Amsterdam

27-11-2019 13:13 323 berichten
Ik was maandag voor het wetenschapsgala in Amsterdam, ik was er een tijd niet meer geweest, en ik dacht ik zal eens waar iedereen zo lyrisch over is. De Kalverstraat, niet echt bijzonder dus. Verder vond ik niets heel bijzonder eigenlijk, of in ieder geval niet meer bijzonder dan dingen in steden in de rest van het land. Waarom zou je er willen wonen voor zoveel geld (in de binnenstad dan) je kan er niet eens normaal fietsen/lopen. De winkelstraten vind ik echt niets bijzonder ook, lelijk nog zelfs sommige straten.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken :-) Ik vond het toch best grappig.
Ik woon in Amsterdam, maar in de Kalverstraat ben ik al 11jaar niet meer geweest.
Avena schreef:
27-11-2019 14:29
De meeste Amsterdammers mijden het centrum als de pest.
Dit dus.
Nouschi schreef:
27-11-2019 18:59
Maaaaaaaar wij hebben........... Ajax!!! :cheer2:
Jullie harde kern is erg leuk!
AnAppleADay schreef:
27-11-2019 17:56
Vooral omdat er in Brabant meer dan 3x zoveel mensen wonen als in Amsterdam.
(En in Gelderland 2,5x)
Ja, maar Amsterdammers tellen dubbel he XD
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
27-11-2019 15:59
Dat heet Glow :proud:

Amsterdammers hebben het gewoon nageaapt
Ha dat had ik getypt kunnen hebben :P
ClumsyNinja schreef:
27-11-2019 15:18
Tja wat vind ik zo fijn en uniek aan Amsterdam? Zeker niet de Kalverstraat.
Maar wel: met vrienden hangen in het Vondelpark op een zonnige weekenddag, in de winter de zon zien opkomen boven de Amstel als ik naar mijn werk fiets, of 's avonds in de verte de verlichte Magere Brug. Het uitgebreide aanbod aan eettentjes, waar ook niemand raar opkijkt als je veganistisch eet. Boodschappen halen op de Ten Katemarkt en de heerlijke mokumse humor. Jezelf kunnen zijn, ook als je toevallig niet keurig getrouwd met een koophuis en kinderen bent, en niemand die dat veroordeelt. Briljante musea om de hoek. Films kijken in Tuschinski, cabaret in de Kleine Komedie en toneel in de stadsschouwburg (of in een van de vele andere theaters). Het IDFA, het light festival, het ITs festival. Met het pontje naar noord en daar met mijn benen bungelend over de kade biertjes drinken en naar de stad aan de overkant kijken.
De stadsheid en tegelijkertijd de kleinschaligheid; dat ik middenin de stad zit en tóch in no time met mijn racefiets in de polders of de duinen zit.

Ik zou nergens anders willen wonen <3
Aaah een stadsgenoot :)
pipootje schreef:
27-11-2019 13:50
Maar veel van die dingen die jij noemt, kunnen ook buiten Amsterdam. Dus waarom zou Amsterdam dan zo speciaal moeten zijn? Zoals sommige mensen zeggen? Daar ging het mij om.
Ik vind de grachten met bijbehorende huizen mooi. Loop volgende keer eens langs de Provinciehuizen.
Dat is toch een mooi stuk geschiedenis.
Afbeelding
“Don’t look back – you’re not going that way.”
lux- schreef:
27-11-2019 14:04
Volgens mij is er geen enkele inwoner van Amsterdam die lyrisch is over de Kalverstraat. Dat kunnen bijna alleen maar mensen zijn die geen benul hebben van Amsterdam.

Amsterdam is een waanzinnig leuke, mooie en charmante stad. Je kunt er - als je weet waar je zijn moet - ook goed winkelen, goed uit eten .

Maar er wonen wil ik niet meer. Te druk, te duur, teveel toerisme.
Helemaal mee eens, daarom ga ik na 25 jaar terug verhuizen naar Haarlem (met pijn in m'n hart) en m'n Amsterdamse woning verhuren, vooral het toerisme is me teveel geworden.
Nouschi schreef:
27-11-2019 18:59
Maaaaaaaar wij hebben........... Ajax!!! :cheer2:
En het Red light district :$
Heel erg belangrijk bij zowel een gewonnen als een verloren wedstrijd van Ajax.
merle78 schreef:
27-11-2019 20:31
Helemaal mee eens, daarom ga ik na 25 jaar terug verhuizen naar Haarlem (met pijn in m'n hart) en m'n Amsterdamse woning verhuren, vooral het toerisme is me teveel geworden.

Wij wonen nog aan de rand van Amsterdam, in een ‘dorp’ (meer een buitenwijk). Maar dat bevalt helemaal niet. Het uitgebluste VINEX-verhaal is hier 100% waar. Ja oké, Amsterdam is binnen handbereik, maar ik leef veel meer om het huis sinds ik ‘n zoon heb, dus ik wil graag gewoon met de kinderwagen (nouja, inmiddels loopfiets) naar het centrum kunnen wandelen en dan wat leuks kunnen bekijken in de winkeltjes, ergens een fatsoenlijke lunch kunnen eten, ‘s avonds met man op korte afstand een redelijk restaurant kunnen bezoeken, ipv altijd toch uiteindelijk minstens een halfuur onderweg te zijn, ook voor even een hapje en een filmpje, zonder echt voor iets bijzonders te gaan. Of met zoon op vrijdagavond spontaan uit eten gaan om de hoek, gewoon omdat niemand zin heeft om te koken, en dat ‘uit eten’ dan niet de snackbar is.

Wij hebben nu een nieuwe woonplaats op het oog waar dat allemaal kan en een grote stad voor het ‘echte werk’ onder handbereik. En een uitstekende verbinding met DE stad, zodat ik nog gewoon naar het Faire Oosten kan, of lunchen met een vriendin bij Stek. Of een hapje eten bij de Pekelhaaring en dan een filmpje pakken bij Rialto. Al die fijne plekken :heart:

Maar ik zal het hoe dan ook missen. ‘s Avonds over de grachten dwalen als het donker is, even een kop koffie bij Belcampo terwijl zoon in de speelhoek speelt. Snel langs de Van Soest voor lekkere chocolaatjes of ijs halen bij het Ijscuypje in de zomer en dat opeten terwijl je naar de flamingo’s van Artis kijkt op het plein bij de Plantage. Met wijn en stokbrood door de grachten in een sloepje in de avondzon. Spontaan even naar een van de Openluchtconcerten in het Vondelpark. Of op de fiets over de grachten in je zomerjurk en dat het water dat ze over de bruggen sproeien je benen nat spat.

Maar het is goed zo. De stad is me te vol en ik ben niet zo rijk dat ik er comfortabel kan wonen. Het Vondelpark voelt niet meer als ‘natuur’, maar gewoon, als een grote tuin. Ik wil geen oordoppen meer in om rustig te kunnen slapen in een charmant, maar mega gehorig huis, omdat ik mijn kind wil kunnen horen ‘s nachts. Ik merk dat ik veel meer kan genieten van Amsterdam als ik er niet ‘gevangen’ zit. Dus juist nu de kogel door de kerk is en we definitief weg zullen gaan voelt het gek, en een beetje treurig, maar ook goed. Ik kijk ernaar uit om te gaan genieten van Amsterdam van een afstandje.

Misschien zet ik wel een fiets op Muiderpoort. Zodat ik toch nog eens met natgesproeide benen een ijsje kan eten met de flamingo’s. En dan neem ik chocolaatjes mee naar huis.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
27-11-2019 21:01
Wij wonen nog aan de rand van Amsterdam, in een ‘dorp’ (meer een buitenwijk). Maar dat bevalt helemaal niet. Het uitgebluste VINEX-verhaal is hier 100% waar. Ja oké, Amsterdam is binnen handbereik, maar ik leef veel meer om het huis sinds ik ‘n zoon heb, dus ik wil graag gewoon met de kinderwagen (nouja, inmiddels loopfiets) naar het centrum kunnen wandelen en dan wat leuks kunnen bekijken in de winkeltjes, ergens een fatsoenlijke lunch kunnen eten, ‘s avonds met man op korte afstand een redelijk restaurant kunnen bezoeken, ipv altijd toch uiteindelijk minstens een halfuur onderweg te zijn, ook voor even een hapje en een filmpje, zonder echt voor iets bijzonders te gaan. Of met zoon op vrijdagavond spontaan uit eten gaan om de hoek, gewoon omdat niemand zin heeft om te koken, en dat ‘uit eten’ dan niet de snackbar is.

Wij hebben nu een nieuwe woonplaats op het oog waar dat allemaal kan en een grote stad voor het ‘echte werk’ onder handbereik. En een uitstekende verbinding met DE stad, zodat ik nog gewoon naar het Faire Oosten kan, of lunchen met een vriendin bij Stek. Of een hapje eten bij de Pekelhaaring en dan een filmpje pakken bij Rialto. Al die fijne plekken :heart:

Maar ik zal het hoe dan ook missen. ‘s Avonds over de grachten dwalen als het donker is, even een kop koffie bij Belcampo terwijl zoon in de speelhoek speelt. Snel langs de Van Soest voor lekkere chocolaatjes of ijs halen bij het Ijscuypje in de zomer en dat opeten terwijl je naar de flamingo’s van Artis kijkt op het plein bij de Plantage. Met wijn en stokbrood door de grachten in een sloepje in de avondzon. Spontaan even naar een van de Openluchtconcerten in het Vondelpark. Of op de fiets over de grachten in je zomerjurk en dat het water dat ze over de bruggen sproeien je benen nat spat.

Maar het is goed zo. De stad is me te vol en ik ben niet zo rijk dat ik er comfortabel kan wonen. Het Vondelpark voelt niet meer als ‘natuur’, maar gewoon, als een grote tuin. Ik wil geen oordoppen meer in om rustig te kunnen slapen in een charmant, maar mega gehorig huis, omdat ik mijn kind wil kunnen horen ‘s nachts. Ik merk dat ik veel meer kan genieten van Amsterdam als ik er niet ‘gevangen’ zit. Dus juist nu de kogel door de kerk is en we definitief weg zullen gaan voelt het gek, en een beetje treurig, maar ook goed. Ik kijk ernaar uit om te gaan genieten van Amsterdam van een afstandje.

Misschien zet ik wel een fiets op Muiderpoort. Zodat ik toch nog eens met natgesproeide benen een ijsje kan eten met de flamingo’s. En dan neem ik chocolaatjes mee naar huis.
Mooi geschreven!
Ik vind Amsterdam vreselijk druk en zou er geloof ik niet willen wonen, maar ik zie de charme ook wel hoor.
En als je er vandaan komt snap ik dat je er niet weg wilt.
Ik zat van de week dat programma met Natasja Froger te kijken; 2 Amsterdammers die rust wilden. Ze gingen proefwonen ergens in Zuid-Friesland. Na 1,5 dag trokken ze de rust niet meer.
COtweepuntnul schreef:
27-11-2019 19:21
In eindhoven is trouwens ook zo'n light festival.
Glow.
En dat is de laatste jaren steeds groter geworden. Het is nu zo druk dat je er niet fatsoenlijk meer kunt lopen.
liubi schreef:
27-11-2019 17:54
Mijn halve familie komt uit Amsterdam en ik kom er ook altijd graag. Ik vind het echt een avontuur om met de kinderen langs de grachten te dwalen. Om alles te zien en in ons op te nemen. Maar ik ben dan ook weer blij als ik 's avonds weer weg ben want het is wel druk. Ik kom zelf uit 010 en de laatste tijd is Rotterdam ook zeker in opkomst. De grauwe jaren 80 en 90 heeft de stad gelukkig ver achter zich gelaten.

Zelf woon ik nu in de buurt van Maastricht en dat vind ik ook een heerlijke stad om heen te gaan. Een prachtige centrum, 2000 jaar geschiedenis, Romeinse overblijfselen (zoals ook trouwens in Heerlen, een stad die zich ook opnieuw aan het uitvinden is!) en een geweldige atmosfeer. Van Maastricht word ik ook blij.

Ik vind het altijd leuk om een stad te bezoeken in Nederland. Ik zou graag eens naar Leeuwarden, Deventer, Middelburg en Den Bosch gaan. Allemaal steden waar ik nog nooit geweest ben.
Leuk! Maastricht is ook echt een prachtige stad.
Heerlijk om op een warme zomeravond door te dwalen en een prachtige stad met vreselijk aardige mensen, gezellige horeca en mooie panden.
minnimouse schreef:
27-11-2019 21:22
Glow.
En dat is de laatste jaren steeds groter geworden. Het is nu zo druk dat je er niet fatsoenlijk meer kunt lopen.
Oh ja, Glow heet het.
merle78 schreef:
27-11-2019 20:31
Je leest nu zoveel over overtoerisme in Amsterdam. Waaraan merk jij dat zelf concreet? Directe overlast? Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe zich dat concreet uit voor de bewoners.
liubi schreef:
27-11-2019 22:09
Je leest nu zoveel over overtoerisme in Amsterdam. Waaraan merk jij dat zelf concreet? Directe overlast? Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe zich dat concreet uit voor de bewoners.
A) dat er gewoon geen doorkomen meer aan is als je in de binnenstad moet zijn
B) zo’n beetje alles wordt in de binnenstad al dan niet illegaal verhuurd aan toeristen dus veel overlast
C) overal lamme, stonede lui op straat met alle gevolgen van dien
D) dingen als een appeltaartje gaan eten met opa en oma bij Winkel zoals vroeger zit er niet meer in, want er staat een rij alsof je naar het Anne Frankhuis wil.
D) overal zijn van die typische toeristenmeukwinkels opgeplopt. En dan bedoel ik niet met die tshirts met wietplanten erop enzo, maar weet ik wat voor Dunkin’ donutsachtige rotzooi allemaal en die zoete, vettige lucht hangt door de hele binnenstad. Yuk.
E) het is bijna niet meer bewoonbaar op de grachtengordel. Meer een soort openluchtmuseum.

Maar die ‘ring’ van toerisme is vrij klein en daarbuiten is het prima hoor.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik denk dat veel mensen niet weten dat de wijken ook nog vol zitten met winkeltjes en restaurantjes en voor veel Amsterdammers speelt daar hun dagelijkse leven af. Zowel oud Oost en West zijn heel gezellig en Zuid bestaat ook uit meer dan Museum kwartier en Vondelpark.
Kumiko schreef:
27-11-2019 19:36
Ik woon in Amsterdam, maar in de Kalverstraat ben ik al 11jaar niet meer geweest.
Toen ik er nog woonde en als ik er echt iets moest hebben, ging ik altijd op dinsdagmorgen vroeg.. Dan was het heerlijk rustig.. Maar hoewel ik nog heel vaak in Amsterdam kom, heb ik de Kalverstraat echt al jaren niet meer gezien. Ik loop veel liever een stukje om.. Een broodje halen op de Zeedijk, slenteren door de Jordaan met de binnentuinen of met vrienden wat drinken in de Pijp of Oost in mijn favoriete kroegen of gewoon lekker in het park of langs het water zitten. Ondanks dat ik er weg ben gegaan, voel ik mij er nog steeds als een vis in het water en ben ik ook heel blij dat ik een vaste slaapplek heb daar, waardoor ik er nog vaak kan komen.
Seriously?
Avena schreef:
27-11-2019 14:53
Zo beter?

De laatste keer dat ik in Amsterdam de hoofdstad van Nederland was, wilde ik héél hard weer wegrennen. Maar ja, toen liep ik van het centraal station naar een hotelletje achter het Rembrandtplein een uitgaansplein dat vroeger een beetje louche was, maar waar nu voornamelijk toeristen en provincialen komen en ging naar een concert in Paradiso een bekende poptempel in een ooit gekraakte kerk. Mídden in het toeristisch gebied, en toeristen lopen niet dóór.. :facepalm:

Jaren geleden heb ik er een paar jaar gewoond. In Oud-West een wijk aan de westkant van het centrum en later in de Pijp een wijk aan de zuidkant van het centrum. Daar genoot ik met volle teugen. Het centrum kwam ik toen bijna niet. Studeerde in Oost een wijk aan de oostkant van het centrum, werkte in de schoonmaak door de hele stad heen en stapte niet heel veel daar, dat deed ik toch vooral in mijn geboortestad. Oh wacht, ik ging wel graag naar de American Bookstore een winkel waar ze engelstalige boeken verkopen en W.H. Smith een andere winkel waar ze Engelstalige boeken verkopen. bedenk ik mij nu, en als we met het hele jaar 'de stad in gingen' dan eindigden we vaak bij de Schutter een voormalig studentencafé dat inmiddels gesloten is, dat is natuurlijk allemaal wel in het toeristisch gebied. Ik denk dat het toen nog niet zo druk was als nu.
:rofl: bedankt!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Dat je überhaupt de Kalverstraat noemt zegt al genoeg. Je hebt geen idee wat het echte Amsterdam is. Een Amsterdammer komt niet eens in die straat.
Weet je wie daar komen? Types zoals jij die denken dat de Kalverstraat iets is waar je moet zijn. Jij zal ook de persoon zijn die gaat ‘stappen’ zoals mensen van buiten dat noemen, op het Leidseplein en Rembrandtplein.
Om een mening te hebben over Amsterdam moet je wel weten wat er te doen is. Ga eens voor jou onbekende buurten bezoeken, pas dan weet je wat Amsterdam is. De trein naar CS pakken en dan naar de Bijenkorf en de Kalverstraat of vanaf RAI de Huishoudbeurs bezoeken is niet Amsterdam bezoeken.
handigmetgeld schreef:
27-11-2019 17:45
Ik heb een eental vinex-wijken gezien, en vond er echt geen een leuk. Voor mij is een leuke wijk een wijk waar je meerdere soorten winkeltjes en eettentjes hebt, waar het levendig is op straat, waar je wat variatie in woningtypen en soort bewoners hebt. Vrijwel alle steden hebben zulke wijken, meestal tegen het centrum aan. Hoe verder je van het centrum afkomt, hoe minder er te doen is, hoe meer het 'slaapwijken' zijn: Woningen, tuinen, parkeerplaatsen, een speeltuin hier en daar, en op een centrale plek een winkelcentrumpje met een albert heijn of jumbo, een etos en blokker, en een huisartsenpost.

Dat is wat ik bedoel met (en ken van) 'vinex', en dat is van een dermate grote treurigheid dat ik er nooit zou willen wonen. Als er ook leuke vinex-wijken zijn, dan bedoel ik die uiteraard niet.

edit: Ik heb even gekeken, maar de enige vinex-wijk in zutphen is volgens wikipedia 'leesten'. En Als ik google streetview loslaat op leesten, is dat precies het soort treurigheid dat ik bedoelde. Terwijl wat ik bedoel met 'leuke wijk' in Zutphen meer bijvoorbeeld 'nieuwstad' is, of aan de andere kant bij 'marspoortstraat' en 'oude wed'. Vlak bij centrum, niet echt winkelstraten, maar wel leuk gevarieerd, wat ouder, en veel te doen (op het oog, even snel op basis van streetview, vergeef me als ik er helemaal naast zit)
Eens, ik heb vrienden en familie in Leesten wonen, en ik zou er nog niet dood gevonden willen worden. Twintig minuten fietsen van het centrum, een niet al te beste busverbinding, een treurig winkelcentrumpje (maar wel met een goede Jumbo) waar buiten de supermarkt niets lang bestaat. Overigens zijn Nieuwstad, Marspoortstraat en Oude Wed in het centrum. Zutphen is tot 1848 een vestingstad geweest en pas daarna mocht er buiten het centrum gebouwd worden, dus wijken als het Deventerwegkwartier en Waterkwartier zijn buiten het centrum.

Ik woon hier met veel plezier, net aan de rand van het centrum. Ik vind het fijner dan Amsterdam, daar mis ik de ruimte die ik hier heb. Hier mis ik het gemak waarmee je in Amsterdam over de grens eet. Bij Thuisbezorgd kunnen we kiezen tussen Italiaans (1 goede, 2 grote ketens, de rest 'italiaans'), shoarmatenten (1 goede, de rest doet maar wat), een pannenkoekenhuis, een paar slechte snackbars, en een redelijk goede hindoestaans-Surinaams. Tja. Voor echt uit eten hebben we hier dan wel weer een uitstekende hoeveelheid goede restaurants, met tot voor kort een heel goed sterren-restaurant. Helaas is de uitbater en kok naar Amsterdam verkast... :cry:
Maar ook hier een theater, bioscoop, filmhuis, musea, leuke winkels (en méér dan alleen de ketens).
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Hatchi schreef:
28-11-2019 07:53
Dat je überhaupt de Kalverstraat noemt zegt al genoeg. Je hebt geen idee wat het echte Amsterdam is. Een Amsterdammer komt niet eens in die straat.
Weet je wie daar komen? Types zoals jij die denken dat de Kalverstraat iets is waar je moet zijn. Jij zal ook de persoon zijn die gaat ‘stappen’ zoals mensen van buiten dat noemen, op het Leidseplein en Rembrandtplein.
Om een mening te hebben over Amsterdam moet je wel weten wat er te doen is. Ga eens voor jou onbekende buurten bezoeken, pas dan weet je wat Amsterdam is. De trein naar CS pakken en dan naar de Bijenkorf en de Kalverstraat of vanaf RAI de Huishoudbeurs bezoeken is niet Amsterdam bezoeken.
Eens.. En er is nog een groter voordeel. Gezien het volgens TO toch allemaal zo vreselijk is en ze het overal kan vinden... Gewoon niet naar Amsterdam gaan, maar lekker wegblijven. Er is niemand die je dwingt om te gaan...
Seriously?
Bijzonder wel dat al die Amsterdammers hier zich zo afkeren van de Kalverstraat. Die straat is óók Amsterdam. Maar goed, dat vind ik sowieso irritant: mensen die alleen de 'verborgen' plekjes leuk vinden en dat wat iedereen leuk vindt, stom vinden. En zich dan lekker verheven gaan voelen boven de rest van het plebs. Want zij weten waar het écht leuk is..... en dat is vooral niet de Kalverstraat natuurlijk.

Er zit nota bene nog een mooie kerk in verborgen en als je goed zoekt vind je het Begijnenhof. Aan het einde heb je dan nog de Munttoren met om het hoekje een leuk zeemanswinkeltje.

Misschien toch maar wat vaker door die straat lopen, 020'ers ;).
MarvelousMrsMaisel schreef:
28-11-2019 08:25
Bijzonder wel dat al die Amsterdammers hier zich zo afkeren van de Kalverstraat. Die straat is óók Amsterdam. Maar goed, dat vind ik sowieso irritant: mensen die alleen de 'verborgen' plekjes leuk vinden en dat wat iedereen leuk vindt, stom vinden. En zich dan lekker verheven gaan voelen boven de rest van het plebs. Want zij weten waar het écht leuk is..... en dat is vooral niet de Kalverstraat natuurlijk.

Er zit nota bene nog een mooie kerk in verborgen en als je goed zoekt vind je het Begijnenhof. Aan het einde heb je dan nog de Munttoren met om het hoekje een leuk zeemanswinkeltje.

Misschien toch maar wat vaker door die straat lopen, 020'ers ;).
Prachtige schuilkerk. Gekomen door me tussen vechtende, dronken, fietsende, wietrokende toeristen door te worstelen.

De grote grap is dat zodra je zegt Amsterdam niet zo leuk te vinden er een soort aantasting van het ego van de Amsterdammer lijkt te ontstaat. Oja, en dat je dan alleen maar dom in de toeristenfuik bent gebleven als simpel provinciaaltje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven