Kinderopvang tijdens staking

28-10-2019 20:21 643 berichten
Woensdag gaan de leraren weer staken en nu ben ik benieuwd of jullie kinderopvang dan vervangende opvang aanbiedt? Die van mij biedt namelijk geen vervangende opvang aan omdat ze solidair zijn aan de leraren.
anoniem_63e580ce9be54 wijzigde dit bericht op 28-10-2019 20:34
2.42% gewijzigd
Suðri schreef:
01-11-2019 23:15
Precies. Ik zit al jaren “vast” en zit dat voor de komende 25 jaar ook als ik in het onderwijs blijf. En met mij nog velen.
Dat geeft niet, maar het werk is de afgelopen 10 jaar wel steeds heftiger, ingewikkelder geworden en de voorzieningen steeds schraler. De methode waar ik al 5 jaar op wacht verdwijnt steeds in het budget van de invallers. Dat houdt in dat ik al die jaren dus gewoon geen volwaardig lesmateriaal heb en niet het onderwijs kan bieden wat ik wil en wat nodig is.
Het niet hebben van het juiste materiaal lijkt me idd vervelend.
Het vastzitten vind ik normaal als je dezelfde functie houdt, op een gegeven moment heb je je maximale salaris bereikt en als je geluk hebt dat je een cao hebt dan krijg je in ieder geval nog inflatie correctie. Wel is het in die zin wel frustrerend/lastig dat er weinig doorgroeimogelijkheden zijn lijkt me. Je hebt niet echt iets van een junior of senior leraar terwijl daar in praktijk denk ik echt wel iets voor te zeggen is. Hetzelfde dat periodieken soms echt vervelend zijn omdat er geen verschil zit in verhogingen voor medewerkers die het matig, goed of zeer goed doen.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
01-11-2019 23:20
2300 netto. 2 HBO opleidingen, al een jaar of 8 op de eindtrede en dit salaris dus van 35 tot aan mijn pensioen met 67,9.
Ja? Je doet alsof je in de bijstand zit en er vanaf komt met een fooi. Ik denk dat er veel mensen zouden tekenen voor €2300 netto, misschien kun je je dat eens een beetje gaan realiseren? Of ga het bedrijfsleven in. Ik ben helemaal voor de staking hoor en meer geld voor goed onderwijs, maar dat is niet alleen het salaris van een leerkracht.
Sophiever schreef:
01-11-2019 23:24
Precies. Dus die schoonmaker kan dan zomaar hoger ingeschaald worden dan een bestaande leraar. Zo goed is het niet gesteld met het onderwijsniveau en zijn er echt een hoop leraren aan het werk omdat ze echt niets beters kunnen krijgen.
Nee, dat kan pertinent niet. Al helemaal niet volgens het nieuwe functiehuis.
SofieJ1986 schreef:
01-11-2019 23:25
Ja? Je doet alsof je in de bijstand zit en er vanaf komt met een fooi. Ik denk dat er veel mensen zouden tekenen voor €2300 netto, misschien kun je je dat eens een beetje gaan realiseren? Of ga het bedrijfsleven in. Ik ben helemaal voor de staking hoor en meer geld voor goed onderwijs, maar dat is niet alleen het salaris van een leerkracht.
Lees je niet wat ik allemaal nog meer schrijf? Of is dit gewoon lekker hakken?
Suðri schreef:
01-11-2019 23:24
Dat stelt me gerust.
Gelukkig maar.
Onderhandelen bij overstappen is ook niet aan de orde?

Niet als je in dezelfde branche blijft met dezelfde CAO.
nerdopviva schreef:
01-11-2019 23:22
Dat is toch heel normaal? Hoe denk je dat dat in het bedrijfsleven gaat? Ik zit echt met mijn ogen te knipperen als ik lees dat iemand in haar eentje met 4 dagen werken 220.000 aan hypotheek kan krijgen. Ik kom daar niet aan en ik verdien echt niet zo slecht (vind ik dan ;-D). En ik val niet onder een CAO, dus over elke verhoging (ook de inflatiecorrectie) moet ik onderhandelen. Er zijn jaren geweest dat het loon helemaal niet steeg. En ik zit aan de top, dus veel verhoging krijg ik sowieso niet meer.

In het bedrijfsleven kun je soms nog promotie maken, of onderhandelen over een salaris buiten je schaal, of een opslag oid.
nerdopviva schreef:
01-11-2019 23:22
Dat is toch heel normaal? Hoe denk je dat dat in het bedrijfsleven gaat? Ik zit echt met mijn ogen te knipperen als ik lees dat iemand in haar eentje met 4 dagen werken 220.000 aan hypotheek kan krijgen. Ik kom daar niet aan en ik verdien echt niet zo slecht (vind ik dan ;-D). En ik val niet onder een CAO, dus over elke verhoging (ook de inflatiecorrectie) moet ik onderhandelen. Er zijn jaren geweest dat het loon helemaal niet steeg. En ik zit aan de top, dus veel verhoging krijg ik sowieso niet meer.
Fijn dat ik niet de enige ben
Suðri schreef:
01-11-2019 23:26
Lees je niet wat ik allemaal nog meer schrijf? Of is dit gewoon lekker hakken?
Absoluut niet, ik reageer gewoon op de constatering dat jij ontevreden bent met in mijn ogen een heel redelijk maand salaris. Blijkbaar ben jij in de veronderstelling dat iedereen in het bedrijfsleven het beter heeft.
Ja je snapt het gewoon niet. Zo’n goede secundaire arbeidsvoorwaarden, prima salaris...

En nog geen hond kunnen vinden of behouden.
Andersom schreef:
In het bedrijfsleven kun je soms nog promotie maken, of onderhandelen over een salaris buiten je schaal, of een opslag oid.

Dat zijn echt uitzonderingen. Verreweg de meeste mensen zitten gewoon in een salarisschaal, krijgen geen opslag (waarvoor dan?) en kunnen alleen promotie maken als ze een andere functie krijgen (waar ze vaak de opleiding niet voor hebben). En voor dat laatste moet je ook nog de mazzel hebben dat je bij een groot bedrijf werkt waar promotie überhaupt mogelijk is.
SofieJ1986 schreef:
01-11-2019 23:29
Absoluut niet, ik reageer gewoon op de constatering dat jij ontevreden bent met in mijn ogen een heel redelijk maand salaris. Blijkbaar ben jij in de veronderstelling dat iedereen in het bedrijfsleven het beter heeft.
Zoals ik al schreef is het en en en en en en dan ook nog eens niet voor al die shit betaald krijgen.
Andersom schreef:
Mijn ervaring is dat onderhandel ook in het bedrijfsleven lastig is als je aan de max van je functie zit. Promotie biedt uiteraard wel mogelijkheden maar brengt uiteraard ook extra taken en verantwoordelijkheden.
lemoos2 schreef:
01-11-2019 23:31
Ja je snapt het gewoon niet. Zo’n goede secundaire arbeidsvoorwaarden, prima salaris...

Oja
nerdopviva schreef:
01-11-2019 23:32
Dat zijn echt uitzonderingen. Verreweg de meeste mensen zitten gewoon in een salarisschaal, krijgen geen opslag (waarvoor dan?) en kunnen alleen promotie maken als ze een andere functie krijgen (waar ze vaak de opleiding niet voor hebben). En voor dat laatste moet je ook nog de mazzel hebben dat je bij een groot bedrijf werkt waar promotie überhaupt mogelijk is.

Maar hoe dan ook is je salaris onderhandelbaar. Bij een andere werkgever kun je het gesprek aangaan over je salaris. Als leerkracht kan dat dus niet. Andere werkgever, zelfde salaris.
Andersom schreef:
01-11-2019 23:34
Maar hoe dan ook is je salaris onderhandelbaar. Bij een andere werkgever kun je het gesprek aangaan over je salaris. Als leerkracht kan dat dus niet. Andere werkgever, zelfde salaris.

Ik schrijf net dat dat dus juist heel vaak niet zo is. Je kan wel om meer salaris vragen, maar het antwoord is gewoon nee.
Suðri schreef:
01-11-2019 23:15
Precies. Ik zit al jaren “vast” en zit dat voor de komende 25 jaar ook als ik in het onderwijs blijf. En met mij nog velen.
Dat geeft niet, maar het werk is de afgelopen 10 jaar wel steeds heftiger, ingewikkelder geworden en de voorzieningen steeds schraler. De methode waar ik al 5 jaar op wacht verdwijnt steeds in het budget van de invallers. Dat houdt in dat ik al die jaren dus gewoon geen volwaardig lesmateriaal heb en niet het onderwijs kan bieden wat ik wil en wat nodig is.
Veel bedrijven zitten ook met verouderde computersystemen, omdat de winstmarges marginaal zijn, ook de werkdruk is daar de afgelopen tien jaar fors toegenomen, door bezuinigingen en reorganisaties en het ontbreken van vakmensen.. en nee de salarissen zijn niet hoger dan in het onderwijs...
Groenevingers1982 schreef:
01-11-2019 23:33
Mijn ervaring is dat onderhandel ook in het bedrijfsleven lastig is als je aan de max van je functie zit. Promotie biedt uiteraard wel mogelijkheden maar brengt uiteraard ook extra taken en verantwoordelijkheden.
En dat is in het onderwijs: extra taken en verantwoordelijkheden en géén promotie. Ook niet slechts op papier.

Een voorbeeldje: na vijf jaar moet je mentor worden. Dat moet. Dat staat in de functieomschrijving en ‘hoort bij de baan’. In het taakurenoverzicht staat daar dan een formule voor. In mijn geval omgerekend naar klokuren: 25 klokuren per schooljaar.

Voor 30 leerlingen! Waarvan er 12 met dusdanig dossier en ambulante begeleiding dat ik die 25 uur al voor de herfstvakantie erop heb zitten en dan heeft er nog niet eentje een Zeer Indringend Gesprek gehad met een leerplichtambtenaar ofzo. Dan heb ik nog niet één doodnormale mail van een ouder gelezen. Nog niet één rondje oudergesprekken gevoerd (altijd in de avond, vrije dag of niet, geen reiskostenvergoeding, hoort allemaal bij de baan. En eten? Je kunt best twee avonden op rij overleven op cup-a-soup).

En dat is één taak van de in totaal vijftien taken. Naast de gewone lesuren met administratie en vergaderingen over de nieuwste fiep van Den Haag (Gezonde school! Thema relaties! Voorkom schulden! enz.)
Suðri schreef:
01-11-2019 23:18
De vakantiedagen werk ik extra, onbetaalde!, uren voor he. Die krijg ik niet cadeau.
Ik werk dus bij een fulltime week 42 uur ipv 40.

Zij-instroom is al maatwerk.
Ik werk fulltime 45- 50 uur per week officieel 40 uur, en ook bereikbaarheid diensten, ik heb vijf weken vakantie op een jaar..

Mijn uren worden uitbetaald omdat we onderbezet zijn dat ik ze niet tijd voor tijd kan opnemen..
nerdopviva schreef:
01-11-2019 23:37
Ik schrijf net dat dat dus juist heel vaak niet zo is. Je kan wel om meer salaris vragen, maar het antwoord is gewoon nee.
Precies dit
lemoos2 schreef:
01-11-2019 23:31

Mijn zoon heeft afgelopen jaar eind examen gedaan, twee meiden van zijn vriendengroep riepen jaren dat ze naar de Pabo willen, door alle negatieve verhalen, hebben ze gekozen voor sociale work..

Door het geklaag al dan niet terecht zullen er minder jongeren kiezen voor het onderwijs, zeker omdat ze er soms ook een lening voor aan moeten gaan..
Christiana schreef:
01-11-2019 23:37
Veel bedrijven zitten ook met verouderde computersystemen, omdat de winstmarges marginaal zijn, ook de werkdruk is daar de afgelopen tien jaar fors toegenomen, door bezuinigingen en reorganisaties en het ontbreken van vakmensen.. en nee de salarissen zijn niet hoger dan in het onderwijs...
Hoeveel van jouw collega’s kunnen niet meer zelfstandig functioneren of volledig functioneren door op het werk opgelopen letsel?
Heb jij wel het basismateriaal wat je nodig hebt om je werk te doen? Bijvoorbeeld melkbussen als je melkman bent of een schoffel als plantsoenbeheerder? Lever jij standaard maar 40% van je product, door gebrek aan materiaal en middelen, an je klanten als je iemand bent die zich blijft geven?? Of iemand die maar 15% levert en het al opgegeven heeft? Betaal jij een deel van je benodigdheden voor je werk uit eigen zak, omdat je anders gewoon je werk niet kan doen? Ververst ongeveer per jaar 80% van jouw team, de mensen op wie je blind moet kunnen vertrouwen?

Iedere sector zal zijn eigen pittigheden hebben, maar in het onderwijs zijn bepaalde sectoren door en door verrot. En nee, dat ligt zeker niet aan geld, maar beter iets (een volwassene die in de klas zit terwijl de lln van alles doen, behalve onderwijs) dan niet, zodat er niet nog meer klassen weggestuurd hoeven te worden is gewoon echt alles behalve okay. Van die lullige toezegging komt er verrot weinig n mijn sector terecht hoor (vallend onder regulier basisonderwijs, want waarom? Dat weet werkelijk niemand).
anoniem_389813 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 23:49
1.25% gewijzigd
Groenevingers1982 schreef:
01-11-2019 23:33
Klopt, en is een promotie wel mogelijk maar wordt het dan fulltime werken. Iets wat de meeste vrouwen niet willen.
Ik vind de salarissen niet verkeerd

Voordat ik part time ging werken werkte ik bij een bedrijf en maakte ik minimaal 8,5 uur per dag (vaak 9 ) en kreeg maar 40 betaald geen tijd voor tijd en niet betaald

Op de school van mijn kinderen is geen een ouder gesprek te plannen na 17.00 uur
lemoos2 schreef:
01-11-2019 23:40
En dat is in het onderwijs: extra taken en verantwoordelijkheden en géén promotie. Ook niet slechts op papier.

Een voorbeeldje: na vijf jaar moet je mentor worden. Dat moet. Dat staat in de functieomschrijving en ‘hoort bij de baan’. In het taakurenoverzicht staat daar dan een formule voor. In mijn geval omgerekend naar klokuren: 25 klokuren per schooljaar.

Voor 30 leerlingen! Waarvan er 12 met dusdanig dossier en ambulante begeleiding dat ik die 25 uur al voor de herfstvakantie erop heb zitten en dan heeft er nog niet eentje een Zeer Indringend Gesprek gehad met een leerplichtambtenaar ofzo. Dan heb ik nog niet één doodnormale mail van een ouder gelezen. Nog niet één rondje oudergesprekken gevoerd (altijd in de avond, vrije dag of niet, geen reiskostenvergoeding, hoort allemaal bij de baan. En eten? Je kunt best twee avonden op rij overleven op cup-a-soup).

En dat is één taak van de in totaal vijftien taken. Naast de gewone lesuren met administratie en vergaderingen over de nieuwste fiep van Den Haag (Gezonde school! Thema relaties! Voorkom schulden! enz.)
Ik bedoel denk ik wat extra bij extra taken en verantwoordelijkheden. Ik bedoel meer de echte grote stappen naar een managementrol waarbij je ipv verantwoordelijk bent voor 2 medewerkers een team van 40 personen moet leiden en moet zorgen dat winst gehaald worden.

Dat er na 5 jaar extra dingen verwacht worden is in die zin ook niet gek. Je bent dan ook 5 treden gegroeid qua salaris en je hebt ook dingen die je makkelijker afgaan omdat je dat inmiddels 5 jaar doet lijkt me.
Suðri schreef:
01-11-2019 23:46
Hoeveel van jouw collega’s kunnen niet meer zelfstandig functioneren of volledig functioneren door op het werk opgelopen letsel?
Heb jij wel het basismateriaal wat je nodig hebt om je werk te doen? Bijvoorbeeld melkbussen als je melkman bent of een schoffel als plantsoenbeheerder? Lever jij standaard maar 40% van je product, door gebrek aan materiaal en middelen, an je klanten als je iemand bent die zich blijft geven?? Of iemand die maar 15% levert en het al opgegeven heeft? Betaal jij een deel van je benodigdheden voor je werk uit eigen zak, omdat je anders gewoon je werk niet kan doen? Ververst ongeveer per jaar 80% van jouw team, de mensen op wie je blind moet kunnen vertrouwen?

Iedere sector zal zijn eigen pittigheden hebben, maar in het onderwijs zijn bepaalde sectoren door en door verrot. En nee, dat ligt zeker niet aan geld, maar beter iets (een volwassene die in de klas zit terwijl de lln van alles doen, behalve onderwijs) dan niet, zodat er niet nog meer klassen weggestuurd hoeven te worden is gewoon echt alles behalve okay. Van die lullige toezegging komt er verrot weinig n mijn sector terecht hoor (vallend onder regulier basisonderwijs, want waarom? Dat weet werkelijk niemand).
Op dit moment zit de helft van ons plannings team ziek thuis, kanker en burnout. Als wij ons werk maar half zouden doen, lopen de klanten naar de concurrent en zit er 100 man werkloos thuis. De concurrentie en de marges in onze sector zijn slecht al jarenlang.. de regelgeving bindt ons met handen en voeten, het verloop onder personeel is groot. Misschien is transport wel de volgende sector die naar het Malie veld gaat, al stonden er dinsdag ook al aardig wat..

Je kunt je om laten scholen tot vrachtwagen chauffeur en planner. Werk genoeg!
christiana wijzigde dit bericht op 02-11-2019 00:00
0.05% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven