Taakverdeling gezin

07-02-2020 20:48 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag aan de dames hier vragen wie er het meest in het huishouden doet en wie er ook het meest organiseert rond de kinderen. Ik merk dat mijn man gewoon uit zichzelf aan niet veel denk. Hij doet boodschappen maar ik moet wel een lijstje maken .... Uit zichzelf zal hij ook niet denken om bv een afspraak te maken omdat onze zoon bv naar de tandarts moet op controle. Hij zal ook niet kijken in de agenda of er huiswerk gemaakt moet worden. Ik vind dit allemaal mentaal zeer vermoeiend omdat ik dan aan alles moet denken. Hij vind het vanzelfsprekend dat ik dit allemaal voor mijn rekening neem. Uiteraard heb ik dit al veeeeel keren besproken met hem, helaas zonder veel resultaat. Het is alsof hij mijn derde kind is en ik heel tijd instructies moet geven. Na bijna 10 jaar samen merk ik dat dit mij de laatste tijd meer en meer stoort. Ik ben ook recent bevallen van ons tweede kindje. Daar helpt hij wel veel mee: in bad steken, flesje geven, pamper verversen doet hij allemaal uit zichzelf. Zijn gewoon de andere dingen qua organisatie die hij niet doet. Waarschijnlijk is dit voor veel dames herkenbaar...
Zo gaat dat. Ik ken in het echt maar 2 mannen die volwaardig meedoen in de derde shift. Dat komt heel eigenaardig op me over, maar het zou normaler moeten zijn. Het enige wat mijn ex deed was de vuilnisbak aan de straat zetten, en het kind wegbrengen ‘s morgens, verder niks. Was ook een stuk eenvoudiger toen hij weg was, een hele zorg minder.
Victoria1985 schreef:
07-02-2020 21:47
Hij zegt dat hij wel helpt en dat ik maar moet vragen wat hij nog moet doen (heeft toch ook ogen!) wat hij wel doet is: boodschappen met lijstje zodat hij niks zou vergeten, werken in het huis, de tuin, de vuilnisbakken, van koken kan hij paar gerechten klaarmaken, afwas maar moet het dan ook vragen. Qua organisatie rond de kinderen doe ik alles namelijk: kleren kopen, kapper, tandarts, schoolgerief voor oudste. Hij doet enkel de leuke dingen met hen namelijk ermee spelen. Hij zorgt dan wel uit zichzelf voor de baby en ik ga dan ook vaak eens paar uurtjes weg met vriendin voor wat me-time. Vind het mega storend hij uit zichzelf niet eens ziet van wat er gedaan moet worden.
Maar dan maak je het jezelf toch onwijs ingewikkeld? Hij kan toch gewoon chef tandarts of kapper zijn?
Of zoals hierboven een op papier uitgeschreven taakverdeling. Lijkt me idd zo irritant om overal om te moeten vragen
MinkeDeWit schreef:
07-02-2020 21:53
Zo gaat dat. Ik ken in het echt maar 2 mannen die volwaardig meedoen in de derde shift. Dat komt heel eigenaardig op me over, maar het zou normaler moeten zijn. Het enige wat mijn ex deed was de vuilnisbak aan de straat zetten, en het kind wegbrengen ‘s morgens, verder niks. Was ook een stuk eenvoudiger toen hij weg was, een hele zorg minder.
En de 2e shift?
nieuwsbrief schreef:
07-02-2020 21:54
Maar dan maak je het jezelf toch onwijs ingewikkeld? Hij kan toch gewoon chef tandarts of kapper zijn?
Of zoals hierboven een op papier uitgeschreven taakverdeling. Lijkt me idd zo irritant om overal om te moeten vragen

Nou inderdaad dit!

Als ik manager had willen worden had ik er wel een opleiding voor gedaan, en een baan in gezocht, zodat ik er voor betaald zou krijgen.
MinkeDeWit schreef:
07-02-2020 21:53
Ja dat snap ik wel.
Ik heb er gelukkig ook zo een getroffen maar om mij heen zie ik nog wel een aantal stellen waarbij het redelijk 5050 verloopt.

Ik denk dat ik het gevoel zou hebben dat mijn man mij niet serieus zou nemen als ik hem als een soort kleuter zou moeten behandelen.
Marana schreef:
07-02-2020 21:04
Hoe ging dat toen jullie net samenwoonden en nog geen kinderen hadden? Waarom zijn de taken toen niet direct gelijker verdeeld?
In het begin toen we samen waren, was ik thuis en werkte nog niet en zonder kinderen moet je ook aan minder denken. Toen deed hij ook boodschappen, koken (de paar gerechten die hij kan maken, doet dit nog steeds) maar een echte kuiser is hij nooit geweest moet vragen van stofzuig eens enz.
Andersom schreef:
07-02-2020 21:56
Nou inderdaad dit!

Als ik manager had willen worden had ik er wel een opleiding voor gedaan, en een baan in gezocht, zodat ik er voor betaald zou krijgen.
Hahahaha inderdaad
Andersom schreef:
07-02-2020 21:56
Nou inderdaad dit!

Helemaal eens!
Mijn man en ik zijn toevallig allebei manager op ons werk. Thuis zou ik echt geen zin hebben om mijn man nog te moeten managen. Hij heeft ook hersens gekregen, die mag hij ook gewoon inzetten op het moment dat zijn gezin er voordeel aan heeft ipv alleen op zijn werk.
Mannen die thuis kleuter en afwachtend zijn en op hun werk 'de goed georganiseerde manager', onwijze afknapper in mijn ogen.
Bij ons gaat het werk redelijk 50/50, maar het denkwerk komt toch vooral op mij neer (verjaardagsfeestjes van vriendjes, dus een cadeautje kopen, kinderen naar de tandarts, inschrijven voor zwemles etc etc). Ik schrijf het wel allemaal op de kalender, dus daar blijf ik iedere keer maar naar verwijzen.

TO ik zou hem wat duidelijke taken geven, die hij dan doet, op zijn manier en waar jij je dan ook niet mee bemoeit. Bijvoorbeeld, de afwas, de was en de boodschappen. En dan 3 vaste dagen per week koken. En dan mag hij zelf bedenken of hij iedere week dezelfde paar gerechten wil maken die hij kent, of dat hij iets nieuws uit wil proberen.
Je moet het ook zelf wel echt los laten TO, anders blijf jij de manager en dat is voor niemand leuk.
Victoria1985 schreef:
07-02-2020 21:57
In het begin toen we samen waren, was ik thuis en werkte nog niet en zonder kinderen moet je ook aan minder denken. Toen deed hij ook boodschappen, koken (de paar gerechten die hij kan maken, doet dit nog steeds) maar een echte kuiser is hij nooit geweest moet vragen van stofzuig eens enz.
Dan 'neem je', mits je financiën het toelaten natuurlijk een huishoudster in huis. En anders trek je die vent van je eens aan zn haren. Hij kan op zaterdagochtend standaard een aantal dingen doen tussen 9 en 11 als jij met de kinderen bij zwemles/babydansen/circusles/whatever bent. Stofzuigen, strijken, boodschappen, badkamer schoonmaken. Als t maar een beetje efficiënt is.
Bij die mannen die (bijna) niks doen in huis. Wat doen zij in het weekend? Doen ze dan alleen dingen voor zichzelf? Of doen ze ook iets met de kinderen? Of doen ze klusjes in huis? Of zien ze de rommel in huis en doen ze daar iets aan?

Mijn man is op zaterdag vaak eerder uit bed dan ik en heeft dan al de was uit de badkamer meegenomen, was gedraaid, vaatwasser uitgeruild, tafel gedekt etc. Als ik op zaterdag met kind naar zwemles ga en ik kom thuis heeft hij ook van alles gedaan in huis. Gestofzuigd. Boodschappen (naar de bakker bijv. Verzinnen wat we s avonds eten doe ik altijd) Etc. Wat doen jullie mannen op zaterdag? Ik vind het logis h dat ik doordeweeks meer doe in huis dan hij, maar op zaterdag zijn we beiden vrij en kunnen we ons allebei nuttig maken vind ik.
Sowieso is mijn man niet iemand die een hele zaterdag lui op de bank hangt. Hij is altijd wel bezig met van alles.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 07-02-2020 22:08
6.87% gewijzigd
Niet herkenbaar. Als ik in het begin van de relatie zou merken dat een man niet uit zichzelf wat doet zou ik er denk ik snel een punt achter zetten.
Ik heb geen zin om altijd maar te zeuren en te vragen. Een relatie moet toch over de hele linie een beetje leuk zijn?
tulpje21 schreef:
07-02-2020 21:27
Haha ja dat herken ik wel. Maar ik wil verder niet negatief doen. Man werkt fulltime, lange dagen weg. Ik werk parttime dus wel logisch dat ik meer huishouden doe en ook meer regel voor de kinderen. Maar man doet ook erg veel. Met de kinderen, maar ook in het huishouden. Op zaterdag doet ie gewoon uit zichzelf de was, kookt soep, ruimt op en doet boodschappen. En hij doet sowieso alle technische klussen in huis. Dus heb absoluut niks te klagen. Maar het valt me idd wel op dat ik veel meer in mn hoofd heb zitten wanneer die ouderavond is, wanneer we naar de tandarts gaan etc. Man vergeet dat allemaal weer. Gelukkig hebben we een kalender ;)
Dat is het juist, mentaal ben je meer bezig met al het geregel, wanneer vaccinaties voor de baby, wanneer oudercontact voor de oudste, voor zijn verjaardag het organiseren van verjaardagsfeestje, voor school als er iets moet gedaan worden of aangekocht
Huishoudelijke taken zijn hier verdeeld (beide onze eigen kwaliteiten, ik kan geen boodschappen doen zonder briefje) en we hebben een schoonmaakster. Wie kind haalt/brengt naar school en hobbies is degene die dan thuis is (vaste dagen per week). Wel ben ik meer van de regeldingen bijv ik zorg voor inschrijving zwemles, vriend gaat als dat op zijn dag is. Ik zorg voor tandarts controle, omdat ik dat dan op woensdagmiddag kan doen.
We hebben gezamelijke digitale agenda voor afspraken.
lilalinda schreef:
07-02-2020 21:33
Leuke mannen zien het echt zelf. Vanavond zei mijn (leuke) man: volgens mij is het weer wat scheefgegroeid en moet ik wat taken van je overpakken.
Dat is super !
nieuwsbrief schreef:
07-02-2020 22:04
Dan 'neem je', mits je financiën het toelaten natuurlijk een huishoudster in huis. En anders trek je die vent van je eens aan zn haren. Hij kan op zaterdagochtend standaard een aantal dingen doen tussen 9 en 11 als jij met de kinderen bij zwemles/babydansen/circusles/whatever bent. Stofzuigen, strijken, boodschappen, badkamer schoonmaken. Als t maar een beetje efficiënt is.
Denk inderdaad dat ik dat uiteindelijk ga doen een schoonmaakster nemen.
tiramisoesje schreef:
Bij ons gaat het werk redelijk 50/50, maar het denkwerk komt toch vooral op mij neer (verjaardagsfeestjes van vriendjes, dus een cadeautje kopen, kinderen naar de tandarts, inschrijven voor zwemles etc etc). Ik schrijf het wel allemaal op de kalender, dus daar blijf ik iedere keer maar naar verwijzen.

TO ik zou hem wat duidelijke taken geven, die hij dan doet, op zijn manier en waar jij je dan ook niet mee bemoeit. Bijvoorbeeld, de afwas, de was en de boodschappen. En dan 3 vaste dagen per week koken. En dan mag hij zelf bedenken of hij iedere week dezelfde paar gerechten wil maken die hij kent, of dat hij iets nieuws uit wil proberen.
Je moet het ook zelf wel echt los laten TO, anders blijf jij de manager en dat is voor niemand leuk.
Ja ik geef wel redelijk veel commentaar, dat loslaten moet ik inderdaad meer doen. Boodschappen doet hij al wekelijks, afwas gaat hij laten opstapelen en uiteindelijk doen maar dat opstapelen stoort me ga werken aan dat loslaten.
Victoria1985 schreef:
Hij zegt dat hij wel helpt en dat ik maar moet vragen wat hij nog moet doen (heeft toch ook ogen!) wat hij wel doet is: boodschappen met lijstje zodat hij niks zou vergeten, werken in het huis, de tuin, de vuilnisbakken, van koken kan hij paar gerechten klaarmaken, afwas maar moet het dan ook vragen. Qua organisatie rond de kinderen doe ik alles namelijk: kleren kopen, kapper, tandarts, schoolgerief voor oudste. Hij doet enkel de leuke dingen met hen namelijk ermee spelen. Hij zorgt dan wel uit zichzelf voor de baby en ik ga dan ook vaak eens paar uurtjes weg met vriendin voor wat me-time. Vind het mega storend hij uit zichzelf niet eens ziet van wat er gedaan moet worden.

Het feit dat hij HELPT houdt in dat hij vindt dat het jouw taken zijn en jouw verantwoording. En dat is doordat????? Geen idee.

Mijn man heeft dat nooit gehad, het idee dat huishouden en kinderen per definitie mijn taken zijn, omdat ik nou eenmaal geen piemel heb. Dus heben wij de taken en verantwoordelijkheden verdeeld. Een man die vraagt wat hij mag doen in huis en met de kinderen, echt zo onaantrekkelijk. Op het werk hoeft hij toch ook niet elke dag te vragen wat er moet gebeuren?
Later is nu
Victoria, lees deze strip eens.

Precies wat jouw mannie zegt: "You should have asked."

https://www.theguardian.com/world/2017/ ... ores-comic

@VIVA-redactie, zet deze strip eens onder 'LEES OOK'.
Zo herkenbaar.
tulpje21 schreef:
Bij die mannen die (bijna) niks doen in huis. Wat doen zij in het weekend? Doen ze dan alleen dingen voor zichzelf? Of doen ze ook iets met de kinderen? Of doen ze klusjes in huis? Of zien ze de rommel in huis en doen ze daar iets aan?

Mijn man is op zaterdag vaak eerder uit bed dan ik en heeft dan al de was uit de badkamer meegenomen, was gedraaid, vaatwasser uitgeruild, tafel gedekt etc. Als ik op zaterdag met kind naar zwemles ga en ik kom thuis heeft hij ook van alles gedaan in huis. Gestofzuigd. Boodschappen (naar de bakker bijv. Verzinnen wat we s avonds eten doe ik altijd) Etc. Wat doen jullie mannen op zaterdag? Ik vind het logis h dat ik doordeweeks meer doe in huis dan hij, maar op zaterdag zijn we beiden vrij en kunnen we ons allebei nuttig maken vind ik.
Sowieso is mijn man niet iemand die een hele zaterdag lui op de bank hangt. Hij is altijd wel bezig met van alles.
In het weekend speelt hij inderdaad met oudste of gaat ermee gaan zwemmen, nu met de baby (is 3 maand oud) erbij verzorgt hij haar in het weekend zodat ik eens weg kan ff relaxen, hij kookt eens of doet klusjes in huis, maar gaat zeker niet uit zichzelf stofzuigen of was insteken.
tsjongejonge schreef:
07-02-2020 20:56
Herkenbaar.. mijn man kan binnen 15 minuten 5x vragen hoe laat kind bijvoorbeeld moet zwemmen. Heel vermoeiend.
Hier exact hetzelfde .
Victoria1985 schreef:
07-02-2020 22:15
Denk inderdaad dat ik dat uiteindelijk ga doen een schoonmaakster nemen.

Tja, dan moet je in plaats van je man de schoonmaakster aansturen. Moet je ook nog zorgen voor de betaling, voor de planning etc. Voordeel is wel dat de schoonmaakster doet wat je vraagt, hoop ik.
Victoria1985 schreef:
Ik blijf er bij, als zowel jij (in de OP) als hij nu hier in deze post het hebben over dat hij jou helpt... tja, dan zit er sowieso wat scheef
Ik snap niet dat er zo moeilijk gedaan wordt. Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar. De truuk is en blijft elkaar aan te vullen. Dat werkt veel beter, in mijn beleving, dan heel nadrukkelijk beiden hetzelfde te doen.
Ik doe alles ik werk niet manlief werkt v 09.00 tot 19.00 elke dag behalve op. Vrijdag tot 15,00. Hij brengt kind wel naar school en uh dat was t ook 😂 af en toe vaatwasser in ruimen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven