40 uur werken met kleine kinderen

donderdag 23 januari 2020 om 22:19
Wie heeft hier ervaring mee?
De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?
Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.
Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?
Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.
Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.

zondag 26 januari 2020 om 14:01
Ja ja, het is wel weer duidelijk dat er in Nederland nog wel wat te doen is aan de emancipatie. Nou ja, pas 100 jaar voorbij sinds het algemeen kiesrecht. Misschien dat de kinderen van onze kinderen echt zelf kunnen beslissen hoe ze hun leven inrichten, zonder druk van de maatschappij en ingesleten gewoonten.
zondag 26 januari 2020 om 14:15
Omdat ze zo leuk staan bij mijn zelf bekostigde laminaat.willem1959 schreef: ↑26-01-2020 13:31Kinderen 's ochtends een uurtje thuis en 's avonds anderhalf uur. En de rest van de opvoeding doet het KDV.
Noem mij maar raar maar waarom ben je dan ooit aan kinderen begonnen als je ze nauwelijks in huis hebt.
zondag 26 januari 2020 om 14:59
Ik omdat ze tenminste minder verhaart dan een hond of kat (so far).Betty_Slocombe schreef: ↑26-01-2020 14:33Ik heb alleen kinderen omdat ik kleine Nikes zo schattig vond.
zondag 26 januari 2020 om 16:58
En als ze 4 zijn is het ineens de normaalste zaak van de wereld dat ze vele uren per dag door anderen worden opgevoed?willem1959 schreef: ↑26-01-2020 13:31Kinderen 's ochtends een uurtje thuis en 's avonds anderhalf uur. En de rest van de opvoeding doet het KDV.
Noem mij maar raar maar waarom ben je dan ooit aan kinderen begonnen als je ze nauwelijks in huis hebt.
Toen ik ook dat deel van de opvoeding zelf wilde doen was ik ineens een zeer onverantwoorde moeder.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 26 januari 2020 om 17:40
Komt-ie:
Op maandag werk ik thuis. Man werkt die dag 9 uur.
Dinsdag maak ik 8 uur. Man 6 uur. Kinderen zijn vanaf 07:45 alleen en brengen zichzelf naar school. Man is om half 3 thuis, kinderen om 14:45.
Woensdag maak ik 8 uur en man 9. Kids bij oppas.
Donderdag maak ik 6 uur. Man 8. Ik werk van 8:30 tot 13:30, man gaat tegelijk met kids weg.
Vrijdag zelfde als donderdag.

zondag 26 januari 2020 om 18:24
Daar gaat het bij ons al mis: het lukt echt niet om twee kinderen binnen een kwartier aangekleed aan tafel te krijgen. De baby nog wel, want die heeft nog weinig in te brengen, maar de peuter stribbelt behoorlijk tegen, gaat zich verstoppen of schopt een scène omdat ze het toch niet eens is met de outfit die we de avond ervoor samen hadden uitgekozen. Hopelijk gaat dat beter als ze wat ouder wordt.

zondag 26 januari 2020 om 18:55
Procne schreef: ↑26-01-2020 18:24Daar gaat het bij ons al mis: het lukt echt niet om twee kinderen binnen een kwartier aangekleed aan tafel te krijgen. De baby nog wel, want die heeft nog weinig in te brengen, maar de peuter stribbelt behoorlijk tegen, gaat zich verstoppen of schopt een scène omdat ze het toch niet eens is met de outfit die we de avond ervoor samen hadden uitgekozen. Hopelijk gaat dat beter als ze wat ouder wordt.
Dan neem je wat meer tijd voor aankleden. Het gaat mij er niet om dat je mijn tijdsschema zou moeten volgen maar om het idee van een schema met min of meer 'tussentijden'. Dat je steeds, gedurende het proces al een beetje haast maakt en niet in een keer op het eind in de stress schiet.
Mijn kinderen waren langzame eters maar meestal snelle aankleders. Het probleem van het kiezen van kleren speelde hier niet zo, want ze mochten in de ochtend kiezen. Voor kleuters hing alles per set op één hangertje. Inclusief het bijpassende hemdje/sokken etc. Ze mochten één keer kiezen en hadden sowieso niet heel veel kleren waardoor kiezen niet heel lastig was.

zondag 26 januari 2020 om 19:14
Het scheelt enorm als je je kinderen even alleen kunt laten. Hier moeten ze nog geholpen worden met aankleden, eten en naar school worden gebracht. Omdat ze het plein delen met een andere school, mag dat eerder dan 8:20. Dus eerder dan 8:30 beginnen, zit er voor de brengende ouder niet in, zelfs als die thuis werkt.
zondag 26 januari 2020 om 19:20
Dat van die tussentijden en complete outfits bij elkaar is een goeie! Ga het meteen komende week uitproberen.Andersom schreef: ↑26-01-2020 18:55Dan neem je wat meer tijd voor aankleden. Het gaat mij er niet om dat je mijn tijdsschema zou moeten volgen maar om het idee van een schema met min of meer 'tussentijden'. Dat je steeds, gedurende het proces al een beetje haast maakt en niet in een keer op het eind in de stress schiet.
Mijn kinderen waren langzame eters maar meestal snelle aankleders. Het probleem van het kiezen van kleren speelde hier niet zo, want ze mochten in de ochtend kiezen. Voor kleuters hing alles per set op één hangertje. Inclusief het bijpassende hemdje/sokken etc. Ze mochten één keer kiezen en hadden sowieso niet heel veel kleren waardoor kiezen niet heel lastig was.

zondag 26 januari 2020 om 19:37
Succes. Hang de kast niet te vol. Wat ze niet zien, kiezen ze niet. En als ze bij mij ergens om vroegen wat er niet hing, dan was 'in de was' een prima en geloofwaardig antwoord.
Op sommige dagen waren sommige dingen perongelukexpress in de was. Zodat er niet een in zijn afgewassen, inmiddels te krappe, door mij gehate, voor het weer te warme, tweedehands Winnie-de-Poeh-trui naar opa's verjaardag hoefde.

zondag 26 januari 2020 om 19:41
Je mag best je mening geven op een normale manier hoor.willem1959 schreef: ↑26-01-2020 19:02Belachelijk, om dat te staffen. Waarom mogen mensen mijn mening, of de waarheid niet horen. Wat een slappe hap zeg.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 26 januari 2020 om 19:50
stokske schreef: ↑26-01-2020 13:15Nou een voorbeeld. Ik moet bijv vaak of smorgen om 8 uur op mn werk zijn, of later op de ochtend werken en langer door. Altijd afspreken wie wat doet, smorgens haasten met brengen. Opvang is om half 8 open en om 8 uur moet ik op het werk zijn. Smiddags op de klok kijken of ik wel optijd ben met halen, kan niet ren keer overwerken want ik moet weg. Man net zo want hij moet ze ook halen en brengen. Als ik om 8 uur begin, brengt hij de oudste naar schook en kan pas na half 9 beginnen met rijden. Kinderen op 2 verschillende opvang door school. Pas om half 9 naar het werk kunnen rijden als je kind naar school brengt. Als er een belangrijk evenement is op mijn werk en het is mijn partime dag, wordt ik gebeld of geappt. Ik stuur mailtjes door naar collega’s of ze iets van mij kunnen overnemen. Is het wel mijn werkdag, is kind,oppas ziek en moet ik dagen weer omgooien of vrij nemen. En ja, man en ik wisselen af met vrij nemen maar voor mijn gevoel moet ik mij zo in allerlei bochten wringen.
Klinkt als heel onflexibel werk en ze hebben geen respect voor je part time dag en je zit mailtjes door te sturen op je vrije dag.
Dit subassertieve is een probleem bij veel vrouwen en dan gaan ze minder werken ala zogenaamde oplossing. Je kan ook het gesprek aangaan op je werk over dat je jezelf niet in tweeën kan delen en samen de boel werkbaar maken. Jij, partner en jullie werkgevers samen. Daar heeft iedereen baat bij. En als je werkgever zo dom is om niet te begrijpen dat hij/zij een belang heeft bij werknemers die in balans zijn, dan zou je kunnen gaan solliciteren.
zondag 26 januari 2020 om 20:13
Het is een normale manier. Dat jij er niet tegen kan wil niet zeggen dat het geen normale manier is. Soms zijn dingen nu eenmaal confronterend. Om dan met staffen te proberen dat weg te krijgen is alleen maar een zwaktebod.
zondag 26 januari 2020 om 20:13
Ik heb met mijn ouders op verschillende plekken in de wereld gewoond en heb een zeer internationale vriendenkring.
Met die ervaring kan ik zeggen dat het hele kinderdagverblijf principe in Nederland echt zeer marginaal is. Het is er te vol, de kinderen gaan er veel te jong naar toe. En de scholing van de medewerkers is laag. En door de combinatie van heel kleine babies (va 2,5 maand) en amper pedagogisch geschoold personeel is het ook echt niet meer dan een veredelde verblijfplaats. Toch slikt de Nederlandse vrouw, van laag tot hoog opgeleid dit voor zoete koek. Het is de norm.
Dus niet zo gek dat 80% van de schrijfsters hier er fan van is.
Zowel het hele systeem als de zeer jonge leeftijd waarop kinderen hier aan deelnemen is tijd voor vernieuwing. Meer kwaliteit sowieso ( Duitsland, Zweden, Noorwegen, Finland als inspi) en modernisering van het totale ouderschapsverlof M/V.
Met die ervaring kan ik zeggen dat het hele kinderdagverblijf principe in Nederland echt zeer marginaal is. Het is er te vol, de kinderen gaan er veel te jong naar toe. En de scholing van de medewerkers is laag. En door de combinatie van heel kleine babies (va 2,5 maand) en amper pedagogisch geschoold personeel is het ook echt niet meer dan een veredelde verblijfplaats. Toch slikt de Nederlandse vrouw, van laag tot hoog opgeleid dit voor zoete koek. Het is de norm.
Dus niet zo gek dat 80% van de schrijfsters hier er fan van is.
Zowel het hele systeem als de zeer jonge leeftijd waarop kinderen hier aan deelnemen is tijd voor vernieuwing. Meer kwaliteit sowieso ( Duitsland, Zweden, Noorwegen, Finland als inspi) en modernisering van het totale ouderschapsverlof M/V.
zondag 26 januari 2020 om 20:34
Tja, lastig hè, om te horen dat niet elk kind de hele dag jankend op de crèche zit te wachten tot z’n moeder hem weer komt ophalen?willem1959 schreef: ↑26-01-2020 20:16Hoe had ik dan moeten zeggen dat ik het typerend vind dat een kind in het weekend weer vraagt om naar het KDV te mogen?
Mijn dochter heeft een paar zeer goede vriendinnetjes op de crèche met wie ze heel graag speelt. En ze hebben er een heel mooie glijbaan. Dus ja, ze roept af en toe op zondag dat ze naar de crèche wil, want ze wil met vriendinnetje A of B op de glijbaan spelen. Och och, wat heeft dat kind toch een hechtingsprobleem...

zondag 26 januari 2020 om 20:37
Joh, laat gaan.Procne schreef: ↑26-01-2020 20:34Tja, lastig hè, om te horen dat niet elk kind de hele dag jankend op de crèche zit te wachten tot z’n moeder hem weer komt ophalen?
Mijn dochter heeft een paar zeer goede vriendinnetjes op de crèche met wie ze heel graag speelt. En ze hebben er een heel mooie glijbaan. Dus ja, ze roept af en toe op zondag dat ze naar de crèche wil, want ze wil met vriendinnetje A of B op de glijbaan spelen. Och och, wat heeft dat kind toch een hechtingsprobleem...
zondag 26 januari 2020 om 20:43
Het gaat er niet om of een kind jankt op het KDV of niet.Procne schreef: ↑26-01-2020 20:34Tja, lastig hè, om te horen dat niet elk kind de hele dag jankend op de crèche zit te wachten tot z’n moeder hem weer komt ophalen?
Het geeft wel te denken dat een kind, niet op zondag maar in het weekend zoals je eerst schreef, vraagt of het weer naar het KDV mag. Ik krijg daar een vreemd gevoel bij. En als ik dat zeg dan is het iets dat niet gehoord mag worden en middels staffen wordt verwijderd.
zondag 26 januari 2020 om 20:56
Joh, je kletst uit je nek, dat heeft niks met confronterend te maken, maar met gewoon zieken.willem1959 schreef: ↑26-01-2020 20:13Het is een normale manier. Dat jij er niet tegen kan wil niet zeggen dat het geen normale manier is. Soms zijn dingen nu eenmaal confronterend. Om dan met staffen te proberen dat weg te krijgen is alleen maar een zwaktebod.
Terecht dat dat gestaft wordt.
David Dunning
David Dunning
zondag 26 januari 2020 om 20:58
Maar als een kind in het weekend bij een vriend(innet)je wil spelen is dat wel in orde?willem1959 schreef: ↑26-01-2020 20:43Het gaat er niet om of een kind jankt op het KDV of niet.
Het geeft wel te denken dat een kind, niet op zondag maar in het weekend zoals je eerst schreef, vraagt of het weer naar het KDV mag. Ik krijg daar een vreemd gevoel bij. En als ik dat zeg dan is het iets dat niet gehoord mag worden en middels staffen wordt verwijderd.
David Dunning
David Dunning