Het Grote Viva Katten Topic deel 2

01-05-2019 21:17 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier ;-D
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.

Happy New Miauw!
Afbeelding

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Calamitycat schreef:
22-11-2019 22:59
Lapje heeft vandaag brokjes, een zakje zachtvoer én een blikje zachtvoer gegeten :yes:
Ah dat is mooi!!!
Ja, echt heel fijn. Aangezien ze de brokjes en het blikje vanaf vanmiddag laat toen ik thuiskwam in delen over de avond heeft gegeten (ik was toch een beetje huiverig dat het ineens teveel was voor haar gekrompen maagje) en nog niet heeft overgegeven en nu heerlijk ligt te slapen ga ik ervan uit dat ze niet misselijk is.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Hoi Kattenliefhebbers van Viva!

Ik zit de laatste tijd enorm te twijfelen over hoe de relatie tussen onze katten is. We hebben twee katers, 5 jaar en 1,5 jaar. Beide katers komen veelvuldig buiten. Beide uiteraard gecastreerd. Ze delen de benedenverdieping van het huis. Ze hebben eigen plekjes om te slapen waar de ander niet komt, hadden eerst ook meerdere eet/drink opties maar aangezien ze beide steeds dezelfde optie kozen hebben we dat al vrij snel afgeschaft.

Toen de jonge kitten was werd er veel gespeeld met de oude. Terwijl jonkie aan het groeien was ging ouwe wat meer grenzen aangeven (ineens was dat kleine ding niet zo klein meer haha). Eigenlijk is het altijd goed gegaan, nooit echt vrienden geweest maar wel tolerantie. Geen ruzie of gedoe om slaap/eetplekken. Alleen af en toe geblaas van de oude als de jonge niet wilde stoppen met spelen, of te dichtbij kwam als ouwe lag te slapen (lees: zowat over ouwe heenrennen). Daarna een tijd (half jaar denk ik) eigenlijk niet veel samen gespeeld. Ze patrouilleren vaak samen door de buurt.

De laatste weken is er iets veranderd. Ze spelen namelijk weer meerdere keren op een dag. Probleem is, ik weet gewoon niet meer of het spelen is. Ouwe heeft wat problemen gehad, meerdere antiobioticakuren, dierenartsenbezoekjes etc. Nu gelukkig weer helemaal gezond. Ook naar mij is hij weer veel speelser.

Met jonge kat speelt hij nu dus ook. De ene keer neemt ouwe het initiatief, de andere keer jonge. Ouwe mept wat meer terwijl jonge meer ontwijkt. Ze liggen niet te rollenbollen of te worstelen, gaat vrij beschaafd. Geen opgezette vacht, geen gegrom, oren meestal naar voren gericht, geen gebijt. Meestal wat gemep (zover ik zie zonder nagels) waarbij ouwe dan ook goed kan gaan liggen op zn rug (waarvan ik niet weet of hij zegt 'nu mag jij meppen' of 'nu kan ik al mijn wapens gebruiken').

Het enige probleem is dat ouwe op een gegeven moment vrij veel blaast, en dat jonge niet erop reageert. Jonge valt niet aan maar trekt ook niet terug. Blazen lijkt mij een slecht teken?

Nadat dit een aantal keren is gebeurd bespraken man en ik om wat meer plek in de hoogte te creeeren door planken op te hangen, en te kijken of we toch meerdere eetbakjes neer moeten zetten.

Maarrrrrrr daarna verrasten de katten ons door ineens dicht bij elkaar te gaan liggen. Niet tegen elkaar aan, maar zo'n 20 cm ertussen. Wat eerder nooit zou gebeuren.
Daarnaast heeft ouwe over het algemeen geen problemen meer met aanwezigheid van jonge. Ze besnuffelen elkaar als de een of ander binnenkomt, gaan eerder in elkaars nabijheid liggen.
Geen superduidelijke tekenen zoals elkaar wassen of kopjes geven dus.

Eigenlijk gemixte signalen, allemaal niet erg duidelijk.

Qua gedrag van de katten, ouwe voelt zich overduidelijk beter maar is ook niet ziek meer. Jonge komt soms wat chagerijniger over de laatste tijd maar gaat ook van kitten naar volwassen kat natuurlijk. Daarnaast ervaren ze beide ook wat stress door een buurtkat die steeds in onze tuin komt (wat wel vaak tot een gevecht leidt). Ik houd het gedrag van jonge natuurlijk in de gaten en bij zorgen overleg ik met de dierenarts.

Nou, wat wil ik nu met dit hele verhaal? Ik wil mijn jongens gewoon begrijpen! Hebben ze nou ruzie of juist een net wat betere relatie? Als het toch ruzie is moet ik natuurlijk maatregelen nemen, maar ik weet het eerlijk gezegd echt niet.

Wat denken jullie?
GreenLadyFern schreef:
30-11-2019 09:06
Hoi Kattenliefhebbers van Viva!

Maarrrrrrr daarna verrasten de katten ons door ineens dicht bij elkaar te gaan liggen. Niet tegen elkaar aan, maar zo'n 20 cm ertussen. Wat eerder nooit zou gebeuren.
Daarnaast heeft ouwe over het algemeen geen problemen meer met aanwezigheid van jonge. Ze besnuffelen elkaar als de een of ander binnenkomt, gaan eerder in elkaars nabijheid liggen.
Geen superduidelijke tekenen zoals elkaar wassen of kopjes geven dus.

Eigenlijk gemixte signalen, allemaal niet erg duidelijk.

Nou, wat wil ik nu met dit hele verhaal? Ik wil mijn jongens gewoon begrijpen! Hebben ze nou ruzie of juist een net wat betere relatie? Als het toch ruzie is moet ik natuurlijk maatregelen nemen, maar ik weet het eerlijk gezegd echt niet.

Wat denken jullie?
Ow grappig herkenbaar hier! Wij hebben begin dit jaar een kater van 4 in huis gehaald, een paar maanden ervoor een rode dame van 4 het zijn binnenkatten.
Aan het begin ook veel gemep en geblaas en nu soms nog wel maar ze zitten steeds vaker pal naast elkaar, spelen met elkaar en ja soms nog even blazen en meppen.

Ik ben juist erg blij hiermee, blijkbaar vinden ze elkaar interessant genoeg om al maandenlang in de weer te zijn met elkaar. Jouw ouwe is helemaal nog niet echt oud natuurlijk he, gewoon een vrij jonge (speelse) kat die nog wel te sturen is lijkt mij.

Ik denk dat ze zelf ook wisselen tussen ruzie en een betere relatie dat doen ze hier ook. Och ik zou me niet erg druk maken als ik jouw was zolang je nog verandering ziet in gedrag zijn ze gewoon nog beter met balans zoeken tussen elkaar.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Haha ja hij is zeker nog niet oud, maar voor de omschrijving even t makkelijkste.

Ik denk ook dat het in principe beter gaat, maar dat geblaas van de oudste (wink) maakt me dus aan t twijfelen
Voor ons gemixte signalen, maar jouw katten snappen elkaar wel!
Zolang ze vrijwillig elkaar aanraken (snuffelen), vlak bij elkaar gaan slapen (kwetsbaar) en spelen (al dan niet met wat geblaas, maar echt geen gevecht) dan is er geen probleem en hebben ze het onderling geregeld.

Mijn poezen zijn geen best buddies en de grote tolereert de kleine, maar ze vechten niet. Grote blaast en kleine zoekt de grenzen op, vervolgens zitten ze pal naast elkaar te wachten op hun eten :facepalm:
Laatst was er een vreemde kat voor het raam en waar de grote poes alleen verschrikt opkijkt als kleine poes voor het raam zit, ging ze nu door het lint. Ze herkennen elkaar dus ook wel op zicht, vind ik grappig.
"I love not Man the less, but Nature more..."
SmoesDePoes schreef:
20-10-2019 22:19
Nou dat is dus de vraag, ik vind er op Google verschillende dingen over. Ik heb in ieder geval geen duidelijke reden gekregen waardoor hij die poliep krijgt. Hij is daarvoor niet ziek geweest. In de verhalen van Google lees ik dat het bij de Main Coon vaker voorkomt, het lijkt dus bij de Main Coon een foutje in de aanleg te zijn. En verder lees ik verhalen dat een kat zo'n poliep kan krijgen na de niesziekte of een andere verkoudheid waarbij vuil in het middenoor blijft hangen.
Ik heb morgen een belafspraak met de dierenarts die hem nu voor de derde keer geopereerd heeft. Ik heb ook een mail gestuurd naar een dierenarts die over dit soort poliepen blogt. Ook heb ik de Universiteit voor Diergeneeskunde in Utrecht gemaild. Alleen zeggen zij dat we dan langs moeten komen, maar ja hij is nog niet bij ons dus dat gaat niet. Wel mag de behandelend dierenarts voor een consult bellen.

