Werk & Studie alle pijlers

Onderwijsassistent/Pabo

29-10-2019 21:04 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Twee jaar geleden heb ik mijn hbo opleiding afgerond en nu ben ik aan het werk. Ik zit de hele week achter de computer en dat maakt me niet heel gelukkig.

Ik zit er nu over na te denken om me om te scholen als onderwijsassistent/leraarondersteuner. Ik vind het namelijk erg leuk om kinderen te helpen, te begeleiden, te coördineren en afwisseling te hebben in werk.

Om leraarondersteuner te worden moet ik eerst de opleiding tot onderwijsassistent doen en daarna de opleiding tot leraarondersteuner. Ook lees ik dat de baankans als onderwijsassistent niet groot is.

Een andere optie is volgens mij om de opleiding pabo te volgen. Met de propedeuse kun je ook als leraarondersteuner aan de slag, klopt dat?

Wat raden jullie aan? Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoop op deze manier meer duidelijkheid te krijgen in de (beste) opties die ik heb.

Groetjes!
Waarom wil je graag als leraarondersteuner en niet gewoon als leerkracht? Je hebt een HBO-diploma op zak, dus qua niveau zou je dat aan moeten kunnen.
Ook het VO overwogen? Ik zou op zeker voor een lesbevoegdheid gaan.
Pabo mag je in 2 jaar doen als je al een hbo diploma hebt.
Waarom niet de pabo doen?
Met HBO-niveau zou ik het jammer vinden om als leraarondersteuner oid aan de slag te gaan. Denk dat dat ook weer zou kunnen gaan vervelen.
Ik zou voor de complet pabo opleiding gaan. Check de laatste aflevering van zondag met Lubach maar over het leraren te kort.
Waarom geen pabo?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De taken van een onderwijsassistent spreken mij meer aan. Meer individuele aandacht voor de leerling en meer verschillende werkzaamheden zoals administratie, organiseren, helpen voorbereiden etc. Ook vind ik het fijn om niet de hele dag voor de klas te staan en meerdere leraren en leerlingen te helpen.
Kikix schreef:
30-10-2019 09:59
De taken van een onderwijsassistent spreken mij meer aan. Meer individuele aandacht voor de leerling en meer verschillende werkzaamheden zoals administratie, organiseren, helpen voorbereiden etc. Ook vind ik het fijn om niet de hele dag voor de klas te staan en meerdere leraren en leerlingen te helpen.
Is remedeal teacher dan niks voor je?
Kikix schreef:

Ik zou me daar niet teveel illusies over maken...
watdachtjehiervan schreef:
30-10-2019 10:03

Dit!
Lekker de pabo doen! Hartstikke veel vraag naar!
Als je de PABO doet, kan je altijd nog als onderwijsassistent gaan werken. Als je de OA opleiding doet, kan je niet doorgroeien naar een eigen klas (tenzij je alsnog de PABO gaat doen).

Ik zou het dus wel weten. Met de PABO kan je eventueel aanvullend nog SEN o.i.d. er bij doen.
Ik snap je goed, TO. Ik heb jaren als docent gewerkt en ben om privé redenen overgestapt naar onderwijsassistent. Ik werk in het VO en voornamelijk met 1 klas omdat daar de grootste behoefte aan extra handen in de klas is. Ik loop de hele dag met deze klas mee en ondersteun de vakdocenten waar nodig. Het ene uur help ik leerlingen gaten boren, het andere uur leg ik ze nog eens uit hoe je ook alweer moet afronden en daarna ga ik met een klein groepje uit de klas om tekeningen te maken. Ik vind het superleuk maar het is ook intensief. Het is dan ook niet voor niets dat ik bij deze klas word ingezet.
Maar ik heb wel degelijk meer tijd om leerlingen te helpen dan toen ik docent was. Dan ben je verantwoordelijk voor de hele klas tegelijk. Nu kan ik naast die ene leerling gaan zitten die het zo lastig vindt, terwijl de docent zich met de rest van de klas bezig houdt. Al mijn collega's geven aan het zo prettig te vinden dat ze nu zelf ook wat meer tijd voor de leerlingen hebben.
Hou wel rekening met een laag salaris, waarschijnlijk een stuk lager dan je nu krijgt.
Qua opleiding kan ik je niets adviseren omdat ik zelf de lerarenopleiding heb gedaan.
Mijn situatie is misschien net iets anders dan die van de gemiddelde onderwijsassistent maar ik heb nu geen nakijkwerk meer, amper vergaderingen, geen oudergesprekken, geen ontwikkeltaken etc. Ik heb vooral veel contact met de leerlingen en dat is wat ik het leukst vind.
Ik zat trouwens te kijken wat een leraar basisschool verdient. Maar wanneer kom je dan in de hoogste schaal? Heeft dat met ervaring of met leeftijd te maken?
Hetvrijewoord schreef:
30-10-2019 10:04
Dit!
Daar moet je wel eerst de PABO voor hebben gedaan :) Maar omdat TO al HBO gedaan heeft, kan ze wel de verkorte PABO doen.
Rivermoana schreef:
30-10-2019 11:09
Ik zat trouwens te kijken wat een leraar basisschool verdient. Maar wanneer kom je dan in de hoogste schaal? Heeft dat met ervaring of met leeftijd te maken?
Hahaha. Nooit.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Is remedial teaching of orthopedagogiek dan niet meer iets? Zonde om lager te gaan met het risico op verveling.
30-10-2019 10:03
Die functie bestaat nog amper.
Kikix schreef:
Het klinkt leuk, bedenk je wel dat eigen initiatief, inbreng en inzicht beperkt aanwezig mogen zijn.
Precies om de redenen die jij noemt ben ik nu bezig met de opleiding voor onderwijsassistent, ik doe deze verkort in 1 jaar en loopt 2 dagen per week stage. Ik vind het hartstikke leuk, en heb zeker wel meer gelegenheid tot individueel helpen van kinderen dan de juf zelf. Fijne bijkomstigheid dat ik niet naar alle vergaderingen en bijscholingen hoef. De kinderen noemen mij ook juf en ik heb best veel vrijheid om leuke dingen met ze te doen, waar de juf zich meer aan de vaste lesplanning moet houden.

Maarrr, het is inhoudelijk niet erg uitdagend, ik merk dat ik nu al meer wil maar dan op de opleiding hoor ‘dat hoef je helemaal niet te kunnen’. Er is weinig werk in en het salaris is ook niet echt top. Als deze laatste dingen belangrijk voor je zijn zou ik voor de pabo gaan. Ik twijfel of ik hierna de pabo ga doen. Heb een vwo diploma en onafgeronde wo opleiding. Dus voor mij duurt de pabo helaas gewoon 4 jaar. Jij kan het in twee jaar doen, dat is wel een stuk aantrekkelijker. Pabo is wel veel intensiever dan OA opleiding.
Suðri schreef:
30-10-2019 13:31
Die functie bestaat nog amper.
Ooh? Hier in het dorp is er op alle 6 scholen toch een aanwezig.
30-10-2019 13:53
Ooh? Hier in het dorp is er op alle 6 scholen toch een aanwezig.
Bizar. Hier echt niet en meerdere scholen gezien, zelfs in het speciaal onderwijs is het niet vanzelfsprekend.
Vesvalli schreef:
30-10-2019 13:51
Precies om de redenen die jij noemt ben ik nu bezig met de opleiding voor onderwijsassistent, ik doe deze verkort in 1 jaar en loopt 2 dagen per week stage. Ik vind het hartstikke leuk, en heb zeker wel meer gelegenheid tot individueel helpen van kinderen dan de juf zelf. Fijne bijkomstigheid dat ik niet naar alle vergaderingen en bijscholingen hoef. De kinderen noemen mij ook juf en ik heb best veel vrijheid om leuke dingen met ze te doen, waar de juf zich meer aan de vaste lesplanning moet houden.

Maarrr, het is inhoudelijk niet erg uitdagend, ik merk dat ik nu al meer wil maar dan op de opleiding hoor ‘dat hoef je helemaal niet te kunnen’. Er is weinig werk in en het salaris is ook niet echt top. Als deze laatste dingen belangrijk voor je zijn zou ik voor de pabo gaan. Ik twijfel of ik hierna de pabo ga doen. Heb een vwo diploma en onafgeronde wo opleiding. Dus voor mij duurt de pabo helaas gewoon 4 jaar. Jij kan het in twee jaar doen, dat is wel een stuk aantrekkelijker. Pabo is wel veel intensiever dan OA opleiding.
Is zij-instroom niet mogelijk?
Bedankt allemaal! Pabo is dan wellicht een betere keus. Nu heb ik nog wat vragen hierover. Heeft iemand ervaring met het volgen van een opleiding bij NCOI/LOI? Of bevelen jullie toch aan om naar een school te gaan voor de opleiding? En hoe zit het met vergoedingen/tegemoetkomingen voor het volgen van de opleiding?
Kikix schreef:
30-10-2019 15:47
Bedankt allemaal! Pabo is dan wellicht een betere keus. Nu heb ik nog wat vragen hierover. Heeft iemand ervaring met het volgen van een opleiding bij NCOI/LOI? Of bevelen jullie toch aan om naar een school te gaan voor de opleiding? En hoe zit het met vergoedingen/tegemoetkomingen voor het volgen van de opleiding?
Je kan een lerarenbeurs krijgen en gewoon collegegeld betalen ipv instellingsgeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven