Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
Wat voor opmerking zou je achteraf willen maken dan? 'Als we bij jou geen sterke drank krijgen moet je dat bij ons ook niet drinken'?
Marana schreef:
21-01-2020 14:37
Wat voor opmerking zou je achteraf willen maken dan? 'Als we bij jou geen sterke drank krijgen moet je dat bij ons ook niet drinken'?
Het gaat mij er echt niet om dat hij bij ons wél drinkt en bij hem thuis niet, maar waar het mij om gaat is dat je drinkt om het drinken, en dat het alle redelijkheid te buiten schiet.
Frikandelspeciaal schreef:
21-01-2020 14:26
Wij hebben een gierig stel in onze nabijheid.

Op verjaardagen bij hen is het aanbod eten en drinken schaars. Meer dan een paar goedkope chips van de Lidl (niks mis mee overigens) en wat fris van dezelfde super en wat flesjes bier voor de mannen (1 krat op 20 mannen) is er nooit. Sterke drank wordt er niet geschonken; als je dat wil drinken moet je het zelf meenemen. Geen geldkwestie, gewoon gierigheid.

Afijn, dan een verjaardag bij ons. We zorgen voor voldoende eten en drinken, (sterke) drank is er ook. Mensen komen voor jou, doen moeite voor een kado, dan vinden wij dat je voor je gasten moet zorgen. Maar goed, dan komt de bewuste meneer en die laat zich dus compleet vollopen bij ons met zijn favoriete sterke drank. Schenkt ongeveer 3/4 drank en lengt de rest aan met cola. Slaat ze als een malle achterover en gaat aardig beschonken de deur uit.
Nu zal het mij werkelijk een worst wezen wat iemand drinkt bij ons thuis. Hou dat ook niet in de gaten, maar toen ik dit van een andere aanwezige hoorde gingen me de nekharen wel rechtovereind staan.

Prima dat je besluit om bij jou thuis geen sterke drank te schenken, maar heb dan ook het fatsoen om het bij een ander ook bij een biertje te houden, of in elk geval normale hoeveelheden in je glas te doen. Mijn man of ikzelf hebben het die avond zelf helaas niet zien gebeuren, anders hadden we er ws wel wat van gezegd. Nu achteraf vraag ik me af of we nog een opmerking kunnen maken, want eerlijk gezged zit het me niet lekker.
Maar weet je zeker dat het gierigheid is?
Wij hebben ook nooit sterke drank in huis. Ik denk daar eerlijk gezegd niet eens aan. We hebben voor de rest wel van alles in overvloed.
Dus gierig zijn we niet. Qua drank let ik daar nooit zo op, maar komt misschien ook omdat ik niks om drank geef.
21-01-2020 14:45
Het gaat mij er echt niet om dat hij bij ons wél drinkt en bij hem thuis niet, maar waar het mij om gaat is dat je drinkt om het drinken, en dat het alle redelijkheid te buiten schiet.
Maar hoe weet je dat? Is dat altijd zo dat hij zo een hele fles naar binnen giet?
Het kan op zich natuurlijk best een keer voorgekomen zijn dat hij er een keer heel veel zin in had toevallig.
minnimouse schreef:
21-01-2020 14:48
Maar weet je zeker dat het gierigheid is?
Wij hebben ook nooit sterke drank in huis. Ik denk daar eerlijk gezegd niet eens aan. We hebben voor de rest wel van alles in overvloed.
Dus gierig zijn we niet. Qua drank let ik daar nooit zo op, maar komt misschien ook omdat ik niks om drank geef.
Ja dat weet ik in dit geval echt heel zeker.
Het is niet alleen in dit geval dat het zo gaat, er zijn bij hun nog meer gevalletjes bekend van gierigheid.
minnimouse schreef:
21-01-2020 14:49
Maar hoe weet je dat? Is dat altijd zo dat hij zo een hele fles naar binnen giet?
Het kan op zich natuurlijk best een keer voorgekomen zijn dat hij er een keer heel veel zin in had toevallig.
Dit is niet de eerste keer, maar het was dit keer wel extreem.
21-01-2020 14:53
Dit is niet de eerste keer, maar het was dit keer wel extreem.
Hmmm oke, maar wat wil je zeggen dan?
Als je niet wil dat hij het drinkt, dan moet je het niet in huis halen.
Als het je gaat om de snelheid waarmee hij drinkt, dan zou ik daar denk ik niets van zeggen. Het is misschien wel onbeschoft om zo snel een fles leeg te zuipen, maar ja ik zou een ander daar niet op aan gaan spreken.
Als mijn eigen man dat doet zou ik er wel wat van zeggen trouwens ;-)

Je kunt op het moment zelf wel iets zeggen met een lach, iets van 'goh Piet, laat je nog wat over voor de rest?'.
Volgende keer zeg je: Nou wat ik toch hoorde van mijn gasten, ze hadden ook wel zin maar toen was fles x al leeg. Fijn dat jij jezelf zo vermaakt hebt makker. Nu een rondje uit jouw kast!
21-01-2020 14:45

Dus dan wil je nu achteraf nog zeggen 'Je hebt wel veel teveel gedronken bij ons die avond, dat vind ik niet redelijk meer'? Terwijl je die avond dat niet echt gemerkt hebt? Wat wil je met zo'n opmerking bereiken?
pakken gasten bij jullie zelf hun drinken dan?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Hoeveel mensen drinken überhaupt die sterke drank? Bij ons is er één familielid die een beetje jenever in de cola drinkt, anderen drinken fris of bier. Als het alleen die meneer is die die drank drinkt, zou ik dat gewoon niet meer in huis halen op een verjaardag. Of niet meer zelf laten pakken. Achteraf iets zeggen lijkt me ook niet zo zinvol.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Marana schreef:
21-01-2020 15:39
Dus dan wil je nu achteraf nog zeggen 'Je hebt wel veel teveel gedronken bij ons die avond, dat vind ik niet redelijk meer'? Terwijl je die avond dat niet echt gemerkt hebt? Wat wil je met zo'n opmerking bereiken?
Nee ergens weet ik ook wel dat ik er nu niet meer op terug kan komen, maar omdat je zelf totaal niet zo bent, eerder te bescheiden, zit het me niet lekker.
VGM1980 schreef:
21-01-2020 15:45
Ja, bij ons mag iedereen lekker zelf pakken. We hebben nooit de standaard feestjes waarbij iedereen in een kringetje zit :-) De meesten zijn kind aan huis bij ons dus prima als je lekker zelf je drankje wil pakken.
frikandelspeciaal wijzigde dit bericht op 21-01-2020 16:12
8.41% gewijzigd
Susan schreef:
21-01-2020 15:53
Hoeveel mensen drinken überhaupt die sterke drank? Bij ons is er één familielid die een beetje jenever in de cola drinkt, anderen drinken fris of bier. Als het alleen die meneer is die die drank drinkt, zou ik dat gewoon niet meer in huis halen op een verjaardag. Of niet meer zelf laten pakken. Achteraf iets zeggen lijkt me ook niet zo zinvol.
De meeste mannen drinken die drank, dus het niet halen of wegzetten is geen optie helaas.
Klopt hoor, nu iets zeggen heeft geen zin meer. Bij nader inzien is het beter om dit keer mijn mond te houden.
VGM1980 schreef:
Bij mij en bij al onze vrienden wel ja.
VGM1980 schreef:
Bij jou niet dan?

Ik weet niet wanneer iemand dorst heeft en ik ben geen bediende.

Ik vind feestjes geven leuk, maar ik sta niet de hele tijd in dienst van mijn gasten.

Ze weten waar de koelkast is. Eerste 'rondje' geef ik, hapjes zet ik ook regelmatig klaar, maar drankjes moeten ze toch echt zelf pakken.

@Frikandelspeciaal. Achteraf niets meer zeggen.
Eigenlijk ook helemaal niets zeggen. Ik zou mij er niet druk over maken voor die ene keer in het jaar.
Is zijn gezelschap wel gewoon gezellig? Anders gewoon niet meer uitnodigen.
Ik heb kennissen die allebei vrijwilligerswerk doen en ik citeer ze nu : de ene ziet als er iets binnenkomt van spullen en dan heb ik fijn de eerste keus,de ander neemt eten mee van de VB.

Ook meegemaakt op een verjaardag,1x in ruim een 1/2 uur een klein glaasje drinken en geen hapjes.
Was hij later bij ons was het van zet de fles drank maar neer ik red me wel.
Ja daaag bij die persoon dus niet.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
jamadi52 schreef:
21-01-2020 17:08
Ook meegemaakt op een verjaardag,1x in ruim een 1/2 uur een klein glaasje drinken en geen hapjes.
Was hij later bij ons was het van zet de fles drank maar neer ik red me wel.
Ja daaag bij die persoon dus niet.

Dat vind ik nogal gierig van jou eerlijk gezegd.

Als een ander niet gastvrij is hoef jij je niet tot zijn niveau te verlagen toch?
Een keer drinken verversen in een half uur is toch niet zo heel gierig?
Marana schreef:
21-01-2020 17:19
Dat vind ik nogal gierig van jou eerlijk gezegd.

Als een ander niet gastvrij is hoef jij je niet tot zijn niveau te verlagen toch?

Precies. Ik zou het eerder flink aandikken en overdreven veel drank en hapjes neerzetten bij die persoon.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
21-01-2020 15:54
De meeste mannen drinken die drank, dus het niet halen of wegzetten is geen optie helaas.
Klopt hoor, nu iets zeggen heeft geen zin meer. Bij nader inzien is het beter om dit keer mijn mond te houden.
Sowieso, waar maak je je druk om. De meeste mannen drinken het zeg je, dus er zal dan sowieso een flesje doorheen gaan. Of het er nou één is of anderhalf... Je geeft toch niet elke maand zo'n feest. Ik vind het maar ongastvrij.
apppie schreef:
21-01-2020 18:43
Sowieso, waar maak je je druk om. De meeste mannen drinken het zeg je, dus er zal dan sowieso een flesje doorheen gaan. Of het er nou één is of anderhalf... Je geeft toch niet elke maand zo'n feest. Ik vind het maar ongastvrij.
Het gaat mij er echt niet om of er 1 of 3 flessen op gaan. Als het een leuk feest is, maakt t me geen hol uit. Waar het mij om gaat is dat het bij hem zelf nooit wat mag kosten (verjaardagen niet, maar als je op visite bent ook niet), maar dat je bij een ander wel zuipt alsof je leven ervan afhangt, omdat het hem zelf dan niets kost.
21-01-2020 19:30
Het gaat mij er echt niet om of er 1 of 3 flessen op gaan. Als het een leuk feest is, maakt t me geen hol uit. Waar het mij om gaat is dat het bij hem zelf nooit wat mag kosten (verjaardagen niet, maar als je op visite bent ook niet), maar dat je bij een ander wel zuipt alsof je leven ervan afhangt, omdat het hem zelf dan niets kost.
Dan nodig je die persoon niet meer uit zo simpel kan het zijn.
boebezoebe schreef:
21-01-2020 08:30
Het is sowieso een schande vind ik dat er in een wereld met zoveel rijkdom en overvloed voedselbanken nodig zijn en steeds meer onderdeel van de samenleving worden.

Misbruik van regelingen en voorzieningen heb je overal, ik vind witte boorden misbruik (een VVD politicus die lekker vangt voor een wachtregeling die hij eigenlijk niet nodig heeft, brievenbusmaatschappijen opzetten die geld wegsluizen uit de lokale economie en het verstoppen in Bermuda), een stuk bezwaarlijker dan aan de onderkant van de samenleving trouwens. Bij dat laaste komt het geld vanzelf weer in de lokale economie terecht.

Maar goed, dat is de discussie niet. Maar met creatief omgaan van een testmiddel van een fabriekant (die kennelijk geen geld wil uitgeven om dat testen in een gecontroleerde omgeving te doen waarbij mensen het niet kunnen doorverkopen) heb ik ook niet zo'n moeite. Het is niet netjes, maar als je iets test doe je vooral gratis werk voor een producent.
Dat is over het algemeen om reclame te maken voor de fabrikant, niet om te testen hoor. Je moet ook overal en nergens reviews achterlaten, berichten op social media enz. Ik heb het wel eens gedaan met chocolade, dat ging prima. Maar vaak schrijf ik mij niet aan, want ik heb geen kinderen (vaak toch erg kindgerichte producten) en ik heb bijvoorbeeld geen zin om met inlegkruisjes te gaan leuren. :-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
21-01-2020 12:10
Ik schrik er ook van dat mensen zomaar voedselbank krijgen? Dat is mijn ervaring niet.

Ik heb net als jij een aantal jaar geleden, toen ik even zonder werk zat en de bijstand niet mee wilde werken met uitbetalen, een half jaar voedselbank gekregen en dat was echt mijn redding, ik had in elk geval wat in huis en was dankbaar voor alles wat ik kreeg.

Ik schaam me er nu nog steeds voor soms dat ik dat nodig had, vertel dat niet zo makkelijk. Alleen mijn moeder wist het en de maatschappelijk werkster die dit voor mij geregeld had. Na dat half jaar zat ik wel op een minimum en kreeg ik het niet meer, dus vraag me echt af hoe mensen die voor elkaar krijgen zonder dat ze dat echt nodig hebben, en hebben die geen schaamte?

Ik heb laatst juist geld gegooid in een collectebus van een jongen die bij de supermarkt collecteerde voor kinderen van de voedselbank, juist omdat ik zo goed geholpen ben.
De voedselbank hier gaat alleen via maatschappelijk werk. En ja, dan zal er nog wel eens iemand tussen zitten die het eigenlijk niet moet krijgen, maar dat doet voor mij niet af aan het goede er van. Omdat een paar mensen er misbruik van maken, meteen maar niks meer willen bijdragen vind ik een beetje raar. Als de hele organisatie nou rot was, of er eigenlijk helemaal geen mensen geholpen werden, ok. Maar goed, dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.
minnimouse schreef:
20-01-2020 14:08
Grappig om te horen van een 'insider' ;-)
Over dat die coupons geld kosten hoor je ze inderdaad niet.
Wel apart dat je die kortingen mag stapelen, maar er zal wel een bepaalde strategie achterzitten.

Ik vind het ook altijd zo 'grappig' dat je soms mensen ziet klappen als dan de uitkomst heel laag is. Dan staat iemand triomfantelijk met zijn kassabonnetje van 3 dollar ofzo voor 4 boodschappenkarren vol en dan staat er mensen omheen te klappen voor de geweldige 'prestatie' :rofl:
Dat wordt inderdaad niet verteld, dat die coupons geld kosten.
Ik keek vroeger wel eens naar het programma 'extreme cheapskates'. Dat was pas erg :hihi: Mensen die dingen eindeloos hergebruiken of eten uit afvalbakken halen terwijl dat niet nodig is. Zelfs een keer gezien dat ze op zoek gingen naar roadkill zodat ze daar weer dingen van konden maken. Of mensen die hun meubels in plastic verpakten om slijtage tegen te gaan. Het meest verbazingwekkende vond ik altijd nog het gebrek aan gêne bij deze mensen. Ze schotelen bijvoorbeeld zonder problemen echt karige dingen aan visite voor. Te gênant voor woorden, maar wel fascinerend om te zien.
Here am I in my little bubble

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven