Zwembad in de tuin
zaterdag 11 januari 2020 om 19:20
Wij overwegen een zwembad in de tuin aan te leggen.
Nu is het dubio. Hoe groot? Alles past maar hoe groter hoe duurder en meer onderhoud dus we zoeken naar de ideale maat.
En dan zo dat het leuk is voor kinderen. Ook als ze groter zijn. Zelf vind ik erin plonsen en op een luchtbedje drijven genoeg en hoef ik geen echte baantjes te kunnen zwemmen.
Het is niet de vraag óf we een zwembad willen maar hoe groot.
Wie heeft ervaring? Of ideeen?
Nu is het dubio. Hoe groot? Alles past maar hoe groter hoe duurder en meer onderhoud dus we zoeken naar de ideale maat.
En dan zo dat het leuk is voor kinderen. Ook als ze groter zijn. Zelf vind ik erin plonsen en op een luchtbedje drijven genoeg en hoef ik geen echte baantjes te kunnen zwemmen.
Het is niet de vraag óf we een zwembad willen maar hoe groot.
Wie heeft ervaring? Of ideeen?

zaterdag 11 januari 2020 om 21:01
Ja, als je van keerpunten houdt.strings-attached schreef: ↑11-01-2020 20:5615 meter is wel voldoende om echt baantjes te trekken hoor.
zaterdag 11 januari 2020 om 21:05
Als wij ooit besluiten een zwembad in de tuin aan te leggen zou het denk ik een 5x10 bad worden, eventueel met jetstream in het hypothetische geval dat één van ons een fanatiek zwemsporter zou worden (ik val al af). Mijn dochter heeft les gehad in een zwembad van dat formaat, en als je dan een rondje zwemt heb je ook (ongeveer) 25 meter gehad. Lijkt mij een prima formaat.
1.40 is trouwens ook diep genoeg voor gewoon zwemmen en spelen.
1.40 is trouwens ook diep genoeg voor gewoon zwemmen en spelen.

zaterdag 11 januari 2020 om 21:10
Ik vind 20m het minimum.strings-attached schreef: ↑11-01-2020 20:5615 meter is wel voldoende om echt baantjes te trekken hoor.
Als ik de ruimte en het geld zou hebben, zou ik 10x20 doen. Bij minder kun je echt niet meer lekker dobberen op een luchtbedje.
zaterdag 11 januari 2020 om 21:14
Wat een onzin; hoezo moet je 10x20 hebben om te kunnen dobberen? Dat is echt een gigantisch zwembad. In ons 8x4 kan dat zelfs al prima, net een slagje groter zou beter zijn, maar 10x20 is 2,5x zo groot.
zaterdag 11 januari 2020 om 21:27
6,25 keer zo groot in oppervlakte.Hastadepasta18 schreef: ↑11-01-2020 21:14Wat een onzin; hoezo moet je 10x20 hebben om te kunnen dobberen? Dat is echt een gigantisch zwembad. In ons 8x4 kan dat zelfs al prima, net een slagje groter zou beter zijn, maar 10x20 is 2,5x zo groot.

zaterdag 11 januari 2020 om 21:27
Mijn wensen zijn duidelijk anders dan die van jou. Voor mij zou 10x20 prima zijn. Niet mijn idee van gigantisch.Hastadepasta18 schreef: ↑11-01-2020 21:14Wat een onzin; hoezo moet je 10x20 hebben om te kunnen dobberen? Dat is echt een gigantisch zwembad. In ons 8x4 kan dat zelfs al prima, net een slagje groter zou beter zijn, maar 10x20 is 2,5x zo groot.

zaterdag 11 januari 2020 om 21:30
Zelf geen zwembad maar veel mensen in onze omgeving wel (Zuid-Europa).
Als je werkelijk een zwembad wil en ruimte geen beperkende factor is, doe het dan goed. Ik zou 8x4m dan echt het minimale vinden. Liever nog richting de 10x5m ofzo.
Zelf zwem ik graag dus ik zou een zwembad van 20x5m willen, maar ik snap dat dat niet voor iedereen nodig is.
Overigens zou ik wel voor een afdekking zorgen. Er bestaan er ook die hard zijn en niet inzakken zou mocht er onverhoopt een kind op staan. Want zelf met hek is het link als niet al je kinderen kunnen zwemmen.
zaterdag 11 januari 2020 om 21:38
De ochtendjas zou ik uit trekken.strings-attached schreef: ↑11-01-2020 20:46Dit. Vanuit je bed ff koffie en dan in je ochtendjas ff snel wat baantjes doen.
Zwemt veel makkelijker.

