Kraamcadeau tips?

18-12-2019 09:26 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels 34 weken zwanger en over 5 weken komt ons wonder. Ik ben het geboortekaartje aan het ontwerpen.
Het wordt ons eerste kind en wat vraag je nou aan mensen? We hebben eigenlijk alles al. En wat zijn handige bezoektijden?
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 18-12-2019 09:47
1.27% gewijzigd
Zelf vind ik het altijd heel leuk om een cadeautje uit te zoeken wat echt past bij deze baby en ouders. Ik besteed daar wel zorg aan en koop niet zomaar een rompertje ofzo.
Ideeën:
- een lampje voor op de babykamer, bijvoorbeeld in de vorm van een walvisje of Nijntje
- voorleesboek, kun je nooit genoeg van hebben denk ik, ook om later zelf te lezen
- bon voor newborn shoot/ IXXI (als ze van fotografie houden)
- iets in de stijl van het kamertje
- wollen slofjes
- zelf gehaakte knuffel
- geborduurd prentje
- speenkoord
- sushi aan de moeder die dit erg had gemist!
- en altijd favoriet: maaltijden voor in de vriezer (die doen we standaard geven haha!)

Ook wel eens gezamenlijk een groter cadeau gegeven, zoals de new born set voor op een trip trap.
Luci_Morgenster schreef:
18-12-2019 09:35
Is echt not done. Antwoord geven als iemand de vraag direct aan je stelt is normaal. Een cadeutip geven op een geboortekaartje komt niet tof over.
Is dit iets typisch voor NL of zo? :?: Bizar dat dat not done zou zijn.

Bij nummer 1 hebben we op ons geboortekaartje simpelweg het nummer van de geboortelijst gezet; als mensen echt een cadeautje wilden kopen, dan konden ze daar terecht, en als ze gewoon wat geld wilden geven, dan konden ze op de pamperrekening terecht. Voor nummer 2 hebben we nu aangegeven op het kaartje dat we alles al hebben, en dat wie iets wil geven, gewoon maar wat geld op de pamperrekening moet storten. Meest eenvoudige om te doen en om te vermijden dat mensen komen opdagen met allerlei rommel waar we niet om gevraagd hebben of waar we niets mee kunnen doen. Geen idee wat daar not done aan is :).
Sinjoren schreef:
23-12-2019 21:14

Bij nummer 1 hebben we op ons geboortekaartje simpelweg het nummer van de geboortelijst gezet; als mensen echt een cadeautje wilden kopen, dan konden ze daar terecht, en als ze gewoon wat geld wilden geven, dan konden ze op de pamperrekening terecht. Voor nummer 2 hebben we nu aangegeven op het kaartje dat we alles al hebben, en dat wie iets wil geven, gewoon maar wat geld op de pamperrekening moet storten. Meest eenvoudige om te doen en om te vermijden dat mensen komen opdagen met allerlei rommel waar we niet om gevraagd hebben of waar we niets mee kunnen doen. Geen idee wat daar not done aan is :).
In Nederland is het erg inhalig.
COtweepuntnul schreef:
Hier in België zie je dat zowat standaard op elk geboortekaartje verschijnen :-]

Oja, en qua bezoek moet je inderdaad maar na de geboorte zien. Hier geven we dat ook op het kaartje mee dat wie op bezoek wil komen, eerst maar iets moet afspreken. Dat we de eerste dag in het ziekenhuis geen bezoek willen, weten ze ook allemaal.
Puntpaprika schreef:
23-12-2019 20:25
Zelf vind ik het altijd heel leuk om een cadeautje uit te zoeken wat echt past bij deze baby en ouders. Ik besteed daar wel zorg aan en koop niet zomaar een rompertje ofzo.
Ideeën:
- een lampje voor op de babykamer, bijvoorbeeld in de vorm van een walvisje of Nijntje
- voorleesboek, kun je nooit genoeg van hebben denk ik, ook om later zelf te lezen
- bon voor newborn shoot/ IXXI (als ze van fotografie houden)
- iets in de stijl van het kamertje
- wollen slofjes
- zelf gehaakte knuffel
- geborduurd prentje
- speenkoord
- sushi aan de moeder die dit erg had gemist!
- en altijd favoriet: maaltijden voor in de vriezer (die doen we standaard geven haha!)

Ook wel eens gezamenlijk een groter cadeau gegeven, zoals de new born set voor op een trip trap.
Lamp, knuffels, borduursels, speenkoorden en sushi zou ik al niet echt heel blij van worden.
Het is best lastig om te weten wat iemand echt kan waarderen

Daarom vind ik die lijstjes op geboorte kaartjes juist handig. Je kna er nog steeds je eigen draai aan geven, je krijgt via het lijstje een goede indruk van de smaakt van de ouders en je kan iets geven waarvan je weet dat ze het het leuk vinden of nog nodig hebben

Ik zie het hier in de omgeving dus vaker voorbij. Nooit gedacht dat de ouders inhaling waren.
Woon in Nederland
Mijn reactie was exact hetzelfde als die van arcticfox, scheelt weer typen.
En noem me dan maar ondankbaar, maar als ik van sommige mensen eten zou krijgen zou ik er ook niet blij van worden.. nee doe mij dan maar het Belgische systeem. Gelukkig woon ik daar, komt dat goed uit. Nu maar hopen dat de Nederlandse familie en vrienden ons niet inhalig vinden...
Sinjoren schreef:

in NL valt het onder onze etiquette dat je pas nadat iemand vraagt OF je iets wil, je wens uitspreekt.
Het heurt inderdaad niet, om een kadowens op een uitnodiging (ofzo) te zetten
Onze culturele beleefdheid (en het is aan ieder daar lak aan te hebben) zegt dat kado's het laatste zijn waar je aan denkt als vierende. Dat kado is een extraatje, de aanwezigheid van de genodigde telt. Dus tja, lijstjes op een kraamkaartje wordt gezien als inhalig (en nogmaals; heb er gerust schijt aan)
lilalinda schreef:
24-12-2019 08:17
in NL valt het onder onze etiquette dat je pas nadat iemand vraagt OF je iets wil, je wens uitspreekt.
Het heurt inderdaad niet, om een kadowens op een uitnodiging (ofzo) te zetten
Onze culturele beleefdheid (en het is aan ieder daar lak aan te hebben) zegt dat kado's het laatste zijn waar je aan denkt als vierende. Dat kado is een extraatje, de aanwezigheid van de genodigde telt. Dus tja, lijstjes op een kraamkaartje wordt gezien als inhalig (en nogmaals; heb er gerust schijt aan)
As said, bizarre gevoeligheid (en niet erg efficient) maar goed :). Kan alleen maar leiden tot overbodige, niet gewenste cadeau's die dan toch maar op 2de hands of in de vuilbak belanden.
Sinjoren schreef:
24-12-2019 09:45
As said, bizarre gevoeligheid (en niet erg efficient) maar goed :). Kan alleen maar leiden tot overbodige, niet gewenste cadeau's die dan toch maar op 2de hands of in de vuilbak belanden.
Dat viel bij mij reuze mee. Overigens als mensen er naar vroegen, had ik wel een lijstje paraat :)
Ik zou het niet op het kaartje zetten. Mensen bedenken zelf heel veel leuke dingen, heb ik gemerkt.

Omdat wij het geslacht niet wisten, hadden we maar 3 setjes kleding. Ik werd heel blij van kleding.
Sinjoren schreef:
Mijn tweede is in België geboren en mensen daar vonden het inderdaad maar onhandig dat we geen geboortelijst hadden. Gelukkig kwam het meeste kraambezoek uit NL ;-)
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Nandina* schreef:
24-12-2019 09:57
Ik zou het niet op het kaartje zetten. Mensen bedenken zelf heel veel leuke dingen, heb ik gemerkt.

Omdat wij het geslacht niet wisten, hadden we maar 3 setjes kleding. Ik werd heel blij van kleding.
Mijn oudste is een meisje, en nadat het kraambezoek was geweest hadden we ineens een hele berg lichtroze kleertjes in maat 62. Blijkbaar dé maat voor kraamcadeaus. Niet een kleur die ik gekocht had, maar ik vond het lief en ze heeft het allemaal gedragen (al gebeurde dat bij sommige kleertjes niet heel veel vaker dan voor de foto die we naar de gever stuurden).
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik heb van maat 50 t/m 68 al zoveel kleding gehad dat hij het waarschijnlijk niet eens allemaal aankan voor hij er uit groeit. baby is nog niet eens geboren
Ik hoef dus niet perse meer kleding te krijgen. Zie wel waar mensen mee komen tegen die tijd

Ik had in België moeten wonen geloof ik
COtweepuntnul schreef:
Dit. Wij hebben serieus eens een geboorte kaartje gehad met daarop een link naar een wensenlijst. Toedeloe. :facepalm:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
DG2015 schreef:
24-12-2019 10:09
Mijn tweede is in België geboren en mensen daar vonden het inderdaad maar onhandig dat we geen geboortelijst hadden. Gelukkig kwam het meeste kraambezoek uit NL ;-)
Wel, hier gaan we toch ook een aantal van die kaartjes NL in sturen; dat wordt nog lachen dus :-D
Boekjes zijn altijd leuk! Ik heb "baby ziet" gekregen, schijnen bijna alle baby's heel leuk te vinden.
Seriously?
AeonOfWinter schreef:
24-12-2019 11:27
Dit. Wij hebben serieus eens een geboorte kaartje gehad met daarop een link naar een wensenlijst. Toedeloe. :facepalm:
Ik heb er meerdere gehad en snap echt nog steeds niet waarom dat zo raar is

Ik ben daarin wel in de minderheid kom ik door dit topic achter
Ik vraag mij dan wel af waarom het in mijn omgeving wel meer voorkomt. Terwijl het blijkbaar iets is wat je e ht niet kan maken in Nederland lijkt het wel
AeonOfWinter schreef:
24-12-2019 11:27
Waarom is het zo not done? Hier weer cadeau gekregen voor baby die ik echt spuuglelijk vindt, dat verdwijnt in de kast....jammer van de moeite die erin is gestoken. Vind zo’n lijst ideaal als die er niet is geef ik een bon, kan iemand lekker zelf wat uitzoeken of gebruiken voor een groter cadeau.
Sinjoren schreef:
24-12-2019 11:40
Wel, hier gaan we toch ook een aantal van die kaartjes NL in sturen; dat wordt nog lachen dus :-D
Maar daar zullen waarschijnlijk ook een peter en een meter op staan, dus dan worden de pamperrekening en de cadeaulijst gewoon als nog een exotisch gebruik gezien, in plaats van iets inhaligs.
Cadeau tips op een geboorte kaartje vind ik geen probleem. Je kan dan altijd nog zelf bepalen of je daar gebruik van maakt of dat je zelf iets bedenkt.
Een donatie van geld omdat het kraamgezin alles al heeft vind ik belachelijk. Dan geef ik het geld liever aan iemand die het hard nodig heeft. Ik vind het leuk om echt iets te geven als ik op kraamvisite ga.
Sinjoren schreef:
24-12-2019 11:40
Ik zou er niks van zeggen, wel wat van denken.
Arcticfox1 schreef:
24-12-2019 15:38
Ik heb er meerdere gehad en snap echt nog steeds niet waarom dat zo raar is
Ik vind dat de focus op de baby moet liggen, niet op cadeaus/geld/whatever.
DG2015 schreef:
25-12-2019 11:04
Maar daar zullen waarschijnlijk ook een peter en een meter op staan, dus dan worden de pamperrekening en de cadeaulijst gewoon als nog een exotisch gebruik gezien, in plaats van iets inhaligs.
Die staan er inderdaad op (2 meters eigenlijk, geen peter), maar geen idee waarom die dan plots het gegeven dat er een lijst/rekening op staat, wel ok maken. Bij de vorige is onze hele lijst leeg gekocht door vrienden en aanverwanten, zonder enige inbreng van de meters. Dat gaat deze keer gewoon allemaal op de rekening en van daar een fonds voor nummer 2 in.
COtweepuntnul schreef:
25-12-2019 11:32
Ik zou er niks van zeggen, wel wat van denken.
Gedachten staan vrij :) - wij zijn er niet de types naar die iets geven om wat anderen denken :-D
Sinjoren schreef:
25-12-2019 11:39
Die staan er inderdaad op (2 meters eigenlijk, geen peter), maar geen idee waarom die dan plots het gegeven dat er een lijst/rekening op staat, wel ok maken.
Omdat we dan gewoon denken "rare jongens die Belgen"
Sinjoren schreef:
Nee hoor, vrijwel alle cadeautjes die we kregen waren leuk en zijn gebruikt. Vaak ook met veel zorg uitgekozen. En een deel vraagt gewoon wat je wilt hebben hè.
Ervan uitgaan dat je anders alleen maar troep krijgt suggereert mi dat je of geen vertrouwen in je gasten hebt, of zelf heel kieskeurig bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven