Bord-en kaartspellentopic voor iedereen
dinsdag 9 mei 2017 om 19:10
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 6 november 2019 om 23:33
zaterdag 9 november 2019 om 19:48
Wij zijn n.a.v. dit topic vanmiddag ook naar Spellenspektakel geweest. In totaal vier spellen uitgeprobeerd: Balance Duel (mwog...), Escape Room the Game (mwog...), Caper (veel te ingewikkeld, ik heb nog steeds geen idee wat het doel van het spel was) en Overbooked (Heel erg leuk! Maarliefst 3x gespeeld
)

Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
zaterdag 9 november 2019 om 21:44
Wat was het er druk, ik heb niet zo veel gespeeld .
Was wel grappig, heb Azul Sintra gespeeld, 1 spel tegen 6 verschillende mensen geloof ik. Eerst moesten de eerste 2 weg en die vroegen aan een paar kijkers of ze het over wilden nemen, dus hup plaats gewisseld, toen de volgende die weg moest, nog eens plaats gewisseld. Dus als jullie met iemand van plaats gewisseld hebben, heb je middchien tegen mij gespeeld. En ik heb verloren uiteindelijk.
In de trein terug naar huis hoorde ik mensen tegen iemand anders vertellen dat ze naar de spellenbeurs waren geweest, dus toen ben ik maar gezellig mee gaan kletsen
Was wel grappig, heb Azul Sintra gespeeld, 1 spel tegen 6 verschillende mensen geloof ik. Eerst moesten de eerste 2 weg en die vroegen aan een paar kijkers of ze het over wilden nemen, dus hup plaats gewisseld, toen de volgende die weg moest, nog eens plaats gewisseld. Dus als jullie met iemand van plaats gewisseld hebben, heb je middchien tegen mij gespeeld. En ik heb verloren uiteindelijk.
In de trein terug naar huis hoorde ik mensen tegen iemand anders vertellen dat ze naar de spellenbeurs waren geweest, dus toen ben ik maar gezellig mee gaan kletsen
zaterdag 9 november 2019 om 23:26
Wij hebben ook niet veel gespeeld, maar dat had ik ook niet verwacht met zoon van zes. Zoon heeft lekker gespeeld in de kinderhoek, en in de Brio-treinenhoek, en met Laq (oid) bouwsteentjes. Ik heb terwijl zoon in de kinderhoek was (dat was officiële opvang) overal rondgekeken, maar dan een spel beginnen lukt niet, omdat ik elk kwartier weer even bij zoon wilde kijken. Ik heb zelf wel wat smartgames geprobeerd.
Samen hebben we nog het coöperatieve spel Kleine Beer gespeeld. Dat was een leuk concept, maar ik werd tijdens het proefpotje al een beetje gek van de vele kaartjes die steeds verschoven, dus niks voor ons.
Ik vond de tweedehands-spellen stand erg leuk om te kijken, en velen velen met mij. Die had veel beter en vooral ruimer opgezet moeten worden. Nu is daar veel minder verkocht dan er mogelijk was gezien het aantal belangstellenden.
Uiteindelijk heb ik tweedehands gekocht, voor 24 euro totaal:
- smart game IQ Link (klein puzzelspelletje)
- Qwirkle kaartspel
- Rollit
- Tiptoi Magie van het lezen (miskoop! Er blijkt nog een pen bijgekocht te moeten worden a 45 euro, dat wisten we niet....)
En nieuw:
- Cartagena - superleuk spel waarbij je je groepje piraten als eerste bij de eindstreep moet krijgen, met wat interessante spelconcepten: geen dobbelsteen bv, en je moet af en toe stappen terug doen om sneller vooruit te kunnen
Cartagena was 10 euro, en dat vind ik echt een koopje voor een origineel spel waar ook nog eens verschillende spelvarianten in de doos zitten.
Samen hebben we nog het coöperatieve spel Kleine Beer gespeeld. Dat was een leuk concept, maar ik werd tijdens het proefpotje al een beetje gek van de vele kaartjes die steeds verschoven, dus niks voor ons.
Ik vond de tweedehands-spellen stand erg leuk om te kijken, en velen velen met mij. Die had veel beter en vooral ruimer opgezet moeten worden. Nu is daar veel minder verkocht dan er mogelijk was gezien het aantal belangstellenden.
Uiteindelijk heb ik tweedehands gekocht, voor 24 euro totaal:
- smart game IQ Link (klein puzzelspelletje)
- Qwirkle kaartspel
- Rollit
- Tiptoi Magie van het lezen (miskoop! Er blijkt nog een pen bijgekocht te moeten worden a 45 euro, dat wisten we niet....)
En nieuw:
- Cartagena - superleuk spel waarbij je je groepje piraten als eerste bij de eindstreep moet krijgen, met wat interessante spelconcepten: geen dobbelsteen bv, en je moet af en toe stappen terug doen om sneller vooruit te kunnen
Cartagena was 10 euro, en dat vind ik echt een koopje voor een origineel spel waar ook nog eens verschillende spelvarianten in de doos zitten.
zaterdag 9 november 2019 om 23:48
Balance Duel, staat al jaren op de beurs, maar breekt nog steeds niet echt door (ik vind het ook niks.
Escape vind ik wel leuk.
Overbooked hoor ik goede berichten over, zelf nog niet gespeeld
Rollit is spel van het jaar geworden, Snap niet waarom want het is al minstens 30 jaar oud, ik heb het ooit in mijn collectie gehad, geen idee aan wie ik het gegeven heb, maar het is wel leuk, zal wel opnieuw uitgegeven zijn.
En die tiptoipen, zul je goed moeten bedenken of je daar meer van wil aanschaffen, er schijnen startersets te zijn waar die pen bij zit.
Ik heb nu 2 mensen gelijktijdig beantwoord, hoop dat jullie er wijs uit kunnen
Had ik al gezegd dat ik Tsuro 2de hands had gekocht?
Cartagena is dit jaar opnieuw uitgebracht, gewoon een leuk niet moeilijk spel, toch even nadenken. Atlantis is hetzelfde idee maar net een graadje moeilijker
Escape vind ik wel leuk.
Overbooked hoor ik goede berichten over, zelf nog niet gespeeld
Rollit is spel van het jaar geworden, Snap niet waarom want het is al minstens 30 jaar oud, ik heb het ooit in mijn collectie gehad, geen idee aan wie ik het gegeven heb, maar het is wel leuk, zal wel opnieuw uitgegeven zijn.
En die tiptoipen, zul je goed moeten bedenken of je daar meer van wil aanschaffen, er schijnen startersets te zijn waar die pen bij zit.
Ik heb nu 2 mensen gelijktijdig beantwoord, hoop dat jullie er wijs uit kunnen
Had ik al gezegd dat ik Tsuro 2de hands had gekocht?
Cartagena is dit jaar opnieuw uitgebracht, gewoon een leuk niet moeilijk spel, toch even nadenken. Atlantis is hetzelfde idee maar net een graadje moeilijker
zaterdag 9 november 2019 om 23:54
Valsspelen vind ik niet leuk en doen we ook niet aan.nlies schreef: ↑06-11-2019 16:22Even naar aanleiding van een ander topic niet over de spellen zelf, maar over het spelen.
"kind vind mens erger je niet, met vals spelen heel leuk.
Spelen jullie met kinderen, en laten jullie ze vals spelen? Of laten jullie ze winnen? en van welke leeftijd vind je dat dat over moet zijn in dat geval?
Ikzelf zou er na een paar keer waarschuwen helemaal klaar zijn met vals spelen.
En laten winnen zou ik waarschijnlijk niet eens aan denken, zou wel wijzen op niet zo slimme acties. Ben ik dan te streng?
Oudste van 7 vindt heel veel spellen leuk en snapt vaak al snel de regels goed (van gewone spellen, juniorspellen vind ik niet leuk). Hij kon erg slecht tegen zijn verlies, hij is daar de laatste tijd wel beter in geworden.
Wij laten (en lieten) hem nooit winnen, omdat ik juist wil dat hij ook leert dat het leuk is om een spel te spelen als je niet wint. Wel attendeer ik hem soms op bepaalde handigheidjes tijdens het spel, of wacht ik met winnen, zodat het spel niet supersnel afgelopen is bijvoorbeeld.
De jongste van 4 wil vaak graag de spellen meedoen, maar is dan gewoon nog te jong. Die speelt wat mij betreft niet vals, maar maakt zijn eigen regels.
Ik had nog niet eerder over het spellenspektakel gehoord, maar dat lijkt me erg leuk en zet ik alvast in de agenda voor volgend jaar!
Ik heb niet alles gelezen, maar mijn favoriete spel is nu toch wel Azul. Erg leuk!
zaterdag 9 november 2019 om 23:57
Erg leuk spel! Vinden alledrie de kinderen leuk en het lukt hen ook al goed om zelf te spelen (4,5 en 7 jaar). Maar ook voor ons als volwassenen leuk.Pozzebok schreef: ↑09-11-2019 23:26- Cartagena - superleuk spel waarbij je je groepje piraten als eerste bij de eindstreep moet krijgen, met wat interessante spelconcepten: geen dobbelsteen bv, en je moet af en toe stappen terug doen om sneller vooruit te kunnen
zondag 10 november 2019 om 00:06
De volgende versies van Azul zijn nog leuker,
En geeft niet hoor dat je nog niet alles gelezen hebt, ik ben al vergeten wat ik vorige week schreef, dus schrijf t rustig nog een keer

zondag 10 november 2019 om 00:14
En in het vervolg op het valsspelen: startspeler.
Speelde vanmiddag dus met een paar onbekenden met kind van jaar of 10. Jongste begint, nu is startspeler niet altijd een voordeel, vooral niet als het geen echte kinderspellen meer zijn, en met 2 kinderen die weinig in leeftijd schelen is het wel frustrerend nooit te mogen beginnen. Een appje is heel modern, maar gewoon een pionnenshuffle voldoet ook. Bij jullie ook?
Speelde vanmiddag dus met een paar onbekenden met kind van jaar of 10. Jongste begint, nu is startspeler niet altijd een voordeel, vooral niet als het geen echte kinderspellen meer zijn, en met 2 kinderen die weinig in leeftijd schelen is het wel frustrerend nooit te mogen beginnen. Een appje is heel modern, maar gewoon een pionnenshuffle voldoet ook. Bij jullie ook?
zondag 10 november 2019 om 00:19
Als de startspeler een voordeel heeft, laat ik meestal wel een van de kinderen starten (zeker niet standaard de jongste). Maar ook hier probeer ik ze een beetje aan te leren dat ze niet altijd mogen beginnen. Soms gooien we gewoon met een dobbelsteen. Lekker old school.nlies schreef: ↑10-11-2019 00:14En in het vervolg op het valsspelen: startspeler.
zondag 10 november 2019 om 00:19

zondag 10 november 2019 om 01:34
Over dat spellenspektakel, is dat normaal gesproken altijd in Utrecht? Ik kan me namelijk herinneren dat het ook wel eens in het Beursgebouw in Eindhoven is namelijk. Jaarbeurs is natuurlijk wel een stuk groter maar heeft vaak ook verschillende beurzen tegelijk, tenminste die keer dat ik vroeger naar de Platen & CD beurs ging waren er een aantal in verschillende hallen.
zondag 10 november 2019 om 05:39
Het was dit jaar voor het eerst in Utrecht. Ik vond het veel te druk, het is ons niet gelukt om een fatsoenlijk spel te spelen.
En ik hoorde dat een uitgever moet betalen om überhaupt opgenomen te kunnen worden in de lijst met spel van het jaar. Bizar. Rollit heeft zichzelf vast flink ingekocht. Snap echt niet dat zo'n oud spel kan winnen.
En ik hoorde dat een uitgever moet betalen om überhaupt opgenomen te kunnen worden in de lijst met spel van het jaar. Bizar. Rollit heeft zichzelf vast flink ingekocht. Snap echt niet dat zo'n oud spel kan winnen.
zondag 10 november 2019 om 12:39

zondag 10 november 2019 om 17:11
Mijn favoriet is Wingspan.
Persuit of Happines en Everdell zijn ook de moeite waard. Imperial settlers en MourneQuest ook. Barrage alleen als je van ingewikkelde spellen houdt.
Als je kleinere spelletjes zoekt is Vrijdag een optie en veel roll & write games zijn ook solo te spelen.
Those who don’t believe in magic will never find it
zondag 10 november 2019 om 19:43
Ben vandaag bij het Spellenspektakel geweest. Idd véél te druk om spelletjes echt uit te proberen, en alles stond bijzonder dicht op elkaar.
Wel een aantal spellen gescoord:
- Chartered, the golden age (heel mooi vormgegeven)
- Century, oosterse rijkdom (staan kijken bij mensen die het speelden en het lijkt ons ontzettend leuk)
- Shit happens (dat gaat vast snel vervelen doordat je onthoud waar de kaarten horen, maar ach voor een tientje...)
- Munchkin party pack (kleine uitbreiding).
Wel een aantal spellen gescoord:
- Chartered, the golden age (heel mooi vormgegeven)
- Century, oosterse rijkdom (staan kijken bij mensen die het speelden en het lijkt ons ontzettend leuk)
- Shit happens (dat gaat vast snel vervelen doordat je onthoud waar de kaarten horen, maar ach voor een tientje...)
- Munchkin party pack (kleine uitbreiding).
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
zondag 10 november 2019 om 21:54
Zo, vandaag naar spellenspektakel geweest. Ik vond het veel te druk, maar schijnbaar was het gisteren nog erger.
Gelukkig wel vanalles kunnen spelen, wel vooral voor de kinderen.
Smart games, twee nieuwe spellen van Sunny Games, Overbooked, Canal Kings, Escape Room, Wijsneus, Bandido, de schatzoekers van de Kuala archipel, Dobble, Forest en Ka Pai.
De dag goed besteed dus!
Maar geen idee of we volgend jaar weer gaan. Eerst maar naar Zuiderspel in april.
Gelukkig wel vanalles kunnen spelen, wel vooral voor de kinderen.
Smart games, twee nieuwe spellen van Sunny Games, Overbooked, Canal Kings, Escape Room, Wijsneus, Bandido, de schatzoekers van de Kuala archipel, Dobble, Forest en Ka Pai.
De dag goed besteed dus!
Maar geen idee of we volgend jaar weer gaan. Eerst maar naar Zuiderspel in april.
zondag 10 november 2019 om 21:55
Ik ben helaas niet naar spellenspektakel geweest. Vorige week een hersenschudding opgelopen dus drukte aan het mijden. Zag inderdaad foto's dat het heel vol was, achteraf blij dat ik niet ben geweest al baalde ik eerst. Ik hoop wel dat iedereen die is geweest het wel leuk heeft gehad ondanks de drukte.
Wel grappig dat met de hersenschudding juist simpele spelletjes fijn zijn om te spelen, anders grijp je toch snel naar een scherm. Afgelopen week dus veel simpele dingen zoals claim, welcome to en ticket to ride gespeeld. Helaas wel veel verloren maar dat komt natuurlijk door de hersenschudding
Wel grappig dat met de hersenschudding juist simpele spelletjes fijn zijn om te spelen, anders grijp je toch snel naar een scherm. Afgelopen week dus veel simpele dingen zoals claim, welcome to en ticket to ride gespeeld. Helaas wel veel verloren maar dat komt natuurlijk door de hersenschudding

zondag 10 november 2019 om 22:02
Heftig Banaaaana, hopelijk snel beter! Wie weet is Spel over een paar weken wel te doen? (in Antwerpen)
Wij zijn vandaag wel naar SPSP gegaan. Druk!!! En als het dan gister nog drukker was, ben ik blij dat we vandaag zijn gegaan ipv gister. Ik vond de sfeer minder dan in EHV en miste het balkon om overzicht te houden, het was af en toe echt goed zoeken!
Wij hebben Crown of Emara, Festo, Architectura, Gingerbread House, Lost Cities, een soort escaperoom spel van WGG?? en Outlaws gespeeld. Architectura gelijk gekocht, Outlaws en gingerbread house kopen we misschien op Spel (samen met azul en azul sintra, wingspan en taveernen).
Al met al was het een geslaagd dagje. Helaas was er een aanrijding met de tram dus moesten we met een hele meute met de bus naar de P&R. Ik word toch altijd wel een beetje somber van dat soort dingen en dat neem je dan toch mee naar huis.
Wij zijn vandaag wel naar SPSP gegaan. Druk!!! En als het dan gister nog drukker was, ben ik blij dat we vandaag zijn gegaan ipv gister. Ik vond de sfeer minder dan in EHV en miste het balkon om overzicht te houden, het was af en toe echt goed zoeken!
Wij hebben Crown of Emara, Festo, Architectura, Gingerbread House, Lost Cities, een soort escaperoom spel van WGG?? en Outlaws gespeeld. Architectura gelijk gekocht, Outlaws en gingerbread house kopen we misschien op Spel (samen met azul en azul sintra, wingspan en taveernen).
Al met al was het een geslaagd dagje. Helaas was er een aanrijding met de tram dus moesten we met een hele meute met de bus naar de P&R. Ik word toch altijd wel een beetje somber van dat soort dingen en dat neem je dan toch mee naar huis.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!