'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
apppie schreef:
10-02-2020 10:49
Wauw. Ik snap dat ze er niets aan kan doen, maar als in dat vliegtuig zou zitten zou ik haar wel echt keihard willen slaan.
Lekker iedereen in paniek door zo'n ongeleid projectiel :O
Inderdaad, ik had haar ook wel een fikse dreun willen verkopen met dat hysterische gekrijs. Verschrikkelijk zeg doe ff normaal.
kadanz schreef:
10-02-2020 12:59
Wat wel uitzonderlijk is is dat het toestel van de gillende dame terug is gekeerd naar Spanje. Helemaal naar Spanje.

Het waaide boven een groot deel van West-Europa, dus in dat opzicht snap ik dat ze wellicht dachten 'als we niet in Amsterdam kunnen landen, waar dan wel'. Maar terug naar Spanje, dat heb ik nog niet meegemaakt. Het kan best zijn dat de beste uitwijkhaven op dat moment zo ver van Amsterdam lag dat de maatschappij het goedkoper en makkelijker vond om maar terug te vliegen naar de basis.

(edit, rascalles ik lees nu pas je tweede post, maar goed, dit dus :) )
Wat ik dan niet helemaal begrijp: waarom lukt het alle andere maatschappijen en piloten uiteindelijk wel om hun toestellen in één of twee keer aan de grond te zetten en kiest deze ervoor om terug te keren naar Madrid? Domme pech of toch minder stuurmanskunst?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
lemoos2 schreef:
10-02-2020 11:53
Ik heb vooral medelijden met de medepassagiers. Zeker de mensen die kleine kinderen moeten geruststellen.
Ik zou vooral bloedagressief van zo’n hysterisch geval worden. Je zal er maar naast zitten. Zou echt zeggen ‘smoor je gekrijs in een kussen of papieren zak, er zijn ook mensen met kinderen aan boord’. Mensen die een gil geven kan ik nog handelen maar dat gejammer... afschuwelijk. Stel je voor dat dat het laatste is wat je hoort.

Ooit op een vlucht gezeten met een beetje turbulentie en zijwind. Ook zo’n jankend en gillend geval. Ineens van achterin zo’n Duitser: “Mensch! Reiss dich zusammen!”. En stilte... iedere vlucht zou zo’n Duitser aan boord moeten hebben :-)

Nou, dit was niet een beetje turbulentie en zijwind! Zie je hoe dat toestel tekeer gaat? Ik begrijp haar echt VOLKOMEN. Zeker nav getuigenissen van andere passagiers.
Such fun!1
eckano schreef:
10-02-2020 21:16
Wat ik dan niet helemaal begrijp: waarom lukt het alle andere maatschappijen en piloten uiteindelijk wel om hun toestellen in één of twee keer aan de grond te zetten en kiest deze ervoor om terug te keren naar Madrid? Domme pech of toch minder stuurmanskunst?

Huh? Er waren heel veel vluchten die niet op Schiphol konden landen vanwege de storm!
Such fun!1
MarindaH schreef:
10-02-2020 21:38
Nou, dit was niet een beetje turbulentie en zijwind! Zie je hoe dat toestel tekeer gaat? Ik begrijp haar echt VOLKOMEN. Zeker nav getuigenissen van andere passagiers.
Ja. Net zoals je kunt horen dat zij de enige is die luidkeels zit te gillen en te huilen. Nogmaals, vind het zieliger voor de medepassagiers. Ik snap iedereen die de behoefte voelt om dan een klap uit te delen als je daar naast moet zitten in een gordel.
BigLizzie schreef:
10-02-2020 16:41
Inderdaad, ik had haar ook wel een fikse dreun willen verkopen met dat hysterische gekrijs. Verschrikkelijk zeg doe ff normaal.
Even streng toespreken helpt vaak wel. Ik denk dat ik dat wel had gedaan, soms ben ik helaas zo impulsief.
MarindaH schreef:
10-02-2020 21:41
Huh? Er waren heel veel vluchten die niet op Schiphol konden landen vanwege de storm!
Maar helemaal terugvliegen naar Spanje? Er zijn toch wel meer luchthavens die wat dichter in de buurt liggen. Pak Dusseldorf bijv als het in het westen over de hele linie te hard waait.

Vond het filmpje er niet heel indrukwekkend uitzien eerlijk gezegd. Heb wel 'ns erger meegemaakt boven de Andes. Toen zat de crew groen weggetrokken te bidden. Nou, dáár werd ik niet heel blij van moet ik zeggen. Enige wat ik kon bedenken om mezelf gerust te stellen was dat het over een half uurtje voorbij zou zijn, one way or the other.
redbulletje schreef:
10-02-2020 21:45
Maar helemaal terugvliegen naar Spanje? Er zijn toch wel meer luchthavens die wat dichter in de buurt liggen. Pak Dusseldorf bijv als het in het westen over de hele linie te hard waait.

Vond het filmpje er niet heel indrukwekkend uitzien eerlijk gezegd. Heb wel 'ns erger meegemaakt boven de Andes. Toen zat de crew groen weggetrokken te bidden. Nou, dáár werd ik niet heel blij van moet ik zeggen. Enige wat ik kon bedenken om mezelf gerust te stellen was dat het over een half uurtje voorbij zou zijn, one way or the other.
Dan was ik dood gegaan van de angst. In stilte, dat dan weer wel :-)
lemoos2 schreef:
10-02-2020 21:43
Ja. Net zoals je kunt horen dat zij de enige is die luidkeels zit te gillen en te huilen. Nogmaals, vind het zieliger voor de medepassagiers. Ik snap iedereen die de behoefte voelt om dan een klap uit te delen als je daar naast moet zitten in een gordel.

Heb je het artikel ook gelezen? Drie keer een doorstart, dicht bij de grond. Mensen schreeuwen, misselijk, overgeven. Normaal beetje turbulentie, tuurlijk.
Such fun!1
kadanz schreef:
10-02-2020 12:59
...en zo erg schudde het niet eens in dat filmpje. Maar goed, zo te lezen hebben ze drie pogingen gedaan om te landen en kwam er totaal geen informatie vanuit de crew. Er zijn genoeg maatschappijen die maximaal twee landingspogingen toestaan voordat er een ander veld opgezocht moet worden (onder andere om dit soort toestanden te voorkomen).

Wat wel uitzonderlijk is is dat het toestel van de gillende dame terug is gekeerd naar Spanje. Helemaal naar Spanje.

Het waaide boven een groot deel van West-Europa, dus in dat opzicht snap ik dat ze wellicht dachten 'als we niet in Amsterdam kunnen landen, waar dan wel'. Maar terug naar Spanje, dat heb ik nog niet meegemaakt. Het kan best zijn dat de beste uitwijkhaven op dat moment zo ver van Amsterdam lag dat de maatschappij het goedkoper en makkelijker vond om maar terug te vliegen naar de basis.

(edit, rascalles ik lees nu pas je tweede post, maar goed, dit dus :) )
Er is ook een 777 uit Dubai uitgeweken naar München na 1 landingspoging op schiphol. Dan zit je ook je ook niet om de hoek ;)

Voor hoeveel extra km heeft een vliegtuig eigenlijk aan kerosine? Dat ze nog zo ver kunnen uitwijken na 2x een doorstart.
trien30 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 22:05
0.16% gewijzigd
Voorbeeldje op Birmingham gister:

https://www.youtube.com/watch?v=SjrfNOclAYQ
Such fun!1
eckano schreef:
Wie zal het zeggen? Er zijn heel wat kisten uitgeweken gisteren, ze waren zeker niet de enigen. Soms ben je de enige die binnenkomt, soms ben je de eerste die uitwijkt. Het hangt er maar net van af hoe de wind waait op het moment dat je aan komt vliegen en als je de pech hebt dat je twee keer een flinke windvlaag te verwerken krijgt op het moment dat je wil landen, tja...

Wat ook heel vaak gebeurt is dat de waarschuwingssystemen aan boord een 'windshear' waarschuwing afgeven, dan moet je de landing sowieso afbreken, nog voordat je je stuurmanskunst kunt laten zien! Als je de volgende video doorspoelt naar 2:20 dan zie je daar een voorbeeld van. https://www.youtube.com/watch?v=qpfStbUk0SQ

En ja, de crew kan ook iets eerder dan de rest besloten hebben om de landing niet door te zetten, of hun procedures zijn anders dan de rest, geen idee. Het was gewoon een uitdagende dag en dan loop je tegen de limieten aan. Niemand die daarvan opkijkt in de (serieuze) airline business, ook niet als je uitwijkt. In een normale airline word je eerder op het matje geroepen wanneer je een twijfelachtige landing doorzet dan wanneer je besluit uit te wijken!
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 22:07
17.12% gewijzigd
eckano schreef:
Er zijn meer toestellen uitgeweken.
https://uk.flightaware.com/live/flight/ ... /OMAA/EDDM
MarindaH schreef:
10-02-2020 21:55
Voorbeeldje op Birmingham gister:

https://www.youtube.com/watch?v=SjrfNOclAYQ

Ik bedoel dit absoluut niet vervelend, maar ik lees best wat angst in je berichten. Waarom ga je dan filmpjes opzoeken van landingen in een storm? Landingen die er voor leken zoals wij waarschijnlijk veel heftiger uitzien dan dat de crew het zelf ervaart? Die maken immers gewoon een doorstart als zij dat nodig achten.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik lees nogal wat onduidelijkheid over turbulentie, afgebroken landingen en zijwind...

Voor een veilige landing moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan, voldoe je aan één niet, dan moet de landing worden afgebroken. Dat is dan de meest veilige optie.
Deze voorwaardes zijn:
  • Voldoende zicht, afhankelijk van de type nadering
  • Binnen de maximale zijwind, meestal 30kts, maar is type-afhankelijk (gaat dus niet om hoe hard het waait, maar welke component dwars staat)
  • Op 1000ft (=300m) maximaal 1000ft/min dalen (staat op een instrument)
  • Op 1000ft geen bochten meer van meer dan 5 graden
  • Op 1000ft snelheid binnen de 10kts
  • Op 1000ft checkist gelezen
Desondanks, zoals Kadanz ook al aangeeft, als door een windvlaag op lage hoogte de vlucht onstabiel wordt, of als er een windshear-waarschuwing komt, landing afbreken.

Nu was deze storm geen verassing, iedere vlieger wist dat er een gerede kans is op een go-around (doorstart is echt een verkeerde naam). Daar hou je rekening mee door meer brandstof mee te nemen om desnoods een paar pogingen te doen. En misschien dus zelfs om terug te vliegen naar Spanje.
Natuurlijk kan je ook uitwijken, maar dan staat het vliegtuig op een plek waar je er niets aan hebt. Als het nodig is doen we dat, maar ik begrijp de beslissing ook om terug te vliegen naar Spanje. Moet wel kunnen qua brandstof natuurlijk.

De vrouw in het filmpje had duidelijk een paniekaanval. Triest voor haar, en voor de medepassagiers, maar in feite niet nodig. Zeker bij dit soort stormen nemen we de nodige voorzorgsmaatregelen, wat meestal neerkomt op meer brandstof meenemen. Ondanks dat het overkomt dat die vliegers maar wat doen, het tegendeel is waar. In zo’n situatie houden de vliegers haarscherp in de gaten welke opties nog open staan, juist om te voorkomen dat er nog maar 1 optie overblijft.

Maar toegegeven, het kan spannend aanvoelen, maar geloof me, veiligheid komt eerst. En dat kan betekenen één of meerdere go-arounds.

En ja, ik heb ook de nodige gemaakt.
cygnus wijzigde dit bericht op 10-02-2020 23:05
1.63% gewijzigd
Hebben jullie geen kalmeringspilletjes aan boord die zo nodig kunnen worden verstrekt als iemand zo door het lint gaat als de gillende vrouw?
redbulletje schreef:
10-02-2020 23:04
Hebben jullie geen kalmeringspilletjes aan boord die zo nodig kunnen worden verstrekt als iemand zo door het lint gaat als de gillende vrouw?
Dit zou niet het goede moment zijn geweest voor de cabinebemanning om dat te gaan zoeken, maar ja, dat is er wel.
MarindaH schreef:
10-02-2020 21:54
Heb je het artikel ook gelezen? Drie keer een doorstart, dicht bij de grond. Mensen schreeuwen, misselijk, overgeven. Normaal beetje turbulentie, tuurlijk.
Waar heb je het over? Ik heb dat hele filmpje uitgezeten (met steeds minder geluid, dat wel). Waar schrijf ik dan dat dat specifieke geval met hysterisch geval slechts ‘een beetje turbulentie’ betrof? Ik schrijf dat ik heel goed begrijp dat zo’n mens de anderen behoorlijk op de zenuwen kan werken met haar gedrag. En dat ik, gezien mijn eigen karakter, eerder sympathiseer met mensen die schrijven ‘ik zou haar een mep willen verkopen’ dan met mensen die haar volkomen begrijpen. Zeker gezien drie keer een doorstart en door weersomstandigheden kotsende mensen all over. Zo’n individu die dan gaat gillen en janken is de grens over voor veel mensen. En dat kan ik prima begrijpen.
malibu82 schreef:
10-02-2020 22:49
Ik bedoel dit absoluut niet vervelend, maar ik lees best wat angst in je berichten. Waarom ga je dan filmpjes opzoeken van landingen in een storm? Landingen die er voor leken zoals wij waarschijnlijk veel heftiger uitzien dan dat de crew het zelf ervaart? Die maken immers gewoon een doorstart als zij dat nodig achten.

Misschien valt het met die angst wel mee en vond ik daaom dit filmpje ;) Ik volg overigens gewoon het nieuws, zit niet te speuren naar landende vliegtuigen. Het was net ook op Op1, ook de man uit het vliegtuig.Die gaf weer aan dat ook hij het best angstig vond. Gelukkig hebben de dames op Viva stalen zenuwen :proud:
Such fun!1
Wat heeft dat met stalen zenuwen te maken? Als je zelf bang bent en/of met je snuit meer in het kotszakje hangt dan eruit, met alle macht jezelf een beetje probeert te beheersen en dan zit er zo’n geval naast je...
lemoos2 schreef:
10-02-2020 23:25
Wat heeft dat met stalen zenuwen te maken? Als je zelf bang bent en/of met je snuit meer in het kotszakje hangt dan eruit, met alle macht jezelf een beetje probeert te beheersen en dan zit er zo’n geval naast je...

Als je denkt dat je laatste minuten hebben geslagen, is je beheersen denk ik het laatste waar je mee bezig bent. Maar jij misschien wel hoor, kan.
Such fun!1
MarindaH schreef:
11-02-2020 08:43
Als je denkt dat je laatste minuten hebben geslagen, is je beheersen denk ik het laatste waar je mee bezig bent. Maar jij misschien wel hoor, kan.

Het is vooral voor jezelf heel vervelend als je angstig wordt bij een go-around ( ;-) ) maar door zo te gillen maak je het het probleem van de hele cabine. Grote kans dat er kleine kinderen aan boord zijn, die worden vast doodsbang van zo'n gillende vrouw. Of als je zelf al wat angstig bent en er zit zo iemand naast je, dan kan ik me voorstellen dat dat niet bepaald helpt.

Soms is het echt beter om je best te doen om jezelf te beheersen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
malibu82 schreef:
10-02-2020 22:49
Ik ben ook geen held met vliegen maar kijk juist deze filmpjes omdat ze in 99,99% van de gevallen goed aflopen. En dat je dus ziet wat een vliegtuig allemaal aan invloeden kan handelen.
Maar ook wat kan je verwachten met rotweer.
cygnus schreef:
10-02-2020 23:07
Dit zou niet het goede moment zijn geweest voor de cabinebemanning om dat te gaan zoeken, maar ja, dat is er wel.
Lastig te zien hoe hoog ze zaten in dat filmpje, maar ik neem aan dat er verschillende stadia zijn in de "vrijheden" van cabinepersoneel.

Er is een tijdsinterval waarbij cabinepersoneel zich nog wel verplaatst, maar waarbij passagiers in hun stoel moeten zitten (tussen "fasten your seatbelts" moment en het "cabine crew pepare for landing"). Ik neem aan dat er desondanks wel vrijheden zijn voor cabinepersoneel om nog iets te doen? Of is dat alleen in absolute noodgevallen waabij de veiligheid van passagiers in het geding is? Bijv. als een passagier de veiligheid van andere passsagiers accuut bedreigt (aggressief gedrag) of de veiligheid van het hele vliegtuig (stel dat ee malloot ineens een nooddeur open zou trekken). Wat als iemand een hartaanval krijgt tijdens de landing en accute reanimatie nodig heeft?

Tijdens zo'n echt wilde landing neem je als cabinepersoneel natuurlijk ook een risico als je niet vastgensnoerd in je gordel zit. Zelfs al gaat de landing tehnisch goed, kan je nog alle kanten opgegooid worden als het heftig gaat. Is dat dan een eigen beslissing op ervaring die iemand zelf maakt?

Nu is dat gegil wel irritant, maar nog steeds niet echt gevaarlijk. Het wordt natuurlijk meer vervelend als passagiers op eigen houtje gaan evauceren, tegen de aanwijzingen van cabinepersoneel in. Maar dan heb je het wel echt over noodsituaties.

Je zou er wellicht ook voor kunnen kiezen om zo'n persoon een kalmerend middel te geven of apart te zetten, maar dat moet natuurlijk ook maar net kunnen.
Cygnus of Kadanz, ik heb zondag een tijdje naar de streaming op Heathrow zitten kijken en wat me opviel, maar het kan aan de stand van de camera liggen, dat eigenlijk alle vliegtuigen een soort van schuin kwamen aanvliegen en ook bijna allemaal op de baan na landing het vliegtuig een soort van schuin werd getrokken. Klopt mijn beeld en waarom gebeurt dat?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven