Gierige acties deel X
dinsdag 13 augustus 2019 om 16:45
zaterdag 11 januari 2020 om 20:50
Vind je het normaal dat er bij de begrafenis wordt gecollecteerd voor de ziekte waaraan de dode is overleden?vintagejurk schreef: ↑11-01-2020 16:59-Als er op een begrafenis wordt gecollecteerd voor de ziekte waaraan de dode is overleden en sommige mensen geven dan niks.

Dat is echt een nare bijklank aan zo een begrafenis om vanuit een schuldgevoel mensen geld te laten geven.
lorah wijzigde dit bericht op 11-01-2020 20:56
0.93% gewijzigd
zaterdag 11 januari 2020 om 20:55
Haha, ook nog die reactie van haar.Machutookunbietjemeerzijn schreef: ↑11-01-2020 19:54Aan haar kleding was dat niet af te zien, maar dat nog kan het inderdaad dat ze arm waren.
Toenertijd (20-jarige) verbaasde ik me er alleen over, net als collegaatjes.
Van de week was ik bij de Lidl.
2 Kassa's waren open, deservice balie en de kassa ernaast. Je staat dan als klanten naast elkaar.
Terwijl ik stond te wachten stond ik een beetje in de rondte te kijken.
Naast mij een oudere dame met een rollator.
Toen zij aan de beurt was, vroeg de caissière om even de tas in haar rollator open te maken en of ze even alle spullen op de band wilde leggen.
![]()
Uit de tas kwam een tros bananen en een pot appelmoes, de dame was nog boos ook en nadat ook deze spullen waren aangeslagen vroeg ze boos of ze ze weer in de tas mocht doen.
Ik was echt stomverbaasd, helemaal toen ook ik een boze blik kreeg![]()
Toen ik het 's avonds met man erover had, zei ik dat ik het eigenlijk best gierig van mezelf vond dat ik die spulletjes niet voor haar betaald had. Als je op die leeftijd nog moet jatten, dan heb je het echt krap.
Man vroeg of ik niet goed bij mijn hoofd was![]()

Wat ik dan wel denk: als een tiener dit had gedaan (weet even niet met welke rollator of ander attribuut, maar hé een tienermoeder met een kinderwagen kan natuurlijk ook nog) was diegene even naar achteren meegenomen.
zaterdag 11 januari 2020 om 22:14
Oh, ik heb misschien ook wel een gierige actie gedaan en dan zelfs maanden aan een stuk.. oeps!
Toen mijn oudste kind op zwemles zat, moest mijn jongste van 3 ook altijd mee. Zwemles was om half 6 afgelopen, dus voordat we thuis waren, was het bijna 6 uur. Jongste was dan al heel moe, eten ging al bijna niet meer. Om tijd te besparen, zette ik jongste altijd daar onder de douche in de laatste minuten van oudsten zwemles. Niet uit gierigheid, maar uit tijdwinst.
Nu zit jongste inmiddels op zwemles en krijg ik de nieuwsbrief waar iedere keer instaat dat het niet de bedoeling is dat de hele familie daar doucht
Ik heb serieus nooit gedacht aan dat het als gierig beschouwd kon worden, maar door de nieuwsbrief inmiddels wel. Ik ben dan ook heel benieuwd of jullie het wel als gierig beschouwen.

Toen mijn oudste kind op zwemles zat, moest mijn jongste van 3 ook altijd mee. Zwemles was om half 6 afgelopen, dus voordat we thuis waren, was het bijna 6 uur. Jongste was dan al heel moe, eten ging al bijna niet meer. Om tijd te besparen, zette ik jongste altijd daar onder de douche in de laatste minuten van oudsten zwemles. Niet uit gierigheid, maar uit tijdwinst.
Nu zit jongste inmiddels op zwemles en krijg ik de nieuwsbrief waar iedere keer instaat dat het niet de bedoeling is dat de hele familie daar doucht

zaterdag 11 januari 2020 om 22:41
Aagjeuittilburg, ik vind het nogal raar je een kind dat niet zwemt onder de douche zet. Naast raar, zou je het inderdaad als gierig of zelfs als diefstal kunnen zien, want je hebt niet betaald voor het gebruiken van de faciliteiten...
Als een begrafenis in een kerk is, wil ik nog wel eens klein geld in mijn zak steken, om eventueel (als de kerk of de reden mij aanstaat) in de collecte te gooien. Maar als het niet in een kerk is, dan hebben ze pech, want ik heb zelden contant geld op zak.vintagejurk schreef: ↑11-01-2020 16:59-Als er op een begrafenis wordt gecollecteerd voor de ziekte waaraan de dode is overleden en sommige mensen geven dan niks.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

zaterdag 11 januari 2020 om 22:45
Nee gierig vind ik het niet. Wel beetje raar en voor mij wat veel gedoe daar. Deed je dan ook meteen een pyjama aan ?Aagjeuittilburg schreef: ↑11-01-2020 22:14Oh, ik heb misschien ook wel een gierige actie gedaan en dan zelfs maanden aan een stuk.. oeps!![]()
Nu zit jongste inmiddels op zwemles en krijg ik de nieuwsbrief waar iedere keer instaat dat het niet de bedoeling is dat de hele familie daar douchtIk heb serieus nooit gedacht aan dat het als gierig beschouwd kon worden, maar door de nieuwsbrief inmiddels wel. Ik ben dan ook heel benieuwd of jullie het wel als gierig beschouwen.

zaterdag 11 januari 2020 om 22:45
Nee gierig vind ik het niet. Wel een beetje raar en voor mij wat veel gedoe voor daar. Deed je dan ook meteen een pyjama aan ?Aagjeuittilburg schreef: ↑11-01-2020 22:14Oh, ik heb misschien ook wel een gierige actie gedaan en dan zelfs maanden aan een stuk.. oeps!![]()
Nu zit jongste inmiddels op zwemles en krijg ik de nieuwsbrief waar iedere keer instaat dat het niet de bedoeling is dat de hele familie daar douchtIk heb serieus nooit gedacht aan dat het als gierig beschouwd kon worden, maar door de nieuwsbrief inmiddels wel. Ik ben dan ook heel benieuwd of jullie het wel als gierig beschouwen.
zondag 12 januari 2020 om 09:04
Het was meestal dat het platform een percentage rekende, maar de grootsten zijn nu overgestapr naar en opt-in model.
Heb nog nooit gehoord dat wanneer iemand een crownfunder opzet dat deze dan een percentage krijgt hoor. Voor de kleine organisatie waar ik penningmeester ben komt het geld via het platform dat we gebruiken gewoon op onze rekening (en een goede doelen rekening mag je niet zomaar openen, moet je voor geregistreerd staan).
Wat niet wil zeggen dan deze persoon niet probeert een strijkstok te zijn om geld aan te laten hangen. Maar bij de algemene crownfunder platformen krijgt degene die er eentje opzet niet maar zo een percentage als er een geregistreerd goed doel aan zit.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 12-01-2020 09:10
0.34% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zondag 12 januari 2020 om 09:08
Die vrouw was nog boos ook? Ze heeft mazzel gehad dat ze geen proces-verbaal aan haar broek/rok/rollator kreeg zeg!Machutookunbietjemeerzijn schreef: ↑11-01-2020 19:54Aan haar kleding was dat niet af te zien, maar dat nog kan het inderdaad dat ze arm waren.
Toenertijd (20-jarige) verbaasde ik me er alleen over, net als collegaatjes.
Van de week was ik bij de Lidl.
2 Kassa's waren open, deservice balie en de kassa ernaast. Je staat dan als klanten naast elkaar.
Terwijl ik stond te wachten stond ik een beetje in de rondte te kijken.
Naast mij een oudere dame met een rollator.
Toen zij aan de beurt was, vroeg de caissière om even de tas in haar rollator open te maken en of ze even alle spullen op de band wilde leggen.
![]()
Uit de tas kwam een tros bananen en een pot appelmoes, de dame was nog boos ook en nadat ook deze spullen waren aangeslagen vroeg ze boos of ze ze weer in de tas mocht doen.
Ik was echt stomverbaasd, helemaal toen ook ik een boze blik kreeg![]()
Toen ik het 's avonds met man erover had, zei ik dat ik het eigenlijk best gierig van mezelf vond dat ik die spulletjes niet voor haar betaald had. Als je op die leeftijd nog moet jatten, dan heb je het echt krap.
Man vroeg of ik niet goed bij mijn hoofd was![]()
Mijn opa vertelde eens dat hij en mijn oma samen in de Lidl waren (of Aldi, whatever), en dat hij toen een andere oudere man o.a. gereedschap zag jatten bij de non-food aanbiedingen. Mijn opa heeft er toen wat van gezegd en die man legde de spullen mokkend terug. Ondertussen had het personeel er ook lucht van gekregen. Die andere man bleek gewoon uit verveling en voor de kick te stelen, niet omdat hij zo hulpbehoevend was. Maar dan had ie denk ik ook geen gereedschap proberen te stelen, maar eten.
zondag 12 januari 2020 om 09:09
Eens. Grote kans dat ze bij die winkel het gedrag van die mevrouw allang herkennen. Wij hadden een buurvrouw die heus in de slappe was zat (dat zei ze zelf ook altijd). En die mocht in het dorp een bepaalde winkel alleen in als een medewerker haar door de winkel volgde. Die was kleptomaan.minnimouse schreef: ↑11-01-2020 20:08Die boze blik en dat 'mag ik het nu wel in de tas doen' is gewoon omdat ze betrapt is, zichzelf een beetje groot houden.
Waarom zou je willen betalen voor iemand die jat? Alleen omdat ze oud is? Veel dieven doen het ook voor de kick hoor. Ze zijn echt niet allemaal zielig.
Dat gezegd hebbende, je weet nooit precies wat bij iemand speelt. Of het armoe is, of een aandoening of uit rottigheid. Bij iemand die met opzet jat (en daar niet beschaamd over is) zou ik niet maar zo de boodschappen betalen omdat het niet in me op zou komen. Eerder bij iemand die geen toereikend saldo heeft.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zondag 12 januari 2020 om 09:16
Ik heb ooit eens bij de kassa gestaan toen de persoon voor me niet genoeg geld bleek te hebben voor alle boodschappen, en ze nu dus moest kiezen welk artikel ze harder nodig had dan het ander en wat er terug moest de winkel in. Het ging om maar 40 cent ofzo. Dat vond ik wel echt erg. Het mooie was wel dat tegelijk met mij nog 2 anderen in de rij spontaan de portemonnee trokken om bij te springen. En ze was zó blij. Het was een triest maar tegelijk ook een mooi moment.

zondag 12 januari 2020 om 09:54
Ik heb dat ook wel eens gedaan, betaald voor een ander.Zilli schreef: ↑12-01-2020 09:16Ik heb ooit eens bij de kassa gestaan toen de persoon voor me niet genoeg geld bleek te hebben voor alle boodschappen, en ze nu dus moest kiezen welk artikel ze harder nodig had dan het ander en wat er terug moest de winkel in. Het ging om maar 40 cent ofzo. Dat vond ik wel echt erg. Het mooie was wel dat tegelijk met mij nog 2 anderen in de rij spontaan de portemonnee trokken om bij te springen. En ze was zó blij. Het was een triest maar tegelijk ook een mooi moment.
Mensen hoeven niet altijd hulpbehoevend te zijn, soms is het gewoon fijn om wat te krijgen..
Een keer voor een jonge buitenlandse jongen betaald waarbij zijn creditcard niet geaccepteerd werd. Een keer voor een oude man die mij vroeg te helpen met boodschappen (hij kon het niet zo goed zien) en in eerste instantie biefstuk en stoofperen in pot wilde eten, maar uiteindelijk met het goedkoopste (kip) artikel in zijn mandje verder liep.
Ik heb toen de biefstuk en stoofperen voor hem betaald.
Ik vind het vreemd als je je kind onder de douche bij de zwemles van je andere kind doet.
Ik vind het niet perse gierig maar gewoon vreemd. Een kind hoeft niet elke dag te douchen, dus je had het die maanden ook kunnen overslaan.
Mensen die stelen, ik vind het moeilijk. Soms lijkt het alsof iemand het breed heeft, ook al zeggen ze het zelf, maar dat betekent niet dat het zo is.
Maar mensen die stelen voor de kick, gaat heen en zoek een andere hobby.
Iemand die uit de collectebak geld pakt zou ik gelijk met veel bombarie aanspreken. Ben je helemaal.
zondag 12 januari 2020 om 10:09
Dat vind ik ook een hele vreemde redenatie.
Toen mijn ouder overleed was het diens wens dat mensen geen bloemen kochten, maar geld gaven. Dus stond er een collectebus. Niet om mensen een schuldgevoel te geven, want niemand was schuldig aan diens dood, behalve die kutziekte. Maar wel in de hoop dat het een steentje kon bijdrage aan het onderzoek.
Wij als nabestaanden waardeerden het heel erg als mensen het deden, maar als mensen geen geld gaven was dat ook okee. Dus ik ben het ook niet eens met de persoon die niet geven gierig vind. Ik heb ook geen idee wie er wel en niet iets gaven, vind ik ook totaal niet belangrijk.
Dus als het jou een schuldgevoel geeft dan ligt dat echt aan jou en niet aan de collecte.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
zondag 12 januari 2020 om 10:19
Gebruik maken van een douche terwijl er door dat kind niet gezwommen is vind ik gek. Geen wonder dat er dan een mail/brief komt dat het geen badhuis voor de famile is, maar een zwembad (was er ook entree voor dat kindje betaalt?)
Wij hebben een douche op het werk voor mensen die ver fietsen of in hun pauze hardlopen en zo.
Ik heb er wel eens gebruik van gemaakt na hardlopen in de lunchpauze, maar ook eens toen onze boiler vervangen werd, voor 1 dagje. Gewoon even voor het werk gedoucht.
Maar als iemand structureel thuis niet doucht, maar wel op het werk terwijl er geen aanleiding voor is (niet sporten, niet bezweet aankomen na een lange fietstocht), dan zou ik daar wel van opkijken ja. Waarom dat niet thuis doen?
Wbt collecteren, ik denk dat het mensen meer aan het hart ligt als iemand aan een bepaalde ziekte is overleden waarvoor geld ingezameld wordt, dan wanneer het ome Toon was die graag bij zijn kist een collectbus voor de zeilclub of het asiel wilde. Dat laatste voelt ongepaster (zelfs al was het een wens van de overledene) dan het eerste.
Wij hebben een douche op het werk voor mensen die ver fietsen of in hun pauze hardlopen en zo.
Ik heb er wel eens gebruik van gemaakt na hardlopen in de lunchpauze, maar ook eens toen onze boiler vervangen werd, voor 1 dagje. Gewoon even voor het werk gedoucht.
Maar als iemand structureel thuis niet doucht, maar wel op het werk terwijl er geen aanleiding voor is (niet sporten, niet bezweet aankomen na een lange fietstocht), dan zou ik daar wel van opkijken ja. Waarom dat niet thuis doen?
Wbt collecteren, ik denk dat het mensen meer aan het hart ligt als iemand aan een bepaalde ziekte is overleden waarvoor geld ingezameld wordt, dan wanneer het ome Toon was die graag bij zijn kist een collectbus voor de zeilclub of het asiel wilde. Dat laatste voelt ongepaster (zelfs al was het een wens van de overledene) dan het eerste.
zondag 12 januari 2020 om 10:21
Hier in de buurt woont een vrouw die ook zeer bijzondere acties heeft;
Gaat naar een kledingwinkel toe met haar kinderen en staat daar in tranen te vertellen dat haar moeder is overleden en dat ze op dit moment geen geld heeft om kleding voor de uitvaart te kopen. Eigenaresse van de winkel vindt het sneu en geeft haar kleding mee die dan later betaald zou worden. Je raadt het al; de kleding is nooit betaald en haar moeder is nog springlevend.
Of bij het tanken; o mijn pinpas weigert. Ik ga contact geld halen en dan kom ik u betalen. Maar ze laat dan wel haar rijbewijs of zo achter zodat ze wel elke keer gepakt wordt.
Of haar kinderen naar de winkel sturen (omdat ze zelf een winkelverbod heeft) met een boodschappenlijstje en dan te weinig geld voor de boodschappen. Lijstje staat vol met luxe producten. Winkelpersoneel bekijkt tegenwoordig het lijstje en het bedrag wat de kinderen mee hebben. Ze helpen de kinderen dan en geven boodschappen mee waarvan ze verwachten dat de kinderen dan in ieder geval een fatsoenlijke maaltijd krijgen.
Nu zijn alle winkeliers in de omgeving gewaarschuwd en is niemand meer goed van vertrouwen.
Gaat naar een kledingwinkel toe met haar kinderen en staat daar in tranen te vertellen dat haar moeder is overleden en dat ze op dit moment geen geld heeft om kleding voor de uitvaart te kopen. Eigenaresse van de winkel vindt het sneu en geeft haar kleding mee die dan later betaald zou worden. Je raadt het al; de kleding is nooit betaald en haar moeder is nog springlevend.
Of bij het tanken; o mijn pinpas weigert. Ik ga contact geld halen en dan kom ik u betalen. Maar ze laat dan wel haar rijbewijs of zo achter zodat ze wel elke keer gepakt wordt.
Of haar kinderen naar de winkel sturen (omdat ze zelf een winkelverbod heeft) met een boodschappenlijstje en dan te weinig geld voor de boodschappen. Lijstje staat vol met luxe producten. Winkelpersoneel bekijkt tegenwoordig het lijstje en het bedrag wat de kinderen mee hebben. Ze helpen de kinderen dan en geven boodschappen mee waarvan ze verwachten dat de kinderen dan in ieder geval een fatsoenlijke maaltijd krijgen.
Nu zijn alle winkeliers in de omgeving gewaarschuwd en is niemand meer goed van vertrouwen.
zondag 12 januari 2020 om 10:56
Ik kocht een straatnieuws pas, en toen ging die vrouw vragen om meer geld zodat ze een verjaardagsjurkje voor haar dochtertje kon kopen. Die was toevallig die dag jarig. De maand ervoor was ze ook al jarig geweest, ook nét op de dag dat ik een straatnieuws bij haar kocht. Ik koop nu niet meer bij dat vrouwtje.

zondag 12 januari 2020 om 11:01
Ik weet niet of dit iets met gierigheid of kosten te maken heeft, maar het wordt wel een zootje daar als hele gezinnen met kleine kinderen daar gaan douchen. Gevaarlijk ook als ze nog geen diploma hebben. Dadelijk gaat er eentje op de loop richting het water ...Aagjeuittilburg schreef: ↑11-01-2020 22:14Oh, ik heb misschien ook wel een gierige actie gedaan en dan zelfs maanden aan een stuk.. oeps!![]()
zondag 12 januari 2020 om 11:06
Wat flauw van je zeg, alsof die vrouw er wat aan kan doen dat al haar dochtertjes net jarig zijn als jij een krantje kooptboebezoebe schreef: ↑12-01-2020 10:56Ik kocht een straatnieuws pas, en toen ging die vrouw vragen om meer geld zodat ze een verjaardagsjurkje voor haar dochtertje kon kopen. Die was toevallig die dag jarig. De maand ervoor was ze ook al jarig geweest, ook nét op de dag dat ik een straatnieuws bij haar kocht. Ik koop nu niet meer bij dat vrouwtje.

Nogal suf ook, die mensen staan vaak bij supermarkten etc, waar steeds dezelfde mensen komen, dus de kans dat iemand dat verhaal eerder heeft gehoord nogal groot is.
Dat douchen in het zwembad herinnert me aan mijn eigen zwemlessen. Waren om iets van half zeven klaar, en dan mocht ik na het douchen meteen mijn badstoffen pyjama aan (met Snoopy). Kon ik thuis spelen, want ik hoefde niet meer uit te kleden. Geweldig vond ik dat, terwijl het misschien 5 minuten gescheeld zal hebben.
Maar goed, ik had dus wel zelf les gehad. Iemand anders laten douchen is niet per se enorm gierig, maar wel een beetje bijzonder.
zondag 12 januari 2020 om 11:14
Ze staat hier in het centrum waar veel toeristen komen, dus allicht alsnog een goed verdien model (ik stap er soms over met de bus).nausicaa schreef: ↑12-01-2020 11:06Wat flauw van je zeg, alsof die vrouw er wat aan kan doen dat al haar dochtertjes net jarig zijn als jij een krantje koopt.
Nogal suf ook, die mensen staan vaak bij supermarkten etc, waar steeds dezelfde mensen komen, dus de kans dat iemand dat verhaal eerder heeft gehoord nogal groot is.
zondag 12 januari 2020 om 11:15
In het dorp waar ik vroeger woonde stond altijd dezelfde man met het Straatnieuws bij de Albert Heijn. Was in de begintijd van het Straatnieuws.boebezoebe schreef: ↑12-01-2020 10:56Ik kocht een straatnieuws pas, en toen ging die vrouw vragen om meer geld zodat ze een verjaardagsjurkje voor haar dochtertje kon kopen. Die was toevallig die dag jarig. De maand ervoor was ze ook al jarig geweest, ook nét op de dag dat ik een straatnieuws bij haar kocht. Ik koop nu niet meer bij dat vrouwtje.
Iedereen vond hem zielig (is een rijk dorp en daklozen kom je daar niet tegen normaal) dus mensen gaven hem vaak ook eten. Broden, kant en klaar maaltijden, etc. Daarnaast nog extra geld naast wat het krantje kostte.
Later kwam uit dat hij dat eten binnen allemaal ging ruilen voor geld en dat hij makkelijk 300-400 euro per dag ophaalde op deze manier...
Heeft daarna lange tijd niemand meer mogen staan daar met een krantje!
zondag 12 januari 2020 om 11:20
Wat een ander geeft en degenen die het krijgt daarmee doet moeten ze zelf weten (wat een bedelaar doet met geld of dingen die hij/zij krijgt is hun zaak).
Ik vond het vooral iritant dat er om gevráágd werd nadat ik een krantje kocht. Er zit wat mij betreft geen maximum op wat een straatnieuws verkoper of bedelaar 'mag' binnenhalen op een dag. Wat dat betreft dan weer gek dat hij werd weggestuurd wegens teveel verdienen. Als je het teveel geld vindt, geef het dan niet of geef geen maaltijden die hij ging ruilen.
Ik vond het vooral iritant dat er om gevráágd werd nadat ik een krantje kocht. Er zit wat mij betreft geen maximum op wat een straatnieuws verkoper of bedelaar 'mag' binnenhalen op een dag. Wat dat betreft dan weer gek dat hij werd weggestuurd wegens teveel verdienen. Als je het teveel geld vindt, geef het dan niet of geef geen maaltijden die hij ging ruilen.

zondag 12 januari 2020 om 11:40
Kijk maar eens op de site van Kassa hoe goed er verdiend werd aan crowed funding.boebezoebe schreef: ↑12-01-2020 09:04Het was meestal dat het platform een percentage rekende, maar de grootsten zijn nu overgestapr naar en opt-in model.
Heb nog nooit gehoord dat wanneer iemand een crownfunder opzet dat deze dan een percentage krijgt hoor. Voor de kleine organisatie waar ik penningmeester ben komt het geld via het platform dat we gebruiken gewoon op onze rekening (en een goede doelen rekening mag je niet zomaar openen, moet je voor geregistreerd staan).
Wat niet wil zeggen dan deze persoon niet probeert een strijkstok te zijn om geld aan te laten hangen. Maar bij de algemene crownfunder platformen krijgt degene die er eentje opzet niet maar zo een percentage als er een geregistreerd goed doel aan zit.
zondag 12 januari 2020 om 11:44
Punt is dat er wel een verdiensysteem achter de Straatkrant zit en het zo georganiseerd is dat mensen door iets concreets te doen zelf hun geld kunnen verdienen.boebezoebe schreef: ↑12-01-2020 11:20Wat een ander geeft en degenen die het krijgt daarmee doet moeten ze zelf weten (wat een bedelaar doet met geld of dingen die hij/zij krijgt is hun zaak).
Extra geld moeten ze aangeven aan hun werkgever (althans, toen, weet niet of dat nog zo is).
Die man verdiende flink bij en meldde dat niet. En hoewel hij dus veel geld ophaalde kreeg hij ook gewoon zijn loon voor de verkochte krantjes, wat berekend was op mensen zonder enig verder inkomen.
Hij pleegde dus fraude. Weet dit doordat mijn moeder toen in de gemeenteraad zat.
Maar snap dat het je irriteert als iemand met een onzin verhaal komt nadat je het krantje al gekocht hebt. Wie weet haalt zij ook wel flink extra op zo, wie weet.
Dat was mijn linkje tussen jouw en mijn verhaal