Puber (tje) gaat zuipen
woensdag 5 februari 2020 om 12:13
Mijn zoon van 12 is ernstig aan het puberen sinds kort. Heeft een vriendengroep van jongens en meisjes waar veel nieuwe kinderen bij zijn. We houden hem goed in de gaten omdat hij ineens wel erg veel vrijheid wilde op zijn leeftijd. We hebben duidelijke afspraken en daar houdt hij zich ook aan. Toch weet ik niet altijd wat hij doet met die groep. Ergens vertrouw ik hem niet helemaal en ik kijk soms in zijn telefoon. Vanmorgen zag ik een groepsapp die zuipen heet. Ze spreken af voor vanmiddag en nemen geld mee voor een drankje. Zoon reageerde niet op het verzoek maar gaat wel vanmiddag naar ze toe.
Wat ga ik doen? Als hij weet dat ik zijn telefoon check is de kans groot dat hij voortaan alles wist.
Wat ga ik doen? Als hij weet dat ik zijn telefoon check is de kans groot dat hij voortaan alles wist.

woensdag 5 februari 2020 om 15:28
Ja, dit.Luci_Morgenster schreef: ↑05-02-2020 12:45Ik zou kind aanspreken over deze ap en het verzoek, mijne zou vrijdag ook niet heen mogen. En daar een gesprek over voeren. Niet zo maar verbieden maar uitleggen wat wel en niet kan.
Kind is 12. Dit heeft niks met foutjes laten maken te maken maar met opvoeden. Het gaat niet over een 17e jarige die eens een drankje wil proberen.
Als je 12 bent, drink je geen alcohol. Dat is helemaal geen discussiepunt ook.
woensdag 5 februari 2020 om 15:32
Daarom doen veel pubers het ook stiekem, net zoals ik vroeger deed.Betty_Slocombe schreef: ↑05-02-2020 15:28Ja, dit.
Als je 12 bent, drink je geen alcohol. Dat is helemaal geen discussiepunt ook.
woensdag 5 februari 2020 om 15:36
Op je 12e? Ik zal wel een burgertrut zijn, maar ik vind het niet normaal als je op je 12e gaat lopen zuipen.vrijenblij20220 schreef: ↑05-02-2020 15:32Daarom doen veel pubers het ook stiekem, net zoals ik vroeger deed.

woensdag 5 februari 2020 om 15:38
Ja, dat zal wel. Maar basisschoolkinderen die alcohol drinken zijn toch nog steeds een zeldzaamheid. Of ze kunnen allemaal supergoed een geheim bewaren, natuurlijk.vrijenblij20220 schreef: ↑05-02-2020 15:32Daarom doen veel pubers het ook stiekem, net zoals ik vroeger deed.
woensdag 5 februari 2020 om 15:41
Sommige kinderen zijn nieuwsgieriger dan anderen. En die mooie flessen in die glazen kast, waar je eigenlijk niet aan mag komen, daarvan wil je wel eens weten wat er nou voor spannends in zit. Niet dat je dan elke woensdagmiddag gaat 'zuipen', maar dat je dat eens wil uitvinden en gaat uitproberen als je ouders er niet zijn, lijkt mij heel normaal gedrag voor een 12 jarige.minnimouse schreef: ↑05-02-2020 15:36Op je 12e? Ik zal wel een burgertrut zijn, maar ik vind het niet normaal als je op je 12e gaat lopen zuipen.
.
woensdag 5 februari 2020 om 15:45
Serieus? Ik vind dat vrij abnormaal eigenlijk.impala schreef: ↑05-02-2020 15:41Sommige kinderen zijn nieuwsgieriger dan anderen. En die mooie flessen in die glazen kast, waar je eigenlijk niet aan mag komen, daarvan wil je wel eens weten wat er nou voor spannends in zit. Niet dat je dan elke woensdagmiddag gaat 'zuipen', maar dat je dat eens wil uitvinden en gaat uitproberen als je ouders er niet zijn, lijkt mij heel normaal gedrag voor een 12 jarige.
Hallo?!

woensdag 5 februari 2020 om 15:47
Ja ik vind het ik nogal absurd dat dat als normaal word beschouwd

