partner erg hard

02-02-2020 00:25 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie advies willen en ook zou ik graag mijn verhaal kwijt willen omdat ik me hier voor schaam.
Mijn partner en ik zijn recent ouders geworden van ons eerste kindje en we hebben veel onenigheid over het ouderschap.
Het gaat voornamelijk om het oppakken van de baby; partner vindt dat ik haar te vaak oppak en bij elk huiltje. Ik ben van mening dat een baby getroost moet worden afhankelijk van het huiltje (dus bij een gestresst huiltje maar bijvoorbeeld niet bij een huiltje waarbij ze om aandacht vraagt).
Vanavond ontplofte hij en zei dat hij het ouderschap niet met mij wil aangaan en weggaat bij me. Volgens zijn moeder en zijn collega's 'verpest ik het kind' omdat ik haar te vaak oppak.
Is niet de eerste keer dat hij dit zegt (dat hij me zal verlaten - ook voordat we ouders werden kwam dit vaker voor). We hebben er allebei helaas wel handje van, ik heb tot een paar weken terug ook bij elk negatief dingetje gezegd dat ik er klaar mee ben terwijl ik dat niet meende. Ik ga er ook vanuit dat hij het niet meent maar toch kwam het dit keer anders over.

Ik vind vooral dat hij me het gevoel geeft een slechte moeder te zijn. Een aantal voorbeelden: zijn moeder heeft een paar keer opgepast waarbij ik had gevraagd om een premature speentje te gebruiken, dit lukte haar niet dus heeft ze het grotere speentje gepakt. Puur gemakszucht want ons lukt het wel. Dit vraag ik met een goed argument; ik wil niet dat ze went aan het gemak van een fles aangezien ik haar borstvoeding geef dus wil haar een premature speen geven. Zijn moeder wil die fles er in 2 min inklokken heb ik het idee. Partner vindt mij een zeur.
In de kraamweek duurde het een paar dagen voordat de borstvoeding op gang kwam en ze wilde heel vaak drinken. Partner wilde toen gelijk al over op kunstvoeding. Ik ben zelf echt een doorzetter maar ik vind niet dat je in de kraamweek zoiets kan zeggen.
Ook hebben we een hele lastige baby volgens partner; ze heeft een slaapprobleem en iedereen om hem heen heeft een kind dat lekker doorslaapt en niet moeilijk inslaapt. Dit is allemaal afkomstig van zijn vrienden die altijd de schone schijn ophouden.
Ook krijg ik regelmatig de opmerking 'je had dit en dit kunnen doen, je bent de hele dag thuis' terwijl ik dan druk met de baby was of zelf ook gewoon mijn rust nam. Een andere dag ben ik dan actiever in het huishouden bijvoorbeeld. Zelf is hij een paar keer alleen met de baby geweest en was hij ontzettend chagerijnig want hij kon maar geen klusjes doen omdat hij constant met de baby bezig was... en oh wat is ze moeilijk blabla, alleen maar negativiteit. Op dat moment krijg ik wel te horen dat ik het heel goed doe en dat hij me een goede moeder vindt.

Het is een heel lang verhaal geworden, excuses daarvoor.
Waar het op neerkomt is dat ik me gewoon ontzettend kut voel omdat ik me niet gesteund voel door mijn partner. Hij ontploft soms gewoon en vervolgens gaat ie zijn excuses aanbieden. Hij is heel erg zwart-wit; alles moet volgens bepaalde regels gaan en gaat het niet zo, dan is het gelijk fout (hij heeft geen autisme ofzo). Ik heb al met hem proberen te praten over de punten waar we het oneens over zijn en het komt erop neer dat oppakken het enige is waar we het over oneens zijn. De manier waarop hij tegen mij tekeer gaat vind ik niet normaal.
Ik ben nu ook zo boos dat ik hem ga negeren en laat hem maar daad bij het woord voegen. Ergens heb ik zoiets van, ik wil me niet zo laten behandelen en moet gewoon min biezen pakken maar op de een of andere manier schaam ik me ervoor om het met anderen erover te hebben.

