Moeder van ex overleden

04-03-2020 22:30 455 berichten
Mijn ex (met wie ik anderhalf jaar een relatie had) en ik zijn al jaren uit elkaar en ik ben ook volledig over hem heen qua gevoelens. We hebben ook geen contant meer, hij verbrak het contact. Juist daar heb ik heel veel moeite mee gehad, omdat hij meer mijn beste vriend was (ik was vrij jong tijdens die relatie). Nu is het zo dat mijn moeder kanker heeft en ik heb via via gehoord dat zijn moeder er pas geleden aan is overleden. Ik snap het als jullie nu denken ja en wat dan nog? Hij is je ex. Klopt, ik heb nu een hele lieve vriend en denk al jaren niet meer aan mijn ex, maar wel aan hoe ik hem mis als een vriend. Destijds heb ik hem onbedoeld gekwetst en daarom hebben we geen contact meer. Het was de grootste fout van mijn leven en ik zou alles doen om hem te laten zien hoe erg het me spijt en hoeveel hij voor mij betekent.

Ik wil heel graag iets voor hem doen nu hij net zijn moeder is verloren. Ik denk dat ik hem goed zou kunnen steunen, omdat ik weet wat hij doormaakt. Alleen weet ik zeker dat hij niet herinnerd zal willen worden aan mij. Ik wou dat ik anoniem iets voor hem kon doen, maar dan zal hij zich afvragen van wie het komt. Ik wil gewoon niet dat hij zich rot voelt, omdat hij altijd veel voor me heeft betekend. Dat hij mijn ex is heeft er voor mij niks mee te maken. Ik voelde me laatst ook zo toen een vriendin met wie ik al jaren geen contact meer had (zij had het contact verbroken) zich rot voelde.

Maar wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
Oceangirl22 schreef:
06-03-2020 11:25
Dank je. Juist omdat we anderhalf jaar lief en leed hebben gedeeld (klinkt niet lang, maar we waren vaak volle weken samen waardoor we echt close waren), geef ik om hem. Hij zei vaak dat ik de belangrijkste persoon in zijn leven was (dat was gemeend, niet zomaar vanuit kalverliefde. Ik was zijn beste vriendin..) Juist daarom hebben kleine fouten hem misschien veel pijn gedaan, het was best een gevoelige jongen.
Hoe weet je dat het kleine fouten zijn en dat hij er overgevoelig op reageerde? Dan neem je je eigen gevoel toch serieuzer dan dat van hem?
vivautrecht85 schreef:
06-03-2020 11:21
Mwah, dit klinkt wel alsof ze iets ergs heeft gedaan hoor.
En dan zal ik wel een onbekende schreeuwerd zijn maar zijn haar eigen woorden..
Dat denk ik eigenlijk ook. En dat maakt je niet tot een slecht mens, we maken allemaal fouten. Maar je moet ook leven met de consequenties, bijv. dat iemand dan niets meer van je wil horen. Dat aanvaarden is volwassen. En als je daar toch tegenin gaat, kun je niet echt zeggen dat je een goed mens bent.
vivautrecht85 schreef:
Destijds heb ik hem onbedoeld gekwetst en daarom hebben we geen contact meer. Het was de grootste fout van mijn leven en ik zou alles doen om hem te laten zien hoe erg het me spijt en hoeveel hij voor mij betekent.

Dat ik hem gekwetst heb was de grootste fout van mijn leven ja. Ik heb hem nooit willen kwetsen (niemand trouwens, maar dat ter zijde). Ik heb nooit gezegd 'ik heb iets vreselijks gedaan'
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
Destijds heb ik hem onbedoeld gekwetst en daarom hebben we geen contact meer. Het was de grootste fout van mijn leven en ik zou alles doen om hem te laten zien hoe erg het me spijt en hoeveel hij voor mij betekent.

Iets ergs doen in een relatie heeft een andere betekenis dan in het gewone leven, in een relatie spelen er een hoop gevoelens mee en als je dan iets onaardigs doet wordt dat enorm uitvergroot en ga je in dit geval uit elkaar, als de verliefdheid weg is en na een paar jaar krijg je een berichtje dan geloof ik er niks van dat je denkt oh wat een leed heeft diegene me aangedaan.
Je leert allebei weer en groeit en ontwikkeld je, als je dan nog boos wordt om een kaartje heb je emotioneel wel een beetje stil gestaan.
Murrmurr schreef:
06-03-2020 11:28
Dat denk ik eigenlijk ook. En dat maakt je niet tot een slecht mens, we maken allemaal fouten. Maar je moet ook leven met de consequenties, bijv. dat iemand dan niets meer van je wil horen. Dat aanvaarden is volwassen. En als je daar toch tegenin gaat, kun je niet echt zeggen dat je een goed mens bent.
Lekker onder de gordel, je bent geen goed mens als je een condoleance stuurt naar iemand waar je om gaf en die in de emotie heeft geroepen ik wil niks met je te maken hebben?
MissMaran schreef:
Iets ergs doen in een relatie heeft een andere betekenis dan in het gewone leven, in een relatie spelen er een hoop gevoelens mee en als je dan iets onaardigs doet wordt dat enorm uitvergroot en ga je in dit geval uit elkaar, als de verliefdheid weg is en na een paar jaar krijg je een berichtje dan geloof ik er niks van dat je denkt oh wat een leed heeft diegene me aangedaan.
Je leert allebei weer en groeit en ontwikkeld je, als je dan nog boos wordt om een kaartje heb je emotioneel wel een beetje stil gestaan.
Je hebt emotioneel stil gestaan als je nog steeds iets wil uitpraten en rechtzetten met dat 'o zo belangrijke' vriendje van toen.
Ik weet niet of jullie het door hebben, maar jullie zijn nu alweer onnodig aan het oordelen en haar eigenlijk ook aan het kwetsen. Ze was volgens mij heel duidelijk en ze vraagt om advies. Meer niet.
MissMaran schreef:
Precies dat. Het lijkt bij sommige mensen nog steeds niet binnen te komen dat het oprecht goed bedoeld is. Dat ze gewoon iemand om wie ze geeft wil steunen en alleen maar vraagt hoe ze dat het beste kan doen.
anoniem_396240 wijzigde dit bericht op 06-03-2020 11:38
13.94% gewijzigd
Oceangirl22 schreef:
06-03-2020 11:08
Dank je.. dat is inderdaad waar. Ik kende haar heel goed en schrok nogal van het nieuws. Ik gaf ook veel om haar. Hij was destijds erg belangrijk voor me en dus wil ik iets voor hem doen en vraag ik me af wat het beste zou zijn... Inderdaad iets geven om samen met zijn vrienden te doen of zo, of kaartjes voor iets. Of een simpele condoleance kaart of niks. Dat is mijn vraag. PUNT. Alleen werden er meteen oordelen en beledigingen naar mijn hoofd gegooid en ik ben het met je eens dat dat nogal onnodig is. Dus als mensen weer beledigingen of oordelen gaan gooien, reageer ik er niet op. Ik reageer alleen nog op normale reacties met advies en verder niks. De reden dat ik iets voor hem wil doen, is omdat ik nog om hem geef, ook al hebben we al jaren geen contact meer. Dat is het. Als je dat niet gelooft, is dat je eigen probleem.

En om verdere info te geven: ik heb niet iets gedaan waardoor hij me haat, hij haat me ook niet, maar ik heb wel fouten gemaakt. Hij verbrak het contact, omdat hij eerst vrienden wilden zijn, maar bang was dat hij of ik dat niet zou kunnen (wat ik snap.. ik ben zelf wel nog bevriend met 1 ex, maar wij gingen best wel oké uit elkaar en voelden niks meer voor elkaar. Daarbij waren we nog heel jong)
Waarom ik denk dat hij niet herinnerd wil worden aan mij, is omdat hij het nu moeilijk genoeg heeft.. Ik zit in een tweestrijd, omdat ik niet weet hoe hij over mij denkt. Ik weet dat hij me niet haat, maar ik weet ook niet of hij nu eventueel wel behoefte zou hebben aan contact of enige vorm van steun van mij.. Ik wil hem niet nog meer kwetsen door hem aan mij te herinneren, maar ik weet helemaal niet zeker of hem dat zou kwetsen. Dat maakt het zo lastig en daarom vraag ik om raad. Verder niks.
Maar snap je ook dat het door onderstaande frase lijkt alsof je hem wel iets ergs hebt aangedaan en dat dat de reden is dat hij niet aan je herinnerd wordt?

MissMaran schreef:
Die suggestie zet niemand hier neer, toch?
Ja, en met het bericht wat je quote heb ik dat volgens mij rechtgezet.
Oceangirl22 schreef:
Dat ik hem gekwetst heb was de grootste fout van mijn leven ja. Ik heb hem nooit willen kwetsen (niemand trouwens, maar dat ter zijde). Ik heb nooit gezegd 'ik heb iets vreselijks gedaan'
Excuses, ik las dit pas na mijn laatste berichtje met die vraag aan jou, die je hier dus al beantwoordt.
Het punt is helemaal niet dat je hem geen kaart "mag" sturen of iets. Het punt is vooral dat je het daarin over je eigen gevoelens omtrent dingen wil hebben. Dat is echt not-done.
Oceangirl22 schreef:
06-03-2020 11:25
Dank je. Juist omdat we anderhalf jaar lief en leed hebben gedeeld (klinkt niet lang, maar we waren vaak volle weken samen waardoor we echt close waren), geef ik om hem. Hij zei vaak dat ik de belangrijkste persoon in zijn leven was (dat was gemeend, niet zomaar vanuit kalverliefde. Ik was zijn beste vriendin..) Juist daarom hebben kleine fouten hem misschien veel pijn gedaan, het was best een gevoelige jongen.
Je maakt jezelf te belangrijk. Jullie lief en leed delen is jaren geleden en dat jij de belangrijkste persoon voor hem was ook.
Jij hebt hem gekwetst en hij wilde geen contact meer. Dat maakt jou simpelweg niet de persoon bij wie hij steun zal zoeken.
MissMaran schreef:
06-03-2020 11:30
Lekker onder de gordel, je bent geen goed mens als je een condoleance stuurt naar iemand waar je om gaf en die in de emotie heeft geroepen ik wil niks met je te maken hebben?
Als hij het in emotie heeft geroepen en er later op is teruggekomen dan is het wat anders. Maar hij is duidelijk geweest en als je er schijt aan hebt ben je niet een goed mens nee.
Annewiep schreef:
06-03-2020 11:40
Het punt is helemaal niet dat je hem geen kaart "mag" sturen of iets. Het punt is vooral dat je het daarin over je eigen gevoelens omtrent dingen wil hebben. Dat is echt not-done.
Dat heb ik nooit gezegd hoor, lees mijn bericht maar waarin ik schrijf wat mijn idee is. Een simpel condoleancekaartje, niks doen of iets voor hem doen via via waarbij hij niet hoeft te weten dat het van mij komt.
Annewiep schreef:
06-03-2020 11:40
Ja en, waarom mag er geen eigen behoefte aan zitten om het contact te willen herstellen nu haar eigen moeder ziek is, fijn toch dat je mensen in je leven hebt die komen en gaan waar je van houd en van leert en soms afscheid van neemt al dan niet tijdelijk.. wat is not-done, ik snap het echt niet.
Oud geliefden zijn nog steeds oud geliefden en dat is heel iets anders dan vijanden.
MissMaran schreef:
06-03-2020 11:44
Ja en, waarom mag er geen eigen behoefte aan zitten om het contact te willen herstellen nu haar eigen moeder ziek is, fijn toch dat je mensen in je leven hebt die komen en gaan waar je van houd en van leert en soms afscheid van neemt al dan niet tijdelijk.. wat is not-done, ik snap het echt niet.
Oud geliefden zijn nog steeds oud geliefden en dat is heel iets anders dan vijanden.
Dat mag ook best, maar gooi er dan geen laagje barmhartigheid overheen.
Oceangirl22 schreef:
06-03-2020 11:43
Dat heb ik nooit gezegd hoor, lees mijn bericht maar waarin ik schrijf wat mijn idee is. Een simpel condoleancekaartje, niks doen of iets voor hem doen via via waarbij hij niet hoeft te weten dat het van mij komt.
Nou, deze post is toch echt van jezelf:
Oceangirl22 schreef:
04-03-2020 23:03
Is het oké om over een bepaalde tijd een spraakje (want whatsapp is zo onpersoonlijk) te sturen waarin ik zeg dat ik hem oprecht nooit heb willen kwetsen, het me echt spijt en nog steeds aan hem denk omdat hij altijd erg belangrijk voor me is geweest en ik er nog steeds voor hem ben als hij me nodig heeft?
En om iets samen met zijn vrienden te geven vind ik ook niet gepast. Je hoort niet (meer) bij die vriendengroep.
MissMaran schreef:
06-03-2020 11:44
Dat geloof ik best. Maar nu is niet het goede moment.
Oceangirl22 schreef:
Besef wel dat anonieme gebaren best onveilig kunnen voelen voor de ontvanger, hoe goed de bedoelingen ook zijn...
Over respect gesproken: ze heeft aangegeven vanaf nu alleen nog advies te willen en verder niks. Jullie blijven discussiëren.

Jullie respecteren haar dus ook niet, zijn jullie dan ook slechte mensen?
vivautrecht85 schreef:
06-03-2020 11:46
Dat mag ook best, maar gooi er dan geen laagje barmhartigheid overheen.
Waarom niet, je voelt met iemand mee, er komt wat gemis bij kijken, je wil eigenlijk best steunen, mooie openingetje voor een kleine handreiking en wat steun.
Staat hij ervoor open dan merk je dat en zo niet, ook..
Rosalind schreef:
06-03-2020 11:46

En om iets samen met zijn vrienden te geven vind ik ook niet gepast. Je hoort niet (meer) bij die vriendengroep.
Oh jawel hoor, we hebben nog steeds een paar gemeenschappelijke vrienden.
Oceangirl22 schreef:
Het enige gepast hier is een condoleance kaart met de tekst:
Heel veel sterkte, Oceangirl22. (Punt)

> Het is niet de tijd of plaats voor jouw gevoelens van spijt of jouw eigen verdriet.

Hou het daar waar het hoort, bij zijn verlies.

Mocht hij willen dan kan hij later zelf contact met je opnemen. Dat hoef je niet te vermelden of aan te bieden.

Hij zal zelf wel snappen dat het een mogelijkheid is en het doen of laten.

Sterkte met je moeder :redrose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven