Schenking
donderdag 28 november 2019 om 10:55
Luxe dilemma;
Ik heb 2 volwassen kinderen, beiden zelfstandig. Met mn dochter gaat het financieel erg goed, goede baan en woont samen met een partner die een bovenmodaal inkomen heeft. Met mijn zoon gaat het op zich ook prima, maar heeft een minder betaalde baan als mn dochter en woont bovendien alleen. Zijn financiële situatie is goed, maar anders.
Ze hebben nu beiden de leeftijd dat ik een jaarlijkse schenking wil doen, in een envelop, tijdens de sinterklaas-gourmet.
Is het gebruikelijk dat ik je schenkt per kind/aangetrouwde? Dan zouden mijn dochter en haar vriend het bedrag 2x krijgen en mijn zoon 1x.
Indien ik het per huishouden zou verdelen vind ik het zo lullig om mn schoonzoon over te slaan bij het uitdelen.
Wie kent een soortgelijke situatie en kan mij advies geven?
Ik heb 2 volwassen kinderen, beiden zelfstandig. Met mn dochter gaat het financieel erg goed, goede baan en woont samen met een partner die een bovenmodaal inkomen heeft. Met mijn zoon gaat het op zich ook prima, maar heeft een minder betaalde baan als mn dochter en woont bovendien alleen. Zijn financiële situatie is goed, maar anders.
Ze hebben nu beiden de leeftijd dat ik een jaarlijkse schenking wil doen, in een envelop, tijdens de sinterklaas-gourmet.
Is het gebruikelijk dat ik je schenkt per kind/aangetrouwde? Dan zouden mijn dochter en haar vriend het bedrag 2x krijgen en mijn zoon 1x.
Indien ik het per huishouden zou verdelen vind ik het zo lullig om mn schoonzoon over te slaan bij het uitdelen.
Wie kent een soortgelijke situatie en kan mij advies geven?

donderdag 28 november 2019 om 11:00
Ik zou hetzelfde bedrag per kind geven. Dus dochter en schoonzoon krijgen in totaal hetzelfde als zoon. Je schenkt toch aan je kinderen en niet "aanhang" aanhang heeft al mooi geluk dat dochter een bedrag van jou krijgt.
Mijn ex had hetzelfde met kerst, kinderen kregen allemaal hetzelfde bedrag van zijn moeder. Ik zou echt nooit verwachten dat aanhang dan ook wat krijgt.
Mijn ex had hetzelfde met kerst, kinderen kregen allemaal hetzelfde bedrag van zijn moeder. Ik zou echt nooit verwachten dat aanhang dan ook wat krijgt.
donderdag 28 november 2019 om 11:02
Ja dat is ook niet waar het dilemma over gaat, uiteraard krijgen zij hetzelfde. Het gaat erom of ik mn schoonzoon een idem bedrag zou moeten geven!?
donderdag 28 november 2019 om 11:02
Dit idd.Nummer*Zoveel schreef: ↑28-11-2019 11:00Ik zou als aangetrouwde partner toch echt niet verwachten dat mij als persoon apart ook nog een schenking wordt gedaan. Ik zou het dus aan zoon alleen en aan dochter samen met haar partner geven.
Echt, geef geen bedrag aan schoonkind. Straks komt krijgt je andere kind ook een partner, na hoeveel maanden relatie wordt er dan geschonken? En dan doe je het (nog) niet, want schoonkind is pas net in beeld, en dan is kind verbolgen oid. Komt alleen maar ellende van.

donderdag 28 november 2019 om 11:04
Ik betwijfel of hier echte vaste gebruiken voor zijn. Je moet doen waar je je goed bij voelt.
In mijn geval, ben ik de schoondochter. Mijn schoonouders schenken gewoon elk jaar naar hun kinderen toe, ieder het zelfde. Voelt voor mij echt niet dat ik word overgeslagen. Ze doen het alleen niet per envelop, maar gewoon per bank.
Daarentegen in mijn vorige relatie werd door mijn schoonmoeder een envelop met inhoud gegeven met Kerst aan een ieder het zelfde, dus ook aan mij en andere aanhang. Echter ging het daar om andere bedragen.
In mijn geval, ben ik de schoondochter. Mijn schoonouders schenken gewoon elk jaar naar hun kinderen toe, ieder het zelfde. Voelt voor mij echt niet dat ik word overgeslagen. Ze doen het alleen niet per envelop, maar gewoon per bank.
Daarentegen in mijn vorige relatie werd door mijn schoonmoeder een envelop met inhoud gegeven met Kerst aan een ieder het zelfde, dus ook aan mij en andere aanhang. Echter ging het daar om andere bedragen.
donderdag 28 november 2019 om 11:04
Nee. Dat zou ik erg oneerlijk vinden, dat zij het dubbele bedrag krijgen omdat ze met zijn tweeën zijn. Ik zou alleen aan je eigen kinderen schenken.

donderdag 28 november 2019 om 11:07
Wij krijgen met kerst van mijn ouders allemaal (ook schoonzoon/dochter en kleinkinderen) een bedrag van 2 cijfers in een enveloppe. Relatief klein bedrag dus wat ieder persoon krijgt.
Bedragen met 4 cijfers, de schenkingen dus, geven mijn ouders alleen aan de eigen kinderen. Dus niet aan schoonkinderen en vooralsnog ook niet aan de kleinkinderen.
En dat lijkt mij allemaal helemaal prima.
Bedragen met 4 cijfers, de schenkingen dus, geven mijn ouders alleen aan de eigen kinderen. Dus niet aan schoonkinderen en vooralsnog ook niet aan de kleinkinderen.
En dat lijkt mij allemaal helemaal prima.
donderdag 28 november 2019 om 11:07
Nee hoor, zou ik als zoon erg oneerlijk vinden. Hij heeft al geen partner en verdient een stuk minder en wordt dan ook nog gestraft met een lagere schenking. Gewoon niet doen.
ik geef mn bek ook maar een douw
donderdag 28 november 2019 om 11:08
donderdag 28 november 2019 om 11:09
Mijn schoonouders hebben dit ook een keer gedaan met kerstmis en schoonzus, vriend en ik kregen alle 3 evenveel. Voelde me best opgelaten richting schoonzus omdat die in dezelfde situatie zit als jouw zoon. Toen ik dat voorzichtig aankaartte antwoordde mijn schoonmoeder: jij bent voor ons even goed een kind als XX en XX.
Met kerstmis krijgen mijn schoonzus en vriend ook altijd geld van hun oma en op de enveloppen voor de 6 kleinkinderen (waarvan 4 een partner hebben en 2 niet) staan de partner namen erop (indien van toepassing), maar de inhoud van alle 6 is gelijk.
Met andere woorden: doen waar jij je goed bij voelt.
Met kerstmis krijgen mijn schoonzus en vriend ook altijd geld van hun oma en op de enveloppen voor de 6 kleinkinderen (waarvan 4 een partner hebben en 2 niet) staan de partner namen erop (indien van toepassing), maar de inhoud van alle 6 is gelijk.
Met andere woorden: doen waar jij je goed bij voelt.

donderdag 28 november 2019 om 11:13
yep! Dit!!Poeszie schreef: ↑28-11-2019 11:02Dit idd.
Echt, geef geen bedrag aan schoonkind. Straks komt krijgt je andere kind ook een partner, na hoeveel maanden relatie wordt er dan geschonken? En dan doe je het (nog) niet, want schoonkind is pas net in beeld, en dan is kind verbolgen oid. Komt alleen maar ellende van.
donderdag 28 november 2019 om 11:14
Ik zou zeker een stel niet meer gaan schenken dan een alleenstaande. Gewoon aan je eigen kinderen hetzelfde bedrag, klaar. En dan zeg je: ‘Piet, deze envelop is voor jou. Klara en Jan, deze envelop is voor jullie.’
Niemand buiten de boot en weer gezellig verder gourmetten.
Niemand buiten de boot en weer gezellig verder gourmetten.
Je moet niet alles geloven wat je denkt