woensdag 5 februari 2020 om 15:56
vrijenblij20220 schreef: ↑05-02-2020 15:32Daarom doen veel pubers het ook stiekem, net zoals ik vroeger deed.
Er zullen vast pubers zijn die alcohol drinken (al is 12 wel erg jong), maar door bewustwording van de gehele maatschappij, ouders en ook kinderen zelf denk ik echt wel dat het niet zo is zoals vroeger. Kijk maar naar het topic over de dame die 2 glazen wijn per dag drinkt/dronk.
Was dat onderwerp 30 jaar geleden geopend dan hadden veel waarschijnlijk de schouders opgehaald.
Ik dronk ook al alcohol op mijn 14e, we gingen elke vrijdag en zaterdag uit, naar het Rembrandplein.
We konden gewoon drank bestellen. Het was allemaal zo anders.
En ik dronk niet stiekem, mijn moeder wist het. Ze vertrouwde mij dat ik er goed mee omging, en dat deed ik ook.
Net zoals toen zijn niet alle pubers leugenachtige personen die ouders niets vertellen.
woensdag 5 februari 2020 om 16:00
Ja zo ging het hier ook. Maar toen was ik 14. Toen ik met 12 eens uit de verboden kast wilde snoepen, gewoon uit nieuwsgierigheid, moest dat wel stiekem.Felidaes schreef: ↑05-02-2020 15:56Er zullen vast pubers zijn die alcohol drinken (al is 12 wel erg jong), maar door bewustwording van de gehele maatschappij, ouders en ook kinderen zelf denk ik echt wel dat het niet zo is zoals vroeger. Kijk maar naar het topic over de dame die 2 glazen wijn per dag drinkt/dronk.
Was dat onderwerp 30 jaar geleden geopend dan hadden veel waarschijnlijk de schouders opgehaald.
Ik dronk ook al alcohol op mijn 14e, we gingen elke vrijdag en zaterdag uit, naar het Rembrandplein.
En ik dronk niet stiekem, mijn moeder wist het. Ze vertrouwde mij dat ik er goed mee omging, en dat deed ik ook.
Net zoals toen zijn niet alle pubers leugenachtige personen die ouders niets vertellen.
.
woensdag 5 februari 2020 om 16:02
Ik durf te stellen dat elke puber wel eens liegt tegen zijn ouders.Felidaes schreef: ↑05-02-2020 15:56Er zullen vast pubers zijn die alcohol drinken (al is 12 wel erg jong), maar door bewustwording van de gehele maatschappij, ouders en ook kinderen zelf denk ik echt wel dat het niet zo is zoals vroeger. Kijk maar naar het topic over de dame die 2 glazen wijn per dag drinkt/dronk.
.
woensdag 5 februari 2020 om 16:05
Eens. Ik zou ook gewoon zeggen dat ik het gezien heb en hem thuishouden.Th∅rdis schreef: ↑05-02-2020 13:03Uiteraard mag je af en toe die telefoon checken op die leeftijd. Je hoort gewoon mee te kijken als ouder wat mij betreft. Ik zou hem thuis houden en hier een gesprek over aangaan. Worden er gesprekken gewist dan is het vanaf dan mijn telefoon. En ik zou eens kritisch kijken naar de kringen waar hij in verkeerd, want 12 jarigen die bedenken om te gaan drinken vind ik vrij bizar. Ik heb er twee in die leeftijd, ietsje ouder zelfs, en ik kan me er niks bij voorstellen.
Als er mensen zijn met drank of plannen dan blijft hij thuis.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 5 februari 2020 om 16:08
en dan dronk je twee kleine slokjes en voelde je je meteen heel stoer en dan kon je de dag erna op school vertellen dat je 'ech wel gezopen had man'. (zo werkte dat bij ons dus)

woensdag 5 februari 2020 om 16:09
Alle mensen liegen weleens, dus pubers ook. Maar het is, volgens mij althans, de taak van ouders om hun kinderen op te voeden tot weldenkende volwassenen. En dat doe je volgens de normen en waarden die je zelf zinnig acht. En ik vind alcohol drinken in zijn geheel niet zinnig, maar voor een minderjarige is het al helemaal onzin, dus dat is wat ik mijn kinderen leer. Mocht dit er toe leiden dat mijn kinderen stiekem aan de drank raken in tussenuren, dan is dat de consequentie, maar onderzoeken wijzen uit dat dat wel mee schijnt te vallen.

woensdag 5 februari 2020 om 16:13
Maar het gaat niet om liegen tegen je ouders, natuurlijk liegen mijn pubers ook.
Het gaat hier om liegen over alcohol en drugs. En ik ben er heilig van overtuigd dat mijn pubers dat niet doen.
Je kan mij naief noemen, maar mijn kinderen komen altijd na school thuis. In het weekend chillen ze op hun kamer.
Ik heb nog nooit een alchoholwalm geroken of wietogen gezien.
En ik kan het weten, ik ben werkzaam geweest in een verslavingskliniek. Ik weet precies hoe ik het zou moeten herkennen.
woensdag 5 februari 2020 om 16:25
woensdag 5 februari 2020 om 16:30
Dat klinkt dan weer meer als de manier waarop een peuter denkt.impala schreef: ↑05-02-2020 15:41Sommige kinderen zijn nieuwsgieriger dan anderen. En die mooie flessen in die glazen kast, waar je eigenlijk niet aan mag komen, daarvan wil je wel eens weten wat er nou voor spannends in zit. Niet dat je dan elke woensdagmiddag gaat 'zuipen', maar dat je dat eens wil uitvinden en gaat uitproberen als je ouders er niet zijn, lijkt mij heel normaal gedrag voor een 12 jarige.
Mijn kinderen weten wat alcohol is en waarom ze het niet mogen drinken. Of dat genoeg is om ze echt tot hun achttiende niet te laten drinken, weet ik nog niet, maar op de basisschool volstaat het nog wel.

woensdag 5 februari 2020 om 16:51
Precies en niet alleen dat.
Ik vind persoonlijk dat de tieners van tegenwoordig veel 'verder' zijn dan ik op die leeftijd.
Net zoals ik dat was voor de vorige generatie.
Ze zien helemaal geen mooie glimmende flessen en zijn benieuwd, ik ga er vanuit dat ze echt wel op de hoogte zijn wat alcohol is.
woensdag 5 februari 2020 om 16:58
Mijn puber drinkt gelukkig nog niet. Ik vroeg het laatst nog.. het onderwerp kwam ter sprake en hij zei pas met 23 ga ik drinken hoor want ik moet nu al mijn best doen om voldoendes te halen op school. Dan ga ik niet mijn hersenen beschadigen met alcohol.
Nou ja dat van 23 geloof ik niet maar hij is zich dus duidelijk wel bewust dat alcohol drinken schade aan brengt. Hij zit overigens in de 3de.
Nou ja dat van 23 geloof ik niet maar hij is zich dus duidelijk wel bewust dat alcohol drinken schade aan brengt. Hij zit overigens in de 3de.

woensdag 5 februari 2020 om 17:26
Ik heb het als 13-jarige één keer gedaan: alcohol drinken. Samen met mijn buurmeisje. Het was eigenlijk niet echt veel; ik denk dat we elk 2 glazen wijn gedronken hadden op een hele namiddag. Maar.....................toen ik thuiskwam zag mijn vader het onmiddellijk.
Ik heb toen een maand huisarrest gehad + elke dag 5 bladzijden straf schrijven.
Daarna heb ik het nooit meer in mijn hoofd gehaald om nog maar 1 druppel alcohol te drinken.
Ik heb toen een maand huisarrest gehad + elke dag 5 bladzijden straf schrijven.
Daarna heb ik het nooit meer in mijn hoofd gehaald om nog maar 1 druppel alcohol te drinken.

donderdag 6 februari 2020 om 21:06
Nee hoor ik kijk ook in mijn kind haar tablet en telefoon. En iedereen die ik ken ook, met zelfs oudere kinderen.
Wachtwoorden social media afgeven en zo niet dan geen social media meer is ook heel gebruikelijk
Mijn kind van die leeftijd zou ook geen groep 'zuipen' zonder uitleg op de telefoon hebben.
Ik ben geen vriendin, wat andere kinderen van me vinden kan me al helemaal niks schelen, dus dan maar een tut of bemoeial.
Kind bespreekt gelukkig zelf ook dingen met me en stelt mijn mening op prijs, maar stiekem ergens gaan zuipen op die leeftijd en dat van te voren aankondigen is logischerwijs reden tot een goede uitleg of thuisblijven.
En als daar lastig over gedaan wordt of er stiekem wordt verwijderd mag de telefoon worden ingeleverd en worden er apps afgehaald. Ik betaal voor dat ding en niet voor dit soort onzin.

donderdag 6 februari 2020 om 21:08
Ze lijken sowieso vaak al wat onder invloed dus wat dat betreft perfecte cover.Betty_Slocombe schreef: ↑05-02-2020 15:38Ja, dat zal wel. Maar basisschoolkinderen die alcohol drinken zijn toch nog steeds een zeldzaamheid. Of ze kunnen allemaal supergoed een geheim bewaren, natuurlijk.
mijn zesjarige ruikt heel fris en kijkt heel helder uit zijn ogen, anders had ik qua gedrag wel mijn vermoedens gehad.

donderdag 6 februari 2020 om 21:14
Joh, ik werk met 20 jarigen die niet eens een snack in de kantine kopen omdat ze dat asociaal voor hun moeder vinden, die heeft brood meegegeven. Maarja misschien hingen die dan dus 8 jaar geleden aan de tap, je weet het niet.ainne schreef: ↑05-02-2020 14:54Eignelijk kan ik dit gewoon haast niet geloven. Ik heb een 12- en 13-jarige en dit soort fratsen gebeuren gewoon écht niet. Uiteraard heb ik de inlogpin voor hun telefoons en ik kijk dan ook regelmatig in hun whatsapp en snapchat. En ja, er zijn heus wel eens dingen waar ik wat van zeg, maar da's echt op een heel ander niveau dan dit.
Wat Thørdis al zei, ik zou ze dus inderdaad over mijn schouder gooien en no way dat ze naar dit afspraakje zouden gaan.
Maar goed ik zal wel naief zijn en er zal wel van alles achter mijn rug gebeuren waar ik geen weet van heb![]()