Geen subsidie voor school met hoge ouderbijdrage

vrijdag 15 november 2019 om 10:27
De gemeente Amsterdam gaat basisscholen die een vrijwillige ouderbijdrage van 225 euro of meer vragen geen gemeentelijke subsidies meer geven.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:33
41.54% gewijzigd

vrijdag 15 november 2019 om 13:32
Ja klopt, ik heb mijn mening hierover inmiddels bijgesteld.fashionvictim schreef: ↑15-11-2019 13:19Maar dat is verder prima, dan gaan we naar een systeem zoals in UK. Waarbij de overheid de gratis scholen subsidieert en de privé scholen zichzelf moeten bedruipen. En dan dus inderdaad de ouderbijdrages van die scholen verdriedubbelen ofzo.
vrijdag 15 november 2019 om 13:35
En verder: mijn kind zit al jaren op zo'n tussencategorie school. Ik betaal een ouderbijdrage van tussen de 700 en 1000 euro.
Ik heb die school niet gekozen voor alle excursies en extra vakken en dat soort dingen, mijn kind maakt daar ook helemaal niet zo veel gebruik van.
Ik durf eerlijk te zeggen dat de enige reden dat ik die school gekozen heb is omdat het een elitaire witte school is.
Zelf heb ik ook op een dergelijke school gezeten en ook mijn ouders kozen die school met als enige reden dat dat de meest elitaire school in de regio was.
En als ik op de crèche van mijn dochter kijk welke kindjes naar welke basisscholen gaan zie je duidelijk dat die tweedeling al op de kleuterschool begint.
Ik heb die school niet gekozen voor alle excursies en extra vakken en dat soort dingen, mijn kind maakt daar ook helemaal niet zo veel gebruik van.
Ik durf eerlijk te zeggen dat de enige reden dat ik die school gekozen heb is omdat het een elitaire witte school is.
Zelf heb ik ook op een dergelijke school gezeten en ook mijn ouders kozen die school met als enige reden dat dat de meest elitaire school in de regio was.
En als ik op de crèche van mijn dochter kijk welke kindjes naar welke basisscholen gaan zie je duidelijk dat die tweedeling al op de kleuterschool begint.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 15 november 2019 om 13:37
Serieus, 8 euro per maand per kind niet kunnen betalen? Ik denk echt dat wij belachelijk verwend zijn met ons onderwijssysteem.Alecta schreef: ↑15-11-2019 13:24Een ouderbijdrage van tegen de 100 euro zou op de school van mijn kinderen al grote problemen opleveren voor veel gezinnen. Ik vind dat eigenlijk ook al een veel te fors bedrag, vooral als een gezin 3 kinderen op school heeft zitten. Je kunt je ook afvragen of veel van de zaken waarvoor de ouderbijdrage gebruikt strikt noodzakelijk zijn. Ik vind dat scholen hier best kritisch naar mogen kijken. Een extraatje en uitje hier en daar is best leuk, maar ik zou het ook niet missen.
Dit doet onze school van de ouderbijdrage;
Denk hierbij aan vakdocenten voor muziek-, drama-, gym- en handvaardigheidslessen, maar ook een conciërge, ICT ondersteuning, keuzecursussen en extra activiteiten zoals het eindfeest, het herfstfeest, excursies en de eindmusical. Verder kent de ook een uitgebreide RT-structuur en intensieve begeleiding.

vrijdag 15 november 2019 om 13:38
Wordt die tweedeling minder denk je, fashionvictim, als de ouderbijdrage op de school van jouw kind maximaal 112 euro zou worden (en die van alle andere scholen in de buurt?) Of denk je dat ouders alsnog zullen blijven kiezen voor een school die een populatie heeft waar zij zichzelf het meest thuisvoelen?

vrijdag 15 november 2019 om 13:39
ja, precies. Dit is in veel landen zo, dan wordt het pas echt onbereikbaar.fashionvictim schreef: ↑15-11-2019 13:26Ik verwacht dat eerlijk gezegd helemaal niet. Mijn broer woont in UK en heeft zijn kinderen dus inderdaad op een privé school. Daar betaalt ie echter ruim 20.000 pond per kind per jaar voor, ik geloof dat hij met alles wat er bij komt kijken in totaal zo'n 50.000 pond per jaar kwijt is aan de school van zijn kinderen.
Stel dat wij een dergelijk systeem in NL ook zouden krijgen dan zijn er maar weinig gezinnen die dat kunnen ophoesten, denk ik. Ik verdien echt goed, maar 50.000 per jaar aftikken voor school, kan ik echt niet betalen, hoor. En zelfs veel van mijn tweeverdiener vrienden zouden dat echt niet kunnen missen zonder er serieus krom voor te moeten liggen.
Ik wilde mijn kinderen ooit heel graag op een internationale school en mijn oudste zou ik graag op privé onderwijs hebben omdat hij regulier onderwijs niet zo goed trekt. Maar dat kan ik gewoon echt niet betalen.

vrijdag 15 november 2019 om 13:43
Welke ouders bedoel je? Het punt is juist dat je je kinderen niet meer in dat speciaal onderwijs krijgt, dat de lom-school helemaal niet meer bestaat en dat zorgleerlingen in het huidige basisonderwijs niet goed ondersteund worden. Dat is nadelig voor alle leerlingen. Deze kinderen zitten ook gewoon op scholen met een hogere ouderbijdrage. Alleen is daar door de ruimere middelen de kans wat groter dat school er iets mee kan.

vrijdag 15 november 2019 om 13:47
We zijn zo gefocust op gratis onderwijs dat de kwaliteit inderdaad steeds verder wegzakt. Laat iedereen gewoon betalen voor goed onderwijs. Tussen de 10 - 200 euro per jaar afhankelijk van je inkomen.Poppy_del_Rio schreef: ↑15-11-2019 13:43Welke ouders bedoel je? Het punt is juist dat je je kinderen niet meer in dat speciaal onderwijs krijgt, dat de lom-school helemaal niet meer bestaat en dat zorgleerlingen in het huidige basisonderwijs niet goed ondersteund worden. Dat is nadelig voor alle leerlingen. Deze kinderen zitten ook gewoon op scholen met een hogere ouderbijdrage. Alleen is daar door de ruimere middelen de kans wat groter dat school er iets mee kan.

vrijdag 15 november 2019 om 13:49
Daar ben ik op tegen. Dat gaat echt helemaal niemand aan.TiumPerfectum schreef: ↑15-11-2019 13:47We zijn zo gefocust op gratis onderwijs dat de kwaliteit inderdaad steeds verder wegzakt. Laat iedereen gewoon betalen voor goed onderwijs. Tussen de 10 - 200 euro per jaar afhankelijk van je inkomen.

vrijdag 15 november 2019 om 13:52
Ja, dat is een heel groot probleem. Daarom vind ik ook dat er veel meer geld naar het basisonderwijs moet en dat het passend onderwijs moet worden afgeschaft of sterk bijgestuurd.
vrijdag 15 november 2019 om 13:53
Het is in ieders belang dat onderwijs goed is in Nederland, ik vind het geen probleem om daar verantwoordelijkheid in te nemen. Dat doe ik immers ook bij het betalen van belasting, hier weet ik dan ook nog eens dat het en goede komt aan scholing.

vrijdag 15 november 2019 om 13:54
TiumPerfectum schreef: ↑15-11-2019 13:47We zijn zo gefocust op gratis onderwijs dat de kwaliteit inderdaad steeds verder wegzakt. Laat iedereen gewoon betalen voor goed onderwijs. Tussen de 10 - 200 euro per jaar afhankelijk van je inkomen.
Ik zou daar ook geen problemen mee hebben. En dan mag voor mij die bovengrens ook ver omhoog.

vrijdag 15 november 2019 om 13:58
Probleem zit hem natuurlijk in het feit dat die ouderbijdrage in een helemaal gevallen niet gebruikt wordt voor beter onderwijs. Mijn vriendin heeft een kind op een school met een hoge bijdrage en ze doen op die school dezelfde zaken als op de school van mijn kind met lage bijdrage. Men doet de ouders wel geloven dat dit geld noodzakelijk is voor de geboden faciliteiten en dit vind ik kwalijk, temeer daar de meeste ouders niet nauwkeurig gaan onderzoeken waar heen geld exact heen gaat (voor zover dat al terug te vinden is).
vrijdag 15 november 2019 om 13:59
ja dat vind ik ook, maar we betalen al belasting voor onderwijs, omdat dan daar boven op nog een inkomens afhankelijke bijdrage te gaan betalen lijkt wat dubbelop.TiumPerfectum schreef: ↑15-11-2019 13:53Het is in ieders belang dat onderwijs goed is in Nederland, ik vind het geen probleem om daar verantwoordelijkheid in te nemen. Dat doe ik immers ook bij het betalen van belasting, hier weet ik dan ook nog eens dat het en goede komt aan scholing.
vrijdag 15 november 2019 om 14:00
Wij krijgen elke maand overzichten met uitgaves en dergelijke, alles wordt bijzonder goed bij gehouden.Alecta schreef: ↑15-11-2019 13:58Probleem zit hem natuurlijk in het feit dat die ouderbijdrage in een helemaal gevallen niet gebruikt wordt voor beter onderwijs. Mijn vriendin heeft een kind op een school met een hoge bijdrage en ze doen op die school dezelfde zaken als op de school van mijn kind met lage bijdrage. Men doet de ouders wel geloven dat dit geld noodzakelijk is voor de geboden faciliteiten en dit vind ik kwalijk, temeer daar de meeste ouders niet nauwkeurig gaan onderzoeken waar heen geld exact heen gaat (voor zover dat al terug te vinden is).

vrijdag 15 november 2019 om 14:00
Ik zou de gegevens liever niet verstrekken, maar dat is niet omdat ik bang ben dat ik teveel moet betalen. Heb dit ook moeten doen bij de peuterspeelzaal en zijn helemaal ingedeeld in de onderste van de onderste van de onderste schaal. Dat vind ik echt best lastig.Poppy_del_Rio schreef: ↑15-11-2019 13:54Ik zou daar ook geen problemen mee hebben. En dan mag voor mij die bovengrens ook ver omhoog.

vrijdag 15 november 2019 om 14:01
Nou dit dus inderdaad. Die ouderbijdrage heeft weinig met het verbeteren van onderwijs te maken.florence13 schreef: ↑15-11-2019 13:59ja dat vind ik ook, maar we betalen al belasting voor onderwijs, omdat dan daar boven op nog een inkomens afhankelijke bijdrage te gaan betalen lijkt wat dubbelop.
vrijdag 15 november 2019 om 14:02
Het blijkt dus niet genoeg, er wordt overal geschaafd aan het onderwijs om het maar gratis te houden.florence13 schreef: ↑15-11-2019 13:59ja dat vind ik ook, maar we betalen al belasting voor onderwijs, omdat dan daar boven op nog een inkomens afhankelijke bijdrage te gaan betalen lijkt wat dubbelop.

vrijdag 15 november 2019 om 14:04
Het enige dat je daarmee bereikt is dat je net nog meer selecte scholen gaan creëren.-jolijn- schreef: ↑15-11-2019 10:33Ik snap je conclusie niet helemaal... het idee van de maatregel is toch helemaal niet dat rijken meer gaan betalen voor minder kwaliteit? Het idee van de maatregel is dat basisscholen stoppen met hoge eigen bijdrages vragen om op die manier hun clientèle te selecteren.
Maar goed, op zich is dat nog niet eens zo slecht.
Ik denk het ook.florence13 schreef: ↑15-11-2019 12:46precies wat ik zei, dan wordt het gewoon in een BV, stichting/vereniging naast de school georganiseerd. Ouders willen dan dat hun kinderen naar een school gaan met zo'n vereniging/stichting.
Mijn neefje zit zoals al gezegd op zo'n school. Ik heb eens opgezocht op die website wat er dan precies gedaan wordt van die 225 euro, maar ik lees niet echt verschillen met waar de 25 euro bij mijn kind op school voor wordt gebruikt. Het staat er zo vaag mogelijk

Maar neefje moet wel meer dan 300 euro per jaar betalen als hij iedere dag wil overblijven, aan een stichting/bedrijf, en daar zijn ook 'activiteiten'. Bij mijn kinderen kostte het de helft en daar had je als activiteit buiten spelen op het schoolplein of een filmpje als het regende. Je hebt maar een half uur maximaal natuurlijk. Bij neefje op school moet je flink betalen, voor...? Naschoolse activiteiten kosten ook al extra geld, dus van de ouderbijdrage koop je vooral status, denk ik, omdat ze even lang op school zitten als op een normale school.
Wat mij betreft zou het dan gewoon via de belastingdienst gaan. Buiten school om. Ik heb mijn KOT al gebruikt voor de crèche. Wil ik mijn kind dan ook naar de peuterspeelzaal laten gaan zoals ik nu doe kost dat me 8,02 per uur, een slordige 100 euro per maand voor een ochtend, vind ik ook belachelijk.
vrijdag 15 november 2019 om 14:07
Tuurlijk wordt die tweedeling minder. Ik ken echt zat ouders die vanwege de hoge ouderbijdrage niet voor de scholen waar mijn kinderen op zitten kiezen. En in Amsterdam is dat nog veel erger.NYC schreef: ↑15-11-2019 13:38Wordt die tweedeling minder denk je, fashionvictim, als de ouderbijdrage op de school van jouw kind maximaal 112 euro zou worden (en die van alle andere scholen in de buurt?) Of denk je dat ouders alsnog zullen blijven kiezen voor een school die een populatie heeft waar zij zichzelf het meest thuisvoelen?
Die hoge ouderbijdrage is altijd vooral bedoeld geweest als selectie aan de poort. Niks meer, niks minder.
Am Yisrael Chai!

vrijdag 15 november 2019 om 14:07
Nou nee, want de ouderbijdrage wordt in veel gevallen aan randactiviteiten besteed (alhoewel er ongetwijfeld uitzonderingen zullen zijn). Scholen vragen omdat het kan en omdat ze hier ook een bepaald publiek mee trekken.TiumPerfectum schreef: ↑15-11-2019 14:02Het blijkt dus niet genoeg, er wordt overal geschaafd aan het onderwijs om het maar gratis te houden.
vrijdag 15 november 2019 om 14:09
Op de scholen van mijn kinderen is dat gewoon verplicht want die hoge ouderbijdrage is progressief dus hoe hoger je inkomen hoe hoger je bijdrage.
Volgens mij is dat ooit ook al vooral bedoeld om de suggestie te wekken dat het helemaal geen elitaire scholen betreft waar je ook als bijstandsmoeder welkom bent, maar in praktijk kom je er natuurlijk nooit kinderen van bijstandsmoeders tegen. En al helemaal geen kinderen van Marokkaanse bijstandsmoeders.
Am Yisrael Chai!