Zakgeld 15 jaar

woensdag 20 november 2019 om 10:27
Hoeveel zakgeld krijgen jullie 15-jarigen? Mijn bijna 15-jarige krijgt nu 12 euro per maand, maar dat blijkt in de praktijk onvoldoende. Voorheen kreeg ze 6 euro, maar daar deed ze eigenlijk niet zoveel mee. Sinds een tijdje heeft ze vaker activiteiten met vriendinnen, iets eten of drinken, of naar het zwembad. Mijn oudste kreeg vanaf haar 12e € 62,50 zak- en kleedgeld en kwam daar prima mee rond. Daarbij kreeg ze dan ook wel vaak geld of kleding van opa en oma, dus wellicht is mijn beeld wat vertekend. Jongste wil nog geen kleedgeld, dus haar zakgeld is alleen voor activiteiten, cadeautjes voor jarigen, etc.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.

vrijdag 22 november 2019 om 11:31
Vind ik ook absurd.NYC schreef: ↑22-11-2019 11:29Maar het is toch absurd dat als ik zou zeggen:
"Nee, dat hoef je niet te kopen, want hij heeft zijn eigen geld bij zich."
dat dat gerespecteerd wordt en dat er dan niks wordt gekocht.
en dat als we zeggen:
"Nee, dat hoef je niet te kopen, want we hebben meer genoeg van dit soort spullen in huis en hij doet er over een poosje niks meer bij en willen de plastic stapel niet verder vergroten"
dat dat dan zielig is en ach die paar euro en alsnog wordt gekocht.
Ze zullen het leuk vinden als hij iets heeft.

vrijdag 22 november 2019 om 11:38
Ach welnee. Klinkt gewoon goed.
Mijn kinderen zeurden vroeger veel om snoep. Toen heb ik ze allebei drie kaartjes gegeven en die mochten ze dan gedurende de dag inwisselen voor wat te snacken.
Werkte prima, gezeur over, iedereen blij.
vrijdag 22 november 2019 om 13:46
als je de inflatie berekent vanaf halverwege de jaren 80 over de 9 euro van toen dan kom je uit op 17,50 in 2019.... jij vond wat jij kreeg al heel weinig maar je geeft je dochter veel minder...MinkeDeWit schreef: ↑20-11-2019 15:0120 gulden is 9 euro. Dat was toen bijzonder weinig, en dat is die 12 euro ook. Het gaat dus verhoogd worden, daar was ik al over uit.
vrijdag 22 november 2019 om 13:54
Toen ik een jaar of 8 was kreeg ik elke Vrijdag van mijn moeder 5 euro, dat kon ik toen tussen de middag op de markt uitgeven aan een patatje/snoep whatever of gewoon sparen.
Ik heb een hele tijd geen zakgeld meer gekregen maar toen ik 16 was kreeg ik 80,- per maand zakgeld, ik hoefde daar niet persee ook kleding van te kopen. Ik kreeg ook een baantje toen en verdiende zo’n 200/300 per maand mee. Volgens mij met mijn salaris + zakgeld kocht ik wel alles zelf zoals kleding etc, maar ik kreeg regelmatig ook wat van mijn ouders.
Ik heb een hele tijd geen zakgeld meer gekregen maar toen ik 16 was kreeg ik 80,- per maand zakgeld, ik hoefde daar niet persee ook kleding van te kopen. Ik kreeg ook een baantje toen en verdiende zo’n 200/300 per maand mee. Volgens mij met mijn salaris + zakgeld kocht ik wel alles zelf zoals kleding etc, maar ik kreeg regelmatig ook wat van mijn ouders.
vrijdag 22 november 2019 om 17:40
Een peuter die zakgeld krijgt? Zakgeld is in principe toch bedoeld om je kind om te leren gaan met geld? Dus dat ze zelf moeten inschatten: koop ik snoep en is mn geld dan gelijk op, of spaar ik voor iets wat ik echt graag wil. Begrijp niet goed wat een peuter met zakgeld moet. Mijn 9 jarige krijgt nu sinds kort zakgeld. 1 euro per week. Is echt als extraatje. Ze MOET er niks voor kopen. Ze mag zelf weten wat ze ermee doet.GinnyJones schreef: ↑22-11-2019 08:002.70 per week.. peuter krijgt al 2.50 (omdat hij twee-en-een-half is).
vrijdag 22 november 2019 om 19:41
Hoge bedragen? De hoogste was een tientje per week...
Hier doet de 15 jarige van alles. Koffie drinken in de stad, pizzeria, bioscoop, cadeautjes voor vrienden, trein naar andere stad, etc.
Ze krijgt 7,50 per week. En vijftig kleedgeld. Dat laatste moet wel echt naar kleding en dat gaat goed.
Verder geeft ze bijles voor wat extra's.

vrijdag 22 november 2019 om 19:49
Zoals ik al zei, tot een tijdje geleden gebeurde er niet zoveel met haar zakgeld. Sinds een tijdje wel, en merk ik dus dat ze niet meer uitkomt met haar zakgeld (een paar maanden geleden was het nog 6 euro, al vanaf haar 6e). Ze is niets gekort gekomen. Voor extra dingen kreeg ze altijd al geld (broodje op school), vakantiegeld, een budget voor schoolspullen etc. Maar nu dus tijd om wat verantwoordelijkheid over te hevelen en een all-in bedrag geven.Dr-Harmonica schreef: ↑22-11-2019 13:46als je de inflatie berekent vanaf halverwege de jaren 80 over de 9 euro van toen dan kom je uit op 17,50 in 2019.... jij vond wat jij kreeg al heel weinig maar je geeft je dochter veel minder...
Ik kwam vroeger makkelijk uit omdat ik gewoon heel veel werkte. In schoolweken minimaal 12 uur en in vakanties vaak fulltime.

zaterdag 23 november 2019 om 20:48
Hoog? 1 keer naar de bioscoop en iets eten en je bent al makkelijk boven de 12 euro.

zondag 24 november 2019 om 01:04
Ja, dat is het ook. Ik zal ook eerlijk toegeven dat het op dit moment waarschijnlijk meer voor mij betekend dan voor hem. Ik vond zakgeld vroeger zelf altijd helemaal geweldig en dat projecteer ik waarschijnlijk op hem. Al vind hij het heel erg leuk om het in zijn spaarpot te stoppen en er mee te rammelen. Als hij eens een keer iets ziet in een winkel waar hij helemaal weg van is, dat heeft hij soms, helemaal verliefd op iets, dan "koopt hij het zelf". Hij zal het volledige besef nog helemaal niet hebben maar dat komt vanzelf.tulpje21 schreef: ↑22-11-2019 17:40Een peuter die zakgeld krijgt? Zakgeld is in principe toch bedoeld om je kind om te leren gaan met geld? Dus dat ze zelf moeten inschatten: koop ik snoep en is mn geld dan gelijk op, of spaar ik voor iets wat ik echt graag wil. Begrijp niet goed wat een peuter met zakgeld moet. Mijn 9 jarige krijgt nu sinds kort zakgeld. 1 euro per week. Is echt als extraatje. Ze MOET er niks voor kopen. Ze mag zelf weten wat ze ermee doet.
zondag 24 november 2019 om 01:16

zondag 24 november 2019 om 01:31
Als ik mijn zakgeld van vroeger door de mangel haal en indexeer met 2 % zou ik nu 22 euro per maand krijgen.
En ik kreeg toen al zowat het laagste zakgeld van de hele klas én familie (ik had 2 even oude neven die zowat het dubbele kregen).
Als ik nu ouder van een puber van 15 was zou ik dus minstens 7.5 euro geven per week. Maar wel afspreken wat ze daarmee moet doen.
Je kan natuurlijk ook voor stapsgewijs gaan.
Nu verhogen naar 4 of 5 euro per week en eventueel op haar 16de kijken of ze nog extra nodig heeft.
En ik kreeg toen al zowat het laagste zakgeld van de hele klas én familie (ik had 2 even oude neven die zowat het dubbele kregen).
Als ik nu ouder van een puber van 15 was zou ik dus minstens 7.5 euro geven per week. Maar wel afspreken wat ze daarmee moet doen.
Nu verhogen naar 4 of 5 euro per week en eventueel op haar 16de kijken of ze nog extra nodig heeft.

zondag 24 november 2019 om 02:59
Afspreken wat ze daarmee moet doen? Wat kan je vandaag de dag nou nog met 7.50? Daar koop je echt niets meer voor.Marnamai schreef: ↑24-11-2019 01:31Als ik mijn zakgeld van vroeger door de mangel haal en indexeer met 2 % zou ik nu 22 euro per maand krijgen.

zondag 24 november 2019 om 03:11
ja het is de bedoeling om dat zo te blijven doen, maar tegen de tijd dat hij 8 is dan zijn er natuurlijk wel afspraken die gemaakt worden wat betreft het leren omgaan met geld. Bijvoorbeeld 3 euro sparen op zijn spaarrekening voor later, 2 euro sparen in zijn spaarpot voor wat kortere termijn spaardoelen (of meer als hij meer wil sparen), en de rest in zijn portemonneetje voor als hij eens iets wil kopen. En dan keurig met een soort kasboekje bijhouden hoe en wat. Stel dat hij dan op zijn 16e een scooter wil, dan heeft hij daar al een leuk bedragje voor op zijn spaarrekening gespaard, wil hij een bepaald computerspel of iets, dan kan hij daarvoor sparen in zijn spaarpot. het vrij te besteden bedrag vind ik ook leerzaam, op is op is een belangrijke les.pamelacourson schreef: ↑22-11-2019 10:42Blijf je dat dan zo doen? Laten we zeggen dat als hij 8 is hij 8 euro per week krijgt? Dat is 35 euro per maand (er vanuitgaande dat een maand langer dan 4 weken is) en voor een 8-jarige extreem veel vind ik. Mijn dochter van 10 krijgt 8,50 per maand en dat is volgens de richtlijnen van het Nibud.

zondag 24 november 2019 om 04:32
NYC schreef: ↑22-11-2019 11:29Maar het is toch absurd dat als ik zou zeggen:
"Nee, dat hoef je niet te kopen, want hij heeft zijn eigen geld bij zich."
dat dat gerespecteerd wordt en dat er dan niks wordt gekocht.
en dat als we zeggen:
"Nee, dat hoef je niet te kopen, want we hebben meer genoeg van dit soort spullen in huis en hij doet er over een poosje niks meer bij en willen de plastic stapel niet verder vergroten"
dat dat dan zielig is en ach die paar euro en alsnog wordt gekocht.
Dat is inderdaad absurd. En nogal een vermijdende, niet pedagogische oplossing om je kinderen ertussen te zetten.
Heb je dat wel vaker, dat mensen over je heen lopen?
Ik zou serieus van je eigen spaargeld een assertiviteitscursus kopen.

zondag 24 november 2019 om 07:49
Dan nemen ze toch lekker een bijbaantje? Zakgeld is in mijn ogen een extraatje, een middel om met geld te leren omgaan en 'inkomen' zolang iemand nog niet mag werken.GinnyJones schreef: ↑24-11-2019 02:59Afspreken wat ze daarmee moet doen? Wat kan je vandaag de dag nou nog met 7.50? Daar koop je echt niets meer voor.
Als betreffend kind om een bepaalde reden geen baantje kan hebben, kun je als ouders meer bijsponsoren.

zondag 24 november 2019 om 08:05
GinnyJones schreef: ↑24-11-2019 02:59Afspreken wat ze daarmee moet doen? Wat kan je vandaag de dag nou nog met 7.50? Daar koop je echt niets meer voor.
Mijn zestienjarige kan daar zijn telefoonabonnement van betalen, iets te snacken in de kantine, cadeautjes voor vrienden en hij kan er ook af en toe nog van naar de bios oid.
Hij heeft een bijbaan voor de duurdere uitjes met vrienden, voor een keertje naar de Mac, etcetera.
Vinden ze hier heel normaal.

zondag 24 november 2019 om 09:42

zondag 24 november 2019 om 15:10
Dat vind ik heel erg knap, dat hij dat allemaal kan voor 7.50. Ik vind het ook lastig te geloven dat hij dat allemaal doet van enkel die 7.50 en niet ook van zijn geld van het bijbaantje.Andersom schreef: ↑24-11-2019 08:05Mijn zestienjarige kan daar zijn telefoonabonnement van betalen, iets te snacken in de kantine, cadeautjes voor vrienden en hij kan er ook af en toe nog van naar de bios oid.
Hij heeft een bijbaan voor de duurdere uitjes met vrienden, voor een keertje naar de Mac, etcetera.
Vinden ze hier heel normaal.
Ik vind trouwens oprecht niet dat jonge kinderen een bijbaantje horen te hebben. Kind in de OP is 15, dan is het sowieso al moeilijk om een bijbaan te vinden. Vakkenvullen mag net maar de pubers staan er voor in de rij. en krantenwijk is nauwelijks nog te vinden. Daarnaast vind ik een schoolweek inclusief huiswerk al belastend genoeg voor een kind. Zeker wanneer je een kind hebt dat gemiddeld is, dan moeten ze toch echt veel tijd en aandacht besteden aan het behalen van goede cijfers. Ook nog een bijbaan vind ik dan te gek, met hard werken is niets mis maar ze hebben later nog tijd genoeg om 60/70-urige werkweken te maken.
zondag 24 november 2019 om 15:16
Mijn zoon van 15 zit in havo3, moet(wil) 3x pw voetballen, en werkt ook nog 10 uur per week bij de appie, kan hij echt makkelijk allemaal combineren .
Op woe is hij om 12u uit, eet thuis, maakt uurtje huiswerk , gaat 2 uurtjes werken (5 min fietsen), nog half uur leren, eten, en om 19u naar voetbal training
Op woe is hij om 12u uit, eet thuis, maakt uurtje huiswerk , gaat 2 uurtjes werken (5 min fietsen), nog half uur leren, eten, en om 19u naar voetbal training

zondag 24 november 2019 om 15:22
GinnyJones schreef: ↑24-11-2019 15:10Dat vind ik heel erg knap, dat hij dat allemaal kan voor 7.50. Ik vind het ook lastig te geloven dat hij dat allemaal doet van enkel die 7.50 en niet ook van zijn geld van het bijbaantje.
Ik vind trouwens oprecht niet dat jonge kinderen een bijbaantje horen te hebben. Kind in de OP is 15, dan is het sowieso al moeilijk om een bijbaan te vinden. Vakkenvullen mag net maar de pubers staan er voor in de rij. en krantenwijk is nauwelijks nog te vinden. Daarnaast vind ik een schoolweek inclusief huiswerk al belastend genoeg voor een kind. Zeker wanneer je een kind hebt dat gemiddeld is, dan moeten ze toch echt veel tijd en aandacht besteden aan het behalen van goede cijfers. Ook nog een bijbaan vind ik dan te gek, met hard werken is niets mis maar ze hebben later nog tijd genoeg om 60/70-urige werkweken te maken.
Abonnement is maar 7 euro per maand, dus nog geld genoeg over voor de rest.
Verder staan pubers hier niet in de rij om vakken te vullen. Supermarkt wat kind werkt heeft chronisch mensen te kort.
Wat je verder vindt van bijbaantjes staat je natuurlijk vrij om te vinden. Mijn kinderen hebben leuke baantjes waar ze graag heen gaan. Hebben naast school en sport daar ook nog leuke contacten, feestjes/uitjes en op de koop toe verdienen ze er nog iets mee. Ze hebben nog tijd genoeg over voor huiswerk, sport, uitslapen en sociale activiteiten. Ik vind absoluut niet dat ze het te druk hebben. Thuis hebben ze weinig taken naast zorgen dat hun eigen zooi op orde is. Hooguit tafel dekken afruimen of vergelijkbare taken en hooguit één per dag.
zondag 24 november 2019 om 15:28
Weet niet hoe je daar bij komt hoor. Woon in een heel kinderrijk dorp grenzend aan een stad. De supermarkt in het dorp heeft het hele jaar moeite om vakkenvullers te vinden.GinnyJones schreef: ↑24-11-2019 15:10Dat vind ik heel erg knap, dat hij dat allemaal kan voor 7.50. Ik vind het ook lastig te geloven dat hij dat allemaal doet van enkel die 7.50 en niet ook van zijn geld van het bijbaantje.
En bijna elke week zit er wel een smeekbriefje bij de reclame voor folderbezorgers.
De mac, de action en de subways in de stad hebben permanente vacatures open staan.
Gemiddeld werkt mijn zoon van 15, 10 uur per week tijdens schoolweken. Een keer 2 uurtjes door de week (soms nog een keer 2 uurtjes als ze krap zitten). en op zaterdag 7.30 uur. In vakantieweken zijn het meer uren.
Niks mis mee.