Gierige acties deel X
dinsdag 13 augustus 2019 om 16:45

zaterdag 1 februari 2020 om 11:51
Even ingekort, maar je voelt je toch linksom of rechtsom bezwaard. Je voelt je bezwaard als je dure wijn meeneemt, want te posh, je voelt je bezwaard als je salade en hartige taart meeneemt, want blijkbaar te weinig, je voelt je bezwaard als je vraagt of je kan bijdragen, want misschien beledigend, je voelt je bezwaard als je dat niet doet, want misschien onbeleefd.Felidaes schreef: ↑01-02-2020 10:09
Normaal nemen wij altijd 2 flessen goede wijn of champagne mee, maar dit keer besloten wij dit niet te doen om niet 'posh' over te komen ofzo.
Ik had een salade en een hartige taart meegenomen.
Nu voel ik mij dus een beetje bezwaard. Moet ik vragen of ze een tikkie willen sturen?
Of is dat weer onbeleefd omdat zij zelf zo hebben uitgepakt. Ik wil niet beledigen maar ook niet onbeleefd zijn.
Of maak ik mij druk om niets.. :think:
Ben je altijd zo ontzettend kritisch op jezelf? Het klinkt alsof je het voor jezelf niet echt goed kan doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

zaterdag 1 februari 2020 om 12:49
Hmmm, als je het zo analyseert komt het wel over alsof ik onzeker en kritisch ben.Susan schreef: ↑01-02-2020 11:51Even ingekort, maar je voelt je toch linksom of rechtsom bezwaard. Je voelt je bezwaard als je dure wijn meeneemt, want te posh, je voelt je bezwaard als je salade en hartige taart meeneemt, want blijkbaar te weinig, je voelt je bezwaard als je vraagt of je kan bijdragen, want misschien beledigend, je voelt je bezwaard als je dat niet doet, want misschien onbeleefd.
Ben je altijd zo ontzettend kritisch op jezelf? Het klinkt alsof je het voor jezelf niet echt goed kan doen.
Dat valt in de praktijk reuze mee hoor, ik ben 99% van de tijd gewoon mijzelf en vind niet perse dat daar iets mis mee is.
Misschien meer omdat het de eerste keer was ofzo.

maandag 3 februari 2020 om 14:04
Na heel veel gelezen te hebben in dit onderwerp valt me één ding op: dat gedoe over betalen van het eten. Ik heb 'grootmoeders' leeftijd maar nooit maar dan ook nooit heb ik of had ik met vrienden dat gezanik met tikkies sturen of whatever. Je gaat toch geen géld vragen als je mensen uitnodigt? Het idee alleen al. Rekeningen altijd gewoon gesplitst als het nodig was en als iemand wat minder kon of wilde betalen werd dat opgelost. Hetzelfde geldt voor meerijden met de auto; nog nooit gezeur of gedoe gehad over benzinegeld.
Is het een generatiedingetje? Hebben mensen tegenwoordig nou echt gewoon te weinig geld om gewoon eens wat leuks van te doen, dat ze geld vragen als ze mensen uitnodigen? Ik heb het nu goed maar heb érg arme tijden gekend, met vrienden in dezelfde situatie. En zelfs toen dacht niemand er aan om een ander geld te gaan vragen.
Ik begrijp het gewoon niet.
Is het een generatiedingetje? Hebben mensen tegenwoordig nou echt gewoon te weinig geld om gewoon eens wat leuks van te doen, dat ze geld vragen als ze mensen uitnodigen? Ik heb het nu goed maar heb érg arme tijden gekend, met vrienden in dezelfde situatie. En zelfs toen dacht niemand er aan om een ander geld te gaan vragen.
maandag 3 februari 2020 om 14:20
Ik heb zaterdag ook gekookt voor een aantal vriendinnen.
Ik vind koken heel erg leuk en geniet er van om de hele dag in de keuken te staan en iets moois op tafel te zetten. We eten dus eigenlijk altijd bij mij.
Ik vind het dan ook heel fijn dat ze aanbieden om mee te betalen. Ik zal er zelf niet om vragen maar als zij het aanbieden ben ik blij dat ik een tikkie kan sturen voor een deel van de kosten.
Het gaat er denk ik om of het altijd dezelfde persoon is die kookt/rijdt/de rekening pakt, of dat het om en om is.
Ik vind koken heel erg leuk en geniet er van om de hele dag in de keuken te staan en iets moois op tafel te zetten. We eten dus eigenlijk altijd bij mij.
Ik vind het dan ook heel fijn dat ze aanbieden om mee te betalen. Ik zal er zelf niet om vragen maar als zij het aanbieden ben ik blij dat ik een tikkie kan sturen voor een deel van de kosten.
Het gaat er denk ik om of het altijd dezelfde persoon is die kookt/rijdt/de rekening pakt, of dat het om en om is.
maandag 3 februari 2020 om 14:23

maandag 3 februari 2020 om 14:24
Hier vragen ze dat ook wel is, maar hell no dat ik iemand laat betalen als ik kook.AnAppleADay schreef: ↑03-02-2020 14:20Ik heb zaterdag ook gekookt voor een aantal vriendinnen.
Als ze dan toch persé iets willen meenemen, slepen ze maar drank mee.
maandag 3 februari 2020 om 14:27
Drank meenemen word ik dus niet blij mee. Ik hou van mooie wijnen die bij het gerecht passen dus daar kunnen ze niks mee.
Dus ik stuur ze lekker een tikkie voor een tientje.

maandag 3 februari 2020 om 14:49
Juíst omdat het uitonderingen zijn komen ze in dit topic terecht! Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd al geweest...Schriftje schreef: ↑03-02-2020 14:04Na heel veel gelezen te hebben in dit onderwerp valt me één ding op: dat gedoe over betalen van het eten. Ik heb 'grootmoeders' leeftijd maar nooit maar dan ook nooit heb ik of had ik met vrienden dat gezanik met tikkies sturen of whatever. Je gaat toch geen géld vragen als je mensen uitnodigt? Het idee alleen al. Rekeningen altijd gewoon gesplitst als het nodig was en als iemand wat minder kon of wilde betalen werd dat opgelost. Hetzelfde geldt voor meerijden met de auto; nog nooit gezeur of gedoe gehad over benzinegeld.

maandag 3 februari 2020 om 23:02
Ik laat ook nooit mensen betalen als ik kook en vind een tikkie voor elke lunch/koffie met een vriendin ook onzinnig. Maar kan me wel voorstellen als jij altijd degene bent die kookt en iedereen dat ook fijn vindt dat je juist zo nog een beetje balans hebt. Als je meer zo vragen dan je uit hebt gegeven dan zou t gierig zijn maar dat geloof ik niet.AnAppleADay schreef: ↑03-02-2020 14:27Drank meenemen word ik dus niet blij mee. Ik hou van mooie wijnen die bij het gerecht passen dus daar kunnen ze niks mee.
Dus ik stuur ze lekker een tikkie voor een tientje.![]()

maandag 3 februari 2020 om 23:24
Meestal heb ik ook eigen drank staan en gaat de meegebrachte drank het wijnrek in voor een volgende keerAnAppleADay schreef: ↑03-02-2020 14:27Drank meenemen word ik dus niet blij mee. Ik hou van mooie wijnen die bij het gerecht passen dus daar kunnen ze niks mee.
Dus ik stuur ze lekker een tikkie voor een tientje.![]()

Of voor een avond onder ons 2.
maandag 3 februari 2020 om 23:42
We waren een keer (lang geleden) op een "etentje" van een vriend van mijn man. We waren verrast door de uitnodiging. In totaal waren we met 6 personen.
Toen we daar kwamen stond een stapel magnetronmaaltijden lasagne op het aanrecht.
Bij de "ping" kon de eerste persoon gaan eten. Het was een gezellige avond maar ik vond het apart en we hebben er achteraf hard om gelachen.
Gelukkig is hij inmiddels getrouwd en gebeurt dit niet meer.
Het is niet echt gierigheid. Hij kon niet koken en vond dit prima zo.
Toen we daar kwamen stond een stapel magnetronmaaltijden lasagne op het aanrecht.
Bij de "ping" kon de eerste persoon gaan eten. Het was een gezellige avond maar ik vond het apart en we hebben er achteraf hard om gelachen.
dinsdag 4 februari 2020 om 07:24
Mooi dat jullie het zo geregeld hebben en dat iedereen er tevreden over is. Ik zou dit nooit doen (kook ook graag) en als ik een tikkie kreeg na een etentje zou ik de slappe lach krijgen. In mijn vriendengroep zou dit totaal ongepast zijn - zelfs gierig.AnAppleADay schreef: ↑03-02-2020 14:20Ik heb zaterdag ook gekookt voor een aantal vriendinnen.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 4 februari 2020 om 08:00
luz schreef: ↑03-02-2020 23:42We waren een keer (lang geleden) op een "etentje" van een vriend van mijn man. We waren verrast door de uitnodiging. In totaal waren we met 6 personen.
Haha een goeie vriend zou voor mij gaan koken. 3 gangen.
soep uit blik, spaghetti uit een pakje knorr en als toetje vanille ijs uit zo een grote bak.
Ik vond het wel schattig.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
dinsdag 4 februari 2020 om 08:09
wat pas gierig is... het systeem van tikkies bestaat hier niet 
dat bespaart een hoop gezuur blijkbaar,
maar schijnbaar loop ik daardoor ook heel wat gierige ervaringen mis.
Gierige actie, ik woon in buitenland.
Kreeg visite voor meerdere dagen, die toen we als afsluiting van hun bezoek gingen eten, de rekening door ons lieten betalen...
hebben ze nooit meer uitgenodigd

dat bespaart een hoop gezuur blijkbaar,
maar schijnbaar loop ik daardoor ook heel wat gierige ervaringen mis.
Gierige actie, ik woon in buitenland.
Kreeg visite voor meerdere dagen, die toen we als afsluiting van hun bezoek gingen eten, de rekening door ons lieten betalen...
hebben ze nooit meer uitgenodigd
dinsdag 4 februari 2020 om 10:28
Zelfde hier Livingston, ik ken het hele fenomeen Tikkie niet, pas voor het eerst hier over gelezen. Maar goed, woon inderdaad niet in Nederland.
BInnen onze vriendengroep organiseren we ook nooit aan-tafel-etentjes, maar als we bij iemand thuis afspreken dan nemen we zelf altijd drank mee. En de host zorgt dan wel voor eten, maar dat is hartstikke casual, dus er hoeven geen "goede wijnen" bij te passen.
Ik zou het echt beschamend vinden om een Tikkie voor €5 te krijgen (of te versturen).
Maar wat Lacuba al zei, ik ga ervan uit dat de Tikkie-sturers echt de uitzonderingen zijn en dan hebben we hier tenminste wat te lachen toch!
BInnen onze vriendengroep organiseren we ook nooit aan-tafel-etentjes, maar als we bij iemand thuis afspreken dan nemen we zelf altijd drank mee. En de host zorgt dan wel voor eten, maar dat is hartstikke casual, dus er hoeven geen "goede wijnen" bij te passen.
Ik zou het echt beschamend vinden om een Tikkie voor €5 te krijgen (of te versturen).
Maar wat Lacuba al zei, ik ga ervan uit dat de Tikkie-sturers echt de uitzonderingen zijn en dan hebben we hier tenminste wat te lachen toch!

dinsdag 4 februari 2020 om 11:22
Niet echt gierig maar vooral heel hebberig.
Paar jaar geleden werkte ik ergens waar een paar keer per jaar speciale voorstellingen vertoond werden. Kreeg je een welkomstdrankje en in de pauzes waren hapjes en drankjes ook inbegrepen. Toen we na 2 seizoenen merkten dat mensen (altijd 55+ en zogenaamd keurige mensen) voor het welkomstdrankje 3 x terugkwamen (kopje koffie en twee prosecco) hebben we het 3e seizoen duidelijk gecommuniceerd dat een welkomstdrankje één welkomstdrankje was en geen 3. Nou de reacties van die mensen belachelijk vonden ze het.
Daarnaast stonden er in de pauzes altijd snacks op tafel en werden ook tussendoor gewoon bijgevuld dus in principe hoefde niemand honger te hebben. Soms hadden we iets extra's (lees een soepje of amuse, spiesjes etc.). Vooral de amuses waren vaak 1 per persoon en dat zeiden we dan ook.
Was er op een gegeven moment een groepje van 4 vriendinnen die een amuse kwamen halen en vervolgens terugkwamen voor een tweede. Netjes aangegeven, sorry maar is voor 1 persoon. Gepikeerd dropen ze af maar hielden het vervolgens wel in de gaten. Komt er iemand naar mij toe, ja ik pak toch een tweede want die meneer had ook een tweede. Nee mevrouw, 1 per persoon en er zijn mensen slecht ter been waar ik ik zometeen ook nog even langs ga. Ze werden erg boos, want het was zo lekker en ze wilden er nog 1 en anderen kregen er ook meer. (Nou zou dat kunnen ik kan niet van iedereen een gezicht onthouden en als eerst persoon A iets komt halen en vervolgens persoon B dan is dat jammer).
Uiteindelijk had ik nog genoeg over dat die dames er nog 1 zouden kunnen hebben maar heb ze uiteindelijk uitgedeeld aan een groepje senioren die helemaal verbaasd waren dat ze er nog 1 mochten.
En zo was er elke voorstelling met 'extra' hapjes een drama met mensen die meer wilden dan ze kregen. Let wel, die hapjes vielen altijd ruim buiten het bedrag wat ze betaalden. Wij wilden ze gewoon iets extra's bieden.
Paar jaar geleden werkte ik ergens waar een paar keer per jaar speciale voorstellingen vertoond werden. Kreeg je een welkomstdrankje en in de pauzes waren hapjes en drankjes ook inbegrepen. Toen we na 2 seizoenen merkten dat mensen (altijd 55+ en zogenaamd keurige mensen) voor het welkomstdrankje 3 x terugkwamen (kopje koffie en twee prosecco) hebben we het 3e seizoen duidelijk gecommuniceerd dat een welkomstdrankje één welkomstdrankje was en geen 3. Nou de reacties van die mensen belachelijk vonden ze het.
Daarnaast stonden er in de pauzes altijd snacks op tafel en werden ook tussendoor gewoon bijgevuld dus in principe hoefde niemand honger te hebben. Soms hadden we iets extra's (lees een soepje of amuse, spiesjes etc.). Vooral de amuses waren vaak 1 per persoon en dat zeiden we dan ook.
Was er op een gegeven moment een groepje van 4 vriendinnen die een amuse kwamen halen en vervolgens terugkwamen voor een tweede. Netjes aangegeven, sorry maar is voor 1 persoon. Gepikeerd dropen ze af maar hielden het vervolgens wel in de gaten. Komt er iemand naar mij toe, ja ik pak toch een tweede want die meneer had ook een tweede. Nee mevrouw, 1 per persoon en er zijn mensen slecht ter been waar ik ik zometeen ook nog even langs ga. Ze werden erg boos, want het was zo lekker en ze wilden er nog 1 en anderen kregen er ook meer. (Nou zou dat kunnen ik kan niet van iedereen een gezicht onthouden en als eerst persoon A iets komt halen en vervolgens persoon B dan is dat jammer).
Uiteindelijk had ik nog genoeg over dat die dames er nog 1 zouden kunnen hebben maar heb ze uiteindelijk uitgedeeld aan een groepje senioren die helemaal verbaasd waren dat ze er nog 1 mochten.
En zo was er elke voorstelling met 'extra' hapjes een drama met mensen die meer wilden dan ze kregen. Let wel, die hapjes vielen altijd ruim buiten het bedrag wat ze betaalden. Wij wilden ze gewoon iets extra's bieden.
dinsdag 4 februari 2020 om 12:00
Mijn zus heeft tijdens haar studie als hostess gewerkt op de Huishoudbeurs. Ze stond daar voor iets als Bolletje of Verkade geloof ik met een nieuw soort koeken waar mensen er dan eentje gratis kregen bij die kraam.
Ten eerste gewoonweg beschamend dat mensen ruim een halfuur in de rij kwamen voor een gratis koekje.
Ten tweede wat ze wel niet over zich heen heeft gekregen van mensen die een tweede mee wilden voor hun man of kind thuis. Nee mevrouw, eentje per persoon. Mensen die echt heel boos werden. Of dan heel kinderachtig weer achteraan in de rij aansloten voor toch een tweede gratis. Wat denk je dan, dat ze je niet herkennen als je net stennis hebt lopen schoppen?
Het is heel bijzonder wat er met mensen gebeurt als ze iets gratis kunnen krijgen....
Ten eerste gewoonweg beschamend dat mensen ruim een halfuur in de rij kwamen voor een gratis koekje.
Ten tweede wat ze wel niet over zich heen heeft gekregen van mensen die een tweede mee wilden voor hun man of kind thuis. Nee mevrouw, eentje per persoon. Mensen die echt heel boos werden. Of dan heel kinderachtig weer achteraan in de rij aansloten voor toch een tweede gratis. Wat denk je dan, dat ze je niet herkennen als je net stennis hebt lopen schoppen?
Het is heel bijzonder wat er met mensen gebeurt als ze iets gratis kunnen krijgen....

dinsdag 4 februari 2020 om 12:06
Naatje2000 schreef: ↑04-02-2020 12:00
Dat is niet gierig. Dat is hebberig.
dinsdag 4 februari 2020 om 12:29
Ik heb in mijn studententijd weleens een dergelijk 'kerstdiner' meegemaakt. Een groep vrienden die altijd een diner organiseerden en iedereen betaalde dan 'entree'. Volgens mij vijftien gulden betaald voor een soortgelijk menu; ik weet zeker dat de organisatoren zelf gratis hebben gegeten plus nog geld hebben verdiend.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 4 februari 2020 om 13:04
Dat ligt toch heel erg aan de situatie? Als ik nu een appje doe naar een vriendin, of naar mn moeder, of naar wie dan ook, met de vraag: komen jullie zaterdag gezellig hier eten? Uiteraard dat ik het dan zelf betaal. Het zou dan inderdaad raar zijn dat ik verlang dat zij meebetalen.Schriftje schreef: ↑03-02-2020 14:04Na heel veel gelezen te hebben in dit onderwerp valt me één ding op: dat gedoe over betalen van het eten. Ik heb 'grootmoeders' leeftijd maar nooit maar dan ook nooit heb ik of had ik met vrienden dat gezanik met tikkies sturen of whatever. Je gaat toch geen géld vragen als je mensen uitnodigt? Het idee alleen al. Rekeningen altijd gewoon gesplitst als het nodig was en als iemand wat minder kon of wilde betalen werd dat opgelost. Hetzelfde geldt voor meerijden met de auto; nog nooit gezeur of gedoe gehad over benzinegeld.
Maar mocht je een (grote) vriendengroep hebben en samen beslis je dat het leuk is om te bbq'en, samen te eten en het wordt uit praktische redenen bij 1 iemand in de tuin gedaan omdat diegene de meeste ruimte heeft.. dan is het toch logisch dat iedereen eten mee neemt, of dat 1 iemand inkoopt en dat iedereen meebetaalt? Daar vind ik niks raars aan. Het ligt dus maar net aan de situatie.