zaterdag 11 januari 2020 om 21:40
Mag je in het bad van de buren dobberen, heb je nog klachten ook. Ik mag maar hopen dat je buren niet meelezen.
zaterdag 11 januari 2020 om 21:42
Die van ons is 9x4 (met een stukje 5 m breed door trap) en verwarmd, in Nederland. Compleet met 'poolhouse'. Heerlijk hoor! Je kunt er lekker in dobberen en spelen. De kinderen doen dat 's zomers met balletjes en zo.
Zwembad zat er al in toen wij ons huis kochten. Klopt dat het best wat onderhoud vergt (doet man
) en het zorgt voor een aardige energierekening, hoewel wij een warmtepomp hebben voor het verwarmen.
Zwembad zat er al in toen wij ons huis kochten. Klopt dat het best wat onderhoud vergt (doet man

zaterdag 11 januari 2020 om 21:45
Ik heb als kind jarenlang in zo'n bad getraind. Was heel goed voor je keerpunten. Kan prima.
On topic, een zwembad lijkt mij vooral enorm veel onderhoud, dat zou mij tegenhouden. De mensen die ik ken met een zwembad zijn vooral bezig met onderhoud en zwemmen weinig (kennelijk is het nieuwe er na een tijdje af).

zaterdag 11 januari 2020 om 21:54
zaterdag 11 januari 2020 om 21:57
Dank je, rekenen is niet mijn sterkste kant...
zaterdag 11 januari 2020 om 22:06
Wij hebben een ronde van ongeveer 5,5 meter doorsnede. Zat al in deze tuin. Voor een paar jaar is het leuk, als ze op de basisschool zitten. Daarna vindt niemand er meer wat aan. En dan voor die paar weken per jaar. Veel onderhoud en heel veel geld. Ik ben het liever kwijt dan rijk. Als ik er flinke banen in zou kunnen trekken, zou ik er iets blijer mee zijn, maar zelfs dan was ik er niet aan begonnen.
zaterdag 11 januari 2020 om 22:13
Ik zou een niet al te diep bad nemen.
Mijn kinderen mogen vaker bij vriendjes in de tuin zwemmen. De baden die heel diep zijn vinden ze minder leuk. Daar kunnen ze niet in staan om met balletjes over te gooien enz. Dus constant echt watertrappelen, dat is vermoeiend waardoor ze sneller moe en dus klaar zijn. De baden waar ze (deels) kunnen staan vinden ze leuker, ook al zijn dat de kleinere baden. Ik denk dat ik voor jouw doel zou gaan voor een niet al te groot bad, 8 bij 4 kun je prima met je luchtbed in dobberen en ondertussen een aantal kinderen in laten spelen.
Mijn kinderen mogen vaker bij vriendjes in de tuin zwemmen. De baden die heel diep zijn vinden ze minder leuk. Daar kunnen ze niet in staan om met balletjes over te gooien enz. Dus constant echt watertrappelen, dat is vermoeiend waardoor ze sneller moe en dus klaar zijn. De baden waar ze (deels) kunnen staan vinden ze leuker, ook al zijn dat de kleinere baden. Ik denk dat ik voor jouw doel zou gaan voor een niet al te groot bad, 8 bij 4 kun je prima met je luchtbed in dobberen en ondertussen een aantal kinderen in laten spelen.
zaterdag 11 januari 2020 om 22:21
Oeeh, lijkt mij zalig een eigen zwembad. Schoonouders hebben een bad, maar wonen in het warme buitenland, ik denk max 10 x 4 of zo. Voor schoonmoeder lang genoeg om echt in te zwemmen, voor mij te klein. Eén keer afzetten en ik ben er.
Ik zou zelf voor een bad voor 20 x 5 gaan (of kleiner maar dan met een jetstream) en ook niet te diep. Ik ben geen mooi weer zwemster, dus zolang het niet vriest, zou ik er bijna elke dag in liggen. Schoonmaken zou een ding zijn, maar ik zou het dan eventueel afdekbaar maken of overdekt.
Maar 10 x 5 lijkt mij best een goede maat voor jou en niet te diep. Ruimte om te dobberen en om te spelen. Misschien overwegen om de ene kant ondieper te maken dan de andere kant?
Ik zou zelf voor een bad voor 20 x 5 gaan (of kleiner maar dan met een jetstream) en ook niet te diep. Ik ben geen mooi weer zwemster, dus zolang het niet vriest, zou ik er bijna elke dag in liggen. Schoonmaken zou een ding zijn, maar ik zou het dan eventueel afdekbaar maken of overdekt.
Maar 10 x 5 lijkt mij best een goede maat voor jou en niet te diep. Ruimte om te dobberen en om te spelen. Misschien overwegen om de ene kant ondieper te maken dan de andere kant?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zaterdag 11 januari 2020 om 22:23

zaterdag 11 januari 2020 om 22:28
Wij zaten afgelopen jaar op een camping met een zwembad van 15m lang en ik denk zo’n 7 meter breed. Dat zou een zwembad in de tuin voor mij wel minimaal moeten zijn. Genoeg ruimte voor een baantje, goed kunnen springen en spelen met een paar mensen, balletje kunnen overgooien. Kleiner wordt al snel heel krap met meerdere mensen, zeker als de kinderen straks puber zijn en hun vrienden meenemen voor een plons.

zaterdag 11 januari 2020 om 22:49
Als je zo’n klein zwembad overweegt dan zou ik een opzetzwembad doen, dat kun je ook schoonmaken en opbergen.
Wij hebben nu een 4m opzetzwembad en hebben er al heel veel plezier van gehad.
Vroeger hadden we een rond 5,5 m bad, het kan maar het is klein hoor. Ik zou zeker voor groter gaan als ik het ging ingraven.
Een bad van 8m lang is leuker, maar ook dat vind ik te klein om in te graven.
Wij hebben nu een 4m opzetzwembad en hebben er al heel veel plezier van gehad.
Vroeger hadden we een rond 5,5 m bad, het kan maar het is klein hoor. Ik zou zeker voor groter gaan als ik het ging ingraven.
Een bad van 8m lang is leuker, maar ook dat vind ik te klein om in te graven.

zaterdag 11 januari 2020 om 22:59
zaterdag 11 januari 2020 om 23:03
Onze woonkamer is 10 x 4.5 meter. Lijkt mij persoonlijk best een royaal zwembad. Maar goed, als ik echt zoiets in mijn tuin zou overwegen zou ik eens naar het zwembad gaan, daar het aantal slagen zwemmen dat je minimaal wilt halen per baantje en dat opmeten.
De diepte. Ik zou niet kiezen voor 1.50.
Gemiddeld is een hoofd 20 cm hoog. Ik ben 1.75, dus het water zou bij mij precies tot over mijn schouders komen. Voor mij helemaal prima, maar wat iemand anders ook al zei; zolang je kinderen onder de 1.70 zijn kunnen ze echt alleen maar zwemmen, spelen wordt toch lastiger.
Wij hadden gewoon zo´n intexbad. Ik herinner me nog goed dat we het opzetten, we waren dat jaar de eersten. De tuinslang lag er nog niet eens in toen Lon & buurmeiden al in bikini klaarstonden. En een lol dat ze hadden die middag.
Toen het bad eenmaal vol was, was de lol er alweer vanaf.
Dus ik zou in elk geval kiezen voor een zwembad met een trap, zodat je verschillende waterhoogtes hebt.
Er bestaan trouwens afdekzeilen op een rolsysteem, vergelijkbaar met een rolgordijn zeg maar. Als je het bad wilt gebruiken maak je het open en anders laat je dat zeil erover. Scheelt toch alweer in bladeren enzo.
De diepte. Ik zou niet kiezen voor 1.50.
Gemiddeld is een hoofd 20 cm hoog. Ik ben 1.75, dus het water zou bij mij precies tot over mijn schouders komen. Voor mij helemaal prima, maar wat iemand anders ook al zei; zolang je kinderen onder de 1.70 zijn kunnen ze echt alleen maar zwemmen, spelen wordt toch lastiger.
Wij hadden gewoon zo´n intexbad. Ik herinner me nog goed dat we het opzetten, we waren dat jaar de eersten. De tuinslang lag er nog niet eens in toen Lon & buurmeiden al in bikini klaarstonden. En een lol dat ze hadden die middag.
Toen het bad eenmaal vol was, was de lol er alweer vanaf.
Dus ik zou in elk geval kiezen voor een zwembad met een trap, zodat je verschillende waterhoogtes hebt.
Er bestaan trouwens afdekzeilen op een rolsysteem, vergelijkbaar met een rolgordijn zeg maar. Als je het bad wilt gebruiken maak je het open en anders laat je dat zeil erover. Scheelt toch alweer in bladeren enzo.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.