
'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16

donderdag 28 november 2019 om 21:09
Neem eens een kijkje op het forum van cabincrew.com
Daar praten cabin crew (to be) over maatschappijen van over heel de wereld. Waaronder alle nederlandse maatschappijen. Ook antwoorden op jouw vragen komen daar voorbij. Kijk ook eens op paddleyourownkanoo.com
Ook een schat aan informatie voor crew in spe. Maar laat je ook niet gek maken! Ga geen boeken of crew sollicitatie cursussen kopen. Dat is echt niet nodig.
De belangrijkste vragen hebben we samen al besproken maar voor bovenstaande vraag kan je vast en zeker wel terecht op eerder genoemde websites. En vraag maar raak aan Google.
Research zal je zeker helpen bij je sollicitatie.

donderdag 28 november 2019 om 23:46
Technisch gezien kun je de druk in de cabine op 10 kilometer hoogte even hoog houden als op de grond. De space shuttle is een extreem voorbeeld. Maar het drukverschil met de buitenlucht wordt dan zo groot dat je een veel zwaardere constructie toe moet passen, waardoor het vliegtuig veel zwaarder wordt, waardoor je meer brandstof verbruikt, minder passagiers mee kunt nemen etc.Luckylad schreef: ↑28-11-2019 18:56Kadanz
Ik heb zelf een keer mijn hoogte meter meegenomen. Ik kwam op ongeveer 700mbar.
Dat klopt dus redelijk met jou verhaal. Het lijkt mij behoorlijk laag. Waarom wordt dit zo laag gehouden.? Energie besparing?
Goede middag. Ik heb als vraag wat de druk is in het toestel als het 10000 meter hoog vliegt. En hoe word het geregeld.
Het is dus een compromis, genoeg druk om comfortable te kunnen ademen, maar niet zoveel druk dat het vliegtuig te zwaar wordt. De dreamliner is grotendeels uit kunststof gemaakt en daardoor zoveel sterker bij een gelijk gewicht dat de cabinedruk omhoog kan op 10 kilometer hoogte (dus minder ijle lucht dan in een willekeurig ander passagierstoestel).
https://www.businessinsider.com/boeing- ... &r=US&IR=T

vrijdag 29 november 2019 om 10:00
Ik heb niet alle 118 bladzijden gelezen om te kijken of de vraag al gesteld is, dus vergeef me als dat het geval is.
Wat mij bijgebleven is van de Bijlmer ramp is dat het vliegtuig een of meer motoren verloren was en dat de piloten dat niet wisten. Klopt dat en is dat inmiddels aangepast? Bijvoorbeeld met een lampje dat gaat branden als je een motor verliest.. Lijkt me essentiële informatie.
Wat mij bijgebleven is van de Bijlmer ramp is dat het vliegtuig een of meer motoren verloren was en dat de piloten dat niet wisten. Klopt dat en is dat inmiddels aangepast? Bijvoorbeeld met een lampje dat gaat branden als je een motor verliest.. Lijkt me essentiële informatie.
vrijdag 29 november 2019 om 10:53
Kadanzkadanz schreef: ↑28-11-2019 23:46Technisch gezien kun je de druk in de cabine op 10 kilometer hoogte even hoog houden als op de grond. De space shuttle is een extreem voorbeeld. Maar het drukverschil met de buitenlucht wordt dan zo groot dat je een veel zwaardere constructie toe moet passen, waardoor het vliegtuig veel zwaarder wordt, waardoor je meer brandstof verbruikt, minder passagiers mee kunt nemen etc.
Het is dus een compromis, genoeg druk om comfortable te kunnen ademen, maar niet zoveel druk dat het vliegtuig te zwaar wordt. De dreamliner is grotendeels uit kunststof gemaakt en daardoor zoveel sterker bij een gelijk gewicht dat de cabinedruk omhoog kan op 10 kilometer hoogte (dus minder ijle lucht dan in een willekeurig ander passagierstoestel).
https://www.businessinsider.com/boeing- ... &r=US&IR=T
Heel veel dank voor de uitleg. Helder nu
vrijdag 29 november 2019 om 11:01
Geen apart lampje, maar je krijgt een scala aan waarschuwingen als een motor de vleugel verlaten heeft. We trainen dit om het te herkennen.Bromista schreef: ↑29-11-2019 10:00Ik heb niet alle 118 bladzijden gelezen om te kijken of de vraag al gesteld is, dus vergeef me als dat het geval is.
Wat mij bijgebleven is van de Bijlmer ramp is dat het vliegtuig een of meer motoren verloren was en dat de piloten dat niet wisten. Klopt dat en is dat inmiddels aangepast? Bijvoorbeeld met een lampje dat gaat branden als je een motor verliest.. Lijkt me essentiële informatie.
Vliegtechnisch maakt het weinig uit of de motor er nog hangt of niet, ervan uitgaande dat hij niet meer loopt. Maar technisch gezien wel, want je bent dan een hydraulisch systeem kwijt en de airco doet het waarschijnlijk niet meer (belangrijk voor de drukcabine). Daar is wel iets aan te doen.
Het geval van de Bijlmer was wat complexer. De binnenmotor brak af maar kantelde naar boven, waardoor nóg een motor af viel en de vleugelvoorrand werd beschadigd. Daar zitten kleppen die het vliegtuig langzamer laten vliegen. Op het moment dat die kleppen bediend werden werd het vliegtuig onbestuurbaar.
Een afvallende motor is echter wel erg onwaarschijnlijk. Boeing heeft ook de ophanging van de motoren na de Bijlmerramp aangepast. Dit was een erg uitzonderlijk geval, en er zijn dus ook maatregelen genomen.
Fate is just the weight of circumstances
zaterdag 30 november 2019 om 01:23
Nou, niet erg... Moet ik goed nadenken hoor.
Wat ik het beste verhaal vind gaat niet over mijn blunder, en ik was er ook niet bij. Maar ik heb het wel uit eerste hand.
Op een vorig type vlogen we ook met vliegers van een andere, Caraïbische maatschappij. Die deden niet zoveel aan kennis op peil houden, zeg maar. Nou hadden we bij KLM een gezagvoerder die ook beoordelingen deed op de route, dat heet linecheck. Deze man was streng, doch rechtvaardig. Als je jouw zaken een beetje op orde had was het prima, maar anders had je een zware tijd. Op zich prima...
Als deze gastvliegers door hem werden gecheckt was er stress in de tent. Hij was ook sportfanaat, een en al spieren. Deze man had als bijnaam bij de gastvliegers Mister Demolition Man. Nou wil het geval dat zijn zoon ook vliegt, toen als derde vlieger.
Een van de gastgezagvoerders was een notoire klager en vloog met de zoon. Tijdens de vlucht alleen maar klagen. Op een gegeven moment noemt hij de vader, ‘such an asshole, this fucking Demolition Man. Vraagt aan de zoon of hij hem kent, “yes I know him”. De gezagvoerder gaat helemaal uit z’n plaat en maakt hem uit voor rotte vis. Waarop de zoon zegt: “If that is Demolition Man, I am Demolition Son”. Op dat moment ziet hij de achternaam van de zoon en zijn reactie is: “He good man...”. De zoon lag achter in de cockpit in één grote lachstuip.
Fate is just the weight of circumstances
zondag 1 december 2019 om 12:02
cygnus schreef: ↑30-11-2019 01:23Nou, niet erg... Moet ik goed nadenken hoor.
Wat ik het beste verhaal vind gaat niet over mijn blunder, en ik was er ook niet bij. Maar ik heb het wel uit eerste hand.
Op een vorig type vlogen we ook met vliegers van een andere, Caraïbische maatschappij. Die deden niet zoveel aan kennis op peil houden, zeg maar. Nou hadden we bij KLM een gezagvoerder die ook beoordelingen deed op de route, dat heet linecheck. Deze man was streng, doch rechtvaardig. Als je jouw zaken een beetje op orde had was het prima, maar anders had je een zware tijd. Op zich prima...
Als deze gastvliegers door hem werden gecheckt was er stress in de tent. Hij was ook sportfanaat, een en al spieren. Deze man had als bijnaam bij de gastvliegers Mister Demolition Man. Nou wil het geval dat zijn zoon ook vliegt, toen als derde vlieger.
Een van de gastgezagvoerders was een notoire klager en vloog met de zoon. Tijdens de vlucht alleen maar klagen. Op een gegeven moment noemt hij de vader, ‘such an asshole, this fucking Demolition Man. Vraagt aan de zoon of hij hem kent, “yes I know him”. De gezagvoerder gaat helemaal uit z’n plaat en maakt hem uit voor rotte vis. Waarop de zoon zegt: “If that is Demolition Man, I am Demolition Son”. Op dat moment ziet hij de achternaam van de zoon en zijn reactie is: “He good man...”. De zoon lag achter in de cockpit in één grote lachstuip.

In this world, it doesn't matter how hard you've worked on something
maandag 2 december 2019 om 17:10
Natuurlijk...
Fate is just the weight of circumstances
maandag 2 december 2019 om 17:47
cygnus schreef: ↑30-11-2019 01:23Nou, niet erg... Moet ik goed nadenken hoor.
Wat ik het beste verhaal vind gaat niet over mijn blunder, en ik was er ook niet bij. Maar ik heb het wel uit eerste hand.
Op een vorig type vlogen we ook met vliegers van een andere, Caraïbische maatschappij. Die deden niet zoveel aan kennis op peil houden, zeg maar. Nou hadden we bij KLM een gezagvoerder die ook beoordelingen deed op de route, dat heet linecheck. Deze man was streng, doch rechtvaardig. Als je jouw zaken een beetje op orde had was het prima, maar anders had je een zware tijd. Op zich prima...
Als deze gastvliegers door hem werden gecheckt was er stress in de tent. Hij was ook sportfanaat, een en al spieren. Deze man had als bijnaam bij de gastvliegers Mister Demolition Man. Nou wil het geval dat zijn zoon ook vliegt, toen als derde vlieger.
Een van de gastgezagvoerders was een notoire klager en vloog met de zoon. Tijdens de vlucht alleen maar klagen. Op een gegeven moment noemt hij de vader, ‘such an asshole, this fucking Demolition Man. Vraagt aan de zoon of hij hem kent, “yes I know him”. De gezagvoerder gaat helemaal uit z’n plaat en maakt hem uit voor rotte vis. Waarop de zoon zegt: “If that is Demolition Man, I am Demolition Son”. Op dat moment ziet hij de achternaam van de zoon en zijn reactie is: “He good man...”. De zoon lag achter in de cockpit in één grote lachstuip.

I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode

maandag 2 december 2019 om 20:07
Ja hoor.
dinsdag 10 december 2019 om 01:17
Ok, ik heb nog een leuke eigen blunder...
Toen ik nog op de Europa-vloot vloog had ik een vierdaagse BIP (Basis Indelings Patroon, dus vier dagen lang door Europa vliegen) met een vrouwelijke copiloot (het vrouwelijke aspect wordt belangrijk). Dit was een echt ijskonijn: geen praatje tijdens de vlucht, alleen maar de noodzakelijke communicatie. Niet helemaal mijn ding, een beetje luchtigheid als het kan is meer mijn stijl. Niet de hare...
We vliegen terug vanuit bestemming B naar Schiphol en we hebben een bemanning mee in de cabine die het wél gezellig hebben met elkaar, en de purser is een man (wordt ook belangrijk).
Tijdens de vlucht komt één van de stewardessen in de cockpit even haar maaltijd eten, niet ongebruikelijk. We hebben als vliegers allebei de boordtelefoon aan staan. Belt de purser naar de cockpit: “Zit die slet bij jullie?” Hun onderlinge sfeer was ernaar dat die opmerking kon. Mijn onmiddellijke reactie was: “Welke bedoel je?” Ik krijg een ijzige blik van van de rechterstoel... Is niet meer goed gekomen.
Foutje, bedankt...
Toen ik nog op de Europa-vloot vloog had ik een vierdaagse BIP (Basis Indelings Patroon, dus vier dagen lang door Europa vliegen) met een vrouwelijke copiloot (het vrouwelijke aspect wordt belangrijk). Dit was een echt ijskonijn: geen praatje tijdens de vlucht, alleen maar de noodzakelijke communicatie. Niet helemaal mijn ding, een beetje luchtigheid als het kan is meer mijn stijl. Niet de hare...
We vliegen terug vanuit bestemming B naar Schiphol en we hebben een bemanning mee in de cabine die het wél gezellig hebben met elkaar, en de purser is een man (wordt ook belangrijk).
Tijdens de vlucht komt één van de stewardessen in de cockpit even haar maaltijd eten, niet ongebruikelijk. We hebben als vliegers allebei de boordtelefoon aan staan. Belt de purser naar de cockpit: “Zit die slet bij jullie?” Hun onderlinge sfeer was ernaar dat die opmerking kon. Mijn onmiddellijke reactie was: “Welke bedoel je?” Ik krijg een ijzige blik van van de rechterstoel... Is niet meer goed gekomen.
Foutje, bedankt...
Fate is just the weight of circumstances
dinsdag 17 december 2019 om 18:33
Cygnus/ Kadanz
Weet een van jullie of de cockpit voice recorder gesprekken standaard worden beluisterd door mensen op de grond, na reguliere vluchten zonder (noemenswaardige) problemen.
Worden gesprekken uit de cockpit ook ingezet tijdens de crew trainingen ?
Weet een van jullie of de cockpit voice recorder gesprekken standaard worden beluisterd door mensen op de grond, na reguliere vluchten zonder (noemenswaardige) problemen.
Worden gesprekken uit de cockpit ook ingezet tijdens de crew trainingen ?
midaswolf wijzigde dit bericht op 17-12-2019 18:34
Reden: Taalfout
Reden: Taalfout
0.57% gewijzigd
Karakter is wat je bent in het donker.
dinsdag 17 december 2019 om 19:13
Nee. De CVR (Cockpit Voice Recorder) is er alleen voor ernstige incidenten en ongevallen. Dit staat specifiek geregeld in de CAO. Het is een geloopte tape die alleen ‘maar’ de laatste 2 uur bevat. Wel kan de gezagvoerder besluiten om hem stop te zetten als hij/zij het belangrijk vindt in het kader van een onderzoek. We kunnen de tape ook wissen na parkeren, maar dat wordt nooit gedaan (waarom zou je).
Er is wel een soort derde zwarte doos in de meeste vliegtuigen die vluchtgegevens bewaart, meer dan op de echte zwarte doos FDR. Die wordt wel standaard uitgelezen om te kijken hoe het met de vliegveiligheid gaat, dat noemen we Flight Data Monitoring of FDM. Die data wordt voor trendanalyse gebruikt.
Fate is just the weight of circumstances
zaterdag 28 december 2019 om 20:39
Hee Cygnus, nog even een vraag. Niet belangrijk maar ik weet eigenlijk nog steeds niet of de vertrek en aankomsttijd, die je op internet etc ziet, de tijd is dat je bij de gate vertrekt of arriveert of het moment dat je daadwerkelijk de lucht in gaat.
Dus ben je officieel al vetrokken als je nog naar de Polderbaan rijdt?
Dus ben je officieel al vetrokken als je nog naar de Polderbaan rijdt?
zondag 29 december 2019 om 00:06
Ik vroeg me nog iets af over de simulator. Worden jullie daar weleens misselijk van? Of wordt dat voorkomen door de bewegingen die de simulator zelf maakt?
(Eigen ervaring: geen wagenziekte of zeeziekte. Wel hondsberoerd tijdens twee simulatorsessies voor een auto en een bepaalde VR attractie in een pretpark)
(Eigen ervaring: geen wagenziekte of zeeziekte. Wel hondsberoerd tijdens twee simulatorsessies voor een auto en een bepaalde VR attractie in een pretpark)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
zondag 29 december 2019 om 18:08
In de luchtvaart gebruiken we 2 tijden: vliegtijd, de tijd tussen start en landing, en bloktijd, de tijd tussen weg van de gate en parkeren. Het verschil ertussen is het starten en taxiën.crunchie schreef: ↑28-12-2019 20:39Hee Cygnus, nog even een vraag. Niet belangrijk maar ik weet eigenlijk nog steeds niet of de vertrek en aankomsttijd, die je op internet etc ziet, de tijd is dat je bij de gate vertrekt of arriveert of het moment dat je daadwerkelijk de lucht in gaat.
Dus ben je officieel al vetrokken als je nog naar de Polderbaan rijdt?
De passagiers krijgen alleen vantevoren (op het ticket, internet en op de borden op de luchthaven) de tijden van de bloktijd te zien. Dat zijn de tijden die voor de dienstregeling worden gebruikt. Dus de vertrektijd is de tijd dat het vliegtuig van de gate weggaat en de aankomsttijd is de geplande tijd van parkeren. Het enige moment waarop de vliegtijd wordt gebruikt is aan boord. De vliegtijd varieert namelijk elke dag, want die is afhankelijk van de route en de wind.. de dienstregeling wordt elk halfjaar bepaald.
Daarom kan het gebeuren dat een vlucht wel op tijd vertrekt, maar toch te laat aankomt. Daar wordt op dagelijkse basis wel wat op gestuurd met de vliegsnelheid, maar als de wind ongunstig is kan je pech hebben.
KLM heeft als regel dat 60% van de vluchten binnen de geplande bloktijd moet vallen. Lukt dat een seizoen niet, dan wordt de dienstregeling aangepast. Taxitijd is daarin dus ook een factor en wordt gemeten. Maar als er bijvoorbeeld ge-deiced moet worden zal de taxiritjes aanmerkelijk langer zijn.
Dus ja, als je naar de Polderbaan rijdt is de vlucht dus officieel vertrokken.
Fate is just the weight of circumstances
zondag 29 december 2019 om 18:16
Ikzelf niet, maar de bewegingen van de simulator zijn kunstmatig en zijn soms net iets anders dan in het echt. Sommigen hebben daar wel een beetje last van, maar ik heb nog niet meegemaakt dat iemand daar misselijk van werd.malibu82 schreef: ↑29-12-2019 00:06Ik vroeg me nog iets af over de simulator. Worden jullie daar weleens misselijk van? Of wordt dat voorkomen door de bewegingen die de simulator zelf maakt?
(Eigen ervaring: geen wagenziekte of zeeziekte. Wel hondsberoerd tijdens twee simulatorsessies voor een auto en een bepaalde VR attractie in een pretpark)
Het is trouwens wel heel raar als de motion van de simulator uit staat (het bewegen) en dan gaat manoeuvreren. Dan klopt het gewoon niet. Maar het fenomeen waar je het over hebt is wel bekend...
Fate is just the weight of circumstances
zondag 29 december 2019 om 19:09
cygnus schreef: ↑29-12-2019 18:08In de luchtvaart gebruiken we 2 tijden: vliegtijd, de tijd tussen start en landing, en bloktijd, de tijd tussen weg van de gate en parkeren. Het verschil ertussen is het starten en taxiën.
De passagiers krijgen alleen vantevoren (op het ticket, internet en op de borden op de luchthaven) de tijden van de bloktijd te zien. Dat zijn de tijden die voor de dienstregeling worden gebruikt. Dus de vertrektijd is de tijd dat het vliegtuig van de gate weggaat en de aankomsttijd is de geplande tijd van parkeren. Het enige moment waarop de vliegtijd wordt gebruikt is aan boord. De vliegtijd varieert namelijk elke dag, want die is afhankelijk van de route en de wind. De dienstregeling wordt elk halfjaar bepaald.
Daarom kan het gebeuren dat een vlucht wel op tijd vertrekt, maar toch te laat aankomt. Daar wordt op dagelijkse basis wel wat op gestuurd met de vliegsnelheid, maar als de wind ongunstig is kan je pech hebben.
KLM heeft als regel dat 60% van de vluchten binnen de geplande bloktijd moet vallen. Lukt dat een seizoen niet, dan wordt de dienstregeling aangepast. Taxitijd is daarin dus ook een factor en wordt gemeten. Maar als er bijvoorbeeld ge-deiced moet worden zal de taxitijd aanmerkelijk langer zijn.
Dus ja, als je naar de Polderbaan rijdt is de vlucht dus officieel vertrokken.
Fate is just the weight of circumstances
woensdag 8 januari 2020 om 14:44
Hoe kan men al zo snel zeggen dat het een technisch mankement was?
Schijnbaar een behoorlijk nieuw en goed onderhouden vliegtuig van een maatschappij die absoluut geen slechte trackrecords heeft.
Hoe kan het dat Iran al binnen een paar uur aan kon geven dat het toestel absoluut niet Uit de lucht is geschoten, een bom aan boord heeft gehad of een falende piloot maar dat het echt echt een technisch ding geweest moet zijn.
https://www.nu.nl/buitenland/6022346/oe ... heran.html
Schijnbaar een behoorlijk nieuw en goed onderhouden vliegtuig van een maatschappij die absoluut geen slechte trackrecords heeft.
Hoe kan het dat Iran al binnen een paar uur aan kon geven dat het toestel absoluut niet Uit de lucht is geschoten, een bom aan boord heeft gehad of een falende piloot maar dat het echt echt een technisch ding geweest moet zijn.
https://www.nu.nl/buitenland/6022346/oe ... heran.html