Jeetje, dus je hebt er wel wat ervaring mee. Wat fijn om te lezen dat het al 10 jaar goed gaat! Mijn hoop is echt gevestigd op dit soort verhalen, want het is zo'n leuk stel die twee broertjes!

Even een update: we hebben inmiddels de toezegging van de stichting dat, als de poliep terug komt, de operatie door hen betaald wordt. Niemand kan voorspellen of de poliep terug kan komen, dus we nemen de gok. De broertjes zijn eraan toe om te verhuizen, vrijdag de 13e is het zover! Dan komen de broertjes bij ons wonen. We hebben afgelopen week allerlei spullen besteld bij Zooplus, en we zijn er helemaal klaar voor! Ben zo benieuwd hoe ze het hier gaan vinden. Hopelijk wennen ze snel!
Ik leg de lat lekker hoog. Dan kan ik er makkelijker onderdoor.
SmoesDePoes schreef:
01-12-2019 12:40
Even een update: we hebben inmiddels de toezegging van de stichting dat, als de poliep terug komt, de operatie door hen betaald wordt. Niemand kan voorspellen of de poliep terug kan komen, dus we nemen de gok. De broertjes zijn eraan toe om te verhuizen, vrijdag de 13e is het zover! Dan komen de broertjes bij ons wonen. We hebben afgelopen week allerlei spullen besteld bij Zooplus, en we zijn er helemaal klaar voor! Ben zo benieuwd hoe ze het hier gaan vinden. Hopelijk wennen ze snel!
Goed geregeld en lekker met de poezen snoozen met de kerst.
anoniem_642879d20cb7f wijzigde dit bericht op 01-12-2019 14:47
Reden: Vervelende autocorrect
0.32% gewijzigd
Een beetje laat, maar wat een naar nieuws, CC, nierfalen... heel veel sterkte ermee :hug: ik hoop dat de medicatie/het nieuwe voer aan mag slaan en je haar nog lang bij je mag hebben!

SmoesDePoes, wat ontzettend fijn! Goed geregeld ook :) het zal vast wel goed gaan als ze elkaar hebben, dat helpt sowieso.
Mijn kater heeft de afgelopen 3 weken bij een vriendin gelogeerd en zij heeft 5 katten.

er zijn er 2 waar hij totaal niet mee overweg kan, soms wat heen en weer geblaas en daar blijft het bij.
maar met de 2 jongste is hij wel leuk die tolereert hij ook wel en doet hij beetje als een grote broer.

moet er wel bij zeggen dat mijn kat een arrogantie heeft waar Christina Aguilera nog jaloers op zou zijn.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Wij hebben net de kerstboom opgezet! Vorig jaar niet gedaan omdat de jongste toen nog echt kitten was en hij al het nodige had gesloopt. Heleboel nieuwe dingen gehaald bij het tuincentrum, geen ballen oid want bijna allemaal van glas, en heb nog een stel plastic ballen. Verder een hoop verschillende takjes en besjes. Dat gaat er allemaal morgen in want dat moet natuurlijk allemaal heel goed vastgezet worden haha.
Ik hou van mijn katten maar met alle kerstmeuk is het wel een gedoe om alles netjes te houden.

Tegen beter weten in vandaag ook begonnen met de eerste aankopen voor een toekomstig kerstdorp. Alleen huisjes nu, geen boompjes ofzo want die liggen toch meteen op de grond.

Het idee is om tzt een ombouw van plexiglas te maken zodat kerstdorp en katten veilig zijn.

Hoe doen jullie het met kerstdeco? Katten hier denken dat elke kerstbal en slinger een speeltje is... ach. Je wordt er wel creatief van.
Ik zet wat dingetjes neer en koop elk jaar een paar kant-en-klare kerstboompjes tenminste zo deed ik het de afgelopen jaren. Ik lonk al weer naar een grote boom merk ik daar gaat dan zeker weten meegespeeld worden.
Ik heb zelf een kater van 8. Met hem gaat t goed. Maar sinds kort komt er een vreemde kat binnen via t kattenluik. Heb al aan buren gevraagd of hij van hen is. En oproep op amivedi. Kat is niet mager. Wel een teek op zn kopje dat ik heb kunnen verwijderen. Ik geef hem geen eten maar hij eet soms de brokken van mijn kat als ik weg ben. Ik hoop dat ik snel een reactie krijg. Hij komt nu ook hier slapen.
pascha11 schreef:
01-12-2019 19:30
Ik heb zelf een kater van 8. Met hem gaat t goed. Maar sinds kort komt er een vreemde kat binnen via t kattenluik. Heb al aan buren gevraagd of hij van hen is. En oproep op amivedi. Kat is niet mager. Wel een teek op zn kopje dat ik heb kunnen verwijderen. Ik geef hem geen eten maar hij eet soms de brokken van mijn kat als ik weg ben. Ik hoop dat ik snel een reactie krijg. Hij komt nu ook hier slapen.
Ik heb ook een gast Pascha, van haar weet ik wie de eigenaren zijn. Het ging op dezelfde manier als bij jou. En ze was in zeer slechte conditie.

Hij heeft geen chip die je kunt laten uitlezen?

Je kunt een bandje met kokertje om zijn hals doen met het verzoek contact met je op te nemen.
Maak foto's en plaats een melding op Marktplaats. Heel gek maar deze wordt vaak gelezen.

Een melding doen bij de dierenambulance in je regio.

Hij gaat helemaal niet meer weg? Sommige eigenaren gooien hun katten naar buiten en er zijn katten die het absoluut te koud vinden en op zoek gaan naar een warme plek met hapje en drankje.
Als t me lukt probeer ik dat bandje te maken. Goed idee. Kat blaast wel als ik hem aanraak. Heb geluk gehad met teek weg halen. Toen bleef hij rustig. Hij blijft veel binnen. Gaat af en toe naar buiten. Weet niet wat hij snachts doet. Woon wel in buitengebied met boerderijen. Misschien is t een boerderij kat die de warmte opzoekt.
pascha11 schreef:
01-12-2019 19:51
Als t me lukt probeer ik dat bandje te maken. Goed idee. Kat blaast wel als ik hem aanraak. Heb geluk gehad met teek weg halen. Toen bleef hij rustig. Hij blijft veel binnen. Gaat af en toe naar buiten. Weet niet wat hij snachts doet. Woon wel in buitengebied met boerderijen. Misschien is t een boerderij kat die de warmte opzoekt.
Het nadeel van het buitengebied met boerderijen is dat mensen daar soms katten dumpen.

De echte boerenkatten zijn niet geholpen, heeft hij nog ballen?
Ongeholpen katers kunnen daarnaast uit de koers raken omdat ze achter dames aan zijn geweest.

Gaat het goed samen met jouw kat? Het blazen zal hij doen omdat hij het toch wat spannend vindt.
Hij is niet geholpen. Kan duidelijk balletjes zien. Het bijzondere is dat mijn kat en hij goed kunnen opschieten. Ze begroeten elkaar met geluidjes en kopjes.
pascha11 schreef:
01-12-2019 20:39
Hij is niet geholpen. Kan duidelijk balletjes zien. Het bijzondere is dat mijn kat en hij goed kunnen opschieten. Ze begroeten elkaar met geluidjes en kopjes.
Dat is dan wel weer leuk. Dan zou ik nog verschillende pogingen doen zoals boven omschreven en hem dan laten castreren en houden.
Als je dat niet wilt zal hij met een paar maanden vertrekken weer achter de dames aan. Allemaal niet zo goed voor hem en er zijn katjes genoeg.Of je belt de dierenambulance om hem op te halen.
SmoesDePoes schreef:
01-12-2019 12:40
O, wat een heerlijk nieuws!
Hopelijk blijft het goed gaan. Veel plezier met jullie mannetjes!!
GreenLadyFern schreef:
01-12-2019 19:12
Wij hebben net de kerstboom opgezet! Vorig jaar niet gedaan omdat de jongste toen nog echt kitten was en hij al het nodige had gesloopt. Heleboel nieuwe dingen gehaald bij het tuincentrum, geen ballen oid want bijna allemaal van glas, en heb nog een stel plastic ballen. Verder een hoop verschillende takjes en besjes. Dat gaat er allemaal morgen in want dat moet natuurlijk allemaal heel goed vastgezet worden haha.
Ik hou van mijn katten maar met alle kerstmeuk is het wel een gedoe om alles netjes te houden.

Tegen beter weten in vandaag ook begonnen met de eerste aankopen voor een toekomstig kerstdorp. Alleen huisjes nu, geen boompjes ofzo want die liggen toch meteen op de grond.

Het idee is om tzt een ombouw van plexiglas te maken zodat kerstdorp en katten veilig zijn.

Hoe doen jullie het met kerstdeco? Katten hier denken dat elke kerstbal en slinger een speeltje is... ach. Je wordt er wel creatief van.
Pfff..... ja.... ik durf het ook nog niet aan en ik HOU echt van Kerst.
Ik zet iets kleins neer met lichtjes, om toch een beetje die Kerstsfeer te creëren. Maar een boompje of iets met ballen durf ik niet aan. Veel te nieuwsgierig en onderzoekend nog, die kleine kabouters (zijn anderhalf/twee jaar pas).
Ik heb ook vandaag de boom opgezet. Dit wordt de tweede kerst met mijn kat en vorig jaar is het heel goed gegaan! Ze heeft toen alle ballen en versieringen heel gelaten en is ook niet in de boom geklommen oid, ze heeft er alleen maar heel schattig onder liggen slapen. Had ik ook niet verwacht, ze was toen nog maar anderhalf, dus ik dacht dat ze zou gaan klieren. Ze heeft echter sinds kort de neiging aan snoeren te knabbelen en ik zag haar nadat we de boom vanmorgen hadden opgetuigd aan een lichtje sabbelen, dus daar moet ik wel even op letten :P
Ik ga straks de kerstboom (kunst) opzetten en hopen dat ik 'm langer kan laten staan dan vorig jaar....toen stond ie een paar uurtjes en begon kleine poes (toen 6 maanden oud) op het lichtsnoer te kauwen :facepalm:
De boom snel ontmanteld en weer opgeborgen!

Ze is nu rustiger en kauwt niet meer op van alles, dus ik ga het weer proberen!

Grote poes gaat alleen onder de boom liggen, die is verstandiger :rofl:
Vorig jaar hadden we alleen de rode dame en die heeft de boom 1 keer om laten vallen. Die was zich wild geschrokken en kwam ons vol schuldgevoel halen van boven om de schade te herstellen.
Er zaten toen alleen maar kerstbeertjes in.

Dit jaar gaan we hem zondag opzetten en dan met zulke afbeeldingen van hout dus kan ook niet kapot gaan.
We hebben nu dus de zwarte kanjer erbij en die is erg erg speels dus ben benieuwd of hij de boom een beetje met rust wil laten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
De boom staat, hoop dat ie kan blijven staan. Kleine poes had er nu geen interesse in, vorig jaar zat ze al gelijk in de boom!

Duimen maar!
PimPom schreef:
02-12-2019 18:17
De boom staat, hoop dat ie kan blijven staan. Kleine poes had er nu geen interesse in, vorig jaar zat ze al gelijk in de boom!

Duimen maar!
Een van mijn katers gaat dan ‘s nachts opeens op ontdekkingstocht. 😅

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven