Kinderopvang tijdens staking

28-10-2019 20:21 643 berichten
Woensdag gaan de leraren weer staken en nu ben ik benieuwd of jullie kinderopvang dan vervangende opvang aanbiedt? Die van mij biedt namelijk geen vervangende opvang aan omdat ze solidair zijn aan de leraren.
anoniem_63e580ce9be54 wijzigde dit bericht op 28-10-2019 20:34
2.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
04-11-2019 14:07
Met het risico de verwarring nog groter te maken, commutativiteit is alleen bij rekenkunde het geval en bij wiskunde in geval van expliciete weglating van x

Dus als je hebt: 4*8x = 8*4x is het wel commutatief maar bij 4*8x = 8*4y is dat natuurlijk niet zo. Bij rekenen (omdat het om inhoudsloze getallen gaat) wordt de x meestal weggelaten omdat de aanname van aanwezigheid van alleen de x bestaat, bij wiskunde niet omdat de aanname van alleen een x niet zomaar gemaakt mag worden.

<> dit als ongelijk teken was mij echt volledig onbekend, ik heb het nog nooit gezien, is het iets dat online gebruikt wordt? Want ik zou het moeten kennen als dit standaard gebruik was.
Huh? Wat jij nu opschrijft, heeft niets met de volgorde van de bewerking te maken. Dat 3x9 niet hetzelfde is als 18x3 komt niet doordat de eerste keer de drie voorop staat en de tweede keer niet.
Dat appels geen peren zijn heeft echt niets met commutativiteit te maken. Wat wel met commutativiteit te maken heeft, is dat
4 dozen x 8 gebakjes/doos = 32 gebakjes = 8 dozen x 4 gebakjes per doos. Zolang je geen onzin schrijft omdat je appels met peren vergelijkt mag je juist wél altijd de volgorde omdraaien.
Als je wel appels met peren vergelijkt, gaat het hoe dan ook mis.

Dat is zo bij optellen en vermenigvuldigen, maar bijvoorbeeld niet bij delen. En volgens mij is dat het punt in het verhaal van Andersom: omdat je bij delen niet zomaar de volgorde om kunt draaien, vertelt ze kinderen dat het bij vermenigvuldigen ook uitmaakt in welke volgorde je dingen doet. Volgens mij kun je ze beter leren dat delen daarin echt anders is dan vermenigvuldigen.
Terug naar het onderwerp: de school van mijn kinderen heeft officieel nog steeds niet laten weten dat ze staken. In een mail over iets heel anders werd het tussen de regels door wel duidelijk, maar ze hebben nog niet de moeite genomen dat officieel even mede te delen.
Eze schreef:
04-11-2019 15:15
Huh? Wat jij nu opschrijft, heeft niets met de volgorde van de bewerking te maken. Dat 3x9 niet hetzelfde is als 18x3 komt niet doordat de eerste keer de drie voorop staat en de tweede keer niet.
Dat appels geen peren zijn heeft echt niets met commutativiteit te maken. Wat wel met commutativiteit te maken heeft, is dat
4 dozen x 8 gebakjes/doos = 32 gebakjes = 8 dozen x 4 gebakjes per doos. Zolang je geen onzin schrijft omdat je appels met peren vergelijkt mag je juist wél altijd de volgorde omdraaien.
Als je wel appels met peren vergelijkt, gaat het hoe dan ook mis.

Dat is zo bij optellen en vermenigvuldigen, maar bijvoorbeeld niet bij delen. En volgens mij is dat het punt in het verhaal van Andersom: omdat je bij delen niet zomaar de volgorde om kunt draaien, vertelt ze kinderen dat het bij vermenigvuldigen ook uitmaakt in welke volgorde je dingen doet. Volgens mij kun je ze beter leren dat delen daarin echt anders is dan vermenigvuldigen.
Dat is dus wat ik zeg, bij rekenen laat je de x weg en neem je dus aan dat er alleen x-en zijn. Bij wiskunde mag je dat niet zomaar doen dus maakt de volgorde alleen maar niet uit als inderdaad er alleen x-en zijn, als er niet alleen x-en zijn dan maakt de volgorde van de cijfers dus wel uit want anders weet je niet welk cijfer bij x en welk bij y hoort.

Ik heb overigens geen ervaring met uitleggen aan kinderen, ik heb oudere studenten. Dus wat handiger is voor kinderen weet ik niet.
Eze schreef:
04-11-2019 15:18
Terug naar het onderwerp: de school van mijn kinderen heeft officieel nog steeds niet laten weten dat ze staken. In een mail over iets heel anders werd het tussen de regels door wel duidelijk, maar ze hebben nog niet de moeite genomen dat officieel even mede te delen.
Dat is dan wel weer vervelend. Volgens mij moesten leerkrachten het uiterlijk gisteren laten weten. Dus dan had je vandaag bericht kunnen krijgen. Maar dan is de school niet actief op zoek gegaan naar de vragen.

Hier weten we het al sinds de herfstvakantie (zuid, dus vroeg) en de school waar ik werk heeft het twee weken geleden laten weten. Vandaag is en een bevestiging uit gegaan bij beide scholen om te bevestigen dat iedereen nog steeds mee doet.
Naomi Smits bij Pauw, ouders op maandag avond bellen dat er de volgende dag gestaakt gaat worden. Zodat ouders chagrijnig worden en gaan staken.
florence13 schreef:
04-11-2019 17:12
Dat is dus wat ik zeg, bij rekenen laat je de x weg en neem je dus aan dat er alleen x-en zijn. Bij wiskunde mag je dat niet zomaar doen dus maakt de volgorde alleen maar niet uit als inderdaad er alleen x-en zijn, als er niet alleen x-en zijn dan maakt de volgorde van de cijfers dus wel uit want anders weet je niet welk cijfer bij x en welk bij y hoort.

Ik heb overigens geen ervaring met uitleggen aan kinderen, ik heb oudere studenten. Dus wat handiger is voor kinderen weet ik niet.
Geef eens een voorbeeld van een goed gedefinieerde vermenigvuldiging waarin het verkeerd gaat?
Christiana schreef:
04-11-2019 23:13
Naomi Smits bij Pauw, ouders op maandag avond bellen dat er de volgende dag gestaakt gaat worden. Zodat ouders chagrijnig worden en gaan staken.
Ze heeft een punt.
florence13 schreef:
04-11-2019 17:12
...
3x + 2y of
x3 + y2 of
2y + 3x of
y2 + x3 is hetzelfde

3x . 2y of
x3 . y2 of
2y . 3x of
y2 . x3 hetzelfde.
als je leert dat het iets anders is, dan krijg je hier dus problemen..
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
:sarcastic:

Ik dacht dat dit topic ging over de staking morgen en de opvang.

De school van mijn dochter staakt ook.
We gaan morgen naar het Rijksmuseum, deze is gratis voor de kids morgen, en ze bieden ook gratis activiteiten aan morgen. Wordt het toch nog een leerzame dag voor haar.
Ik vind het jammer dat niet alle scholen staken. Ook raar dat sommige scholen niet meedoen aan de staking, omdat het bestuur van de stichting waaronder ze vallen niet achter de staking staat. Als leerkracht heb je toch lak aan wat een bestuur van de staking vindt? Welke werknemer gaat aan zijn baas vragen of hij mag staken? Wat dat betreft is het toch wel een slappe hap in het onderwijs.

Leerkrachten hebben zoveel macht, maar ze doen er niets mee. Als ze een hele week gaan staken, ligt het halve land plat. Laat de boel maar eens flink in de soep lopen, want anders gebeurt er niets.
Rijksmuseum is altijd gratis voor kinderen. Maar wel leuk!
Ik ga morgen niet staken, want ik ben vrij. Ik ga boos kijken in de Lidl, denk ik.
Fizz schreef:
05-11-2019 20:13
Ik vind het jammer dat niet alle scholen staken. Ook raar dat sommige scholen niet meedoen aan de staking, omdat het bestuur van de stichting waaronder ze vallen niet achter de staking staat. Als leerkracht heb je toch lak aan wat een bestuur van de staking vindt? Welke werknemer gaat aan zijn baas vragen of hij mag staken? Wat dat betreft is het toch wel een slappe hap in het onderwijs.

Leerkrachten hebben zoveel macht, maar ze doen er niets mee. Als ze een hele week gaan staken, ligt het halve land plat. Laat de boel maar eens flink in de soep lopen, want anders gebeurt er niets.
Eens.
Betty_Slocombe schreef:
05-11-2019 20:15
Ik ga morgen niet staken, want ik ben vrij. Ik ga boos kijken in de Lidl, denk ik.
Dat wist ik niet. Ik ga morgen niet maar goed om te weten voor een volgende studiedag. Of stakingsdag/week. :-D
Betty_Slocombe schreef:
05-11-2019 20:15
Tjonge, een lokkertje dus van het museum, ze weten heel goed dat de kids niet alleen naar het museum kunnen.
De Artis heeft ook een actie morgen, €4 voor de kinderen, en €18 voor volwassenen.
Fizz schreef:

Niet iedereen is lid van de bond en niet iedereen kan het zich veroorloven om een dag salaris in te leveren. Laat staan een hele week.
Mijn school is dicht morgen, maar wordt niet gesteund door het bestuur, dus geen doorbetaling. Ongeveer een derde staakt morgen denk ik.
Fizz schreef:

Doorbetaald of niet doorbetaald staken maakt het verschil. :lightbulb:

Voor mij niet trouwens als ik had willen staken had ik dat ook gedaan als het niet werd doorbetaald.

En van de eerdere stakingen werden bij ons de leerkrachten doorbetaald en het OOP +directie moest werken. Dus de onderwijsassistent en de conciërge en de directeur waren aan het werk. Kinderen waren thuis...
Sanne_A schreef:
05-11-2019 20:22
Niet iedereen is lid van de bond en niet iedereen kan het zich veroorloven om een dag salaris in te leveren. Laat staan een hele week.
Mijn school is dicht morgen, maar wordt niet gesteund door het bestuur, dus geen doorbetaling. Ongeveer een derde staakt morgen denk ik.
Hier heeft de directie besloten de school dicht te doen. Daar hoeven niet alle leerkrachten lid van een bond voor te zijn. Dus dat is mooi.

En jammer van dat bestuur zeg. :steam:
Fizz schreef:

De gemiddelde vakbondsgraad in Europa is 25%. Nederland zit daar onder met 19%. Met een vast contract kun je natuurlijk wel een potje breken en als fossiel mis je één dag inkomsten niet als niet-vakbondslid. Maar ga je in mijn regio staken en heb je nog een jaarcontract... dan verdwijn je in de flexpool met nog jaren tijdelijke contracten en zzp-achtige constructies. Ondanks tekort. Want er is maar één bestuur, het eerstvolgende ligt 75 km verderop. Van de jonkies snap ik dat helemaal.

Ik heb mij ook niet geregistreerd als staker. Ik vind de eisen erg zwak geformuleerd en ik vind dat de echte pijnpunten weer ondersneeuwen.
Een week of twee staken zou echt effectiever zijn, dan af en toe een dag.

Zou een drama zijn qua opvang voor de ouders, maar dan moet er wel gelijk een oplossing komen, zeg maar een miljard of twee, en dan is het klaar.
Ik lees en hoor dat Nederland een overschot van 11 miljaard!!! heeft, kunnen ze dus makkelijk missen, en het gaat wel om onze jeud he. Ik zou het, als ik Rutte was, wel weten.
Het zou echt zuur zijn, als de Grieken of de Italianen weer hun handje komen ophouden bij ons, en dat dan Rutte ruimhartig in de staatsbuidel tast en gretig geeft, alleen maar omdat de Grieken en de Italianen graag op hun 55ste met pension willen, om van het zonnetje te genieten, terwijl wij hier in het hoge noorden met versleten gewrichten tot onze 72ste door moeten....

Okee, ik draaf even door, maar jullie snappen wat ik bedoel toch?
Kumiko schreef:
05-11-2019 20:38
Een week of twee staken zou echt effectiever zijn, dan af en toe een dag.

Zou een drama zijn qua opvang voor de ouders, maar dan moet er wel gelijk een oplossing komen, zeg maar een miljard of twee, en dan is het klaar.
Ik lees en hoor dat Nederland een overschot van 11 miljaard!!! heeft, kunnen ze dus makkelijk missen, en het gaat wel om onze jeud he. Ik zou het, als ik Rutte was, wel weten.
Het zou echt zuur zijn, als de Grieken of de Italianen weer hun handje komen ophouden bij ons, en dat dan Rutte ruimhartig in de staatsbuidel tast en gretig geeft, alleen maar omdat de Grieken en de Italianen graag op hun 55ste met pension willen, om van het zonnetje te genieten, terwijl wij hier in het hoge noorden met versleten gewrichten tot onze 72ste door moeten....

Okee, ik draaf even door, maar jullie snappen wat ik bedoel toch?
De vergrijzingsgolf waar iedereen zich zo druk over maakt, is over 10 jaar opgelost, want dat betreft mensen die tussen 1945 en 1950 geboren zijn, de geboortegolf na de tweede wereldoorlog dus. Die zijn nu allemaal 70-75 en over 10 jaar is het grootste aantal van die mensen overleden. En het merendeel van die mensen hebben bovendien levenslang premies en afdrachten betaald voor hun oude dag.

Maar we hebben in de jaren '90 en daarna gewoon een nieuwe massa mensen binnengehaald die ook ooit oud gaan worden en die nóóit wat bijgedragen hebben, omdat ze vanaf het moment van binnenkomst in een uitkeringssituatie zijn beland. En dáár moeten de Nederlanders nu voor betalen door tot hun 70e door te werken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
05-11-2019 21:04
De vergrijzingsgolf waar iedereen zich zo druk over maakt, is over 10 jaar opgelost, want dat betreft mensen die tussen 1945 en 1950 geboren zijn, de geboortegolf na de tweede wereldoorlog dus. Die zijn nu allemaal 70-75 en over 10 jaar is het grootste aantal van die mensen overleden. En het merendeel van die mensen hebben bovendien levenslang premies en afdrachten betaald voor hun oude dag.

Maar we hebben in de jaren '90 en daarna gewoon een nieuwe massa mensen binnengehaald die ook ooit oud gaan worden en die nóóit wat bijgedragen hebben, omdat ze vanaf het moment van binnenkomst in een uitkeringssituatie zijn beland. En dáár moeten de Nederlanders nu voor betalen door tot hun 70e door te werken.

Je parkeert je stokpaardje in de verkeerde stal.
Fizz schreef:

Onze stichting staat vierkant achter de staking en betaalt zelfs het salaris door. Toch zijn er collega’s die niet gaan staken omdat ze het zielig voor de kinderen vinden.
pejeka schreef:
05-11-2019 21:04

Nee nee schatje, ik had het over de Grieken en de Italianen.
Andersom schreef:
05-11-2019 21:08
Je parkeert je stokpaardje in de verkeerde stal.
Ik reageerde alleen maar op de post van Kumiko.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Kumiko schreef:
05-11-2019 20:21
Tjonge, een lokkertje dus van het museum, ze weten heel goed dat de kids niet alleen naar het museum kunnen.
De Artis heeft ook een actie morgen, €4 voor de kinderen, en €18 voor volwassenen.
Een lokkertje?! Het museum is altijd gratis tot 18.
Jij denkt dat kleine kinderen dé museum gangers zijn en zo hun ouders meeslepen?
Wat denk je, zou het andersom kunnen zijn...? Volwassenen willen naar het museum en kunnen dan zo hun kinderen meenemen,anders wordt het wel een dure grap.

Overigens gingen mijn kinderen met 12+ zelf naar het Rijks. En hele klassen gaan er naar toe om zo gratis kennis te kunnen maken met erfgoed. Dus het hoeft niet eens in combi met ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven