Coronavirus en school

08-03-2020 20:45 109 berichten
Nav maatregelen coronavirus is er bij de school nu 1 klas die thuis moet blijven omdat er geen leerkracht is vanwege het coronavirus. Ik denk dat dit vaker gaat gebeuren.

Kind mag nu niet naar school ivm verkouden. Stel dit is pas over 3 weken over dan zit kind 3 weken thuis. Als tussendoor de leerkracht ziek is kan een kind best lang thuiszitten.

Hoe ga ik dit doen mbt oppas/opvang kind? Er zijn geen opa's of oma's die kunnen oppassen. Man en ik moeten het samen regelen. Maar ik zou niet weten hoe. Af en toe een dagje is goed te regelen maar weken thuis zitten niet.

Weet iemand een oplossing? Ik ben hierin een beetje ten einde raad.
Alle reacties Link kopieren
Kan één van jullie thuis werken? Bespreken met werkgever? Calamiteitenverlof? Je zal de enige niet zijn. Lastig inderdaad.
Heb je geen leuke nicht/buurvrouw/tante/neef die dol is op kinderen? Ik zit ook de hele week (weken misschien?) volgeboekt met allemaal kinderen en ik vind dat echt super leuk. Durf te vragen. Ik weet dat mensen in mijn omgeving het niet altijd durven omdat ik het bijv al zo vaak heb gedaan. Jij kan het bijvoorbeeld ook ooit terug doen voor die mensen, mochten zij ooit zulke problemen hebben en geen opvang kunnen regelen.
Thuis werken beiden niet helaas.

Calamiteitenverlof zat ik ook aan te denken. Nooit nodig gehad en niet echt in verdiept.
Een combinatie van allerlei zaken?

Tijdelijk beiden dag minder gaan werken, eventueel nog een dag thuiswerk of tijdens het weekend werken, ooms, tantes die toevallig elke week een dag thuis zijn, een babysit (studente bijvoorbeeld) zoeken die elke week 1 à 2 dagen tijd heeft, ...

En dus ook gewoon rondschreeuwen overal dat je opvang nodig hebt.
Facebook, familie, ...
Sjulia schreef:
08-03-2020 20:50
Heb je geen leuke nicht/buurvrouw/tante/neef die dol is op kinderen? Ik zit ook de hele week (weken misschien?) volgeboekt met allemaal kinderen en ik vind dat echt super leuk. Durf te vragen. Ik weet dat mensen in mijn omgeving het niet altijd durven omdat ik het bijv al zo vaak heb gedaan. Jij kan het bijvoorbeeld ook ooit terug doen voor die mensen, mochten zij ooit zulke problemen hebben en geen opvang kunnen regelen.
Ons netwerk is maar klein.

1 oppas is ernstig ziek
1 oppas overspannen

De rest van de mensen werken zelf.

Daarom vind ik het ook zo lastig.
Tsja hier idem, van de 17 klassen zijn er 7 die morgen geen les hebben omdat meester of juf volgens de RIVM richtlijn niet mag komen.

Wij kunnen het voorlopig oplossen maar heb ook vriendinnen waarbij het niet kan en we hebben dus onderling afgesproken indien noodzakelijk elkaars kinderen op te vangen.

Nu wil ik ook geen weken alle kinderen over de vloer hebben maar nood breekt wet. Echter zou ik het eerst met je werkgever proberen te regelen. Enige compassie in deze situatie zou hem sieren.
Als de juf thuis zit kan je overigens kijken met klasgenoten welke ouders thuis zijn.

Jij bent bijvoorbeeld op maandag thuis en vangt er thuis 4 op.
Moeder 2 is bijvoorbeeld op dinsdag thuis en vangt diezelfde 4 op.

En zo kan je met een paar moeders of vaders een groepje vormen waar je de week misschien mee rond krijgt.
Marnamai schreef:
08-03-2020 20:56
Als de juf thuis zit kan je overigens kijken met klasgenoten welke ouders thuis zijn.

Jij bent bijvoorbeeld op maandag thuis en vangt er thuis 4 op.
Moeder 2 is bijvoorbeeld op dinsdag thuis en vangt diezelfde 4 op.

En zo kan je met een paar moeders of vaders een groepje vormen waar je de week misschien mee rond krijgt.
Goed idee. Een Corona opvang groepsapp met de ouders aanmaken.
Thuiswerken met kinderen is sowieso vaak een illusie, als je al een baan hebt waar het kan.

Ik heb een peuter en we snotteren allebei dus dan is andere oppas ook niet handig, qua afstand houden enzo.
Mijn vrienden hebben ook peuters of een peuter/dreumes combinatie en ik weet niet of ik dat zou trekken hoor, 3 kleintjes tegelijk.

We zullen zien hoever we komen met calamiteiten verlof, zorgverlof en vakantie.
Sjulia schreef:
08-03-2020 21:00
Goed idee. Een Corona opvang groepsapp met de ouders aanmaken.
Inderdaad een goed idee, maar als je kind niet naar school mag omdat het verkouden is dan mag je het toch ook niet bij andere kinderen zetten? Dan kun je net zo goed naar school.

Als kind niet verkouden is en de hele klas mag niet naar school dan is dat zeker een goed idee.
lisa_ schreef:
08-03-2020 21:08
Inderdaad een goed idee, maar als je kind niet naar school mag omdat het verkouden is dan mag je het toch ook niet bij andere kinderen zetten? Dan kun je net zo goed naar school.

Als kind niet verkouden is en de hele klas mag niet naar school dan is dat zeker een goed idee.
Ja ik bedenk het me net. :facepalm: De kinderen die hier komen kunnen niet naar school omdat de juf ziek is.
Je kind mag niet naar school omdat het verkouden is?

De hysterie. Absurd.
.
Hier is een soortgelijk topic:
kinderen/brabanders-gaat-je-kind-morgen ... ges/458764

En het is lastig dat het nu zo loopt maar dit is overmacht. Kan een van jullie echt niet regelen dat je vanuit huis kunt werken? Of is er wellicht een moeder van een klasgenootje die op wil passen?
Rooss4.0 schreef:
08-03-2020 21:10

De hysterie. Absurd.
In Brabant momenteel, bij echt hoestje moet je thuis blijven tot het over is.
Overleg eerst eens met jullie werkgevers.
Ik kan me ook voorstellen dat werkgevers in de problemen komen qua bezetting en financiën als verschillende mensen niet kunnen komen werken omdat ze geen opvang hebben voor hun kinderen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
-
snouth wijzigde dit bericht op 08-03-2020 21:35
0.00% gewijzigd
Rooss4.0 schreef:

De hysterie. Absurd.
Dat kun je wel zo zeggen maar RIVM vraagt niet voor niks aan Brabanders bij minste klachten (verkoudheid en/of hoest behoren hier ook toe) thuis te blijven. Ze willen namelijk het virus indammen en in deze provincie zijn een aantal gevallen zonder herleidbaar besmettingshaard. Dan kun je wel zeggen absurd maar het is toch echt zo.

Hier zoals gezegd 7 van de 17 klassen waarvan dr leerkracht verkouden is, dus niet ziek, maar toch thuis moet blijven. Van de overige klassen zal vast een groot deel thuis zijn vanwege dezelfde klachten.

Handig, nee, goed voor de economie, nog minder, hysterie na misschien wel maar hopelijk zal het leiden tot grotere voordelen dan nu de nadelen zijn.
Oei, dat is wel heel lastig inderdaad. Bij het staken was de opvang voor veel mensen al een uitdaging.

Voor ons is het nu makkelijker. De kinderen zijn in een leeftijd dat ze zich makkelijk een paar uur zelf kunnen vermaken (lees: gamen of tv kijken) en man en ik kunnen beide thuiswerken. Maar ook dat is zeker niet ideaal voor langere tijd. Ga toch eens nadenken over een plan b.

Ik kan me goed voorstellen dat het voor veel functies onmogelijk is thuis te werken en met kinderen onder de 10 ook. Kom ook niet verder dan; familie vragen, buren, kennissen, oproepje op Facebook? En overleggen met werkgever wat mogelijk is. Als een van de ouders bijvoorbeeld in de zorg werkt, vragen of je tijdelijk nacht/ weekend kunt werken en dan partner aflossen met de zorg voor de kinderen? Kijken of je tijdelijk administratieve taken kunt doen en die in het weekend uitvoeren als partner thuis is? Zorgverlof, ouderschapsverlof, overuren opnemen, vakantiedagen?

Succes!
Jouw kond hoest zelf, niet de juf. Dan is opvang toch geen optie? Allebei om de beurt een dag thuis dus...
Rooss4.0 schreef:

De hysterie. Absurd.
Klopt, hier ook. Hoesten, snotteren en/of 38° of hoger = thuisblijven. Dat is nou eenmaal advies van RIVM. Zou zooitje worden als scholen adviezen gaan negeren.
Klassen worden hier niet samengevoegd. Juf verkouden betekent dus hele klas thuis.

Morgen zijn mijn kinderen thuis. Geen idee tot wanneer. Ik zie het wel.

Vraag me wel af hoe slim het is om andere kinderen op te vangen, want ik ga die vraag vast krijgen. Is het laks als ik dat wel aan durf?
apiejapie wijzigde dit bericht op 08-03-2020 21:46
8.46% gewijzigd
Rooss4.0 schreef:

De hysterie. Absurd.

Er zijn inmiddels richtlijnen voor scholen uitgegeven door het RIVM. Waarom zou je je daar niet aan houden?

En ik denk eerder dat die klas nu thuis zit vanwege zieke leerkracht en geen vervanging.
bitterkoekjespudding schreef:
08-03-2020 20:52
Thuis werken beiden niet helaas.

Calamiteitenverlof zat ik ook aan te denken. Nooit nodig gehad en niet echt in verdiept.
Het gaat dan om zorgverlof volgens mij. Calamiteitenverlof is een paar uur of een dag, bij een plotselinge gebeurtenis. Bijvoorbeeld school belt, omdat je kind uit het klimrek gevallen is en direct naar de tandarts moet. Je moet direct weg en neemt voor de rest van de dag calamiteitenverlof.

Zorgverlof is maximaal 2 weken om te zorgen voor een zieke naaste. Je krijgt dan mogelijk iets minder betaald (zie cao).

Er is ook nog langdurig zorgverlof, bij een ernstig zieke naaste. Maar daarvoor hoef je niet doorbetaald te worden dacht ik een dat is ook niet van toepassing.

E.e.a. is ook afhankelijk van je cao, dus dat kun je beter zelf even Googlen.
Hetismogelijk schreef:
08-03-2020 21:46
Het gaat dan om zorgverlof volgens mij. Calamiteitenverlof is een paar uur of een dag, bij een plotselinge gebeurtenis. Bijvoorbeeld school belt, omdat je kind uit het klimrek gevallen is en direct naar de tandarts moet. Je moet direct weg en neemt voor de rest van de dag calamiteitenverlof.

Zorgverlof is maximaal 2 weken om te zorgen voor een zieke naaste. Je krijgt dan mogelijk iets minder betaald (zie cao).

Er is ook nog langdurig zorgverlof, bij een ernstig zieke naaste. Maar daarvoor hoef je niet doorbetaald te worden dacht ik een dat is ook niet van toepassing.

E.e.a. is ook afhankelijk van je cao, dus dat kun je beter zelf even Googlen.
Zorgverlof kan ook onbetaald zijn. Is niet altijd betaald door werkgever

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven