Sinterklaas vieren en financiële ongelijkheid
woensdag 27 november 2019 om 22:44
Ik zit met een klein probleem voor komende pakjesavond. Wij vieren het samen met het gezin van mijn zus. Mijn zus en haar man zitten echter met financiële problemen, waardoor er weinig geld voor cadeautjes voor de kinderen is. Ik vind dit erg lastig, omdat ik voor dochter al een paar cadeau's gekocht had en daarmee al (ver) over het budget heen zit. Zij wil namelijk maximaal 15 euro per kind uitgeven. Mijn man en ik vinden dit erg weinig. Wij hebben aangeboden om voor onze nichtjes en neefje zelf extra cadeautjes te kopen (of dat ik samen met zus cadeautjes voor mijn nichtjes en neefje koop op mijn kosten). Ik snap echter ook dat dit voor zus niet leuk is en ze heeft dit dan ook geweigerd. Toch vind ik 15 euro per kind wel erg weinig. Hoe gaan anderen hiermee om?`

donderdag 28 november 2019 om 07:22
En er is in het hele jaar geen moment geweest dat je kleding kon geven zonder je zus een rot gevoel te geven. Nooit op Marktplaats gekeken om een berg kleding te kopen voor de kinderen en zeggen dat je het van een kennis hebt met kinderen in dezelfde leeftijd. Wat jij wil doen is heel vernederend voor je zus terwijl je kinderen er echt niks van oplopen als ze het met kleinere cadeaus moeten doen. Het is een kinderfeest, je hoeft je kinderen niet op te voeden met dure cadeaus wel dat gezelligheid en samen vieren heel belangrijk is.
donderdag 28 november 2019 om 07:27
Bij ons gaan alle cadeau's in 1 grote zak en de kinderen krijgen cadeautjes maar men weet niet van wie wat is en voor de volwassenen iets kleins. Indien deze kinderen niet geloven dan zou ik wens van je zus respecteren en bijv je eigen kinderen iets extra's via de schoen geven of met kerst onder de boom. Ik zou haar geen ongemakkelijk gevoel willen geven en uiteindelijk gaat het om een gezellige avond.
donderdag 28 november 2019 om 07:33
Lief van je.Rozentuin234 schreef: ↑27-11-2019 23:36Even een reactie op de vragen: de kinderen zijn tussen de 3 en 8 (mijn eigen dochter is 7) en geloven allen nog. Helaas is een andere opa of oma inschakelen niet mogelijk. Met mijn eigen moeder heb ik geen contact en mijn zusje heeft met haar schoonouders ook nauwelijks contact. Ik ga het denk ik inderdaad nogmaals met mijn zusje bespreken en zeggen dat ik het leuk vind om de kinderen wat te geven. Vooral voor mijn oudste nichtje (8 jaar) vind ik het sneu. Zij begint ook al tegen mij te vertellen over dat andere kinderen uit haar klas veel meer krijgen en dat zij nooit wat krijgt. Ik was laatst met mijn nichtje en dochter in de stad en ze zagen leuke kleren. Een jas die nichtje toen aanwees was haar droom. Ik zou dat haar zo graag geven. Toch nog maar eens met zus rond de tafel en vanuit mijzelf praten. Bedankt alvast iedereen! Ik heb veel aan de reacties.

donderdag 28 november 2019 om 07:40

donderdag 28 november 2019 om 07:46
Hé, dit is toevallig
https://www.msn.com/nl-nl/lifestyle/nie ... spartanntp
15 euro per kind maar haar zus geeft hele dure cadeaus
https://www.msn.com/nl-nl/lifestyle/nie ... spartanntp
15 euro per kind maar haar zus geeft hele dure cadeaus
donderdag 28 november 2019 om 07:56
Heb niet alles gelezen, maar in mijn familie en vriendengroep gaan met gemak enorme shoppers rond met kleding die voor andere kindjes te klein is. Niet alles is mijn smaak, maar heb oprecht nog maar iets van €200 aan kleding en schoenen en jassen uitgegeven en mijn dochter is ruim 2. Ze loopt er altijd leuk en netjes bij, absoluut geen vale of kapotte kleding stukken. Ik doe het vanwege het milieu en onzin om meer te kopen, maar wellicht kan je je zus helpen door te zorgen dat ze ook in zo’n cirkel met zo’n tas met kleding komt. Dit is meer een tip voor het algemeen. Voor Sint zou ik vragen of ik mijn neefjes en nichtjes wat extra mag verwennen en een echt mega groot cadeau voor eigen dochter later thuis geven.
donderdag 28 november 2019 om 08:05
Hier kopen we ook per gezin voor alle kinderen iets van 15 euro. Ik geef dan wel alle kinderen hetzelfde. (afhankelijk van geslacht of leeftijd) Als ik iets extra’s wil geven, betekent dat dat alle kinderen iets extra’s krijgen. Dus bijvoorbeeld allemaal een lekkere pyjama. Niemand die er dan problemen mee heeft.
Wellicht heeft je zus er op deze manier geen problemen mee?
Wellicht heeft je zus er op deze manier geen problemen mee?
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
donderdag 28 november 2019 om 08:10
En dit! Hier is tweedehands not done maar een vriendin werkt als hulpverlener en ik geef alle kleding en speelgoed aan haar mee, komt het zeker goed terecht. Bij kerst breng ik onze kerstpakketten.SanPellegrino schreef: ↑28-11-2019 07:56Heb niet alles gelezen, maar in mijn familie en vriendengroep gaan met gemak enorme shoppers rond met kleding die voor andere kindjes te klein is. Niet alles is mijn smaak, maar heb oprecht nog maar iets van €200 aan kleding en schoenen en jassen uitgegeven en mijn dochter is ruim 2. Ze loopt er altijd leuk en netjes bij, absoluut geen vale of kapotte kleding stukken. Ik doe het vanwege het milieu en onzin om meer te kopen, maar wellicht kan je je zus helpen door te zorgen dat ze ook in zo’n cirkel met zo’n tas met kleding komt. Dit is meer een tip voor het algemeen. Voor Sint zou ik vragen of ik mijn neefjes en nichtjes wat extra mag verwennen en een echt mega groot cadeau voor eigen dochter later thuis geven.
Is zoiets iets voor je zus?
Of zoals iemand voor mij al aangaf, koop een grote zak op marktplaats en laat het opsturen naar haar. Gewoon, anoniem. Nooit iets laten doorschemeren of zeggen dat het van jou komt.

donderdag 28 november 2019 om 08:15
salinarosseno schreef: ↑28-11-2019 04:56Dan ben ik dat ook waarschijnlijk want ik ga ook niet met iemand overleggen wat ik wil geven.
Het zou toch te aburd zijn dat je toestemming moet vragen of je alsjeblieft wat aan je nichtjes en neefjes mag geven.
Ik was vroeger de 'suikertante' en had veel te besteden (toen) dus met sinterklaas en kerst kreeg de hele familie kado's en met de kinderen ging ik winkelen voor een nieuwe garderobe. Daar heeft iedereen van genoten en ik ook. Niemand die daar moeilijk over deed.
Ik snap jouw zus dan ook niet. Ze moet haar trots maar ff opzij zetten en haar kinderen wat gunnen (die met de gaten in de kleding naar school moeten).![]()
Wat een weinig begripvolle zin. Als je zelf nog nooit in armoede hebt gezeten snap je blijkbaar niet hoe het is voor de 'arme'. Ieder mens heeft zijn trots, veel geld of weinig. Het laatste wat je iemand moet afpakken is zijn trots. Dat wil niet zeggen dat TO niet kan geven, maar er zijn hier veel suggesties gegeven hoe ze dat kan doen zonder dat ze zus (hopelijk) kwetst.
anoniem_380790 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 08:21
0.32% gewijzigd

donderdag 28 november 2019 om 08:21
damas schreef: ↑28-11-2019 08:10En dit! Hier is tweedehands not done maar een vriendin werkt als hulpverlener en ik geef alle kleding en speelgoed aan haar mee, komt het zeker goed terecht. Bij kerst breng ik onze kerstpakketten.
Of zoals iemand voor mij al aangaf, koop een grote zak op marktplaats en laat het opsturen naar haar. Gewoon, anoniem. Nooit iets laten doorschemeren of zeggen dat het van jou komt.
Dat is ook een goed idee.

donderdag 28 november 2019 om 08:25
Het probleem is volgens mij niet eens de Sinterklaas, maar dat zus gewoon minder geld heeft. En dat de kinderen in versleten kleding rond loopt en weinig krijgen. Deze Sinterklaas is daar een symptoom van.
Lastige situatie. Zus is waarschijnlijk te trots om iets aan te nemen.
Ik zou een gesprek met zus aan gaan en kijken wat je kan doen. Wil ze hulp? Budgetcoach? Kan ze voor jou, tegen betaling, werkzaamheden doen? Oppassen op je dochter bijvoorbeeld.
Koop bij de kringloop voor je dochter en de kinderen van je zus een paar leuke cadeautjes. En de grote cadeaus voor je dochter kan ze op een ander moment krijgen. Misschien ook tijd om haar uit te leggen hoe het nu precies zit met Sinterklaas. Dat Sint niet discrimineert maar dat niet alle ouders geld hebben voor cadeautjes.
Ik zou een gesprek met zus aan gaan en kijken wat je kan doen. Wil ze hulp? Budgetcoach? Kan ze voor jou, tegen betaling, werkzaamheden doen? Oppassen op je dochter bijvoorbeeld.
Koop bij de kringloop voor je dochter en de kinderen van je zus een paar leuke cadeautjes. En de grote cadeaus voor je dochter kan ze op een ander moment krijgen. Misschien ook tijd om haar uit te leggen hoe het nu precies zit met Sinterklaas. Dat Sint niet discrimineert maar dat niet alle ouders geld hebben voor cadeautjes.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover

donderdag 28 november 2019 om 08:30
Oh wauw. Wij kopen kadootjes voor 3 euro en dan per kind 2 volwassenen. We hebben op een volwassene na geen geld, maar wilden het wel vieren. Total 5 kindjes. En dan voor volwassene kopen we per persoon 6,- kadootjes voor het spel.
Dus totaal zijn wij per persoon 12 euro kwijt. Meer lukt ons allen gewoon niet.
Dus totaal zijn wij per persoon 12 euro kwijt. Meer lukt ons allen gewoon niet.

donderdag 28 november 2019 om 09:00
Sinterklaas vier je zoals is afgesproken. Je kunt er hooguit voor elk kind nog een chocoladeletter of zoiets bij doen maar geen echte dure/nuttige/gewenste kadootjes. Wat jij verder nog wilt geven, doe je dan maar thuis. Geniet gewoon van de tijd samen en laat de problemen die jij ziet even los.
Wil je ze echt helpen, bespreek het dan na de feestdagen eens onder het mom van broekriem aan in januari. Met openingszinnen; van alles wordt maar duurder, het is weer sale of zoiets. Financieel helpen of kadootjes geven kan ook in januari. Misschien wacht ze wel op de sale en de kinderbijslag van januari om kleding te kopen. Trots en onafhankelijkheid zal een rol spelen. Dus laat haar wel in haar waarde.
Daarnaast kun je kleding of speelgoed waar jouw kind niets meer aan heeft eventueel doorschuiven naar haar. Je kan op de verjaardagen ook wat royaler zijn zonder te overdrijven. Dus iets te spelen/lezen en een shirt met het figuurtje waar kind fan van is. Het heeft dan in ieder geval 1 extra shirt dat heel is en past. Misschien niet je smaak maar het is door dat figuurtje wel een echt kadootje zonder dat je zus het zal zien als belediging dat jij haar kinderen slecht gekleed vindt.
Wil je ze echt helpen, bespreek het dan na de feestdagen eens onder het mom van broekriem aan in januari. Met openingszinnen; van alles wordt maar duurder, het is weer sale of zoiets. Financieel helpen of kadootjes geven kan ook in januari. Misschien wacht ze wel op de sale en de kinderbijslag van januari om kleding te kopen. Trots en onafhankelijkheid zal een rol spelen. Dus laat haar wel in haar waarde.
Daarnaast kun je kleding of speelgoed waar jouw kind niets meer aan heeft eventueel doorschuiven naar haar. Je kan op de verjaardagen ook wat royaler zijn zonder te overdrijven. Dus iets te spelen/lezen en een shirt met het figuurtje waar kind fan van is. Het heeft dan in ieder geval 1 extra shirt dat heel is en past. Misschien niet je smaak maar het is door dat figuurtje wel een echt kadootje zonder dat je zus het zal zien als belediging dat jij haar kinderen slecht gekleed vindt.
donderdag 28 november 2019 om 09:05
Dit. Voor ons destijds ook de reden om het niet meer samen te vieren. Niet omdat we financiële problemen hebben, maar ik ga mijn kind geen tv of spelcomputer voor Sinterklaas geven. Één van de kids is ook nog jarig vlak daarna. Bovendien is het niet echt leuk als het ene kind tig kado’s krijgt en de ander maar een paar.

donderdag 28 november 2019 om 09:06
Sorry, maar als ik die zus was, zou ik boos worden om zoiets. Ze wil misschien helemaal geen hulp. Dus, omdat je €15,- kunt besteden aan cadeaus heb je hulp nodig? Hoezo? Ze kan haar kinderen toch een Sinterklaasavond aanbieden? Is de zus niet goed genoeg voor jullie?damas schreef: ↑28-11-2019 08:10En dit! Hier is tweedehands not done maar een vriendin werkt als hulpverlener en ik geef alle kleding en speelgoed aan haar mee, komt het zeker goed terecht. Bij kerst breng ik onze kerstpakketten.

donderdag 28 november 2019 om 09:09
Denk je dat je beter bent dan de zus? Alleen maar omdat je meer geld te besteden hebt?hamerhaai schreef: ↑28-11-2019 08:25Het probleem is volgens mij niet eens de Sinterklaas, maar dat zus gewoon minder geld heeft. En dat de kinderen in versleten kleding rond loopt en weinig krijgen. Deze Sinterklaas is daar een symptoom van.
Dat is de verkniptheid van deze samenleving. gezelligheid, verbondenheid en blij zijn met kleine geschenken doet onder voor materialisme.

donderdag 28 november 2019 om 09:09
Hard maar wel goed gezegd. Het jaar is meer dan alleen de feestdagen. Ik heb mijn broer laatst nog een jas gegeven die hij had gepast maar te duur vond.Geronimo2 schreef: ↑28-11-2019 07:22En er is in het hele jaar geen moment geweest dat je kleding kon geven zonder je zus een rot gevoel te geven. Nooit op Marktplaats gekeken om een berg kleding te kopen voor de kinderen en zeggen dat je het van een kennis hebt met kinderen in dezelfde leeftijd. Wat jij wil doen is heel vernederend voor je zus terwijl je kinderen er echt niks van oplopen als ze het met kleinere cadeaus moeten doen. Het is een kinderfeest, je hoeft je kinderen niet op te voeden met dure cadeaus wel dat gezelligheid en samen vieren heel belangrijk is.
donderdag 28 november 2019 om 09:11
Op zich prima oplossing, maar het ligt er dan wel even aan hoe vaak de kinderen elkaar spreken. Zitten ze bijvoorbeeld ook bij elkaar op school of zien ze elkaar heel vaak? Want dan wordt er wellicht wel gezegd: ja toen we thuis kwamen van de pakjesavond stond er nog een zak met cadeaus! Bij jullie ook?
Dat komt dan ook wat raar over.

donderdag 28 november 2019 om 09:14
Beste TO,
Wat je wel kunt doen is iets lekkers meenemen naar je zus wat jullie allemaal gezamenlijk op kunnen eten.
Een grote luxe speculaaspop, chocoladeletter of banket, onder het mom van: "...van mijn werkgever gekregen, ik dacht ik neem het vanavond mee voor ons allemaal, anders krijgen we het toch niet op/worden we te dik".
Wat je wel kunt doen is iets lekkers meenemen naar je zus wat jullie allemaal gezamenlijk op kunnen eten.
Een grote luxe speculaaspop, chocoladeletter of banket, onder het mom van: "...van mijn werkgever gekregen, ik dacht ik neem het vanavond mee voor ons allemaal, anders krijgen we het toch niet op/worden we te dik".