Wat vinden jullie hiervan? Stel ik me aan of is hij gewoon een lul?

bedankt voor het lezen!
Ja ik ga het toch zetten, ook al heb je er niets aan en is het niet opbouwend maar waarom zou je in godsnaam een kind krijgen met een man die al voor de zwangerschap zei dat hij je gaat verlaten?
Eigenlijk is zo'n klein kindje de baas in huis. Het hoeft maar te huilen en hij wordt op zijn wenken bediend en meer. Heel de dagindeling van iedereen in het huis is ondergeschikt en voegt zich naar de behoeften van de baby. Onder stress kan de man dat niet meer verwerken en best grote kans dat hij later gaat meppen of nodeloos hardhandig worden als reactie. Ik zou dat risico niet willen lopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Baby voelt de spanningen en kan daardoor “lastig” worden, zoals jij dat noemt. Baby’s van 2 maanden kunnen niet lastig zijn, dit kind wil alleen maar bij je zijn en hechten en voelt zich kennelijk niet veilig.
Sneu! Ga goed praten met elkaar!
Een baby krijgen is heftig, maar dit is niet normaal en voelt niet goed...
We horen trouwens nu maar 1 kant van het verhaal, maar ik denk dat TO op haar manier óók verantwoordelijk is voor deze, helaas, onveilige situatie voor het kind
Wat wordt de man van TO hier enorm hard aangepakt zeg.
Zelf een opmerking dat hij later weleens geweld zou kunnen gebruiken....

Ja, wat hij doet is niet goed.
Maar TO wil als ik t zo lees wel erg graag alle controle.
Een prematuur speentje voor n baby van 2 maand.

TO, ik geloof echt wel dat t zwaar is voor je nu.
Sterker nog, ik herken je verhaal.
Maar je bent niet alleen slachtoffer, je hebt ook je aandeel in dit verhaal.
Scheiden kan altijd nog maar is zelden het beste voor je kind.

Een bezoekje huisarts kan voor je man misschien geen kwaad, hij klinkt inderdaad een beetje overspannen en dat komt jou, de baby, de sfeer en hem niet ten goede.

Succes.
Niet goed gelezen/te snel gereageerd.
griebus67 wijzigde dit bericht op 02-02-2020 10:49
94.73% gewijzigd
Kan het niet zijn dat jij na de komst van de kleine een soort "ubermoeder" bent geworden. Je hebt bepaalde gedachtens over hoe dingen moet. Je moeder moet de prematuur speen gebruiken, want anders ben je makkelijk etc.

Kan zijn dat hij totaal geen aandacht van je krijgt en daardoor ook gefrustreerd raakt. Je viva naam is verdrietige moeder, maar ben je ook nog partner voor hem? of alleen nog maar moeder?
Lieve verdrietige mama,

Ik vind jouw partner inderdaad erg hard en lomp.
En zijn moeder ook, sorry.....
Bij elke kik, knuffel jij de baby.
Ja en? Dat is prima!
Jij voelt je er goed bij en waarschijnlijk jouw kleine meisje ook.
Je kan een baby’tje nog niet “verwennen”
Geniet lekker van jullie momentjes, moeder en dochter 💞
Ik zou als de sodemieter naar de huisarts gaan, allebei.

Laat hem hulp zoeken voor zijn gemoedstoestand en uitzoeken wat hem mankeert. Als dat een burn out is, stelt een huisarts dat wel vast en kan hij stoppen met zelfdokteren.

Vraag samen informatie over wat te doen bij huilen van zo'n jonge baby, zodat dat tussen jullie geen frictie meer kan geven.

Vraag samen voor hulp in jullie communicatie, want die is gewoon slecht. Een normaal volwassen iemand dreigt niet bij een ruzie met weggaan of scheiden. Dat is enorm kinderachtig gedrag, van allebei. Leer in therapie normaal communiceren met elkaar. Blijkt daarna, dat jullie alsnog uit elkaar willen, dan zit die communicatie hopelijk goed zodat die bij bezoekregeling/co-ouderschap ook fatsoenlijk kan gaan.

Succes!
Ik vind jullie beiden nogal kinderachtig overkomen. Bij ruzie regelmatig zeggen dat je de relatie wil verbreken, dat doet me denken aan mijn dochter, die thuis komt met de mededeling dat Klaartje haar vriendin niet meer wil zijn.
Waarom besloten jullie een kind in deze onveilige omgeving te brengen?

Natuurlijk is het van den zotte om een twee maanden oude baby een half uur te laten huilen, maar ik zie ook niet in waarom je een prematuurspeen bij een baby van die leeftijd zou gebruiken. Volgens mij zijn jullie beide weinig bereid water bij de wijn te doen.

Jij laat doorschemeren dat je eigenlijk het liefst de relatie zou verbreken. Besef je dat je kind dan in een gebroken gezin gaat opgroeien? Dat je straks je kind x dagen per week "kwijt" bent?
Is dat werkelijk wat je wil? Zo nee, dan zou ik serieus overwegen in relatietherapie te gaan.
Ik ken maar weinig stellen met een baby waar de baby meteen doorslaapt. Bij ons was het ook meer dan 10 maanden voor er een keer een nacht werd doorgeslapen. Daarnaast word die van 6 nu ook nog wel eens in de nacht wakker met pijn of angst.

Volgens mij had je partner verwacht een ideaal baby te krijgen maar geloof me die krijgen mensen zelden.
Zo te lezen komt het wel van beide kanten. Want jij zal ook echt je nukken hebben.

Wij hadden van te voren niet gedacht om zo verschillend over baby/kind dingen te denken maar het is wel gelukt door acceptatie en ruimte. Maar wij hadden nooit grote argumenten of ruzies voordat er überhaupt een kind was.

Ik vind ook dat jou man niet zo moeten leunen op die perfecte vriendin of moeder. Jullie zijn samen jullie moeten tot compromis komen.
Voor hen die zo vallen over dat prematuurspeentje.. tegenwoordig wordt dat regelmatig geadviseerd wanneer je hoofdzakelijk bv geeft en zo af en toe een gekolfd flesje geeft. Ik snap dat to zich dan aan dat advies wil houden en dat het dan enorm irritant is als schoonmoeder ineens zonder overleg anders besluit.

To het lijkt me verstandig dat jullie therapie gaan regelen. Zelfs al gaan jullie uit elkaar, zullen jullie met elkaar moeten communiceren als ouders. Momenteel is jullie communicatie zo ruk, dat dat nooit fatsoenlijk kan gaan. Jullie hebben niets te verliezen dus ik zou het zeker proberen.

Oh en ook bij een aandachtshuiltje, moet je een baby van 2 maanden echt niet laten huilen hoor!
verdrietige_mama schreef:
02-02-2020 02:23
ja na een paar keer luisteren en tegen mijn gevoel in de baby te laten huilen, heb ik haar ook gewoon opgepakt en ze viel in 1 minuut in slaap. Was dus oververmoeid en gestresst waarschijnlijk :( toen kwam overigens de opmerking dat hij het ouderschap niet met mij wil aangaan en mij zou verlaten. Ik heb prima gezegd en me ervoor afgesloten op dat moment. Voel me toch al alleen in deze relatie dus kan ik net zo goed echt alleen zijn.
Je hebt een baby en een kleuter!
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
retrostar schreef:
02-02-2020 09:53
Het is een man die bang is dat hij moet buigen voor de wil van een kind. Dat wil hij dus alvast breken.
Ja. Verschrikkelijk dit.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Trap man naar zijn mama.

Maar ja, ik ben echt hard qua dat. Niet mijn huilende baby mogen oppakken omdat zijn mama dat onzin vindt.. nou ze heeft er een fijne vent mee gekweekt zeg.

Wegwezen.
ZijZei schreef:
02-02-2020 10:44
Ik ken maar weinig stellen met een baby waar de baby meteen doorslaapt. Bij ons was het ook meer dan 10 maanden voor er een keer een nacht werd doorgeslapen. Daarnaast word die van 6 nu ook nog wel eens in de nacht wakker met pijn of angst.

Volgens mij had je partner verwacht een ideaal baby te krijgen maar geloof me die krijgen mensen zelden.
Zo te lezen komt het wel van beide kanten. Want jij zal ook echt je nukken hebben.

Wij hadden van te voren niet gedacht om zo verschillend over baby/kind dingen te denken maar het is wel gelukt door acceptatie en ruimte. Maar wij hadden nooit grote argumenten of ruzies voordat er überhaupt een kind was.

Ik vind ook dat jou man niet zo moeten leunen op die perfecte vriendin of moeder. Jullie zijn samen jullie moeten tot compromis komen.

