossende woord, ze gingen liever met andere vrienden naar het strand.
Ik was echt heel kwaad, want ik bleef met een lading vlees en eten zitten. Zo zonde. Ook omdat ik het vlees uit de vriezer had gehaald voor iedereen en dat kon niet opnieuw de vriezer in. Die mensen heb ik ook niet weer uitgenodigd. :whip:
Als mensen 2 dagen op voorhand nog geen vaste afspraak kunnen/willen maken zou ik er niet op rekenen. Als ze dan alsnog willen bbq-en dan zorgen ze zelf maar voor vlees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven