Vind jij Sinterklaas écht leuk?

woensdag 13 november 2019 om 14:02
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.
En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.
Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...
Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...
En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.
Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.
Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.
En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.
Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...
Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...
En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.
Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.
Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd

woensdag 13 november 2019 om 21:39
Probleem is hier dat ik dat wel zou willen maar partner en ik dus niet op dezelfde lijn zitten. Zij ziet er geen probleem in dat ze vijf, zes of zeven kado’s uit het duurdere segment krijgen. Ik heb daar echt veel moeite mee. Ik hoop dat ze zich dat alleen nooit zullen realiseren, dat het vooral om het gevoel gaat dat ze dingen krijgen waar ze blij van worden.YellowLemonTree schreef: ↑13-11-2019 17:49En een lijstje geven zodat ze voor hun gevoel kunnen uitpakken, maar jij redelijk veel invloed hebt oo de soort cadeaus? Een van de grote wensen dit jaar bij die van mij (van 4) is een bepaald dekbedovertrek. Zo'n zachte van flanel met precies het plaatje dat hij wil.
Dan vul je het lijstje met 1 speelgoed ding, lekker warme sloffen, een trui met dat leuke plaatje/die omkeer pailletten, een foute kersttrui, een dekbedovertrek, een gave en normaal iets te dure pyjama. Als ze wat ouder zijn dan die van mij bv een nieuw etui, nieuwe broodtrommel of rugzak. Gewoon net wat eigenlijk een beetje aan vervanging toe is.
Perk je het qua geld iets in, qua cadeautjes wat meer richting het nuttige en dan bij jullie op dag × zodat het ook in 1 keer klaar is. Is dat een optie? Misschien dat dat makkelijker te bespreken is?
woensdag 13 november 2019 om 21:41
Bells_ schreef: ↑13-11-2019 14:49Maar, oprechte vraag, van wie moet dat dan? Trekken je kinderen echt hun neus op als ze met Sinterklaas de cadeautjes gewoon bij hun schoen zien liggen? Zeggen ze dan 'moeder, u verwacht toch niet dat ik deze Action-troep zomaar ga uítpakken? Ik wil eerst uitgedaagd worden met een escape room met ingebouwde achtbaan.' Ik maak er een grapje van, maar ik kan me hier dus echt niets bij voorstellen.
Wat betreft dat elke dag de schoen zetten omdat het mag van het Sinterklaasjournaal, mijn moeder zei gewoon dat Sinterklaas het veel te druk had om iedere nacht alle schoentjes te vullen. Dus ik mocht mijn schoen maar af en toe zetten. Klaar en basta, kinderen die vragen worden overgeslagen en meer van dat soort nuchtere mededelingen die duidelijk maakten dat de kous af was. Geen trauma aan overgehouden, ik begreep dat wel als kind.
Ik deed hier zelf ook niet aan mee. Al was het alleen maar uit principe. Alsof de gezelligheid en kadootjes alleen niet meer genoeg zijn. Het lijkt steeds groter, aparter te moeten. En wordt enorm uitgemolken. Maar dat is de hele tendens van onze maatschappij helaas. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ lijkt steeds meer te verdwijnen.
woensdag 13 november 2019 om 21:41
Dit idd. Ik vond het vooral leuk toen we nog in het buitenland woonden en rond deze periode naar NL kwamen en 1 pakjesavond hadden.Eviva1983 schreef: ↑13-11-2019 18:48Ik deel je gevoel.
Vind het een leuk feest en ben blij dat de kinderen er plezier aan beleven.
Maar al weken van tevoren worden ze overal opgehitst met sinterklaas (school, tv etc) en als je dan een kind hebt die daar weken stikzenuwachtig door is dan is het niet altijd even grappig.
Sinds ze in NL naar opvang/school gaan vind ik het too much. Te veel bombarie, te lange voorbereiding en een overkill aan cadeautjes en snoep. Sint thuis, op school, opvang, speelzaal, werk van ouders, opa en oma die iets willen organiseren.. Tot in de supermarkt aan toe kunnen/willen ze hun schoen zetten omdat iedereen dat doet.
De vrijwillige extra sintvieringen van ons werk/familie slaan we dus over (zeg kind dat we dat niet hebben) maar de rest kom je gewoon niet onderuit.
woensdag 13 november 2019 om 22:22
Zoon is nog geen vier en had zelf al bedacht dat Sinterklaas niet echt is. Net als dat Fenna niet echt in een Zappelin woont en juf Roos gewoon een eigen huis heeft. Prima. Hij voegde er later nog aan toe dat niemand zoveel geld kan hebben dat ie voor álle kinderen van de wereld cadeaus kan kopen. Klopt, dat doen de mamma’s en de pappa’s.
Desalniettemin zingt hij al wéken Sinterklaasliedjes en verheugt hij zich ontzettend op de intocht en het avondje van Sinterklaas.
Als ouders gewoon normaal blijven doen helpt al heel erg denk ik. Niet (mee)jokken tegen je kind, de spanning niet verder opvoeren.
Desalniettemin zingt hij al wéken Sinterklaasliedjes en verheugt hij zich ontzettend op de intocht en het avondje van Sinterklaas.
Als ouders gewoon normaal blijven doen helpt al heel erg denk ik. Niet (mee)jokken tegen je kind, de spanning niet verder opvoeren.
•
woensdag 13 november 2019 om 22:37
Sinterklaasfeest op school deed mij weinig. Volgens mijn ouders waren klasgenoten duidelijk zenuwachtig en ik zat/stond erbij van: het zal allemaal wel. Bovendien was ik nogal gefocust op grote cadeaus. De prijs ervan maakte me niet uit, als het maar groot was. En op school kreeg je alleen maar kleine pakjes. Dat vond ik niet zo boeiend.
Ik keek uit naar Pakjesavond. Want daar zat elk jaar wél een groot cadeau bij.
Aan surprises maken had ik een hekel. Want niet creatief en erg onhandig. Een gedicht verzinnen vond ik ook lastig. Mijn moeder deed het meeste werk eraan. Eén keer trok ik het lootje van de grootste etterbak van de klas. Jee wat moesten we dáár nu over schrijven? We hebben net gedaan alsof hij "dat arme brave kind was die altijd de schuld kreeg."

Aan surprises maken had ik een hekel. Want niet creatief en erg onhandig. Een gedicht verzinnen vond ik ook lastig. Mijn moeder deed het meeste werk eraan. Eén keer trok ik het lootje van de grootste etterbak van de klas. Jee wat moesten we dáár nu over schrijven? We hebben net gedaan alsof hij "dat arme brave kind was die altijd de schuld kreeg."
woensdag 13 november 2019 om 22:48
In het sinterklaasjournaal wordt helemaal niet gezegd hoe vaak schoen gezet mag worden en dat er dan een cadeau in komt. Bij de intocht zegt Sint dat iedereen die avond schoen mag zetten, maar verder niet. Verder hadden ze voorgaande jaren de schoenzetkalender: uitprinten en in de schoen stoppen, pieten kruisen dan aan welke dagen schoen gezet mag worden (naar eigen inzicht ouders dus).
donderdag 14 november 2019 om 08:19
Ik ben van 1979, dus zette mijn schoen ook in de jaren 80. Ik kreeg meestal een klein cadeautje in mijn schoen. Ik herinner me bijvoorbeeld een setje met vormpjes om koekjes te bakken. Schoen zetten mocht twee keer per week, op woensdag en zaterdag en we vierden pakjesavond.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

donderdag 14 november 2019 om 13:09
Nou, bedankt voor alle reactie's en inzichten.
Ik heb er gisteravond een gesprek over gehad met mijn man en we gaan de sinterklaasactiviteiten inderdaad flink terugschroeven.
Het sinterklaasjournaal kijken ze op school, dus daar kan ik weinig aan veranderen.
Maar ik merk wel dat onze jongste (net 4 jaar) gevoeliger is dan onze oudste en middelste, dus we willen hier wel anders mee omgaan. Ze kan nog niet zo goed tegen die spanning. En het is misschien wel een optie haar thuis te houden als Sinterklaas op school komt, en dat ik dan misschien even met haar ga. Dat zien we tegen die tijd wel.
De intocht op tv kijken gaan we ook nog zien hoe dat gaat. Misschien dat mijn man of ik dan iets anders leuks gaan doen met de jongste of alleen een kort stukje kijken.
Sinterklaas op het werk van mijn man slaan we over en naar alle waarschijnlijkheid ook het sinterklaasfeestje/gourmetten bij mijn schoonouders. Maar dat willen we toch nog eerst met hun bespreken of we tot een compromis kunnen komen.
En dan pakjesavond heel simpel bij ons thuis met mijn ouders, waarbij mijn schoonouders ook van harte welkom zijn en een paar keer de schoen zetten.
Hoe het verder gaat met onze jongste moeten we even kijken, vorig jaar kreeg ze er bijna niks van mee omdat ze toen nog niet op school zat en geen sinterklaasjournaal keek en niemand er echt iets over zei. Toen keken we alleen de landelijke intocht op tv, en veel interesse had ze er toen nog niet in, duurde ook vrij lang voor een 3-jarige natuurlijk.
Dus we gaan zien, bedankt voor alle reactie's en reageer gerust verder natuurlijk.
Ik heb er gisteravond een gesprek over gehad met mijn man en we gaan de sinterklaasactiviteiten inderdaad flink terugschroeven.
Het sinterklaasjournaal kijken ze op school, dus daar kan ik weinig aan veranderen.
Maar ik merk wel dat onze jongste (net 4 jaar) gevoeliger is dan onze oudste en middelste, dus we willen hier wel anders mee omgaan. Ze kan nog niet zo goed tegen die spanning. En het is misschien wel een optie haar thuis te houden als Sinterklaas op school komt, en dat ik dan misschien even met haar ga. Dat zien we tegen die tijd wel.
De intocht op tv kijken gaan we ook nog zien hoe dat gaat. Misschien dat mijn man of ik dan iets anders leuks gaan doen met de jongste of alleen een kort stukje kijken.
Sinterklaas op het werk van mijn man slaan we over en naar alle waarschijnlijkheid ook het sinterklaasfeestje/gourmetten bij mijn schoonouders. Maar dat willen we toch nog eerst met hun bespreken of we tot een compromis kunnen komen.
En dan pakjesavond heel simpel bij ons thuis met mijn ouders, waarbij mijn schoonouders ook van harte welkom zijn en een paar keer de schoen zetten.
Hoe het verder gaat met onze jongste moeten we even kijken, vorig jaar kreeg ze er bijna niks van mee omdat ze toen nog niet op school zat en geen sinterklaasjournaal keek en niemand er echt iets over zei. Toen keken we alleen de landelijke intocht op tv, en veel interesse had ze er toen nog niet in, duurde ook vrij lang voor een 3-jarige natuurlijk.
Dus we gaan zien, bedankt voor alle reactie's en reageer gerust verder natuurlijk.

donderdag 14 november 2019 om 13:25
Ik houd van Sinterklaas! Verreweg het leukste feest van het jaar. Onze oudste gaat vanaf volgende week naar school en valt meteen met haar neus in de sinterklaasvoorbereidingen, het eerste jaar dat ze er echt naar uitkijkt en ik vind het heel leuk om dat te zien.
Maar inderdaad: je maakt het zelf zo gek als je wilt. Ik heb altijd sinterklaas met mijn ouders vrij uitgebreid gevierd, mijn man en zijn ouders helemaal niet. Dus we hebben bij de eerste sinterklaas met kind aangekondigd dat we dat met mijn ouders vieren,en dat schoonouders voorrang hebben met kerst (want dat vinden zij belangrijk en mijn ouders helemaal niet). En iedereen houdt zich daar aan. Verder 2x schoen zetten met klein kadootje (haarspeldjes) of snoep en 1x een intocht en dan vind ik het wel best.
Over de herkenbaarheid van roetveegpieten had ik ook zo mijn bedenkingen, ik vond de regenboog Piet leuker. Maar mijn moeder herinnerde me eraan dat in ons dorp de hoofdpiet gespeeld werd door de mevrouw die altijd collectes liep (toen als hoofdpiet nog zwart geschminkt). En dat ik als 6 jarige hoog zomer toen ze met een collecte bus kwam naar mijn moeder riep:" mam!de hoofdpiet staat voor de deur, heb je een muntje? "
Maar ik geloofde er niet minder om
dus zelfs als ze herkend worden, hoeft dat niks te doen met geloof.
Top dat jullie er over konden praten en hebben besloten het iets makkelijker te maken voor jezelf. Dan is het dit jaar hopelijk leuker
Maar inderdaad: je maakt het zelf zo gek als je wilt. Ik heb altijd sinterklaas met mijn ouders vrij uitgebreid gevierd, mijn man en zijn ouders helemaal niet. Dus we hebben bij de eerste sinterklaas met kind aangekondigd dat we dat met mijn ouders vieren,en dat schoonouders voorrang hebben met kerst (want dat vinden zij belangrijk en mijn ouders helemaal niet). En iedereen houdt zich daar aan. Verder 2x schoen zetten met klein kadootje (haarspeldjes) of snoep en 1x een intocht en dan vind ik het wel best.
Over de herkenbaarheid van roetveegpieten had ik ook zo mijn bedenkingen, ik vond de regenboog Piet leuker. Maar mijn moeder herinnerde me eraan dat in ons dorp de hoofdpiet gespeeld werd door de mevrouw die altijd collectes liep (toen als hoofdpiet nog zwart geschminkt). En dat ik als 6 jarige hoog zomer toen ze met een collecte bus kwam naar mijn moeder riep:" mam!de hoofdpiet staat voor de deur, heb je een muntje? "
Maar ik geloofde er niet minder om

Top dat jullie er over konden praten en hebben besloten het iets makkelijker te maken voor jezelf. Dan is het dit jaar hopelijk leuker

donderdag 14 november 2019 om 13:29
Het is ook wel veel zo op het einde van het jaar.
Met Sinterklaas krijgen ze cadeau's van ons en van mijn ouders en schoonouders.
Met Kerst krijgen ze cadeau's van ons, mijn ouders, schoonouders, mijn opa en oma, Opa van mijn man en nog van hun ooms en tantes.
En dat is best veel in één maand tijd.
Maar goed, dat is december...
Met Sinterklaas krijgen ze cadeau's van ons en van mijn ouders en schoonouders.
Met Kerst krijgen ze cadeau's van ons, mijn ouders, schoonouders, mijn opa en oma, Opa van mijn man en nog van hun ooms en tantes.
En dat is best veel in één maand tijd.
Maar goed, dat is december...

donderdag 14 november 2019 om 13:38
Zou kunnen. Maar dit zit zo ingebakken in onze familie dat ik dat er niet zomaar uit krijg denk ik.
We zullen zien hoe het gaat, hopelijk een stuk rustiger nu. Bedankt voor het meedenken Lilalinda.

donderdag 14 november 2019 om 13:42

donderdag 14 november 2019 om 13:43
[...]
Maar ook het voor de gek houden van kinderen, kinderen enorm veel spanning laten ervaren (onzinnig om dit te ontkennen, als je ooit in de kinderopvang/het onderwijs/de jeugdzorg gewerkt hebt weet je hoeveel kinderen het wel degelijk enorm spannend/eng vinden en hoe onrustig ze ervan worden), en ten slotte de achterlijke Sinterklaas gedichten.
Doe mij maar kerst!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-11-2019 16:06
Reden: Zwarte pieten discussie
28.88% gewijzigd

donderdag 14 november 2019 om 13:43
Je schrijft zelf net dat ze van jullie als ouders met Sint en Kerst cadeautjes krijgen. Daar ga je toch zelf over?
Maar goed er is al 200x keer geschreven dat je zelf veel dingen kan veranderen en aanpassen en er anders mee om kan gaan.

donderdag 14 november 2019 om 13:44
Waarom noem je ze zelf nog zwart?Lotus90 schreef: ↑14-11-2019 13:43[...]
Maar ook het voor de gek houden van kinderen, kinderen enorm veel spanning laten ervaren (onzinnig om dit te ontkennen, als je ooit in de kinderopvang/het onderwijs/de jeugdzorg gewerkt heb weet je hoeveel kinderen het wel degelijk enorm spannend/eng vinden en hoe onrustig ze ervan worden), en ten slotte de achterlijke Sinterklaas gedichten.
Doe mij maar kerst!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-11-2019 16:03
35.67% gewijzigd

donderdag 14 november 2019 om 13:49
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-11-2019 15:59
65.45% gewijzigd

donderdag 14 november 2019 om 13:49
Lucifer2018 schreef: ↑14-11-2019 13:43Je schrijft zelf net dat ze van jullie als ouders met Sint en Kerst cadeautjes krijgen. Daar ga je toch zelf over?
Maar goed er is al 200x keer geschreven dat je zelf veel dingen kan veranderen en aanpassen en er anders mee om kan gaan.
Ja, wij vinden Kerst veel leuker en specialer. En het gaat niet zozeer om de cadeautjes, wel om de spanning ect.
Als ze niet meer geloven in Sinterklaas dan doen we alleen nog cadeau's met Kerst.

donderdag 14 november 2019 om 13:50
TO qua cadeautjes: ik zat een paar jaar geleden precies in dezelfde situatie. EN sinterklaas EN kerstcadeaus. Ik heb het op een gegeven moment besproken en in eerste instantie werd me dat niet in dank afgenomen dat ik het feest wilde veranderen. Dat eerste jaar vond de familie het heel moeilijk. Het tweede jaar ook nog een klein beetje, maar nu het derde jaar doet iedereen alsof het nooit anders is geweest dat we geen cadeautjes meer doen met kerstmis. Dus wellicht is het even door de zure appel heenbijten?

donderdag 14 november 2019 om 14:04
Ik denk er ook zo over hoor TO, als alle kinderen in de familie niet meer geloven hoeft dat voor mij ook niet zo nodig meer. Ik vind het een kinderfeest. Surprises vind ik niet zo. Gedichten schrijven vind ik zelf erg leuk, maar ik vind het vreselijk om die tenenkrommende gedichten van sommige familielieden te lezen en ook niet fijn dat je dan zelf mega je best hebt gedaan op een gedicht en dat het dan voorgedragen wordt alsof het een boodschappenbriefje is.
Nu zal ik wel weer hautain worden genoemd, maar ik vind dat gewoon geen leuke manier om een feest te vieren

donderdag 14 november 2019 om 14:07
O ik heb vroeger heel wat tere zwakke kinderzieltjes verpest zo te lezen..Lotus90 schreef: ↑14-11-2019 13:43[...]
Maar ook het voor de gek houden van kinderen, kinderen enorm veel spanning laten ervaren (onzinnig om dit te ontkennen, als je ooit in de kinderopvang/het onderwijs/de jeugdzorg gewerkt hebt weet je hoeveel kinderen het wel degelijk enorm spannend/eng vinden en hoe onrustig ze ervan worden), en ten slotte de achterlijke Sinterklaas gedichten.
Doe mij maar kerst!

moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-11-2019 16:03
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
33.17% gewijzigd

donderdag 14 november 2019 om 14:09
TO, is het bij jou zo (net als bij mij heb ik het idee) dat het vooral jouw partner is die hier een belangrijke stempel op drukt? Ik ben zelf ook nog heel erg aan het passen en meten hier thuis want een en ander is zonder overleg gebeurd (en gekocht). Ik vind het ook lastig wat ik hiermee moet maar denk dat ik - net als jij - hierover beter moet gaan communiceren hoe je het volgend jaar aanpakt?