Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here

maandag 30 september 2019 om 12:00
NYC schreef: ↑30-09-2019 11:25Ja, 't voelt een beetje ongemakkelijk. Karig naar de gast toe (ook als die zegt het prima naar de zin te hebben) en een beetje "begluurd" in je gezinsmoment met kinderen die rond dit tijdstip niet op hun best zijn. Klieren aan tafel of moeilijk doen met eten terwijl ze dat normaal niet doen en je de gast bijna ziet denken: hâ, had toch gewoon die frikandel gegeven, is toch veel lekkerder dan die kleffe wrap!" (Weet je niet hoor of ze dat denken, maar in die mate van opgelatenheid verkeer ik).
Ik heb daar ook last van. Ik ben denk ik gewoon teveel gesteld op m'n privacy om onverwacht bezoek echt 100 procent leuk te vinden. Ik vind het meer mijn taak zeg maar om dan een goede gastvrouw te zijn.
maandag 30 september 2019 om 12:05
Natuurlijk komt er wel eens uets aanwaaien waarin je op dat moment niet zoveel zin hebt. Maar je gaat er niet dood aan iemand dan toch binnen te laten. Je neemt wat, je geeft wat, over en weer.
Net zoals op een dag dat een afspraak gepland is, al t eten in huis enz. je toch niet zoveel zin kunt hebben om t door te laten gaan.
De wereld vergaat niet en de volgende dag word je gewoon weer wakker.
En t kan ook allemaal reuze meevallen, dat je op t moment zelf denkt “ goh, gezellig!”.
Net zoals op een dag dat een afspraak gepland is, al t eten in huis enz. je toch niet zoveel zin kunt hebben om t door te laten gaan.
De wereld vergaat niet en de volgende dag word je gewoon weer wakker.
En t kan ook allemaal reuze meevallen, dat je op t moment zelf denkt “ goh, gezellig!”.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

maandag 30 september 2019 om 12:18
Maar je weet toch wel van je familie/vrienden wat ze lekker vinden? Dus ik zou met liefde frikandellen halen voor mijn broer ook al eet ik ze niet.

maandag 30 september 2019 om 12:22
Nee, dat zou ik dan weer niet zo snel doen. Ik vind het ook echt geen maaltijd. En bij een drammerige gast die als een klein kind om frikandellen zeurt slaat mijn gastvrijheid snel om naar ergernis.
Ik weet trouwens niet precies wat iedereen lekker vindt. Ja, of iemand vegetariër is wel, maar wat mijn broers echt graag eten? Geen idee.

maandag 30 september 2019 om 12:23
Nitflex schreef: ↑30-09-2019 11:46Als ik echt wat moet halen zal ik wel overleggen waar we zin in hebben ja. Maar niet op verzoek dingen halen. Gewoon, zal ik lekker een eenvoudige pasta maken of een lekkere moot zalm ofzo? Of inderdaad misschien dat ik X ging maken en dat ik daar dan extra voor haal.
Maar wat voor gast was dat, die frites en frikandellen wil? Een volwassene?
O wat een pedant toontje. Mag een volwassene niet eens trek in een vette bek hebben?

maandag 30 september 2019 om 12:30
Het is wel handig dit van te voren te weten maar anders geen ramp.. ze krijgen wat ik heb thuis of anders los ik het anders om.. denk aan alsnog naar de winkel/iemand er om laten gaan/ thuis laten bezorgen.. maar mijn gasten wegsturen zal ik nooit doen, zo ben ik niet opgevoed.. das echt schaamteloos.
Weet nog als kind dat als ik bij sommige gezinnen rond etenstijd toevallig was dan werd je echt weggestuurd.. zal dit nooit doen, niet met kinderen en niet met volwassenen
Weet nog als kind dat als ik bij sommige gezinnen rond etenstijd toevallig was dan werd je echt weggestuurd.. zal dit nooit doen, niet met kinderen en niet met volwassenen

maandag 30 september 2019 om 12:42
Ik weet niet of de kip per se het probleem was. Misschien meer dat het sowieso niet de bedoeling/wens was om mee te eten vanwege het tijdstip? Of vanwege sowieso zin in wat anders?blijfgewoonbianca schreef: ↑30-09-2019 11:47Dan maak ik er kippensoep van. Of een salade met blokjes kip ( die je er dan wel of niet door doet ) , of quesedilla’s . Of een broodje warme kipreepjes met pindasaus. Of ....
was de kip zelf het probleem ? Of gebraden kipfilet ?
Bij mijn schoonzus heeft een gast (niet deze) laatst een pizza besteld terwijl zij ging koken.

maandag 30 september 2019 om 12:52
Iemand wegsturen tegen etenstijd, omdat je geen zin hebt te delen, ik kan me daar echt niets bij voorstellen. Tuurlijk bied je iets aan, maak je iets bij of neem je zelf iets minder of desnoods haal je iets. Als je dat niet wil of teveel moeite vind of het niet over hebt voor een ander, dan zou ik zeker je vriendschappen even onder de loep nemen.

maandag 30 september 2019 om 12:57
Dat vind ik dus ook. Als ik onverwacht bij iemand langs zou gaan (wat ik zelden of nooit doe) zou ik mezelf zelfs heel terughoudend opstellen. Direct vragen of het wel gelegen komt en toch zeker niet op voedsel rekenen.
Je komt ongevraagd iemand's prive-terrein binnen. Hoe je het ook wendt of keert.

maandag 30 september 2019 om 13:04

maandag 30 september 2019 om 13:11
Ja, dat kan natuurlijk.
Laat ik het dan zo zeggen, als gast bij mij thuis heb je je te gedragen. Ik weet niet wat de context van de pizza was, maar als het was omdat wat ik aan het koken was je niet beviel, dan ga ja maar lekker thuis eten bestellen. Sowieso heb ik zeer weinig begrip voor volwassenen die dingen “niet lusten”, dus daar eindigt mijn gastvrijheid voor de onverwachte eter. Dat geldt ook voor iemand die perse frikandellen wil terwijl de gastheer dat liever niet weer aan zijn kinderen wil geven.
Maar we zitten hier op een anoniem forum, dit is de plek om je oordelen uit te spreken. In het echt zal ik de confrontatie met de pizzabesteller misschien niet aangaan. Maar ik zou er wel lekker met mijn zus en zwager over roddelen.

maandag 30 september 2019 om 13:23
Nee, die vond dit ook zeer vreemd en vervelend. Hij overlegde niet eens of het oke was. En gaf ook niet aan dat ie niet graag pasta eet en of hij wat anders kon eten/mocht bestellen. Terwijl zij stond te koken bestelde hij zonder enig overleg (of te vragen of een ander ook wilde) ineens 1 pizza voor zichzelf.

maandag 30 september 2019 om 13:27
Nou, daar heb ik dus een oordeel over.NYC schreef: ↑30-09-2019 13:23Nee, die vond dit ook zeer vreemd en vervelend. Hij overlegde niet eens of het oke was. En gaf ook niet aan dat ie niet graag pasta eet en of hij wat anders kon eten/mocht bestellen. Terwijl zij stond te koken bestelde hij zonder enig overleg (of te vragen of een ander ook wilde) ineens 1 pizza voor zichzelf.

maandag 30 september 2019 om 13:28
Nitflex schreef: ↑30-09-2019 13:11Ja, dat kan natuurlijk.
Laat ik het dan zo zeggen, als gast bij mij thuis heb je je te gedragen. Ik weet niet wat de context van de pizza was, maar als het was omdat wat ik aan het koken was je niet beviel, dan ga ja maar lekker thuis eten bestellen. Sowieso heb ik zeer weinig begrip voor volwassenen die dingen “niet lusten”, dus daar eindigt mijn gastvrijheid voor de onverwachte eter. Dat geldt ook voor iemand die perse frikandellen wil terwijl de gastheer dat liever niet weer aan zijn kinderen wil geven.
Nou inderdaad, daar eindigt mijn gastvrijheid ook. Mijn huis is geen openbare gelegenheid zoals een park. Dat heeft mijns inziens met fatsoen te maken. Gelukkig nog nooit meegemaakt.

maandag 30 september 2019 om 13:28
NYC schreef: ↑30-09-2019 13:23Nee, die vond dit ook zeer vreemd en vervelend. Hij overlegde niet eens of het oke was. En gaf ook niet aan dat ie niet graag pasta eet en of hij wat anders kon eten/mocht bestellen. Terwijl zij stond te koken bestelde hij zonder enig overleg (of te vragen of een ander ook wilde) ineens 1 pizza voor zichzelf.

maandag 30 september 2019 om 13:30
Zeker. Mocht ik 1 dag eerder geweten hebben dat er die middag visite bleef plakken dan had ik die wraps een dag eerder gemaakt en het hele stel getrakteerd op friet.
Maar ik ga een onverwachte plakker geen friet en frikandel voorschotelen en dan met de rest van het gezin gewoon eten wat ik van plan was te gaan eten. Gegarandeerd dat het er vervolgens ook weer op neerkomt dat de kinderen dan ook weer daarvan krijgen/pakken.

maandag 30 september 2019 om 13:33
NYC schreef: ↑30-09-2019 13:23Nee, die vond dit ook zeer vreemd en vervelend. Hij overlegde niet eens of het oke was. En gaf ook niet aan dat ie niet graag pasta eet en of hij wat anders kon eten/mocht bestellen. Terwijl zij stond te koken bestelde hij zonder enig overleg (of te vragen of een ander ook wilde) ineens 1 pizza voor zichzelf.
Dan is het vreemd inderdaad. Wat was zijn uitleg?
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 30-09-2019 13:41
2.50% gewijzigd

maandag 30 september 2019 om 13:39
Wellicht dacht de pizzabesteller in een hele vreemde gedachtenkronkel dat hij daarmee mensen juist niet tot last zou zijn, maar ik vind het echt onbeschoft.
Als kind werd me al op het hart gedrukt dat je alles eet wat je bij mensen krijgt voorgeschoteld. Dat doe ik dus ook gewoon en langs die lat leg ik mijn gasten ook.
Als kind werd me al op het hart gedrukt dat je alles eet wat je bij mensen krijgt voorgeschoteld. Dat doe ik dus ook gewoon en langs die lat leg ik mijn gasten ook.
maandag 30 september 2019 om 14:26
Die vogel gaat in de praktijk natuurlijk niet op. Ontelbare keren zijn er hier in het verleden mensen op visite geweest waar ik kosten noch moeite voor had gespaard qua drank en hapjes. Helaas werden de hapjes niet gegeten, want X lust dit niet en Y is allergisch voor dat. Voortaan houd ik het simpel en zo goedkoop mogelijk. Ik krijg dat namelijk ook niet terug ALS ik al bij hen word uitgenodigd voor visite.Nitflex schreef: ↑30-09-2019 13:39Wellicht dacht de pizzabesteller in een hele vreemde gedachtenkronkel dat hij daarmee mensen juist niet tot last zou zijn, maar ik vind het echt onbeschoft.

maandag 30 september 2019 om 14:27
Het gebeurt hier eigenlijk nooit dat er mensen onverwacht rond etenstijd op de stoep staan. Wel vaak dat er mensen zijn die 's middags komen en er rond etenstijd nog zitten. Dan laat ik wat bezorgen. Veel honger hebben we dan meestal niet omdat er al veel is gegeten van de hapjes die op tafel staan. Mijn schoonzus zit daar dan al vol van en hoeft dan niks meer. Onverwachte visite vind ik ook leuk. Ik heb altijd wel wat lekkers in huis en drank is er ook altijd behalve niet veel soorten frisdrank.

maandag 30 september 2019 om 14:34
Puz_n_Boots schreef: ↑30-09-2019 14:26Die vogel gaat in de praktijk natuurlijk niet op. Ontelbare keren zijn er hier in het verleden mensen op visite geweest waar ik kosten noch moeite voor had gespaard qua drank en hapjes. Helaas werden de hapjes niet gegeten, want X lust dit niet en Y is allergisch voor dat
........
Precies, en Z is op dieet of aan het vasten.