Over bepaalde zaken moet je geen compromis willen.
Ze noemen de eerste 4 jaar niet voor niets de tropenjaren. Nu wordt het tijd dat jullie elkaar vinden in het ouderschap.
Bedankt voor alle reacties, ik heb nog niet alles kunnen bijlezen maar wilde even een update plaatsen. Hij kwam vanochtend met excuses en besefte dat hij fout zat en gewoon niet weet hoe hij met haar moet omgaan. Hij hoorde laatst gehuil in zijn hoofd terwijl ze boven lag te slapen en gewoon stil was en de babyfoon naast hem had. Hij zegt ook dat hij merkt dat ze wel rustig is bij mij en ik het van nature heel goed doe.
Hij zegt die nare dingen uit boosheid en meent het niet. Ik heb wel gezegd dat ik verwacht dat het niet de laatste keer zal zijn en mocht het nog een keer gebeuren, hij wel direct zijn spullen kan pakken en dat ik met haar hier blijf omdat zo'n situatie ook niet goed is voor haar. Daar was hij het mee eens en verwacht zelf dat het niet meer gaat gebeuren. Ik moet het eerst zien dan geloven.
Hij heeft gevraagd om hem tips te geven en we hebben afgesproken dat hij aangeeft dat als hij 's avonds moe is, hij dit ook aangeeft (dit deed hij nu dus niet en had het gevoel constant met werk en baby bezig te zijn). En hij gaat minder op zijn telefoon zitten.
Allemaal heel leuk en aardig nu, ik wil het eerst zien, dan geloven. Vind het jammer dat we na zo'n escalatie pas een gesprek kunnen voeren. Maar hoop dat het wel beter gaat, wil het uiteraard wel een kans geven.
iemand vroeg of we jong waren, we zijn allebei midden 30.. dus tja, best wel onvolwassen wanneer we ruzie hebben
Kap beiden met dreigen dat je de ander verlaat, dat is zo kinderachtig en giftig voor je relatie. Jullie doen dit elkaar (en jullie kind) aan. En mooi dat hij toegeeft dat hij het gewoon niet weet en onzeker is. Dan kunnen jullie wellicht nog leren hoe je een goede ouder bent.
Naomir schreef:
02-02-2020 10:32
Kan het niet zijn dat jij na de komst van de kleine een soort "ubermoeder" bent geworden. Je hebt bepaalde gedachtens over hoe dingen moet. Je moeder moet de prematuur speen gebruiken, want anders ben je makkelijk etc.

Kan zijn dat hij totaal geen aandacht van je krijgt en daardoor ook gefrustreerd raakt. Je viva naam is verdrietige moeder, maar ben je ook nog partner voor hem? of alleen nog maar moeder?
Wat een onzin. Natuurlijk is ze een übermoeder geworden, gelukkig wel, dat hoort ook zo qua instinct anders red dat kind het niet. En aandacht voor hem? Laat me niet lachen. Deze vrouw heeft een kind gebaard en probeert daar zo goed mogelijk voor te zorgen, het kind is pas 2 maanden oud, hè? Alle aandacht is voor baby en zo hoort het ook. Niet voor je man, die hoort óók alle aandacht aan de baby te geven.

Aandacht voor elkaar komt later wel weer, niet als baby pas net uit de buik is, kom op, zeg. Zadel die vrouw niet op met dat jaren '50 advies.
En nee, mannen hebben geen postnatale depressie. Echt niet, dat is echt klinkklare onzin. Het kan wel dat ook een man erg moet wennen aan een nieuwe situatie en aan een nieuwe rol. Als het dan ook nog eens heel druk is op het werk, kan dat wel strubbelingen geven. Tel daar slecht communiceren bij op en tadaaa.
Stop met dat dreigen dat je bij elkaar weggaat. Dat zorgt alleen maar voor extra spanning en druk en maakt dat je bang wordt om fouten te maken. Jullie moeten allebei nog groeien in het ouderschap en een manier vinden om samen partners en ouders te zijn, al struikelend, fouten makend en moe zijnd.

Misschien is het handig om met elkaar af te spreken dat jullie de komende vier jaar (de tropen jaren) níet uit elkaar gaan. Hoe doodvermoeiend stom jullie elkaar ook gaan vinden. Zodat jullie vier jaar de tijd hebben om te groeien in deze nieuwe rollen, in deze nieuwe vorm van een relatie, in het vinden van een modus om een gezin te zijn. Dag bij dag, stapje voor stapje.
verdrietige_mama schreef:
02-02-2020 11:38
Bedankt voor alle reacties, ik heb nog niet alles kunnen bijlezen maar wilde even een update plaatsen. Hij kwam vanochtend met excuses en besefte dat hij fout zat en gewoon niet weet hoe hij met haar moet omgaan. Hij hoorde laatst gehuil in zijn hoofd terwijl ze boven lag te slapen en gewoon stil was en de babyfoon naast hem had. Hij zegt ook dat hij merkt dat ze wel rustig is bij mij en ik het van nature heel goed doe.
Hij zegt die nare dingen uit boosheid en meent het niet. Ik heb wel gezegd dat ik verwacht dat het niet de laatste keer zal zijn en mocht het nog een keer gebeuren, hij wel direct zijn spullen kan pakken en dat ik met haar hier blijf omdat zo'n situatie ook niet goed is voor haar. Daar was hij het mee eens en verwacht zelf dat het niet meer gaat gebeuren. Ik moet het eerst zien dan geloven.
En dreig je zelf ook weer met het verbreken van de relatie. Hou daar eens mee op!
Rosalind schreef:
02-02-2020 12:18
En dreig je zelf ook weer met het verbreken van de relatie. Hou daar eens mee op!
Idd lekker positief en hoopvol!

Help hem waar je kan. Het is ook voor hem nieuw en wennen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven