Kinderopvang gedoe

05-11-2019 12:57 137 berichten
Gisteren bracht ik mijn dochters om 7.25 naar de opvang. Ik kreeg van de leidster te horen dat dat ECHT niet de bedoeling was omdat ik pas vanaf 7.30 betaal. Gezien ik een nieuwe baan heb, moet ik ze wat eerder brengen dan voorheen, toen bracht ik ze om 7.35 (ene kind naar de ene groep, andere kind naar de andere groep en terug naar de auto, ligt allemaal behoorlijk ver uit elkaar daar op het terrein dus ik ben altijd wel 10 minuten bezig).
Ik ben niet op de opmerking ingegaan maar vroeg bij het ophalen (om 17.15, ik betaal tot 18.00 maar haal ze altijd eerder op. Tot 17.15 betalen gaat niet) wel of ze directrice aanwezig was zodat ik het kon bespreken. Die was er niet maar ze belde me zojuist en gaf me de wind van voren. Dat ik dus wel extra opvang moet kopen (vanaf 7.15) als ik ze eerder wil brengen. Dus ik legde uit dat ik vond dat we hier toch gewoon uit konden komen, het gaat tenslotte maar om 5 minuten. Ze hield voet bij stuk. Ik ben van mening dat om half 8 de opvang begint en ik dus weg ben (net als op school wanneer de les begint zeg maar), dat ik dus iets eerder moet zijn om mijn kind de jas uit te trekken en schoenen uit te doen. Daar was ze het niet mee eens.
Maar er zijn dus meerdere ouders die hun kind om 5 voor half brengen. Ik betaal er straks dus voor, dat er een leidster is, die andere ouders niet. Is dat niet een beetje krom?
Ik baal ervan dat het gesprek zo anders uitpakte dan ik gehoopt had (had gehoopt op wat begrip en meedenken, ja, ze zijn een bedrijf en ik weet ook echt wel dat de schoorsteen moet roken, maar ze krijgen elke dag nu dus een uur betaald waarvan we 5 minuten gebruiken en dat steekt.)

Op mijn werk wat later starten durf ik nog niet te vragen gezien ik dus net gestart ben...

Even van me afschrijven dus...
mupke80 schreef:
07-11-2019 06:23
Ik werk op een kdv dat officieel om half 8 opent. Er is vroege opvang vanaf 7 uur. Ouders kunnen vanaf 7 uur of 7.15 uur afnemen. Er is 1 collega die die vroege dienst draait. Die heeft vaak al 8 of 9 kinderen voornamelijk bso).
Als ik om half 8 moet beginnen, ben ik e4 vaak al om 7.15 uur om de groep klaar te maken, tablet op te starten, een wasmachine aan te zetten, koffie en thee te maken. Dan ben ik om half 8 ook echt klaar om de kinderen op te vangen. Ik krijg pas vanaf 7.30 uur betaald, dus dat is mijn eigen keuze.
Als ouders 5 minuten eerder binnen komen, vind ik dat ook vervelend. Ervaring door de jaren heen leert dat steeds meer ouders dat gaan doen. En ouders staan er dan steeds eerder. Dan staan ze er al om 7.20 uur.
Openingstijden zijn openingstijden. Dan moet je gewoon een kwartier extra afnemen.

Ik moet zeggen dat ik het ook gewoon netjes tegen ouders zeg als ze te vroeg zijn. En je eerst wel een paar kansen krijgt voor zoiets bij een manager gemeld wordt.
Wij deden dan gewoon de deur niet open of hingen een bordje op.
En hier een extra uren formulier onder je neus voor mensen die het steeds niet willen begrijpen.
Maargoed, ik kom nog uit de ruige jaren 90 en werkte in een bepaalde buurt, daar werden de kinderen gewoon stiekem in de tuin of op de gang gezet als je niet oplette. Een moeder van vier was het contract van ontbonden en nog wist ze het voor elkaar te krijgen haar kinderen naar binnen te smokkelen.
En je kunt geen baby of peuter zo buiten zetten, daar rekende ze op.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
07-11-2019 08:30
Jij hebt er blijkbaar geen verstand van. In de zorg en ook op kdvs wordt er altijd wel "extra tijd" van je gevergd. Grenzen worden steeds verlegd waardoor je uiteindelijk uren in je eigen tijd werkt. Daarom trekken ze die grenzen zo strak.

Geen verstand van? Ik heb zelf een bedrijf in medische dienstverlening, goed te vergelijken.
Het verschil is, ik ontvang geen subsidies, ben een kleine zelfstandige zoals dat genoemd wordt en ik zeg over 5 minuutjes vroeger of later, geen probleem hoor! Want ja, aan mijn ‘naam’ hangt mijn inkomen. Ben ik mierenneuker over 5! minuten dan gaan ze wel naar een ander.
Ik vraag aan mijn personeel dezelfde flexibiliteit. Doen ze dat? Ja, want ik ben een goede werkgever.
Mopperen wij nooit ‘achter de schermen’. Tuurlijk, maar we gaan alleen een gesprek aan als iets echt over de schreef gaat. Geen gewauwel over 5 minuten.
Wauw wat een reacties lees ik hier van kinderachtig van de organisatie en verschuilen achter regelt etc. Echt wauw!

Ik werk in een opvang die geopend is van 7.30-18.30. En ja wij laten tegenwoordig de deuren op slot tot 7.30. Omdat er geregeld kinderen om 7.20/7.25 binnen stonden en ouders weg waren. Wij zijn open vanaf 7.30 en wij krijgen betaald vanaf 7.30. Ouders betalen pas om 7.30 dus waar denken ouders dat ze het recht vandaag halen om 5 minuten te smokkelen? We hebben ook ouders die geregeld pas om 18.45/18.50 komen. Die krijgen nu een boete waar zij het niet mee eens zijn. Denk ook even aan het personeel. Wij maken enorm lange dagen. (Van 7.30-17.30 en 8.30-18.30) en steken onze energie in de beste zorg voor jullie kinderen. Wees dan ook zo coulant om op tijd te komen halen en niet te vroeg te brengen. Want ook wij hebben een leven naast de opvang.

Dit is geen aanval richting iemand persoonlijk. Maar ik vind t ongelooflijk dat mensen er zo makkelijk over denken.
FarFarAway schreef:
07-11-2019 09:43
Geen verstand van? Ik heb zelf een bedrijf in medische dienstverlening, goed te vergelijken.
Het verschil is, ik ontvang geen subsidies, ben een kleine zelfstandige zoals dat genoemd wordt en ik zeg over 5 minuutjes vroeger of later, geen probleem hoor! Want ja, aan mijn ‘naam’ hangt mijn inkomen. Ben ik mierenneuker over 5! minuten dan gaan ze wel naar een ander.
Ik vraag aan mijn personeel dezelfde flexibiliteit. Doen ze dat? Ja, want ik ben een goede werkgever.
Mopperen wij nooit ‘achter de schermen’. Tuurlijk, maar we gaan alleen een gesprek aan als iets echt over de schreef gaat. Geen gewauwel over 5 minuten.
Dat is echt wel appels met peren vergelijken hoor. Jij hebt niet te maken met kind ratio en GGD controles. En ja, als jouw kind dan eerder gebracht wordt dan is er een kans dat dit kind-ratio aantal overtreden wordt. Kinderopvangen zijn vaak grote organisaties dus hebben een algemeen beleid. Als locatie A wel ouders eerder hun kind laat brengen, dan is het niet de bedoeling dat dit op alle locaties zo gaat. Daarom wordt er 1 lijn getrokken.
Treurniet12 schreef:
07-11-2019 10:49
Dat is echt wel appels met peren vergelijken hoor. Jij hebt niet te maken met kind ratio en GGD controles. En ja, als jouw kind dan eerder gebracht wordt dan is er een kans dat dit kind-ratio aantal overtreden wordt. Kinderopvangen zijn vaak grote organisaties dus hebben een algemeen beleid. Als locatie A wel ouders eerder hun kind laat brengen, dan is het niet de bedoeling dat dit op alle locaties zo gaat. Daarom wordt er 1 lijn getrokken.
Precies en die 5 minuten wordt 7 minuten of 10. En de leidster die 7.30 begint en er iets eerder is kan dus dan niet even met collega snel overleggen omdat er al weer ouders zijn.
Dat mensen dat niet begrijpen.
Ik lees nog mee :-)

Heb inmiddels kunnen regelen dat ik wat meer flexibiliteit krijg in mijn starttijd op het werk dus het is geen probleem meer. Hierdoor kan ik ze om half 8 brengen en dan hoef ik dus geen extra vroege opvang af te nemen.

Overigens vind ik de toon waarop het gegaan is nog steeds vervelend, ik ben klant, betaal maandelijks een hoop geld voor de opvang en dan kun je gewoon op een normale manier iets bespreken als er wat speelt. Dat heb ik ook duidelijk gezegd, dat het uit z'n verband is getrokken en dat de directrice niet mij hoeft te bellen met de boodschap 'ik hoorde dat er vanalles aan de hand is waar je niet tevreden over bent' de toon is dat al gezet. Plan even een afspraak in, stel je iets professioneler en vooral klantvriendelijker op...
Dat laatste ben ik met je eens hoor. Als het echt de eerste keer was, kan het ook normaal aangegeven worden. Ik begrijp de regels, maar inderdaad enig besef van dat jij de klant bent is ook wel leuk. Dus normaal aanspreken bv.
Huh, wij betalen gewoon de uren die we afnemen, zowel voor als na school. Zo gek dat je tot 18u moet betalen als je ze bijvoorbeeld al om 17.15 ophaalt.

En idd zoals je het omschrijft to is het niet bepaald vriendelijk gecommuniceerd. Je bent nog altijd klant en normaal met je in gesprek gaan lijkt me wel zo klantvriendelijk.
Route88 schreef:
05-11-2019 13:22
Besef wel dat het niet alleen gaat over inkomsten maar ook over leidster-kind ratio.
Waarschijnlijk begint een 2e leidster om 7:30.
Dit dus 🙏
Het-groepje schreef:
07-11-2019 08:00
Hier heb je 'gratis' per dag in de week dat je afneemt, een extra dag, per jaar. Als het kan, je kunt er geen rechten aan ontlenen.
Plus je mag ruilen.
Alleen zit ik op een populaire opvang dus die zit volgepland tot de nok.
Dus mensen gingen ruim van te voren al die dagen inplannen, ruilen etc. Leverden een jaarplanning in.
Leidsters en organisatie helemaal zuur over die berekenende ouders 🙄 dus dat mocht niet meer.
De oc vergadering was daarover erg grappig, verontwaardigde manager die als lollige anekdote een planning liet zien en ouders die enthousiast reageerden, juist handig toch!
Nee dat mocht vanaf nu per twee weken van te voren.
En dan kreeg je altijd nee want vol.
Op een gegeven moment was de tip dat je de dag zelf mocht langskomen en dan werd je kind in een random groep geplaatst als er een ziek kind was of een afzegging.
Ik zat een keer echt omhoog en dacht dat een keer te gaan doen.
Echt genant en heel raar, sta je daar met nog wat andere moeders in de rij te wachten.
En toen was er plek en werd er gezegd: ja maar dit is geen gratis dag hoor, want het is niet van te voren aangevraagd 🤯🤯🤯.
Hahaha wat een vreselijke regeling. Hadden ze beter niet kunnen doen ;) Ik betaal trouwens amper iets voor opvang, blijkbaar is ons salaris zo laag, dus ik klaag er nooit over hoor.
Ineedyourlove schreef:
05-11-2019 13:02
Vanaf 7.30 open betekent vanaf 7.30 kun je je kind brengen.

Schooltijden is de deur bijvoorbeeld 8.20 open, 8.30 begin les. Dan ben je ook niet om 8.15 in het gebouw om jas uit te doen,dat kun je om 8.20 doen.

Zou die 15 minuten extra opvang vanaf 7.15 betalen.
Opening kdv betekent niet hetzelfde als start les op school.
Vervelend, dat is het wel. Echter probeer het zakelijk te bekijken, doet het kdv ook!
+ 1
Je betaalt vanaf 7.30 dus brengt ze ook dan pas. Lijkt me niet zo moeilijk.
Dat staat ook in het contract dat je hebt getekend.
Wintertime16 schreef:
05-11-2019 13:03
Wie zegt dat de andere ouders ook niet extra betalen?

Ik vind het overigens ook flauw. Bij ons betaal je tot 18 uur maar het gros wordt rond 17 uur al opgehaald.
Dat kost ons in 3,5 jaar tijd voor 1 kind (2x52x3,5x8 euro) 2900 euro. En als je een keer wat eerder wil brengen moet je meteen extra betalen.
Waar jij zelf voor kiest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven