Vind jij Sinterklaas écht leuk?

13-11-2019 14:02 378 berichten
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.

En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.

Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...

Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...

En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.

Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.

Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
mindervanmij schreef:
15-11-2019 12:44
Als jij zelf leerkracht bent, weet jij dan misschien waarom school vraagt om de kinderen thuis sinterklaasjournaal te laten kijken, als vervolgens blijkt dat ze dit op school ook doen? Voelt een beetje dubbelop. Misschien zit hier een didactische reden achter, vandaar dat ik het vraag

Ik ben zelf geen leerkracht dus ik weet het niet, sorry.
herfstappeltaart schreef:
15-11-2019 12:49
Ik ben zelf geen leerkracht dus ik weet het niet, sorry.
Ahh, dan begreep ik het verkeerd. Geeft niet hoor. Ben er gewoon benieuwd naar. Als ik had geweten dat ze het op school ook kijken was ik er misschien niet aan begonnen thuis :-P
mindervanmij schreef:
15-11-2019 12:54
Ahh, dan begreep ik het verkeerd. Geeft niet hoor. Ben er gewoon benieuwd naar. Als ik had geweten dat ze het op school ook kijken was ik er misschien niet aan begonnen thuis :-P

Nee die betrouwbare bron is iemand in mijn directe omgeving. Maar van het beleid weet ik niets. Misschien ook anders op de verschillende scholen?
MissMaran schreef:
15-11-2019 11:57

En deze fase vind ik minder, lootjes trekken, surprises maken..
De meeste ouders maken zelf de mooiste surprises voor de kinderen dus wordt je zo'n beetje gedwongen na je werk mee te knutselen en een kunstwerk in te leveren.
Ik kreeg als kind een hardgrondige hekel aan surprises op school. Mijn eerste basischool waren ze heel leuk, was ik in groep 4 teleurgesteld dat ik nig niet mee mocht doen. In groep 6 waren ze wcht heel leuk en ongetwijfeld dat ouders ook wel wat geholpen hadden, maar ik deed een groot deel zelf en waar nodig kreeg ik hulp.
Groep 7 was op een andere school en voor mij echt een teleurstelling. Ik heb echt heel hard gewerkt aan een van papier en karton in elkaar knutselen van een postzegel album met papieren regekltjes met daar achter geknutselde postzegels met een kartelschaar uitgeknipt gestoken. Op de laatste bladzijden zat een setje echte (dat kindje verzamelde postzegels uiteraard vandaar de keuze). Ik kreeg een dichtgeplakte schoenendoos met een blauw blaadje er opgeplakt want mijn naamgenootje hield van zwemmen. Dan heb ik toch luever dat ouders mee denken en indien nodig helpen. Niet ieder kind houdt van knutselen of is daar goed in, maar er (samen) wat energie in stoppen vind ik wel passen.

Het roze kasteel uit het filmpje van de luizenmoeder vind ik dan wel gewoon echt leuk en zou ik me als ouder niet mee bemoeid hebben (tenzij kind dat graag wil). Bedrag van de cadeautjes zal misschien altijd wel gedoe opleveren aamgezien de een 1 ding koopt binnen budget en de ander het volledige bedrag uitgeeft door er dan nog iets kleins bij te doen al weet ik niet of de prijs van dingen erg leeft bij kinderen van die leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Op de basisschool heb ik altijd wel leuke surprises gehad. Op de middelbare hebben we het ook een paar keer gedaan, in de brugklas was het toen ook nog wel leuk, maar in hogere klassen waren het grotendeels dozen met prut, ik denk dat docenten zich er niet meer mee bemoeiden wat iemand maakte en ouders ook niet. Toen vond ik er ook niet echt veel meer aan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb zelf nooit een surprise hoeven maken, mijn vader ging altijd "helpen" en uiteindelijk kwam het er dan op neer dat ie alles deed o_o
YellowLemonTree schreef:
15-11-2019 12:59
Ik kreeg als kind een hardgrondige hekel aan surprises op school. Mijn eerste basischool waren ze heel leuk, was ik in groep 4 teleurgesteld dat ik nig niet mee mocht doen. In groep 6 waren ze wcht heel leuk en ongetwijfeld dat ouders ook wel wat geholpen hadden, maar ik deed een groot deel zelf en waar nodig kreeg ik hulp.
Groep 7 was op een andere school en voor mij echt een teleurstelling. Ik heb echt heel hard gewerkt aan een van papier en karton in elkaar knutselen van een postzegel album met papieren regekltjes met daar achter geknutselde postzegels met een kartelschaar uitgeknipt gestoken. Op de laatste bladzijden zat een setje echte (dat kindje verzamelde postzegels uiteraard vandaar de keuze). Ik kreeg een dichtgeplakte schoenendoos met een blauw blaadje er opgeplakt want mijn naamgenootje hield van zwemmen. Dan heb ik toch luever dat ouders mee denken en indien nodig helpen. Niet ieder kind houdt van knutselen of is daar goed in, maar er (samen) wat energie in stoppen vind ik wel passen.

Het roze kasteel uit het filmpje van de luizenmoeder vind ik dan wel gewoon echt leuk en zou ik me als ouder niet mee bemoeid hebben (tenzij kind dat graag wil). Bedrag van de cadeautjes zal misschien altijd wel gedoe opleveren aamgezien de een 1 ding koopt binnen budget en de ander het volledige bedrag uitgeeft door er dan nog iets kleins bij te doen al weet ik niet of de prijs van dingen erg leeft bij kinderen van die leeftijd.
Ik had het zelf andersom, mijn moeder wilde me nooit helpen met mijn surprise dus ik kreeg een hele mooie terwijl ik met alleen een schaar en plakband een radio probeerde te knutselen, ik schaamde me dood voor mijn surprise, dus idd niet leuk voor het kind dat hem kreeg maar ook niet voor mij, met mijn dochter help ik papier macheeeen en de vorm maken maar ze moet ook zelf knippen en plakken, zodat het wel haar surprise is, ik zag vorig jaar een soort spookslot, zo proffessioneel dat vind ik wel een beetje te..
Ik ben op mijn 15e samen met vriendinnen nog eens voor de gein naar de Sint intocht gaan kijken. In het dorp waar ik toen woonde. Ook naar binnen in het buurtgebouw waar de bijeenkomst was. Terwijl ik toen nog 2 enórme hoofstukken van economie moest maken voor de volgende dag. En dan bedoel ik echt 2 uur bezig per hoofdstuk. Dus het zou in totaal 4 uur duren. Met hulp van mijn vader erbij. Want ik begreep er geen snars van. Had het huiswerk ook steeds uitgesteld. Vader vond het grote onzin dat ik perse naar die intocht wilde. Vanwege mijn leeftijd en dat huiswerk was toch veel belangrijker. Mijn moeder deed een lief woordje voor me. Mijn vader maakte het die 2 hoofdstukken "voor". Zodat ik het alleen moest overschrijven. Onder het mom van: "Gun dat kind haar pleziertje, het is maar 1 keer per jaar Sint. Haar vriendinnen (zelfde leeftijd) gaan toch ook." Onder protest deed hij het toch. ;-D
Ja.
Natte tosti..
Sinds mijn man een aantal jaren geleden in deze periode van het jaar overleed vind ik alle feestdagen in december verschrikkelijk. Maar met toen nog een peuter die in Sinterklaas en de Kerstman geloofde geen ontkomen aan. Ik heb er maar iets positiefs van proberen te maken en gebruik Sinterklaas en kerstmis nu als excuus onze kinderen nog eens extra te verwennen.

Maar voor mijzelf hoeft het allemaal niet zo nodig.
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:15
Dat klopt ook wel. Maar op school worden ze dus ook flink opgejut.
En het sinterklaasjournaal dat gaat zeggen wanneer je je schoen mag zetten en dat er ook een cadeautje in komt vind ik gewoon echt te ver gaan.
Wat moeten ouders met financiële problemen dan wel niet doen?

Maar goed, nog een paar jaar en dan ben ik ervan af. Als de jongste niet meer in Sinterklaas gelooft slaan we het gewoon over en gaan we meteen door naar Kerst.

Ik vind dat juist briljant. Want ik weet niet of je gekeken hebt, maar ze zeggen dat Sint dan bepaald welke dagen je je schoen mag zetten door een schoen te kleuren. Wij dus. Niet Diewertje hoor.

Ik hou van Sint mijn favoriete feestdag! Maar ja, idd veel hype. Dus wij gaan niet naar alle 100 Sint vieringen op werk, turnvereniging, opa's en oma's etc. Alleen thuis. En ieder die (van familie) er bij wil zijn mag komen. Maar ik ga niet 3x Sinterklaas vieren. Je beslist het toch echt zelf.

Kerst heb ik dan weer niets mee. Een boom, met vrienden en familie eten. Dat was het. Ik ga me dan niet storen aan wat de rest van NL doet, of niet. Boeiend.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ik snap dat ouders allemaal zelf de keuze maken van wel/niet naar sinterklaasbijeenkomsten van werk, buurvereniging, zwemschool, turnen etc. maar wat is de reden dat werk en verenigingen dit soort dingen willen organiseren?
NYC schreef:
16-11-2019 17:43
Ik snap dat ouders allemaal zelf de keuze maken van wel/niet naar sinterklaasbijeenkomsten van werk, buurvereniging, zwemschool, turnen etc. maar wat is de reden dat werk en verenigingen dit soort dingen willen organiseren?
Geen idee. Sommige mensen willen dat perse. Ik heb in het bestuur gezeten van een kleine sportvereniging. Besloten was om geen Sinterklaasviering te doen omdat kinderen dit als thuis (soms meerdere keren), op het werk, op school op andere verenigingen hadden. En dan werd er ineens als nog tijdens een vergadering gezegd dat er wel chocoladeletters gehaald, want het was anders zo sneu voor de kinderen. Waarom dan?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
NYC schreef:
16-11-2019 17:43

Dit idd. Natuurlijk is het niet verplicht, maar je kind valt wel buiten de boot als het niet mee doet. Dan ben je toch een soort van spelbreker. Is voor het kind ook niet leuk. En vaak willen ze zelf ook wel, al is het alleen maar voor het kadootje.
Ik vind Sint juist wel heel gezellig altijd. Maar je moet met de kids inderdaad wel uitkijken dat ze niet overal aan meedoen want dan raken ze idd helemaal overprikkeld.
Zo zetten ze bij ons maar 1x per week hun schoen en alle extra feestjes georganiseerd door buurthuizen etc gaan we nooit heen.
Op school zijn er al genoeg activiteiten.
Op de school van mijn dochter wordt trouwens ook niet met dure cadeaus gesmeten. Er mag voor maximaal 5 euro gekocht worden en dat is inclusief de surprisematerialen.
Die surprise maakt mijn dochter zelf, maar ik weet dat er heel wat klasgenootjes zijn van wie de ouders de surprise maken.
Moeten ze lekker zelf weten natuurlijk maar ik vind dat niet bijdragen aan de zelfstandigheid van mijn kind en begin daar dan ook echt niet aan.
Soms zegt ze weleens dat al die anderen veel mooiere surprises hebben omdat de ouders het maken, maar dan vraag ik haar of zij dan vind dat die klasgenoten iets gepresteerd hebben als ze niet eens zelf hun surprise kunnen maken.
Gelukkig vind zij dan zelf ook dat ik daar best een punt mee heb.
Met de familie vieren we het ook met lootjes trekken, gedichten en surprise met cadeautje van max. 15 euro erin.
Het samenzijn, gezelligheid en lachen is voor ons belangrijker dan dure spullen of een wedstrijd.
Zelf vind ik er niets aan. Suprises een hel. Mijn eigen kinderen mogen het vieren, maar ik ga ze wel eerlijk vertellen over de racistische wortels die het feest heeft.
Ik haat Sinterklaas
Lachattenoir schreef:
17-11-2019 03:40
Zelf vind ik er niets aan. Suprises een hel. Mijn eigen kinderen mogen het vieren, maar ik ga ze wel eerlijk vertellen over de racistische wortels die het feest heeft.
Hoe oud zijn je kinderen? Nog wel of niet meer in "gelovige" fase?
Lachattenoir schreef:
De racistische afslag bedoel je?
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 17-11-2019 08:45
0.00% gewijzigd
Lachattenoir schreef:
Doe normaal zeg.
Lachattenoir schreef:
Misschien moet je je wat beter in lezen voordat je wat roept
Afbeelding
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Ik heb er niet zoveel meer mee. Maar mijn kind wel. Ik stond ook te kleumen bij de intocht. En de landelijke gaan we vandaag terugkijken. Nostalgie denk ik dan maar. Maar de zwarte pieten discussie verpest het voor mij.
Volwassen mensen die met elkaar op de vuist gaan omdat ze hun gelijk willen behalen. Vreselijk. Roetveegpiet lijkt me een prima optie. Alles om maar van het gezeur af te zijn :) dit is geen bedoeling om een discussie te starten hoor maar gewoon mijn mening.

Mijn zoontje vind het ook zo spannend en dat is voor hem vermoeiend. Maar op school hoort hij er zoveel over, je ontkomt er inderdaad niet aan.

Nou ja na 5 december komt de kerstboom in huis. Dat vinden we erg gezellig :jump: kan niet wachten :flirting:
MissMaran schreef:
15-11-2019 13:36
Ik had het zelf andersom, mijn moeder wilde me nooit helpen met mijn surprise dus ik kreeg een hele mooie terwijl ik met alleen een schaar en plakband een radio probeerde te knutselen, ik schaamde me dood voor mijn surprise, dus idd niet leuk voor het kind dat hem kreeg maar ook niet voor mij, met mijn dochter help ik papier macheeeen en de vorm maken maar ze moet ook zelf knippen en plakken, zodat het wel haar surprise is, ik zag vorig jaar een soort spookslot, zo proffessioneel dat vind ik wel een beetje te..
Snap ik, lijkt me ook niet leuk als kind zijnde. Heb je ooit iets gemerkt aan de gene voor wie je surprise was?

Het zat er voor mij wel ook voor een groot deel is dat het niet voor mij gemaakt voelde. Het was een zwembad omdat Emma A van zwemmen houdt... Dat ik als Emma B niet van zwemmen hield en er op het loodje stond wat je leuk vond dus dat wel bekend was maakte daarin niet uit. Als kind voelde dat gewoon niet leuk. Dus als ouder zou ik dat wel anders aanpakken en mijn kind helpen indien nodig.
Hier hebben ze sinterklaas gezien, wat kruidnootjes gekregen en het eerste schoencadeautje binnen. Wel heeft de sint vandaag gezegd (bij de intocht hier) dat alle kinderen hun schoen mochten zetten en beloofd dat hij iedereen een cadeautje zou krijgen. Daar gaat de planning en de door piet vannacht op het raam geplakte schoenzet kalender :rolling:

Ach ik denk dat ik er wel mee weg zou komen als ik zou zeggen dat dat niet klopt en ze naar de kalender wijs. Ik kijk wel ff hoe ze vanavond doen en of ze het dan uitzichzelf doen of niet.
YellowLemonTree schreef:
17-11-2019 15:13
Hier hebben ze sinterklaas gezien, wat kruidnootjes gekregen en het eerste schoencadeautje binnen. Wel heeft de sint vandaag gezegd (bij de intocht hier) dat alle kinderen hun schoen mochten zetten en beloofd dat hij iedereen een cadeautje zou krijgen. Daar gaat de planning en de door piet vannacht op het raam geplakte schoenzet kalender :rolling:

Ach ik denk dat ik er wel mee weg zou komen als ik zou zeggen dat dat niet klopt en ze naar de kalender wijs. Ik kijk wel ff hoe ze vanavond doen en of ze het dan uitzichzelf doen of niet.
Daar stel ik de planning al op af.
Want bij sinterklaas intocht op tv word dat standaard elk jaar gezegd en ook bij de intocht hier in het dorp.
Dus de kinderen zetten hier alleen op zaterdag hun schoen
Want ja Sint heeft dat gezegd en dan is dat heel teleurstellend als ik als mama ga zeggen, nee hoor jij mag vanavond niet maar dan wel op die dag.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven